Τιτάνια κρουαζιερόπλοια καταπλέουν καθημερινά στο λιμάνι της Μυκόνου, με αποτέλεσμα να αποβιβάζονται μέσα σε λίγες ώρες στο νησί χιλιάδες επισκέπτες, οι οποίοι στη συνέχεια συνωστίζονται στη Χώρα.
Χθες Τρίτη 27 Ιουνίου, πέντε πλοία αγκυροβόλησαν – το ένα δίπλα στο άλλο – στο λιμάνι, κάνοντάς το να μοιάζει με πάρκινγκ… κρουαζιερόπλοιων. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ενωσης Λιμένων Ελλάδος, τη Μύκονο και τη Δήλο αναμένεται να επισκεφτούν φέτος 895 κρουαζιερόπλοια, έναντι 608 πέρυσι, ενώ μόνο τον Ιούνιο θα καταπλεύσουν 131. Η Σαντορίνη καταγράφει επίσης αύξηση στις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων, που αναμένεται να φτάσουν μέχρι το τέλος του έτους τις 753, έναντι 686 το 2022. Μόνο τον Ιούνιο θα επισκεφτούν το νησί συνολικά 112 πλοία.
Ωστόσο όταν η τουριστική σεζόν φτάσει στο απόγειό της τον Αύγουστο, η εικόνα θα γίνει ακόμα πιο ασφυκτική.
Managed to get a video showing all 5 cruise ships here today in #Mykonos, with a combined capacity of 14k passengers.
Streets are full even in the middle of the day with sun beating down.
Not sure this is enjoyable for them or for the rest of visitors, certainly not sustainable. https://t.co/rGVJwLZJGo pic.twitter.com/zrbzYX91pr— Georgios Hatzimanolis (@GHatz21) June 27, 2023
Οκτώ κρουαζιερόπλοια και 15.000 τουρίστες σε 24 ώρες
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό κρουαζιέρας από το Λιμενικό Ταμείο του νησιού για το 2023, στις 22 Αυγούστου αναμένεται να φτάσουν στη Μύκονο οκτώ πλοία. Περίπου 3.500 επιβάτες θα αποβιβαστούν στις 8:00 το πρωί, ενώ μέχρι το τέλος της ημέρας τη Μύκονο θα έχουν επισκεφτεί συνολικά 15.000 νέο τουρίστες (όσο δηλαδή ο πληθυσμός του δήμου Θήρας).
Το πρόβλημα σύμφωνα με τον περιφερειακό σύμβουλο Νοτίου Αιγαίου και κάτοικο Μυκόνου, Μηνά Λυριστή, δεν είναι μόνο ο αριθμός των τουριστών που επισκέπτονται το νησί, αλλά και η απουσία κατάλληλων υποδομών.
«Υποδομές όπως οι δημόσιες τουαλέτες και διάφορες άλλες εγκαταστάσεις στο λιμάνι δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν τους επιβάτες εννέα κρουαζιερόπλοιων», τονίζει ο κ. Λυριστής, επισημαίνοντας πως ως κάτοικος του νησιού έχει βιώσει τις συνέπειες του υπερτουρισμού στη Μύκονο.
Όπως επισημαίνει, όταν αποβιβάζονται στο νησί ταυτοχρόνως χιλιάδες άνθρωποι, επικρατούν σκηνές χάους. «Φανταστείτε δεκάδες χιλιάδες πολίτες να σπεύδουν στη Χώρα την ίδια ώρα είτε οργανωμένα με ξεναγούς, είτε μόνοι τους για να πιουν ένα καφέ και να εξερευνήσουν την περιοχή», σημειώνει, υπογραμμίζοντας πως έτσι, αφενός ο τουρίστας δεν μπορεί να ευχαριστηθεί τη διαμονή του στο νησί λόγω συνωστισμού, αφετέρου οι εργαζόμενοι δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν όλους τους επισκέπτες.
Λογική «ανοίξαμε και σας περιμένουμε»
Από την πλευρά του, ο Αναπληρωτής Καθηγητής Οικονομικής και Πολιτικής Λιμένων στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου και Γενικός Γραμματέας της MedCruise ( Ένωση των Μεσογειακών Λιμένων Κρουαζιέρας), Θάνος Πάλλης, τονίζει στην «Κ» πως παρά το γεγονός ότι ο κλάδος της κρουαζιέρας προσφέρει πολλά θετικά, μεταξύ των οποίων η οικονομική ενίσχυση των τοπικών κοινωνιών τη θερινή περίοδο, εντούτοις υπάρχουν κάποια νησιά που ακολουθούν τη λογική «ανοίξαμε και σας περιμένουμε».
«Σε συγκεκριμένα νησιά καταγράφεται φέτος ένα μεγάλο πρόβλημα σχετικά με τον προγραμματισμό των κρουαζιερόπλοιων. Αυτό μπορεί να δικαιολογηθεί καθώς βάση πρωτοκόλλου οι κρουαζιέρες για το 2023 δρομολογήθηκαν δύο χρόνια πριν, όταν δηλαδή δειλά-δειλά αποχωριζόμασταν την περίοδο της πανδημίας, ωστόσο πρέπει να αποδεχτούμε πως σε νησιά όπως η Μύκονος ο προγραμματισμός ήταν λανθασμένος», σημειώνει ο κ. Πάλλης.
Η λύση της Βενετίας
Σύμφωνα με τον καθηγητή «φαινόμενα Μυκόνου» υπάρχουν επειδή τη μία μέρα μπορεί στο νησί να φτάσουν τρία κρουαζιερόπλοια και μία άλλη οκτώ. Αντιπαραθέτει το παράδειγμα της Βενετίας, η οποία απαγόρευσε στα κρουαζιερόπλοια-«πολυκατοικίες» να δένουν στο λιμάνι της και έθεσε όρια στο μέγεθος των επιτρεπόμενων επιβατηγών πλοίων.
Αναφερόμενος στο πρόβλημα του υπερτουρισμού, ο κ. Πάλλης τονίζει ότι η λύση έγκειται στον σωστό προγραμματισμό, στην επιβολή ορίων στον αριθμό των επιβατών που θα επισκέπτονται ταυτόχρονα το νησί, καθώς και στον τακτικό έλεγχο του συστήματος από τις αρμόδιες αρχές.
Με πληροφορίες από τη σελίδα kathimerini.gr – photo credit Antonis Pothitos Facebook