Κυριακή, 1 Ιουνίου, 2025
ΑρχικήΚυκλάδεςΚρουαζιέρα - Σαντορίνη: Στα 25 εκατ. ευρώ τα έσοδα από το νέο...

Κρουαζιέρα – Σαντορίνη: Στα 25 εκατ. ευρώ τα έσοδα από το νέο τέλος που έρχεται

|

Η τουριστική έκρηξη μπορεί να οδηγήσει σε «υπερέσοδα» από ορισμένους δημοφιλείς παγκοσμίως ελληνικούς προορισμούς κρουαζιέρας, όταν αρχίζει να υλοποιείται η εξαγγελία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, στο πλαίσιο της 88ης ΔΕΘ, για την επιβολή τέλους 20 ευρώ ανά επιβάτη.

Όπως εκτιμάται το λιμάνι της Σαντορίνης με 1.298.968 επιβάτες κρουαζιέρας το 2023 θα έχει ετήσια έσοδα πάνω από 25 εκατ. ευρώ όταν με βάση το υφιστάμενο τέλος μετά βίας φτάνει τα 430.000 ευρώ αφού το τέλος ανά επιβάτη είναι μόλις 0,32 ευρώ καθαρά.

Ανάλογα θα είναι τα έσοδα και για το λιμάνι της Μυκόνου, με 1.192.822 επιβάτες κρουαζιέρας το 2023.

Όπως εκτιμούν παράγοντες της κρουαζιέρας εφόσον το μέτρο επεκταθεί αναλογικά σε περισσότερα λιμάνια-προορισμούς το συνολικό έσοδα από το τέλος να προσεγγίσει τα 100 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση καθώς το 2023 περισσότεροι από 7 εκατ. επιβάτες κρουαζιέρας αφίχθησαν στα ελληνικά λιμάνια.

Πληροφορίες από κυβερνητικής πλευράς αναφέρουν ότι όλα θα ξεκαθαρίσουν τις επόμενες ημέρες όταν εξειδικευθεί το μέτρο.

Αυτό που προβλέπεται είναι η έκδοση μιας Κοινής Υπουργικής Απόφασης η οποία θα αναφέρεται στο ύψος των τελών ανά λιμάνι. Το τέλος θα κλιμακώνεται ανάλογα με την δημοφιλία του προορισμού.

Επίσης το τέλος θα είναι «έκτακτο» και επιπλέον αυτού που καταβάλλεται ήδη στα διάφορα λιμενικά ταμεία και θα αφορά συγκεκριμένους μήνες αιχμής. Αυτό που σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου δεν έχει ξεκαθαρισθεί είναι  εάν αυτά τα τέλη θα αφορούν και τα ιδιωτικά λιμάνια (ΟΛΠ, ΟΛΘ, κ.λ.π.).

Οι αντιδράσεις

Με βάση την εξαγγελία του πρωθυπουργό ένα μεγάλο κρουαζιερόπλοιο με 4.000 επιβάτες που θα πιάνει Μύκονο και Σαντορίνη (συνήθης κρουαζιέρα) θα καταβάλλει συνολικά πάνω από 1,6 εκατ. ευρώ για το νέο τέλος και εδώ αρχίζουν τα προβλήματα για τις εταιρείες κρουαζιέρας, οι οποίες δεν είναι αντίθετες γενικά στην επιβολή τελών αλλά στο πότε επιβάλλονται αυτά.

Όπως εξηγούν παράγοντες του κλάδου η άμεση εφαρμογή του μέτρου, στην σεζόν 2025 δηλαδή, θα επιβαρύνει τις εταιρείες και όχι τους επιβάτες αφού ήδη οι κρουαζιέρες για το επόμενο έτος έχουν τιμολογηθεί και έχουν σχεδόν πουληθεί.

Επίσης η άμεση επιβολή του μέτρου από τη σεζόν 2025 θα επιβαρύνει περισσότερο τις μικρότερες εταιρείες του κλάδου και αυτές που τα προγράμματα τους στηρίζονται κυρίως στους ελληνικούς προορισμούς, δημιουργώντας και θέμα ανταγωνισμού όπως σημειώνουν οι ίδιοι παράγοντες

Όπως αναφέρουν στον ot.gr στελέχη του κλάδου, δεν υπάρχει ιδιαίτερη αντίρρηση στην επιβολή ενός αυξημένου τέλους αφού κατά γενική ομολογία, είναι πολύ χαμηλά στη χώρα μας σε σχέση με άλλα λιμάνια της Ευρώπης.

Επίσης όλες οι εταιρείες μετακυλούν το επιπλέον κόστος στον επιβάτη. Για τον λόγο αυτό επιθυμούν οι όποιες αλλαγές να αφορούν όχι την αμέσως επόμενη αλλά την μεθεπόμενη και στην συγκεκριμένη περίπτωση τη σεζόν 2026. Ήδη CLIA σε πρόσφατη ανακοίνωση της τόνιζε «την ανάγκη μιας προσεκτικά μελετημένης περιόδου προσαρμογής στην αύξηση των λιμενικών τελών στα ελληνικά λιμάνια».

Ωστόσο η κυβέρνηση φαίνεται ότι δεν «ακούει» αυτό το αίτημα. Επίσης αυτό που τονίζουν είναι το τέλος να έχει ανταποδοτικό χαρακτήρα, να βελτιώνει δηλαδή τις υποδομές στα λιμάνια και τους προορισμούς γενικότερα.

Πάντως τόσο η Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας όσο και η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) ανέμεναν την επιβολή ενός τέλους, σχέδιο της κυβέρνησης που είχε  αποκάλυψε και ο ot.gr (δείτε εδώ) ωστόσο τις αμέσως επόμενες ημέρες αναμένεται να ζητήσουν αναλυτική ενημέρωση και να ξεκαθαρίσουν κυρίως το πότε θα τεθεί σε εφαρμογή.

Τι είπε ο Πρωθυπουργός

Όπως εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στη χθεσινή συνέντευξη τύπου στη Θεσσαλονίκη, «η Ελλάδα δεν είχε δομικό πρόβλημα υπερτουρισμού και θα είναι άδικο και για την τουριστική βιομηχανία να παρουσιάζεται ότι αυτό συμβαίνει.

Έχει σημειακό πρόβλημα σε ορισμένους προορισμούς, κάποιες εβδομάδες ή κάποιους μήνες το χρόνο, το οποίο πρέπει να το αντιμετωπίσουμε γιατί έχει πολύ συγκεκριμένα αίτια.

Παραδείγματος χάρη, η κρουαζιέρα έχει επιβαρύνει πάρα πολύ τη Σαντορίνη και τη Μύκονο. Γι’ αυτό και προχωρούμε σε παρεμβάσεις, όπως το τέλος κρουαζιέρας. Θα είναι σημαντικό, μπορώ να σας πω από τώρα ότι θα είναι 20 ευρώ για τους μήνες τους δύσκολους, την υψηλή σεζόν. Ένα μέρος των χρημάτων αυτών θα επιστρέφει στις τοπικές κοινωνίες για σημαντικά έργα υποδομής.

Εξίσου σημαντική είναι και η παρέμβαση την οποία θα κάνουμε για να έχουμε ένα πεπερασμένο αριθμό πλοίων, τα οποία μπορούν να φτάνουν ταυτόχρονα σε ένα προορισμό.

Δεν γίνεται κάποιος ο οποίος πηγαίνει στην Σαντορίνη και πληρώνει 1.000 ή 2.000 ευρώ, γιατί υπάρχουν και τέτοιες τιμές, το βράδυ το δωμάτιο, να αισθάνεται ότι δεν απολαμβάνει έναν προορισμό από τον οποίον επωφελείται κάποιος ο οποίος βγαίνει για τρεις, τέσσερις ώρες, με αμφίβολο, κατά την άποψη μου, οικονομικό αποτύπωμα για την τοπική οικονομία. Άρα, εκεί -θα ανακοινωθούν οι παρεμβάσεις την επόμενη εβδομάδα- θα είμαστε αρκετά τολμηροί».

Ο Χρήστος Στυλιανίδης στο OT Forum

Μιλώντας για το θέμα της κρουαζιέρας στο OT FORUM ο Υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης ανέφερε ότι υπάρχουν συνεχείς επαφές του πρωθυπουργού με τα συναρμόδια υπουργεία Ναυτιλίας, Οικονομικών και Τουρισμού αλλά και τις εταιρείες αναζητώντας την ισορροπία κυρίως στη Μύκονο και στη Σαντορίνη: «Την κρουαζιέρα τη χρειαζόμαστε» τόνισε.

Ο κ. Στυλιανίδης ανέφερε ακόμη ότι ξεκινά ένα πρόγραμμα 300 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών: «Μιλάμε για ένα πρόγραμμα 20ετίας, για στρατηγικές κινήσεις πολύ καλά μελετημένες, που θα εξασφαλίσουν την ιδιαιτερότητα και την ομορφιά του Αιγαίου».

Εξήγησε πάντως, ότι τα χρήματα αυτά δεν επαρκούν, λέγοντας ότι απαιτούνται περίπου 5 δισ. σε έναν ορίζοντα 2οετίας.

Όσον αφορά στην επιβολή ορίου στον αριθμό των πλοίων ανά προορισμό (berth allocation) η βιομηχανία της κρουαζιέρας έχει ήδη προτείνει συγκεκριμένο σχέδιο το οποίο έχει συζητηθεί τόσο με τα συναρμόδια Υπουργεία Ναυτιλίας και Τουρισμού όσο και με τους τοπικούς φορείς σε Σαντορίνης και Μύκονο.

Τα μέλη της CLIA έχουν δεσμευθεί στην αυστηρή εφαρμογή του ορίου των 8.000 επιβατών που ξεκίνησε να εφαρμόζεται από το 2018 αλλά στη συνέχεια ατόνησε στη Σαντορίνη, αλλά  επανήλθε με βάση την πλέον πρόσφατη απόφαση του Λιμενικού ταμείου και του Δήμου.

Το ανώτατο όριο επιβατών ημερησίως επανέρχεται στα 8000 άτομα, λαμβάνοντας υπόψη πληρότητες 75% των κρουαζιερόπλοιων ενώ από το 2025 το όριο της πληρότητας ανεβαίνει στο 80% καθώς από έρευνες προκύπτει ότι είναι ακόμη υψηλότερες (π.χ. 85%).

Συστήματα διαχείρισης των κρουαζιερόπλοιων εξετάζονται και στη Μύκονο, όπου όμως είναι και πιο εύκολη η διάχυση τους στη διάρκεια της ημέρας.

Πηγή: ot.gr

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Κτικάδος Τήνου: Συγκίνηση στην ανάληψη καθηκόντων του νέου Εφημέριου π. Γεωργίου Παλαμάρη

Με βαθιά ανθρώπινη συγκίνηση, η ενορία του Τιμίου Σταυρού αποχαιρέτησε τον π. Γεώργιο Ανδριώτη και υποδέχτηκε τον νέο της εφημέριο, π. Γεώργιο Παλαμάρη, με τιμή, δάκρυα και ελπίδα.

Πανελλαδικές 2025: Συνεχίζονται τη Δευτέρα με μαθήματα προσανατολισμού

Αρχαία, Μαθηματικά και Βιολογία εξετάζονται αύριο στα ΓΕΛ – Με αισιοδοξία ξεκίνησε η φετινή εξεταστική περίοδος, σύμφωνα με τη Σοφία Ζαχαράκη

Σαντορίνη: Έκτακτη διαφημιστική καμπάνια στο Sky TV για την αποκατάσταση της εικόνας του νησιού

Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου επενδύει 30.000 ευρώ σε καμπάνια στο Ηνωμένο Βασίλειο, εν μέσω προκλήσεων λόγω των σεισμικών φαινομένων

Σύρος: Μπαράζ δικών για τα αιολικά με επίκεντρο κατοίκους και αιρετούς της Τήνου

Περί τους 130 πολίτες, ανάμεσά τους ο δήμαρχος κι η έπαρχος, θα καθίσουν στο εδώλιο, αρχής γενομένης από την προσεχή Δευτέρα, επειδή αντιστάθηκαν με ειρηνικές διαμαρτυρίες στην ετσιθελική εγκατάσταση ανεμογεννητριών στο νησί και αντιμετωπίστηκαν με ξυλοδαρμούς από τα ΜΑΤ και μαζική αγωγή SLAPP

Φολέγανδρος: Αναβαθμισμένο και 24ωρης λειτουργίας το ελικοδρόμιο του νησιού

Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες αναβάθμισης – Ένα από τα καλύτερα ελικοδρόμια στη νησιωτική Ελλάδα, σύμφωνα με τους πιλότους

“Να βουίξει το Αιγαίο”: Το νέο τραγούδι του Γιάννη Βιτζηλαίου γεμίζει νησιώτικο ρυθμό το καλοκαίρι μας (video)

Θάλασσα, μελωδία και χορός ενώνονται στο νέο τραγούδι του Γιάννη Βιτζηλαίου που υπόσχεται να μας ταξιδέψει στα γαλανά νερά του Αιγαίου.

Κέικ με Συκάμινα και Μύρτιλα: Γεύση καλοκαιριού σε κάθε μπουκιά!

Μια γλυκιά πρόταση από τη Μαριέττα Γαλάνη και το NaxosPress που ενώνει παράδοση, εποχικά φρούτα και απλότητα σε μια μοναδική συνταγή.

“Μην αφήσετε ούτε μια σταγόνα να πάει χαμένη”: Η Παγκόσμια Ημέρα Γάλακτος μέσα από τα μάτια του Νικόλα Πιτταρά

Με σεβασμό στα ζώα και τους ανθρώπους της παραγωγής, η τοπική κτηνοτροφική οικογένεια Πιτταρά τιμά την Παγκόσμια Ημέρα Γάλακτος με λόγια που συγκινούν και διδάσκουν

Κουφονήσια – “Γιορτή Ψαρά”: Μια νύχτα αφιερωμένη στους ανθρώπους της θάλασσας (video)

Παράδοση, διάλογος και κοινότητα ενώθηκαν στη Γιορτή του Ψαρά στα Κουφονήσια, με την παρουσία τοπικών αρχών και ανθρώπων που κρατούν ζωντανό το νησιωτικό μας πνεύμα.

Μικρής έκτασης πρόσκρουση του “Αικατερίνη Π.” στο λιμάνι της Τήνου

Ασφαλής η αποβίβαση των 40 επιβατών – Σε εξέλιξη η έρευνα του Λιμενικού για τα αίτια του περιστατικού

Νάξος – Χείμαρρος: Αποχαιρετισμός στον Γιάννη Ψαρρά, έναν άνθρωπο της προσφοράς

Η εξόδιος ακολουθία του 72χρονου θα τελεστεί σήμερα Δευτέρα 26 Μαΐου στον Ιερό Ναό Ζωοδόχου Πηγής στον Χείμαρρο – Θλίψη στο Τσικαλαριό

Νάξος: «Πώς ένα δημόσιο ακίνητο έγινε ιδιωτική “πλατεία”, η αλήθεια πίσω από την περίφραξη στον Λυώνα»

Σαφές μήνυμα από τον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων για την περίφραξη στον Λυώνα: παράνομη αυθαίρετη χρήση του χώρου, περίφραξη για λόγους ασφάλειας και αποκατάσταση της νομιμότητας

Πάρος: «Κλείνουμε πριν μας κλείσουν», η εστίαση σε απεργία στις 5 Ιουνίου

Σε συμβολικό λουκέτο προχωρούν οι παραλιακές επιχειρήσεις του νησιού – Αντίδραση απέναντι σε τιμωρητικές πολιτικές και κρατική απουσία - Το σχόλιο του Γιάννη Παπαδόπουλου

Νάξος: Έτοιμος ο νέος δρόμος που ενώνει Αγιο Προκόπιο με Κάπαρες (Πλάκα – Αγία Αννα)

Παραδόθηκε στην κυκλοφορία ο νέος οδικός άξονας που συνδέει τον Άγιο Προκόπιο με τις Κάπαρες, μειώνοντας τον χρόνο διαδρομής και αυξάνοντας την οδική ασφάλεια – Ευχαριστίες από τον πρόεδρο της κοινότητας Αγίου Αρσενίου

Παροναξία: “Ηλεκτρική” νύχτα με βροχόπτωση και …λάσπη (πίνακας)

Έντονα φαινόμενα, αστραπές και «λασποβροχές» χτύπησαν τα νησιά των Κυκλάδων – Τα ύψη υετού από το NaxosWeather (πίνακας)

Νάξος – Σύλλογος Μηχανικών: “Όχι σε οριζόντιους περιορισμούς, Ναι, σε στοχευμένο πλαίσιο για τις θερινές οικοδομικές εργασίες”

Ο Σύλλογος εκφράζει έντονο προβληματισμό για την αιφνιδιαστική πρόθεση του Δήμου να επιβάλει οριζόντιους περιορισμούς, χωρίς επαρκή διαβούλευση – Προτείνει στοχευμένο και ρεαλιστικό πλαίσιο που προστατεύει τόσο τον τουρισμό όσο και τον κατασκευαστικό κλάδο.

Κυκλάδες – Blue Star Ferries: Ξεκινούν τα θερινά δρομολόγια του “Blue Star 1”, πρωινό το “Blue Star Naxos”

Από την Κυριακή 1 Ιουνίου, το "Blue Star 1" αναλαμβάνει τη βραδινή αναχώρηση από Πειραιά, ενώ από Δευτέρα 2 Ιουνίου, το "Blue Star Naxos" ξεκινάει τα καθημερινά πρωινά του δρομολόγια προς Πάρο, Νάξο, Μικρές Κυκλάδες, Αμοργό και Αστυπάλαια.

Νάξος – Λυώνας: Όταν ο φράχτης γίνεται σύμβολο απομόνωσης και αντίστασης

Η περίφραξη στην παραλία του Λυώνα της Κορώνου και η οργισμένη αντίδραση των κατοίκων – Ένα πανό που φωνάζει πιο δυνατά από τις λέξεις.

Νάξος: Αναβολή στη συζήτηση για τις θερινές οικοδομικές εργασίες, παράταση διαβούλευσης έως 10 Ιουνίου

Δεν θα ισχύσει από φέτος η ρύθμιση για περιορισμούς στις κατασκευαστικές δραστηριότητες. Συνάντηση διαβούλευσης με οικοδόμους και νέα προθεσμία για προτάσεις.

Greek Islands Trail: Η Νάξος στην καρδιά του πρώτου πεζοπορικού δικτύου των Κυκλάδων

Ένα φιλόδοξο project που φέρνει πιο κοντά τον άνθρωπο, τη φύση και τον πολιτισμό – Η Νάξος ανάμεσα στους πρωταγωνιστές ενός βιώσιμου, τετράμηνου τουριστικού μοντέλου