Η τουριστική έκρηξη μπορεί να οδηγήσει σε «υπερέσοδα» από ορισμένους δημοφιλείς παγκοσμίως ελληνικούς προορισμούς κρουαζιέρας, όταν αρχίζει να υλοποιείται η εξαγγελία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, στο πλαίσιο της 88ης ΔΕΘ, για την επιβολή τέλους 20 ευρώ ανά επιβάτη.
Όπως εκτιμάται το λιμάνι της Σαντορίνης με 1.298.968 επιβάτες κρουαζιέρας το 2023 θα έχει ετήσια έσοδα πάνω από 25 εκατ. ευρώ όταν με βάση το υφιστάμενο τέλος μετά βίας φτάνει τα 430.000 ευρώ αφού το τέλος ανά επιβάτη είναι μόλις 0,32 ευρώ καθαρά.
Ανάλογα θα είναι τα έσοδα και για το λιμάνι της Μυκόνου, με 1.192.822 επιβάτες κρουαζιέρας το 2023.
Όπως εκτιμούν παράγοντες της κρουαζιέρας εφόσον το μέτρο επεκταθεί αναλογικά σε περισσότερα λιμάνια-προορισμούς το συνολικό έσοδα από το τέλος να προσεγγίσει τα 100 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση καθώς το 2023 περισσότεροι από 7 εκατ. επιβάτες κρουαζιέρας αφίχθησαν στα ελληνικά λιμάνια.
Πληροφορίες από κυβερνητικής πλευράς αναφέρουν ότι όλα θα ξεκαθαρίσουν τις επόμενες ημέρες όταν εξειδικευθεί το μέτρο.
Αυτό που προβλέπεται είναι η έκδοση μιας Κοινής Υπουργικής Απόφασης η οποία θα αναφέρεται στο ύψος των τελών ανά λιμάνι. Το τέλος θα κλιμακώνεται ανάλογα με την δημοφιλία του προορισμού.
Επίσης το τέλος θα είναι «έκτακτο» και επιπλέον αυτού που καταβάλλεται ήδη στα διάφορα λιμενικά ταμεία και θα αφορά συγκεκριμένους μήνες αιχμής. Αυτό που σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου δεν έχει ξεκαθαρισθεί είναι εάν αυτά τα τέλη θα αφορούν και τα ιδιωτικά λιμάνια (ΟΛΠ, ΟΛΘ, κ.λ.π.).
Οι αντιδράσεις
Με βάση την εξαγγελία του πρωθυπουργό ένα μεγάλο κρουαζιερόπλοιο με 4.000 επιβάτες που θα πιάνει Μύκονο και Σαντορίνη (συνήθης κρουαζιέρα) θα καταβάλλει συνολικά πάνω από 1,6 εκατ. ευρώ για το νέο τέλος και εδώ αρχίζουν τα προβλήματα για τις εταιρείες κρουαζιέρας, οι οποίες δεν είναι αντίθετες γενικά στην επιβολή τελών αλλά στο πότε επιβάλλονται αυτά.
Όπως εξηγούν παράγοντες του κλάδου η άμεση εφαρμογή του μέτρου, στην σεζόν 2025 δηλαδή, θα επιβαρύνει τις εταιρείες και όχι τους επιβάτες αφού ήδη οι κρουαζιέρες για το επόμενο έτος έχουν τιμολογηθεί και έχουν σχεδόν πουληθεί.
Επίσης η άμεση επιβολή του μέτρου από τη σεζόν 2025 θα επιβαρύνει περισσότερο τις μικρότερες εταιρείες του κλάδου και αυτές που τα προγράμματα τους στηρίζονται κυρίως στους ελληνικούς προορισμούς, δημιουργώντας και θέμα ανταγωνισμού όπως σημειώνουν οι ίδιοι παράγοντες
Όπως αναφέρουν στον ot.gr στελέχη του κλάδου, δεν υπάρχει ιδιαίτερη αντίρρηση στην επιβολή ενός αυξημένου τέλους αφού κατά γενική ομολογία, είναι πολύ χαμηλά στη χώρα μας σε σχέση με άλλα λιμάνια της Ευρώπης.
Επίσης όλες οι εταιρείες μετακυλούν το επιπλέον κόστος στον επιβάτη. Για τον λόγο αυτό επιθυμούν οι όποιες αλλαγές να αφορούν όχι την αμέσως επόμενη αλλά την μεθεπόμενη και στην συγκεκριμένη περίπτωση τη σεζόν 2026. Ήδη CLIA σε πρόσφατη ανακοίνωση της τόνιζε «την ανάγκη μιας προσεκτικά μελετημένης περιόδου προσαρμογής στην αύξηση των λιμενικών τελών στα ελληνικά λιμάνια».
Ωστόσο η κυβέρνηση φαίνεται ότι δεν «ακούει» αυτό το αίτημα. Επίσης αυτό που τονίζουν είναι το τέλος να έχει ανταποδοτικό χαρακτήρα, να βελτιώνει δηλαδή τις υποδομές στα λιμάνια και τους προορισμούς γενικότερα.
Πάντως τόσο η Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας όσο και η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) ανέμεναν την επιβολή ενός τέλους, σχέδιο της κυβέρνησης που είχε αποκάλυψε και ο ot.gr (δείτε εδώ) ωστόσο τις αμέσως επόμενες ημέρες αναμένεται να ζητήσουν αναλυτική ενημέρωση και να ξεκαθαρίσουν κυρίως το πότε θα τεθεί σε εφαρμογή.
Τι είπε ο Πρωθυπουργός
Όπως εξήγγειλε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στη χθεσινή συνέντευξη τύπου στη Θεσσαλονίκη, «η Ελλάδα δεν είχε δομικό πρόβλημα υπερτουρισμού και θα είναι άδικο και για την τουριστική βιομηχανία να παρουσιάζεται ότι αυτό συμβαίνει.
Έχει σημειακό πρόβλημα σε ορισμένους προορισμούς, κάποιες εβδομάδες ή κάποιους μήνες το χρόνο, το οποίο πρέπει να το αντιμετωπίσουμε γιατί έχει πολύ συγκεκριμένα αίτια.
Παραδείγματος χάρη, η κρουαζιέρα έχει επιβαρύνει πάρα πολύ τη Σαντορίνη και τη Μύκονο. Γι’ αυτό και προχωρούμε σε παρεμβάσεις, όπως το τέλος κρουαζιέρας. Θα είναι σημαντικό, μπορώ να σας πω από τώρα ότι θα είναι 20 ευρώ για τους μήνες τους δύσκολους, την υψηλή σεζόν. Ένα μέρος των χρημάτων αυτών θα επιστρέφει στις τοπικές κοινωνίες για σημαντικά έργα υποδομής.
Εξίσου σημαντική είναι και η παρέμβαση την οποία θα κάνουμε για να έχουμε ένα πεπερασμένο αριθμό πλοίων, τα οποία μπορούν να φτάνουν ταυτόχρονα σε ένα προορισμό.
Δεν γίνεται κάποιος ο οποίος πηγαίνει στην Σαντορίνη και πληρώνει 1.000 ή 2.000 ευρώ, γιατί υπάρχουν και τέτοιες τιμές, το βράδυ το δωμάτιο, να αισθάνεται ότι δεν απολαμβάνει έναν προορισμό από τον οποίον επωφελείται κάποιος ο οποίος βγαίνει για τρεις, τέσσερις ώρες, με αμφίβολο, κατά την άποψη μου, οικονομικό αποτύπωμα για την τοπική οικονομία. Άρα, εκεί -θα ανακοινωθούν οι παρεμβάσεις την επόμενη εβδομάδα- θα είμαστε αρκετά τολμηροί».
Ο Χρήστος Στυλιανίδης στο OT Forum
Μιλώντας για το θέμα της κρουαζιέρας στο OT FORUM ο Υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης ανέφερε ότι υπάρχουν συνεχείς επαφές του πρωθυπουργού με τα συναρμόδια υπουργεία Ναυτιλίας, Οικονομικών και Τουρισμού αλλά και τις εταιρείες αναζητώντας την ισορροπία κυρίως στη Μύκονο και στη Σαντορίνη: «Την κρουαζιέρα τη χρειαζόμαστε» τόνισε.
Ο κ. Στυλιανίδης ανέφερε ακόμη ότι ξεκινά ένα πρόγραμμα 300 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών: «Μιλάμε για ένα πρόγραμμα 20ετίας, για στρατηγικές κινήσεις πολύ καλά μελετημένες, που θα εξασφαλίσουν την ιδιαιτερότητα και την ομορφιά του Αιγαίου».
Εξήγησε πάντως, ότι τα χρήματα αυτά δεν επαρκούν, λέγοντας ότι απαιτούνται περίπου 5 δισ. σε έναν ορίζοντα 2οετίας.
Όσον αφορά στην επιβολή ορίου στον αριθμό των πλοίων ανά προορισμό (berth allocation) η βιομηχανία της κρουαζιέρας έχει ήδη προτείνει συγκεκριμένο σχέδιο το οποίο έχει συζητηθεί τόσο με τα συναρμόδια Υπουργεία Ναυτιλίας και Τουρισμού όσο και με τους τοπικούς φορείς σε Σαντορίνης και Μύκονο.
Τα μέλη της CLIA έχουν δεσμευθεί στην αυστηρή εφαρμογή του ορίου των 8.000 επιβατών που ξεκίνησε να εφαρμόζεται από το 2018 αλλά στη συνέχεια ατόνησε στη Σαντορίνη, αλλά επανήλθε με βάση την πλέον πρόσφατη απόφαση του Λιμενικού ταμείου και του Δήμου.
Το ανώτατο όριο επιβατών ημερησίως επανέρχεται στα 8000 άτομα, λαμβάνοντας υπόψη πληρότητες 75% των κρουαζιερόπλοιων ενώ από το 2025 το όριο της πληρότητας ανεβαίνει στο 80% καθώς από έρευνες προκύπτει ότι είναι ακόμη υψηλότερες (π.χ. 85%).
Συστήματα διαχείρισης των κρουαζιερόπλοιων εξετάζονται και στη Μύκονο, όπου όμως είναι και πιο εύκολη η διάχυση τους στη διάρκεια της ημέρας.
Πηγή: ot.gr