Μπήκαν – εν μέσω χειροκροτημάτων – οι υπογραφές για την παραχώρηση στην Γερμανία των 14 περιφερειακών αεροδρομίων της Ελλάδας ανάμεσά τους αυτά της Σαντορίνης και Μυκόνου
Σε γερμανικά χέρια πέρασαν και επισήμως σήμερα 14 περιφερειακά αεροδρόμια αφού υπογράφηκε η σύμβαση παραχώρησης του δικαιώματος αξιοποίησης τους μεταξύ του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) και της κοινοπραξίας FRAPORT AG- SLENTEL Ltd.
Η σύμβαση προβλέπει την παραχώρηση της χρήσης, διαχείρισης, ανάπτυξης, επέκτασης, συντήρησης και εκμετάλλευσης, καθώς και των χώρων εμπορικής ή άλλης χρήσης που βρίσκονται μέσα στα 14 αεροδρόμια για 40 χρόνια. Η ιδιοκτησία της γης, των υποδομών και των εγκαταστάσεων, παραμένει στο Δημόσιο. Επίσης, οι υποδομές και οι εγκαταστάσεις που θα κατασκευάσει ο ιδιώτης επενδυτής, θα περιέρχονται και αυτές στην κυριότητα του Δημοσίου και θα επιστραφούν σε αυτό με τη λήξη της σύμβασης παραχώρησης.
Επιπλέον, σε αεροδρόμια υψηλής στρατιωτικής δραστηριότητας (δηλαδή, των Χανίων και του Ακτίου) δεν παραχωρείται ο χώρος των διαδρόμων προσγείωσης και των τροχιοδρόμων, οι οποίοι και παραμένουν στην πολεμική αεροπορία. Παραχωρούνται μόνον ο αεροσταθμός και ο χώρος στάθμευσης των αεροπλάνων πολιτικής αεροπορίας, ενώ η κοινοπραξία θα πληρώνει το Δημόσιο για τη χρήση των κοινών υποδομών.
Τα αεροδρόμια που βρίσκονται στην ηπειρωτική χώρα είναι: του Ακτίου (PVK), της Καβάλας (KVA) και της Θεσσαλονίκης (SKG). Τα υπόλοιπα 11 αεροδρόμια βρίσκονται σε νησιά και είναι της Κέρκυρας (CFU), των Χανίων/ Κρήτης (CHQ), της Κεφαλονιάς (EFL), της Κω (KGS), της Μυτιλήνης (MJT), της Μυκόνου (JMK), της Ρόδου (RHO), της Σάμου (KGS), της Σαντορίνης (JTR), της Σκιάθου (JSI) και της Ζακύνθου (ZTH).
Κίνηση
Συνολικά, τα 14 ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια εξυπηρέτησαν το 2014 περίπου 22 εκατομμύρια επιβάτες και αναμένεται να ξεπεράσουν τα 23 εκατομμύρια σε επιβάτες για το 2015. Ειδικότερα, το διεθνές επιβατικό κοινό αποτελεί το 77% της συνολικής κίνησης στα 14 αυτά αεροδρόμια. Πέραν της προκαταβολής του τιμήματος παραχώρησης, θα καταβάλλεται κάθε χρόνο τίμημα 22,9 εκατ. ευρώ, αναπροσαρμοζόμενο ετησίως. Επιπλέον, η κοινοπραξία Fraport-Κοπελούζου θα επενδύσει συνολικά 330 εκατομμύρια ευρώ σε αερολιμενικές υποδομές μέχρι το 2020, ενώ κατά τα επόμενα χρόνια της παραχώρησης θα ακολουθήσουν επενδύσεις συντήρησης, αναβάθμισης και επέκτασης των αεροδρομίων καθοριζόμενες από την εξέλιξη της επιβατικής κίνησης. Σύμφωνα με την ανακοίνωση της εταιρείας: “Η ανάληψη της λειτουργίας των αεροδρομίων επίκειται για το φθινόπωρο του 2016, με την ταυτόχρονη προκαταβολή του τιμήματος παραχώρησης ύψους 1.234.000.000 ευρώ από την κοινοπραξία. Το ΤΑΙΠΕΔ επέλεξε ως προτιμητέο επενδυτή την κοινοπραξία Fraport – Κοπελούζου τον Νοέμβριο του 2014, στο πλαίσιο της διεθνούς διαγωνιστικής διαδικασίας παραχώρησης των περιφερειακών αεροδρομίων που ξεκίνησε το 2013″. “Στις εταιρείες διαχείρισης των αεροδρομίων», αναφέρει η ανακοίνωση, «η Fraport AG θα έχει την καθαρή πλειοψηφία των μετοχών και ο Όμιλος Κοπελούζου θα έχει το υπόλοιπο μερίδιο».
Δηλώσεις
Ο Πρόεδρος του Εκτελεστικού Συμβουλίου της Fraport AG, Dr. Stefan Schulte δήλωσε: «Από τότε που επιλεγήκαμε ως προτιμητέος επενδυτής, πριν από περίπου έναν χρόνο, η Fraport και ο Όμιλος Κοπελούζου έχουν παραμείνει σταθερά προσηλωμένοι στα ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια – ένα έργο με οφέλη, τόσο για την Ελλάδα, όσο και για τους ίδιους τους Έλληνες. Η εκτεταμένη τεχνογνωσία της Fraport θα ενισχύσει και τις 14 αεροπορικές πύλες εισόδου οι οποίες είναι ζωτικής σημασίας για την Οικονομία της χώρας και ιδιαίτερα για τον σημαντικό διεθνή τουριστικό τομέα στην Ελλάδα. Είμαστε περήφανοι που η Ελληνική Κυβέρνηση και το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε (ΤΑΙΠΕΔ) εμπιστεύτηκαν στην κοινοπραξία Fraport – Κοπελούζου το έργο της ενδυνάμωσης της ανταγωνιστικής θέσης αυτών των αεροδρομίων στις επόμενες δεκαετίες. Επιθυμούμε να ευχαριστήσουμε, τόσο το ΤΑΙΠΕΔ, όσο και την Ελληνική Κυβέρνηση για την επαγγελματική συνεργασία τους στην επίτευξη αυτής της συμφωνίας –ορόσημο».
Ο ιδρυτής και Πρόεδρος του Ομίλου Κοπελούζου, Δημήτρης Κοπελούζος, δήλωσε: «Πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες και πιο επωφελείς επενδύσεις με εθνικά και κοινωνικά κριτήρια. Η παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων της Ελλάδας αναμφίβολα αποτελεί μία βάση επανεκκίνησης της ελληνικής οικονομίας, ειδικά σε μία από τις πιο κρίσιμες χρονικές περιόδους που διανύει σήμερα η χώρα. Τα οφέλη σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο είναι πολλαπλά και η σύμπραξη των δύο εταιρειών, αποτελεί εγγύηση για την επιτυχή υποστήριξη του τουρισμού που αποτελεί τη βαριά βιομηχανία της Ελλάδας, την ενίσχυση της εθνικής ανταγωνιστικότητας και Οικονομίας και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας».
Τιμές
Σε ότι αφορά στα αεροναυτικά τέλη, τα ισχύοντα σήμερα στα περιφερειακά αεροδρόμια ανέρχονται σε 12,7 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη. Η σύμβαση παραχώρησης προβλέπει ανώτατο όριο αεροναυτικών χρεώσεων σε προκαθορισμένα επίπεδα και δεν προβλέπει ουσιαστική αύξηση των αεροναυτικών τελών. Η συνολική μέγιστη χρέωση έχει οριοθετηθεί σε 13 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη, ενώ είναι δυνατόν μόνον να αναπροσαρμοστεί ετησίως με τον εκάστοτε ισχύοντα πληθωρισμό από την ημερομηνία έναρξης παραχώρησης, έως την ολοκλήρωση των άμεσων επενδύσεων. Μετά την ολοκλήρωση των άμεσων επενδύσεων – δηλαδή όταν οι υποδομές θα έχουν βελτιωθεί ώστε να συμμορφώνονται με τα προκαθορισμένα πρότυπα – τα αεροναυτικά τέλη ανά επιβάτη θα μπορούν να αυξηθούν κατά 5,5 ευρώ κατά μέγιστο, φθάνοντας έως τα 18,5 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη, ποσό που θα μπορεί μόνον να αναπροσαρμοστεί ετησίως με το 90% του ισχύοντος πληθωρισμού.
Υπογραφές
Εκ μέρους της κυβέρνησης, τη σύμβαση υπέγραψαν ο υπουργός Οικονομικών, Ευκλειδης Τσακαλώτος, ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Χρήστος Σπίρτζης και ο υπουργός Εθνικής ‘Αμυνας, Πάνος Καμμένος.
Εκ μέρους του ΤΑΙΠΕΔ, υπέγραψε ο πρόεδρος του Ταμείου, Στέργιος Πιτσιόρλας. Με αφορμή την υπογραφή της σύμβασης, ο κ. Πιτσιόρλας δήλωσε ότι «η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, λίγες ημέρες μετά την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, αποτελεί μία πολύ σημαντική εξέλιξη και ένα ηχηρό μήνυμα προς πάσα κατεύθυνση ότι η ελληνική οικονομία βήμα – βήμα, κερδίζει την εμπιστοσύνη των αγορών και μπαίνει στον δρόμο της ανάπτυξης».
Πηγή: Newsit.gr και Protothema.gr