Τετάρτη, 5 Μαρτίου, 2025
ΑρχικήΚυκλάδεςΗλεκτρικά πατίνια: Το οδικό δίκτυο στα νησιά καθιστά ευάλωτους τους οδηγούς

Ηλεκτρικά πατίνια: Το οδικό δίκτυο στα νησιά καθιστά ευάλωτους τους οδηγούς

|

Δύο τροχαία δυστυχήματα με θύματα οδηγούς ηλεκτρικών πατινιών, μέσα σε δύο μόλις ημέρες, σε δύο από τα πιο τουριστικά νησιά των Κυκλάδων, επανέφεραν τον προβληματισμό γύρω από το πόσο ασφαλής είναι τελικά η χρήση τους.

Το πρώτο περιστατικό συνέβη την Κυριακή του Πάσχα στη Μύκονο, στην επαρχιακή οδό Ορνού-Χώρας Μυκόνου. Ένα αυτοκίνητο, το οποίο οδηγούσε 22χρονος, συγκρούστηκε με ένα Ελαφρύ Προσωπικό Ηλεκτρικό Όχημα, το οποίο οδηγούσε ένας 42χρονος, ο οποίος και έχασε τη ζωή του μετά από τη σύγκρουση.

Μόλις, δύο ημέρες αργότερα, νέο τροχαίο δυστύχημα σημειώθηκε στην Πάρο, στην περιοχή Αμπελά. Εκεί, ένας 60χρονος οδηγός αυτοκινήτου, παρέσυρε έναν 26χρονο, οποίος οδηγούσε ηλεκτρικό πατίνι. Ο νεαρός οδηγός του πατινιού μεταφέρθηκε στο κέντρο υγείας του νησιού, αλλά τελικά δεν κατάφερε να κρατηθεί στη ζωή.

Έναν χρόνο νωρίτερα, τον Απρίλιο του 2022, μια 36χρονη Αγγλίδα έχασε τη ζωή της στην Κύθνο, πάλι την περίοδο του Πάσχα και συγκεκριμένα το Μεγάλο Σάββατο. Σε εκείνη την περίπτωση, η οδηγός του ηλεκτρικού πατινιού, έχασε τον έλεγχό του, με αποτέλεσμα να παρασυρθεί για πολλά μέτρα.

Ακατάλληλο το οδικό δίκτυο των νησιών για χρήση ηλεκτρικού πατινιού

Τόσο ο δήμαρχος της Πάρου, Μάρκος Κωβαίος, όσο και ο δήμαρχος Μυκόνου, Κωνσταντίνος Κουκάς, δηλώνουν στην «Καθημερινή» πως η χρήση των ηλεκτρικών πατινιών στα νησιά τους είναι περιορισμένη, ενώ τα οχήματα που ενεπλάκησαν στα δυστυχήματα, ανήκαν και στις δύο περιπτώσεις στους ιδιώτες που τα χρησιμοποιούσαν. Επίσης, αμφότεροι οι δύο άνδρες που έχασαν τη ζωή τους, εργάζονταν στα παραπάνω πολυσύχναστα νησιά και είχαν φέρει μαζί τους τα ηλεκτρικά πατίνια για να μετακινούνται ευκολότερα και γρηγορότερα.

Ούτε στη Μύκονο, ούτε στην Πάρο λειτουργούν επιχειρήσεις ενοικίασης ηλεκτρικών πατινιών. Και οι δύο δήμαρχοι τονίζουν μάλιστα στην «Καθημερινή» πως η χρήση τους δεν ενδείκνυται για το οδικό δίκτυο των συγκεκριμένων νησιών.

«Σε πολλά σημεία της Μυκόνου, οι δρόμοι είναι στενοί. Στις δε περιφερειακές οδούς, ειδικά όποτε υπάρχει κίνηση, κυκλοφορούν αρκετά αυτοκίνητα. Υπάρχουν επίσης μεγάλες ανηφόρες. Σε αρκετές περιπτώσεις δηλαδή, οι παραπάνω δρόμοι δεν είναι κατάλληλοι ούτε για ποδήλατο», λέει στην “Κ” ο κ. Κουκάς.

Με τη σειρά του, ο δήμαρχος Πάρου, κ. Κωβαίος σημειώνει πως στο έντονα τουριστικό νησί της Πάρου, λίγοι άνθρωποι, μεγαλύτερης ηλικίας κυρίως, χρησιμοποιούν ηλεκτρικά ποδήλατα και αρκετοί και μηχανάκια. Όχι όμως και ηλεκτρικά πατίνια. «Στη Νάουσα και στην Παροικιά, είναι εφικτό να χρησιμοποιείται το ηλεκτρικό πατίνι, αλλά στους δρόμους του περιφερειακού επαρχιακού δικτύου, η κατάσταση είναι πιο δύσκολη, ειδικά σε περιόδους που κυκλοφορούν πολλά οχήματα στο νησί. Πολλοί δρόμοι είναι πολυσύχναστοι, αλλά μονής κυκλοφορίας. Δεν “χωράνε” εύκολα εκεί και τα ηλεκτρικά πατίνια. Εδώ πασχίζουμε να ενισχύσουμε τη χρήση του ποδηλάτου και βλέπουμε ότι δεν είναι εύκολο. Οι οδικές υποδομές στα Κυκλαδονήσια έχουν εξ’ ορισμού συγκεκριμένα όρια. Μιλάμε για δρόμους που χρησιμοποιούνταν μέχρι πριν λίγες δεκαετίες από τα γαϊδούρια και στη συνέχεια κλήθηκαν να “σηκώσουν” το βάρος πολλών οχημάτων», καταλήγει ο κ. Κωβαίος.

«Τα ηλεκτρικά πατίνια απαιτούν μεγάλη προσοχή»
Ο Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου, καθηγητής στο Εργαστήριο Συγκοινωνιακής Τεχνικής στη Σχολή Τοπογράφων Μηχανικών στο ΕΜΠ και πρώην πρόεδρος της Ένωσης Συγκοινωνιολόγων, σημειώνει με τη σειρά του πως η χρήση των ηλεκτρικών πατινιών απαιτεί μεγάλη προσοχή, τόσο από τους οδηγούς των εν λόγω οχημάτων, όσο και από τους υπόλοιπους, οι οποίοι κινούνται δίπλα τους και κοντά τους.

«Όπου τα “γεωμετρικά” στοιχεία, όπως τα αποκαλούμε οι συγκοινωνιολόγοι, ενός οδικού δικτύου, είναι φτωχά, πράγμα που ισχύει σε μεγάλο βαθμό για το επαρχιακό δίκτυο, η χρήση των πατινιών απαιτεί αυξημένη προσοχή. Μεγάλη προσοχή χρειάζεται όμως και στη λεωφόρο μιας πόλης, όπου ο φωτισμός είναι περιορισμένος. Ευθύνη υπάρχει και στις δύο πλευρές- και σε αυτούς που τα οδηγούν αλλά και σε αυτούς που κινούνται κοντά τους. Η ταχύτητα που αναπτύσσουν είναι μικρή- στα 25 χιλιόμετρα την ώρα, όμως οι οδηγοί αυτών των οχημάτων είναι στην ουσία, πολύ ευάλωτοι».

Σημειώνεται πως οι κανόνες που διέπουν τη λειτουργία των ηλεκτρικών πατινιών, θεσπίστηκαν στην Ελλάδα τον Μάρτιο του 2021 και συμπεριελήφθησαν σε νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών (ΦΕΚ Α 40/16.3.2021).

Όπως ορίζει αυτός ο νόμος, τα Ε.Π.Η.Ο απαγορεύεται να κινούνται στον δρόμο αν αναπτύσσουν ταχύτητες άνω των 25 χλμ/ώρα. Για τη χρήση τους δεν απαιτείται δίπλωμα οδήγησης, ο οδηγός όμως, πρέπει να έχει μαζί του ταυτότητα, σε περίπτωση που τού ζητηθεί. Η κυκλοφορία τους επίσης απαγορεύεται σε δρόμους όπου αναπτύσσονται υψηλές ταχύτητες (άνω των 50 χλμ/ώρα). Επίσης, συστήνεται στους οδηγούς τους να φορούν εγκεκριμένου τύπου προστατευτικό κράνος, κανονικά δεμένο.

Στη χώρα μας, τα ηλεκτρικά πατίνια έκαναν έντονα την εμφάνισή τους, το 2018, αρχής γενομένης από την Αθήνα. Τους πρώτους μήνες της χρήσης τους είδαμε στο κέντρο της πρωτεύουσας εφήβους να κινούνται με πατίνια, με επικίνδυνο τρόπο ή με μεγάλες ταχύτητες, σε μεγάλες οδικές αρτηρίες όπως η Πανεπιστημίου ή η Βασιλίσσης Σοφίας, αλλά και σε πεζοδρομημένες οδούς όπως η Ερμού, προκαλώντας δυσφορία στους πεζούς. Η «φρενίτιδα» της οδήγησης τους, έπεσε σταδιακά σύμφωνα με τον κ. Κεπαπτσόγλου, παρόλα αυτά, οδηγοί ηλεκτρικών πατινιών κάνουν ολοένα και συχνότερα την εμφάνισή τους σε πολλές περιοχές της Ελλάδας.


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Εκτακτο – ΑΠΑΣ Νάξου: Αποδοχή παραίτησης Δάγλα

Τρεις αγωνιστικές πριν από τη λήξη της αγωνιστικής περιόδου και ο Αλέκος Δάγλας υπέβαλε τη παραίτησή του από τη θέση του προπονητή στον ΑΠΑΣ Νάξου

Νάξος – 2ο Γυμνάσιο: Τριήμερη εκδρομή στην Αθήνα, αξέχαστη εμπειρία

Τριήμερη εκδρομή στην Αθήνα: Μια αξέχαστη εμπειρία για τους μαθητές μας - Το ταξίδι στην Αθήνα..

Τέμπη: Παραίτηση Τριαντόπουλου από υφυπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας

Ανεβαίνοντας στο βήμα της Βουλής, ο κ. Τριαντόπουλος αρνήθηκε κατηγορηματικά οποιαδήποτε εμπλοκή σε «μπάζωμα» επικαλούμενος χωρία του πορίσματος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ για τα Τέμπη.

Νάξος & Μικρές Κυκλάδες: Ερχεται η 1η διαβούλευση για το “Masterplan Ύδρευσης” του Δήμου

Δημόσια Διαβούλευση για το Masterplan Ύδρευσης του Δήμου Νάξου & Μικρών Κυκλάδων - Πότε και που;

Κατ. Μονογυιού: Επίσκεψη στο Φάρο Τυφλών

Επίσκεψη της Κατερίνας Μονογυιού στο Φάρο Τυφλών - Τι αναφέρει με την ευκαιρία της επίσκεψης

Νάξος – Μ.Ι.Υ.Α.: Ημερίδα με θέμα το Δημογραφικό πρόβλημα στην Ελλάδα

Hμερίδα με θέμα: «Η Συνδρομή της Μ.Ι.Υ.Α. του Ναυτικού Νοσοκομείου Αθηνών στη Λύση του Δημογραφικού Προβλήματος της Ελλάδας» - Πότε και Που;

Ferryscanner: Δημοφιλέστεροι ακτοπλοϊκοί προορισμοί για το 2024 οι Μύκονος, Πάρος και Σαντορίνη

Ferryscanner: Μύκονος, Πάρος και Σαντορίνη οι δημοφιλέστεροι ακτοπλοϊκοί προορισμοί του 2024

Μ. Βρετανία: Η Νάξος ανάμεσα στα έξι εναλλακτικά νησιά που προτείνουν για το 2025

Η βρετανική εφημερίδα Metro δημοσίευσε κατάλογο με τα μη συμβατικά ελληνικά νησιά που «κερδίζουν τη μάχη με τον υπερτουρισμό»

Πάρος: Νέο 5αστερο ξενοδοχείο στην Αγία Παρασκευή Νάουσας

Νέο ξενοδοχείο 5 αστέρων δρομολογείται στην Πάρο – Σε ποια περιοχή θα γίνει

Σαντορίνη: Αποστολή μελετά τα υδροθερμικά συστήματα της καλδέρας και του Κολούμπου

Η αποστολή HYDROMOX αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς την κατανόηση των φυσικών μηχανισμών που διαμορφώνουν τον υποθαλάσσιο ηφαιστειακό χώρο και την πρόβλεψη πιθανών κινδύνων για την ευρύτερη περιοχή του ηφαιστειακού συγκροτήματος της Σαντορίνης.

Εύη Νομικού – SANTORY: Οι μετρήσεις στην καλδέρα της Σαντορίνης θα εμπλουτίσουν τη βάση δεδομένων των Επιτροπών

Θα συνδυαστούν με τις μετρήσεις που θα γίνουν στο ενεργό υδροθερμικό πεδίο του Κολούμπου κ στη ΒΑ πλευρά της καλδερας της Σαντορίνης με ρομποτικό όχημα κ ειδικούς δειγματολήπτες τις επόμενες ημέρες

Τέμπη : Ηχηρό μήνυμα από την πανέμορφη Ηρακλειά (photos)

Ούτε στην Ηρακλειά ξεχνούν - Και το Μήνυμα τους ηχηρό προς κάθε κατεύθυνση (Photos)

Εκτακτο: Black out στη πόλη της Νάξου

Χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα η πόλη της Νάξου λόγω προβλήματος σε πυλώνα της ΔΕΗ κοντά στο Δημαρχείο

Απόκριες – Νάξος: “Πάρκινγκ” ο χώρος μπάσκετ δίπλα στο Δημαρχείο;

Μία εικόνα ... χίλιες λέξεις και αρκετές αντιδράσεις δημιουργήθηκαν από το γεγονός ότι δεκάδες αυτοκίνητα γέμισαν τον ανοιχτό χώρο μπάσκετ δίπλα από το Δημαρχείο

Ενδοκυκλαδικά: Το “Αρτεμις” φεύγει, το “Hellenic HighSpeed” έρχεται

Για την ετήσια ακινησία του το “Άρτεμις” ξεκινάει στις 10 Μαρτίου – Στη θέση του το “HELLENIC HIGHSPEED”

ΑΜΣ Φιλωτίου: Αγιοβασιλόπιττα αφιερωμένη σε Δημήτρη Ημελλο και Μαργαρίτα Οικονομοπούλου

Την Αγιοβασιλόπιττα του Α.Μ.Σ. Φιλωτίου ευλόγησε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης κ. Καλλίνικος - Ποιοι έδωσαν το "παρών" (φωτογραφίες)

Βαγγ. Κατσαράς: “Τα τελευταία χρόνια η Νάξος είναι στις πρώτες θέσεις που επιλέγουν να έρθουν για την Αποκριά” (video)

Ναξιώτικη αποκριά-Μια γιορτή γεμάτη μυσταγωγία και κέφι - Τι ανέφερε ο Βαγγέλης Κατσαράς σε εκπομπή της ΕΡΤ (video)

Κυκλάδες – Εφορεία Αρχαιοτήτων: “Stop” σε τουριστικά καταλύματα σε Νάξο και Κύθνο

Δύο μη εγκρίσεις αιτημάτων για τουριστικά καταλύματα σε Νάξο και Κύθνο και μία μετατροπή

Δονούσα – Express Skopelitis: Γιατί συνεχίζετε η συνεχιζόμενη διάκριση στα δρομολόγια σε βάρος του νησιού μας;

Επιχειρηματίες και κάτοικοι της Δονούσας ζητούν απαντήσεις στην συνεχιζόμενη διάκριση στα δρομολόγια του Express Skopelitis σε σχέση με τα άλλα νησιά των Μικρών Κυκλάδων;

Σαντορίνη – Αμοργός: Πρόταση Λέκκα να ανοίξουν τα σχολεία

Σαντορίνη: Πρόταση Λέκκα να ανοίξουν τα σχολεία - Ανάλογη πρόταση και για Αμοργό, Ιο και Ανάφη