Σάββατο, 12 Ιουλίου, 2025
ΑρχικήΚυκλάδεςΗλεκτρικά πατίνια: Το οδικό δίκτυο στα νησιά καθιστά ευάλωτους τους οδηγούς

Ηλεκτρικά πατίνια: Το οδικό δίκτυο στα νησιά καθιστά ευάλωτους τους οδηγούς

|

Δύο τροχαία δυστυχήματα με θύματα οδηγούς ηλεκτρικών πατινιών, μέσα σε δύο μόλις ημέρες, σε δύο από τα πιο τουριστικά νησιά των Κυκλάδων, επανέφεραν τον προβληματισμό γύρω από το πόσο ασφαλής είναι τελικά η χρήση τους.

Το πρώτο περιστατικό συνέβη την Κυριακή του Πάσχα στη Μύκονο, στην επαρχιακή οδό Ορνού-Χώρας Μυκόνου. Ένα αυτοκίνητο, το οποίο οδηγούσε 22χρονος, συγκρούστηκε με ένα Ελαφρύ Προσωπικό Ηλεκτρικό Όχημα, το οποίο οδηγούσε ένας 42χρονος, ο οποίος και έχασε τη ζωή του μετά από τη σύγκρουση.

Μόλις, δύο ημέρες αργότερα, νέο τροχαίο δυστύχημα σημειώθηκε στην Πάρο, στην περιοχή Αμπελά. Εκεί, ένας 60χρονος οδηγός αυτοκινήτου, παρέσυρε έναν 26χρονο, οποίος οδηγούσε ηλεκτρικό πατίνι. Ο νεαρός οδηγός του πατινιού μεταφέρθηκε στο κέντρο υγείας του νησιού, αλλά τελικά δεν κατάφερε να κρατηθεί στη ζωή.

Έναν χρόνο νωρίτερα, τον Απρίλιο του 2022, μια 36χρονη Αγγλίδα έχασε τη ζωή της στην Κύθνο, πάλι την περίοδο του Πάσχα και συγκεκριμένα το Μεγάλο Σάββατο. Σε εκείνη την περίπτωση, η οδηγός του ηλεκτρικού πατινιού, έχασε τον έλεγχό του, με αποτέλεσμα να παρασυρθεί για πολλά μέτρα.

Ακατάλληλο το οδικό δίκτυο των νησιών για χρήση ηλεκτρικού πατινιού

Τόσο ο δήμαρχος της Πάρου, Μάρκος Κωβαίος, όσο και ο δήμαρχος Μυκόνου, Κωνσταντίνος Κουκάς, δηλώνουν στην «Καθημερινή» πως η χρήση των ηλεκτρικών πατινιών στα νησιά τους είναι περιορισμένη, ενώ τα οχήματα που ενεπλάκησαν στα δυστυχήματα, ανήκαν και στις δύο περιπτώσεις στους ιδιώτες που τα χρησιμοποιούσαν. Επίσης, αμφότεροι οι δύο άνδρες που έχασαν τη ζωή τους, εργάζονταν στα παραπάνω πολυσύχναστα νησιά και είχαν φέρει μαζί τους τα ηλεκτρικά πατίνια για να μετακινούνται ευκολότερα και γρηγορότερα.

Ούτε στη Μύκονο, ούτε στην Πάρο λειτουργούν επιχειρήσεις ενοικίασης ηλεκτρικών πατινιών. Και οι δύο δήμαρχοι τονίζουν μάλιστα στην «Καθημερινή» πως η χρήση τους δεν ενδείκνυται για το οδικό δίκτυο των συγκεκριμένων νησιών.

«Σε πολλά σημεία της Μυκόνου, οι δρόμοι είναι στενοί. Στις δε περιφερειακές οδούς, ειδικά όποτε υπάρχει κίνηση, κυκλοφορούν αρκετά αυτοκίνητα. Υπάρχουν επίσης μεγάλες ανηφόρες. Σε αρκετές περιπτώσεις δηλαδή, οι παραπάνω δρόμοι δεν είναι κατάλληλοι ούτε για ποδήλατο», λέει στην “Κ” ο κ. Κουκάς.

Με τη σειρά του, ο δήμαρχος Πάρου, κ. Κωβαίος σημειώνει πως στο έντονα τουριστικό νησί της Πάρου, λίγοι άνθρωποι, μεγαλύτερης ηλικίας κυρίως, χρησιμοποιούν ηλεκτρικά ποδήλατα και αρκετοί και μηχανάκια. Όχι όμως και ηλεκτρικά πατίνια. «Στη Νάουσα και στην Παροικιά, είναι εφικτό να χρησιμοποιείται το ηλεκτρικό πατίνι, αλλά στους δρόμους του περιφερειακού επαρχιακού δικτύου, η κατάσταση είναι πιο δύσκολη, ειδικά σε περιόδους που κυκλοφορούν πολλά οχήματα στο νησί. Πολλοί δρόμοι είναι πολυσύχναστοι, αλλά μονής κυκλοφορίας. Δεν “χωράνε” εύκολα εκεί και τα ηλεκτρικά πατίνια. Εδώ πασχίζουμε να ενισχύσουμε τη χρήση του ποδηλάτου και βλέπουμε ότι δεν είναι εύκολο. Οι οδικές υποδομές στα Κυκλαδονήσια έχουν εξ’ ορισμού συγκεκριμένα όρια. Μιλάμε για δρόμους που χρησιμοποιούνταν μέχρι πριν λίγες δεκαετίες από τα γαϊδούρια και στη συνέχεια κλήθηκαν να “σηκώσουν” το βάρος πολλών οχημάτων», καταλήγει ο κ. Κωβαίος.

«Τα ηλεκτρικά πατίνια απαιτούν μεγάλη προσοχή»
Ο Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου, καθηγητής στο Εργαστήριο Συγκοινωνιακής Τεχνικής στη Σχολή Τοπογράφων Μηχανικών στο ΕΜΠ και πρώην πρόεδρος της Ένωσης Συγκοινωνιολόγων, σημειώνει με τη σειρά του πως η χρήση των ηλεκτρικών πατινιών απαιτεί μεγάλη προσοχή, τόσο από τους οδηγούς των εν λόγω οχημάτων, όσο και από τους υπόλοιπους, οι οποίοι κινούνται δίπλα τους και κοντά τους.

«Όπου τα “γεωμετρικά” στοιχεία, όπως τα αποκαλούμε οι συγκοινωνιολόγοι, ενός οδικού δικτύου, είναι φτωχά, πράγμα που ισχύει σε μεγάλο βαθμό για το επαρχιακό δίκτυο, η χρήση των πατινιών απαιτεί αυξημένη προσοχή. Μεγάλη προσοχή χρειάζεται όμως και στη λεωφόρο μιας πόλης, όπου ο φωτισμός είναι περιορισμένος. Ευθύνη υπάρχει και στις δύο πλευρές- και σε αυτούς που τα οδηγούν αλλά και σε αυτούς που κινούνται κοντά τους. Η ταχύτητα που αναπτύσσουν είναι μικρή- στα 25 χιλιόμετρα την ώρα, όμως οι οδηγοί αυτών των οχημάτων είναι στην ουσία, πολύ ευάλωτοι».

Σημειώνεται πως οι κανόνες που διέπουν τη λειτουργία των ηλεκτρικών πατινιών, θεσπίστηκαν στην Ελλάδα τον Μάρτιο του 2021 και συμπεριελήφθησαν σε νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών (ΦΕΚ Α 40/16.3.2021).

Όπως ορίζει αυτός ο νόμος, τα Ε.Π.Η.Ο απαγορεύεται να κινούνται στον δρόμο αν αναπτύσσουν ταχύτητες άνω των 25 χλμ/ώρα. Για τη χρήση τους δεν απαιτείται δίπλωμα οδήγησης, ο οδηγός όμως, πρέπει να έχει μαζί του ταυτότητα, σε περίπτωση που τού ζητηθεί. Η κυκλοφορία τους επίσης απαγορεύεται σε δρόμους όπου αναπτύσσονται υψηλές ταχύτητες (άνω των 50 χλμ/ώρα). Επίσης, συστήνεται στους οδηγούς τους να φορούν εγκεκριμένου τύπου προστατευτικό κράνος, κανονικά δεμένο.

Στη χώρα μας, τα ηλεκτρικά πατίνια έκαναν έντονα την εμφάνισή τους, το 2018, αρχής γενομένης από την Αθήνα. Τους πρώτους μήνες της χρήσης τους είδαμε στο κέντρο της πρωτεύουσας εφήβους να κινούνται με πατίνια, με επικίνδυνο τρόπο ή με μεγάλες ταχύτητες, σε μεγάλες οδικές αρτηρίες όπως η Πανεπιστημίου ή η Βασιλίσσης Σοφίας, αλλά και σε πεζοδρομημένες οδούς όπως η Ερμού, προκαλώντας δυσφορία στους πεζούς. Η «φρενίτιδα» της οδήγησης τους, έπεσε σταδιακά σύμφωνα με τον κ. Κεπαπτσόγλου, παρόλα αυτά, οδηγοί ηλεκτρικών πατινιών κάνουν ολοένα και συχνότερα την εμφάνισή τους σε πολλές περιοχές της Ελλάδας.


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Κουφονήσια: Δέκα χρόνια ελληνικός ήχος, από τη Νήσο Κέρο στο αύριο του πολιτισμού

Το Φεστιβάλ Κλασικής Μουσικής Κουφονησίων γιορτάζει τη δεκαετία του με ένα οραματικό αφιέρωμα σε 5.000 χρόνια ελληνικής μουσικής

Αεροδρόμια Κυκλάδων: Πτώση στη Σαντορίνη, στασιμότητα στη Μύκονο και ο παράγοντας “Ισραήλ”

Γεωπολιτικές εξελίξεις και διαφοροποιήσεις φέρνουν "ανισόρροπη" σεζόν στα περιφερειακά αεροδρόμια – Η Fraport Greece δίνει τους αριθμούς

Βουρβουριά Νάξου: Εκεί που ο Άγιος Προκόπιος συναντά την πίστη και τη μνήμη

Μια λιτανεία που διασχίζει τον χρόνο – Ο Μητροπολίτης Καλλίνικος, οι κληρικοί της Νάξου και οι άνθρωποι του χωριού τίμησαν τη μνήμη του Αγίου με τρόπο που μόνο οι νησιώτες ξέρουν

Νέο ξενοδοχείο 3 αστέρων στα Κουφονήσια, επένδυση στην περιοχή “Βάρδια”

Η ανάπτυξη συνεχίζεται στα Κουφονήσια με την έγκριση νέας ξενοδοχειακής μονάδας σε έκταση σχεδόν 7 στρεμμάτων – Εγκεκριμένη η οικοδομική άδεια από τον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων

Η Κέα στο προσκήνιο με τον Happy Traveller, Κυριακή 13 Ιουλίου στον ΣΚΑΪ (video)

Ο Ευτύχης Μπλέτσας και η Ηλέκτρα εξερευνούν το νησί της Κέας, σε ένα ταξίδι με φάρους, μονοπάτια, αρχαία και ονειρικά τοπία – Μια τηλεοπτική ωδή στο κυκλαδίτικο νησί των αντιθέσεων (video)

Αθανασούλης: «Η διάσωση των Κούρων δεν διαπραγματεύεται – Η λύση πρέπει να είναι οριστική»

Κινητά ή ακίνητα; Το ΥΠΠΟΑ απαντά στην τοπική κοινωνία της Νάξου, ενώ Φλεριανός, Κορρές και Μαυρογιαννόπουλος επανέρχονται με αιχμές και ερωτήματα

Σημαντική δράση για την προστασία της Ποσειδωνίας στην Κέα

Ο Δήμος Κέας, σε συνεργασία με φορείς και επιστημονικούς οργανισμούς, προχωρά σε πρωτοβουλία βιώσιμης διαχείρισης και προστασίας του θαλάσσιου οικοσυστήματος στον κόλπο του Αγίου Νικολάου

Μύκονος κατά του τέλους κρουαζιέρας, «Τιμωρητικό και άδικο μέτρο» καταγγέλλει το Λιμενικό Ταμείο

Αίτημα αναστολής του τέλους επιβατών κρουαζιέρας από το Λιμενικό Ταμείο Μυκόνου προς τον Υπουργό Ναυτιλίας – Κάνει λόγο για αθέμιτο ανταγωνισμό και πλήγμα στην τοπική οικονομία

Νάξος: Έκρηξη αφίξεων (30% το πρώτο εξάμηνο) στο αεροδρόμιο, οι υποδομές στο … κόκκινο

Με αύξηση 45% τον Ιούνιο και 30% στο εξάμηνο, η τουριστική ζήτηση απογειώνεται, αλλά το αεροδρόμιο της Νάξου φτάνει στα όριά του – Επιτακτική η ανάγκη για αναβάθμιση

Τζεφ Μπέζος: After wedding party στη Νάξο με την Λόρεν Σάντσεζ, η «έξυπνη» αγάπη του για το νησί

Μετά τον χλιδάτο γάμο των 48 εκατομμυρίων στη Βενετία, ο ιδρυτής της Amazon και η εκρηκτική σύζυγός του επιλέγουν τη Νάξο για το after wedding ταξίδι τους, επιβεβαιώνοντας την ιδιαίτερη σχέση του δισεκατομμυριούχου με το νησί και τα φιλόδοξα σχέδιά του για το «smart island» των Κυκλάδων.

Aperto – Cucina Italiana: Η αυθεντική ιταλική εμπειρία ήρθε στη Νάξο με την υπογραφή του κορυφαίου pizzaiolo Νίκου Σωτηρόπουλου

Ένα νέο γαστρονομικό σημείο στην καρδιά της Νάξου που ενώνει την ιταλική φινέτσα με τη δημιουργικότητα του Έλληνα pizzaiolo που διακρίθηκε δύο φορές ως ο καλύτερος της χώρας και στους 50 κορυφαίους της Ευρώπης.

Κατ’ Οίκον Νοσηλευτική Φροντίδα στη Νάξο από τη Φραντζέσκα Λαγογιάννη

Με επιστημονική γνώση, σεβασμό και ολιστική προσέγγιση, η Φραντζέσκα Λαγογιάννη προσφέρει υψηλού επιπέδου υπηρεσίες νοσηλείας στο σπίτι, σε όλη τη Νάξο.

Νάξος – Κατερίνα Καινούργιου: Ρομαντικό ηλιοβασίλεμα και η ξακουστή πατάτα στο τραπέζι της

Η παρουσιάστρια περνά τις διακοπές της στο νησί των Κυκλάδων με τον Παναγιώτη Κουτσουμπή, απολαμβάνοντας τα τοπικά εδέσματα, τη γαλήνη του τοπίου και τις συγκινήσεις μετά το φινάλε της σεζόν.

Εκρηκτική αύξηση επιβατών στο λιμάνι Νάξου τον Ιούνιο (πίνακας)

Οι αριθμοί αυξάνονται, οι υποδομές όμως όχι. Η Νάξος «ασφυκτιά» και χρειάζεται λύση τώρα.

Αποκαλύφθηκε σκάνδαλο 40 εκατ. ευρώ στο μεταφορικό ισοδύναμο, έγκαιρη παρέμβαση Παππά έσωσε το Δημόσιο

Χάρη σε διοικητικούς ελέγχους και αποφασιστικές κινήσεις, απετράπη καταβολή δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ σε ύποπτες αιτήσεις επιχειρήσεων – Η συντριπτική πλειονότητα από την Κρήτη

Blackout στη Χώρα Νάξου τα πρώτα λεπτά της Κυριακής, αντιδράσεις επιχειρηματιών

Στο σκοτάδι για μισή ώρα το κέντρο της τουριστικής ζωής – Αυξάνονται τα παράπονα επαγγελματιών

Γιάννης Πάριος: Το θαλασσινό του ταξίδι με 16 τραγούδια-ανάσα Ελλάδας και καρδιάς (video)

Ο αγαπημένος ερμηνευτής παρουσίασε το νέο του άλμπουμ «Τα Θαλασσινά του Πάριου» με ένα αξέχαστο νησιώτικο γλέντι στην Αθηναϊκή Ριβιέρα, με αναφορές στον πατέρα του, την καταγωγή του και τις ρίζες της μουσικής του πορείας.

Σέριφος: 87χρονη ανασύρθηκε χωρίς τις αισθήσεις της από την παραλία Συκαμιά

Η άτυχη γυναίκα διακομίστηκε στο Πολυδύναμο Ιατρείο του νησιού, όπου διαπιστώθηκε ο θάνατός της – Προανάκριση από το Λιμεναρχείο

Νάξος – Η Πηγή του Ακεψιμά: Το νερό που “μίλησε” στην ιστορία του νησιού

Ένα ταξίδι στο Φυλλαδάκι, στην ξεχασμένη πέτρινη πηγή του Αγίου Ακεψιμά, μέσα από τη μαρτυρία του Αντώνη Σαλτερή και την ευαισθησία του Γιώργου Καρνέζη.