Τετάρτη, 11 Ιουνίου, 2025
ΑρχικήΚυκλάδεςΗ χρυσή ντομάτα της Σαντορίνης: Από τη γη του ηφαιστείου στο μουσείο...

Η χρυσή ντομάτα της Σαντορίνης: Από τη γη του ηφαιστείου στο μουσείο των αναμνήσεων

|

Το ταξίδι της ΠΟΠ σαντορινιάς ντομάτας και η εξέλιξη του νησιού από αγροτικό τόπο σε κοσμοπολίτικο προορισμό.

Η καλντέρα της είναι διάσημη σε όλο τον κόσμο ως εικόνα που κόβει την ανάσα με τη συγκλονιστική ομορφιά της και τη θέα που προσφέρει. Η ιστορία της δημιουργίας της και της τρομερής ηφαιστειακής έκρηξης που το 1613π.Χ. καθόρισε το σχήμα της αλλά κι εξαφάνισε τον προϊστορικό πολιτισμό της είναι επίσης γνωστή. Σαντορίνη και ηφαίστειο είναι δύο έννοιες αλληλένδετες, με το δεύτερο να ασκεί μια μυστηριακή γοητεία για όποιον επισκέπτεται το εκθαμβωτικό κυκλαδονήσι, αναδύοντας κατά πολλούς μια μοναδική ενέργεια.

Το βέβαιο είναι ότι πολλά από τα στοιχεία που καθιστούν τη Θήρα τόσο ξεχωριστή είναι ακριβώς απόρροια του ηφαιστειογενούς της χαρακτήρα, όπως συμβαίνει με το έδαφός της που δίνει μοναδική ταυτότητα σε ό,τι καλλιεργείται στο νησί. Οι σπουδαίες οινικές ποικιλίες του σαντορινιού αμπελώνα, ο οποίος χάρη στο ηφαιστειογενές έδαφος παρέμεινε απρόσβλητος από την φυλλοξήρα που το 1870 εξαφάνισε το μεγαλύτερο μέρος της αμπελουργικής Ευρώπης, έχουν αναδείξει τη Σαντορίνη σε διεθνή οινικό προορισμό, με τις ποικιλίες Ασσύρτικο, Αθήρι και Αϊδάνι να ξεχωρίζουν για την έντονη ορυκτότητα, τα πλούσια αρώματα και την πολύπλοκη γεύση τους. Η φάβα της, αγαπημένο έδεσμα συνυφασμένο με το ελληνικό καλοκαίρι, απολαμβάνει καθεστώς ΠΟΠ και σύμφωνα με αρχαιολογικά ευρήματα καλλιεργούνταν και καταναλώνονταν πριν τη μεγάλη μινωική έκρηξη, ενώ αργότερα αποτέλεσε ένα από τα λίγα φυτά που θα μπορούσαν να ευδοκιμήσουν στο ηφαιστειογενές έδαφος.

Ένα άλλο προϊόν καλλιέργειας της γης της Σαντορίνης στο μεταξύ, επίσης ΠΟΠ και μοναδικής νοστιμιάς, επωφελήθηκε από τα μοναδικά εδαφολογικά χαρακτηριστικά του ηφαιστειογενούς νησιού και την πρωινή ατμοσφαιρική υγρασία -τη λεγόμενη «ανεδοσά»- κι έπαιξε καθοριστικό ρόλο την οικονομική ανάπτυξη του τόπου. Είναι η άνυδρη, μικρόκαρπη ντομάτα Σαντορίνης και τη συναρπαστική ιστορία μιας ολόκληρης βιομηχανίας που άνθισε γύρω της, μας αφηγείται με γλαφυρό, διαδραστικό και σύγχρονο τρόπο το Βιομηχανικό Μουσείο Τομάτας.
Η ταράτσα του εργοστασίου/Photo: Nίκος Κόκκας
Ο ανακαινισμένος μουσειακός χώρος του παλιού εργοστασίου Δ. Νομικός/Photo: Νίκος Κόκκας
Τα ιστορικά ντοματάδικα και ο «χρυσός χαβιάρης»

Από το 1493 που ο Χριστόφορος Κολόμβος την έφερε στην Ευρώπη κι από τον 17ο αιώνα που ξεκίνησε να καταναλώνεται σαν τροφή, ως τη φημολογούμενη άφιξη των σπόρων της από τη Μάλτα κρυφά μέσα σε ένα μπαστούνι από μπαμπού, είχαν μεσολαβήσει αμέτρητες στιγμές στην διάδοση της ιστορίας της ντομάτας. Γεγονός είναι ότι στη Σαντορίνη αφίχθηκε το 1840 από τη Σύρο, για να βρει στο ηφαιστειογενές έδαφος, στην έλλειψη βρόχινου νερού και στη συγκράτηση της υγρασίας στους πόρους της ελαφρόπετρας που υπάρχει στο χώμα του νησιού, τις συνθήκες που θα της χάριζαν τη συμπυκνωμένη, μεστή γεύση της. Και βέβαια, να φτάσει στο σημείο να αναγνωριστεί το σαντορινιό ντοματάκι -με το χαρακτηριστικό σχήμα και το μικρό μέγεθος- το 2006 ως Προϊόν Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης (ΠΟΠ).

Παρά το ότι η έλλειψη νερού δεν μπορεί να προσφέρει μεγάλη παραγωγή όπως γίνεται σε άλλες περιοχές της Ελλάδας -έως τα 1.400 κιλά τη στιγμή που αλλού φτάνει τα 12.000-, παρά το ότι στη Σαντορίνη η παραγωγική περίοδος της ντομάτας περιορίζεται στις 20-25 μέρες ενώ σε άλλες περιοχές μπορεί να φτάσει τους έξι μήνες και να καλύψει περισσότερες από μία ποικιλίες, τον 20ό αιώνα το νησί του ηφαιστείου απαριθμούσε 9 εργοστάσια επεξεργασίας ντομάτας. Ένα, από αυτά, το υπερσύγχρονο για την εποχή του Δ. Νομικός Α.Ε., δεσπόζει ακόμη στα νότια του νησιού και με το νέο του ρόλο ως μουσείο-πολυχώρος ζωντανεύει τη βιομηχανική κληρονομιά της Σαντορίνης και μαζί της μια ολόκληρη εποχή. Την εποχή που η γεύση του σαντορινιού πελτέ «ήταν άλλο πράγμα», την εποχή που τα μπακάλικα τον διέθεταν με την κουταλιά, την εποχή που πουλιόταν 1 χρυσή λίρα η οκά, έτσι ώστε οι ντόπιοι να τον αποκαλούν «ο χρυσός χαβιάρης».

Η κ. Φωτεινή Παπαδοπούλου μάς ξεναγεί στο Μουσείο Τομάτας Δ. Νομικός/Photo: Nίκος Κόκκας

Από το χωράφι στο εργοστάσιο: ιστορίες μόχθου και χαράς

Το χαρακτηριστικό φουγάρο του στέκεται επιβλητικά πάνω από την παραλία της Βλυχάδας δίνει το στίγμα για έναν κρυμμένο θησαυρό, αλλοτινό αλλά και σύγχρονο. Πρώην «ντοματάδικο», νυν «Βιομηχανικό Μουσείο Τομάτας Δ. Νομικός», είναι ένας χώρος που αναγνωρίζεται από μακριά και ένα αυθεντικό κομμάτι του νησιού όπου ξεδιπλώνεται η καθοριστική σημασία που είχε το ντοματάκι της Σαντορίνης και η επεξεργασία του. Η ιστορία μας φέρνει 110 χρόνια πίσω, όταν ο Δημήτρης Νομικός, ένας δραστήριος, αυτοδημιούργητος επιχειρηματίας που στα τέλη του 19ου αιώνα άνοιξε τον πρώτο μηχανοκίνητο αλευρόμυλο στα Φηρά και στη συνέχεια δημιούργησε αποστακτήριο, μακαρονοποιείο και αρτοποιείο, ιδρύει το 1915 προβιομηχανικό ντοματάδικο στη Μεσαριά και το 1922 τη μεγαλύτερη βιομηχανία επεξεργασίας ντομάτας των Βαλκανίων στην περιοχή του Μονολίθου.

Δύο δεκαετίες αργότερα και συγκεκριμένα το 1945, ο γιος του Γιώργος χτίζει το νέο εργοστάσιο, εξαιρετικό δείγμα κυκλαδικής αρχιτεκτονικής, που ολοκληρώνεται μέσα σε 6 μήνες και δουλεύει το πρώτο καλοκαίρι χωρίς στέγη, για να προλάβει τη σοδειά εκείνης της χρονιάς. Μέσα σε λίγους μήνες από την έναρξη λειτουργίας του, το εργοστάσιο κατάφερε να έχει δυναμικότητα 3.500 κοφίνια την ημέρα, δηλαδή 175 τόνους.

Εκεί, πλάι στη θάλασσα ώστε το θαλασσινό νερό να αξιοποιείται για το πλύσιμο της ντομάτας και την ψύξη των μηχανημάτων, ανάμεσα στο κυρίως εργοστάσιο, το αγέρωχο φουγάρο στα δεξιά, το σπίτι του ιδιοκτήτη που βρισκόταν στον ίδιο χώρο και τις αποθήκες, μπορεί κανείς εύκολα να φανταστεί πώς κάθε καλοκαίρι η ανακαινισμένη πλέον μεγάλη αυλή κοκκίνιζε, καθώς ανά μισή ώρα κατέφθαναν ξυπόλυτοι οι αγρότες απ΄ όλα τα χωριά της Σαντορίνης για να πουλήσουν τις ντομάτες τους μέσα σε κοφίνια 40 οκάδων, δηλαδή περίπου 50 κιλών.

Ματιά στο βιομηχανικό παρελθόν της Σαντορίνης στο παλιό εργοστάσιο/Photo: Nίκος Κόκκας

Τα φορτωμένα γαϊδούρια σταματούσαν έξω από το εργοστάσιο για να μην λερώσουν το χώρο κι οι παραγωγοί κουβαλούσαν τα φτιαγμένα από λυγαριά κοφίνια στους ώμους, μέχρι το 1952 που τσιμεντοστρώθηκε η αυλή, και η μεταφορά τους γινόταν με το καρότσι. Κάθε κοφίνι είχε μάλιστα γραμμένο με άσπρο, κόκκινο ή θαλασσί χρώμα τον αριθμό καθενός από τα εννέα εργοστάσια όπου θα παραδίδονταν. Τα φορτία ζυγίζονταν κι ο ίδιος ο Γιώργος Νομικός – ο αποκαλούμενος «Ντοματάς» σημείωνε το ζύγι για την πληρωμή του αγρότη, είτε σε χρήμα είτε σε ντοματοπελτέ, ενώ καθένας είχε το δικό του σημείο στην αυλή όπου περίμενε να έρθει η σειρά του, για να πάρει πίσω τον σπόρο που θα φύτευε την επόμενη χρονιά, αλλά και ό,τι περίσσευε από φλούδες και ντοματάκια για να ταΐσει τα ζώα του. Τίποτα δεν πήγαινε χαμένο.

Παλιός εξοπλισμός του εργοστασίου για το άπλωμα του πελτέ/Photo: Nίκος Κόκκας

Ωστόσο, η άνοδος του τουρισμού στη Σαντορίνη τη δεκαετία του ’80 καθιστά ασύμφορη την τοπική καλλιέργεια ντομάτας. Έτσι το 1981, και παρά την επιβίωση από τον μεγάλο σεισμό του 1956, την επέκταση στην Κω και τις πρώτες εξαγωγές το 1971, το εργοστάσιο στη Βλυχάδα κλείνει. Πλέον η εταιρία Δ. Νομικός Α.Ε εστιάζει στην ηπειρωτική Ελλάδα με ένα υπερσύγχρονο εργοστάσιο στον Δομοκό Φθιώτιδας, που σήμερα λειτουργεί παράλληλα με εκείνο της Αλιάρτου και των Φαρσάλων, αφήνοντας στο παλιό εκείνο εργοστάσιο της Θήρας το ρόλο της αναβίωσης μιας χρυσής, ανεπανάληπτης εποχής.

Ανακαινισμένο με μεράκι και σεβασμό στην ιστορία, το «Βιομηχανικό Μουσείο Τομάτας Δ. Νομικός» μας υποδέχεται με την ίδια την πρωταγωνίστρια, τη σαντορινιά ντομάτα, καλώντας μας αρχικά να παρατηρήσουμε τα φυτά στις γλάστρες, να αγγίξουμε απαλά τα φύλλα για να αναδυθεί η μυρωδιά τους. Παρότι πρωταρχικά μουσειακός χώρος, δεν αποτελεί απλώς προορισμό για τους λάτρεις της ιστορίας και του πολιτισμού. Είναι μια ολοκληρωμένη εμπειρία που συνδυάζει την εκπαίδευση, τον πολιτισμό, την ψυχαγωγία και τη χαλάρωση, ένα σημαντικό κομμάτι της πολιτιστικής κληρονομιάς της Σαντορίνης, που διατηρεί ζωντανή τη μνήμη της τοπικής παραγωγής αποτελώντας μια νοητή γέφυρα ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν.

Οι παλιοί χώροι παραγωγής, με φωτογραφίες εποχής στους τοίχους και τα μηχανήματα να μοιάζουν έτοιμα να επαναλειτουργήσουν, προσφέρονται για μια συναρπαστική περιήγηση. Από τους γεμάτους θαλασσινό νερό κάδους πρόπλυσης, ως τα μηχανήματα διαλογής όπου στέκονταν από τέσσερις γυναίκες σε κάθε πλευρά -νεότερες δίπλα σε γηραιότερες για να μαθαίνουν τη δουλειά-, κι από τις «μπόλες», τα μεγάλα καζάνια όπου έβραζε ο χυμός για να συμπυκνωθεί σε ντοματοπολτό ως τη θερμογεμιστική, ένα από τα σημαντικότερα μηχανήματα του εργοστασίου και τη μόνη καθιστή εργασία σε όλη τη γραμμή παραγωγής, ένα διαδραστικό πρόγραμμα επαυξημένης πραγματικότητας ζωντανεύει όλα τα στάδια επεξεργασίας των πολύτιμων καρπών. Διοράματα και άλλα τεχνολογικά μέσα μας επιτρέπουν να συμμετάσχουμε εικονικά, ακόμη και να δούμε τον εαυτό μας στην απαιτητική εργασία της παστερίωσης.

Ο «Μασταντώνης», εμβληματική φυσιογνωμία μεταξύ των εργατών μπροστά σε μία από τις ντιζελομηχανές/Photo: Nίκος Κόκκας
Παλιές ζυγαριές του εργοστασίου/Photo: Nίκος Κόκκας

Εντυπωσιακές και οι τρεις ντιζελομηχανές, μεταξύ των οποίων μία από τις παλαιότερες παγκοσμίως, γερμανική του 1898 βάρους 2,5 τόνων που κατασκευάστηκε στην Ελβετία και ανέβηκε ως το εργοστάσιο από τα Φηρά με τη βοήθεια ξύλινων κατασκευών. Μία ακόμη, 55 βιομηχανικών ίππων, παρέμεινε σε λειτουργία ως το 1952 οπότε και έφτασε το ηλεκτρικό ρεύμα στη Βλυχάδα με αφορμή το γάμο του Γεωργίου Νομικού. Τέτοιο ήταν το κύρος της οικογένειας που έχει συνδέσει το όνομά της με την παραγωγή ντομάτας και πελτέ. Πριν φτάσετε στο τελευταίο μέρος της επίσκεψης και στο συγκινητικό βίντεο με την αντιπαραβολή παλαιού αρχειακού υλικού με σύγχρονο, έχετε το νου σας μήπως παράλληλα με σας βρίσκεται στο εργοστάσιο κάποιος από τους παλιούς εργάτες. Εμείς είχαμε την τύχη να συναντήσουμε τον κ. Αντώνη Βάλβη, τον εμβληματικό «Μαστραντώνη», δεξί χέρι του ιδιοκτήτη που θα δείτε σε κάποιο από τα διοράματα με τον εγγονό του εν ώρα εργασίας. «Μεγάλωσα στο εργοστάσιο από 2,5 χρονών γιατί ο πατέρας μου ήταν φύλακας εδώ. Δούλευα από τα 7 μου χρόνια κι ο κ. Νομικός με έστειλε να σπουδάσω στον Πειραιά» μας εξιστορούσε την προσωπική του ιστορία, αναπολώντας το παρελθόν με νοσταλγία, καθώς έβαζε μπρος τις ντιζελομηχανές για να ζωντανέψει για άλλη μια φορά και για εμάς και για τον ίδιο, εκείνη η χρυσή εποχή.

Η επίσκεψη ολοκληρώνεται δοκιμάζοντας σαν κέρασμα τον περίφημο -και νοστιμότατο- πελτέ της οικογένειας και ιδανικά με ένα πέρασμα από το γεμάτο υπέροχα χρηστικά αντικείμενα πωλητήριο. Εδώ μοναδική εμπειρία είναι το να σφραγίσετε μία κονσέρβα σε μία μηχανή που χρησιμοποιούσαν οι εργάτες εκείνης της εποχής και παραμένει σε λειτουργία, να επιλέξετε την ετικέτα που θέλετε και να την πάρετε μαζί σας ως ιδιαίτερο αναμνηστικό δώρο. Ή γιατί όχι, να χαλαρώσετε με ένα cocktail Bloody Mary και το θεματικό πιάτο με γεύσεις ντομάτας στο χώρο του bar, μελετώντας τη φετινή ατζέντα δράσεων κι εκδηλώσεων του μουσείου, προγραμματίζοντας να επιστρέψετε για ένα μάθημα μαγειρικής ή για κάποια από τις παραστάσεις, μουσικές εκδηλώσεις και εκθέσεις τέχνης που φιλοξενούνται στον ιστορικό χώρο.

Πληροφορίες: Ανοιχτά Απρίλιο -Νοέμβριο 10:00 -18:00, Τρίτη με Κυριακή -Βλυχάδα Σαντορίνης

Πληροφορίες από: https://www.travel.gr

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Δέκα σχολεία των Κυκλάδων περιμένουν διευθυντή, θέση ευθύνης και καρδιάς (πίνακας)

Ανοιχτή η προκήρυξη για τους εκπαιδευτικούς που θέλουν να στελεχώσουν τις σχολικές μονάδες νησιών όπως η Νάξος, η Σίφνος, η Κύθνος και η Μύκονος ως διευθυντές (πίνακας)

Τριήμερο Αγίου Πνεύματος 2025: Η Αίγινα ξανά στην κορυφή, ποια νησιά των Κυκλάδων ξεχώρισαν

Οι Κυκλάδες και ο Αργοσαρωνικός κυριάρχησαν στις κρατήσεις του Ferryhopper – Στο προσκήνιο οι ταξιδιώτες Gen Z και οι τετράποδοι φίλοι τους

Νάξος – Βαραμέντη Στάθυ: “Ένας χρόνος χωρίς τον Κώστα μας”

Μια συγκινητική ανοιχτή επιστολή (συνάμα κάλεσμα ενόψει του ετήσιου μνημόσυνου) της συζύγου του, Βαραμέντης Στάθυ, για τον άνθρωπο που σημάδεψε με την καλοσύνη, τη γενναιοδωρία και την αγάπη του τις ζωές όλων μας

ΔΕΔΔΗΕ – Νάξος: Διακοπή ρεύματος μεθαύριο Παρασκευή 13 Ιουνίου, ποιες περιοχές επηρεάζονται

Προγραμματισμένες εργασίες του ΔΕΔΔΗΕ από τις 09:30 έως τις 12:30 – Προειδοποίηση για πρόωρη επαναφορά ρεύματος

“Θαλάσσια Πάρκα”: Αρχή από Νότιες Κυκλάδες αλλά με το βλέμμα στην Αγκυρα

Η Αθήνα ανοίγει τον φάκελο «θαλάσσια πάρκα» Η αρχή θα γίνει με το Ιόνιο και τις νότιες Κυκλάδες - Σύμφωνα με πληροφορίες, κρίσιμη είναι η οριοθέτηση μεταξύ Ανάφης και ανατολικά της Αμοργού που θα καταδείξει και τις προθέσεις της Τουρκίας

Κύθνος: Η ιστορική αναγέννηση του Ξενία και ένα νησί-πρότυπο απέναντι στη λειψυδρία

Η μεγάλη ισραηλινή επένδυση στα Λουτρά Κύθνου παίρνει σάρκα και οστά, ενώ ο Δήμος προχωρά με σχέδιο στην ολιστική διαχείριση των υδάτινων πόρων, μετατρέποντας το νησί σε υπόδειγμα βιωσιμότητας.

Τρίποδες – Δημοτικό Σχολείο: “Μεγαλώνοντας σε έναν κόσμο με Τεχνητή Νοημοσύνη”, μία ξεχωριστή εμπειρία για την Ε’ Τάξη

Μαθητές ανακαλύπτουν τον κόσμο της Τεχνητής Νοημοσύνης μέσα από παιχνίδι, διάλογο και δημιουργία – Με τη βοήθεια του The Lyceum Project και των Δώρα Κατσαμόρη & Μαρία Δαγιόγλου

Αμοργός: Σειρά επαφών Δημάρχου με κυβερνητικά στελέχη στην Αθήνα

Ο Ελευθέριος Καραΐσκος ανέδειξε κρίσιμα ζητήματα για λιμάνια, υγεία, αποχέτευση και στέγαση προσωπικού σε συναντήσεις με Υπουργούς και αρμόδιους φορείς

Δημαρχείο Θήρας: Εντυπωσίασαν μαθητές του Δημοτικού Σχολείου Φηρών με τις εργασίες τους για τη Σαντορίνη

Στο Δημαρχείο Θήρας παρουσίασαν τις δημιουργίες τους για το Έτος Αυθεντικότητας και συνομίλησαν με τον Δήμαρχο

Serifos Sunset Race 2025: Τρέξε στο ηλιοβασίλεμα, κολύμπησε στο Αιγαίο

10+1 χρόνια τρέχουμε και κολυμπάμε στο νησί της Σερίφου!

Νάξος – Αεροδρόμιο: Επιστροφή στη κανονικότητα, αλλά μας έμεινε “αμανάτι” το αεροσκάφος (!!!)

Ένα περιστατικό που θα μπορούσε να εξελιχθεί σε κρίση, μετατράπηκε σε απόδειξη επαγγελματισμού και ετοιμότητας. Η επόμενη ημέρα βρίσκει το νησί να μετρά την ωριμότητά του ως τουριστικός προορισμός πρώτης γραμμής.

Εκτακτο – Olympic Air: Καθηλωμένο στο διάδρομο το αεροσκάφος λόγω προβλήματος στον κινητήρα

Εκτακτο.. Καθηλώθηκε αεροπλάνο της Olympic Air στον διάδρομο καθότι πήρε φωτιά ο κινητήρας του λίγο μετά την απογείωσή του από το αεροδρόμιο της Νάξου

Νάξος – Κόρωνος: Μια προσφορά από καρδιάς στη μνήμη του Νικόλα Μανωλά

Οι γονείς των μαθητών του Δημοτικού Σχολείου Κορώνου Νάξου ευγνωμονεί την οικογένεια του Νικόλα Μανωλά για μια δωρεά που θα δώσει φωνή στις μαθητικές εκδηλώσεις

Ν. Πιτταράς: “Το ότι χτίζουν όπου να ’ναι, το ότι βάζουν τσάπες μέσα στη θάλασσα και βγάζουν τα βράχια, είναι κατάντια για τη Νάξο”

Οι αγρότες της Νάξου πιέζονται από τον υπερτουρισμό, που απορροφάει ολοένα και περισσότερους υδάτινους πόρους και επεκτείνεται με τη δόμηση. Μπορεί να βρεθεί ισορροπία; Η «Κ» μίλησε με όλες τις πλευρές της τοπικής κοινωνίας

Νάξος – “Emerald Azzurra”: Η πολυτέλεια “έδεσε” στο νησί των Κυκλάδων

Με 110 μέτρα μήκος και 50 πολυτελείς καμπίνες, το υπερσύγχρονο "Emerald Azzurra" πραγματοποιεί μία ακόμη επταήμερη κρουαζιέρα στο Αιγαίο και φέρνει τη Νάξο στο χάρτη των VIP προορισμών

Μια ιστορική βραδιά: Οι Κονιτοπουλαίοι επανενώνονται στο Άλσος Βεΐκου

Στις 22 Ιουλίου, η οικογένεια-σύμβολο της νησιώτικης μουσικής ανεβαίνει ξανά στη σκηνή, σε μια γιορτή της παράδοσης και των ριζών μας

Νάξος: Πυρκαγιά σε ενοικιαζόμενο αυτοκίνητο καθοδόν προς τη Χώρα

Με ψυχραιμία και συνεργασία πολιτών και Πυροσβεστικής αποφεύχθηκε σοβαρό περιστατικό στο δρόμο Γλυνάδου – Χώρας

Reddit – Νάξος: Στη δεύτερη θέση των πιο υποτιμημένων νησιών στον κόσμο

Το μεγαλύτερο νησί των Κυκλάδων εντυπωσιάζει τη διεθνή κοινότητα του Reddit με την αυθεντικότητα, την ηρεμία και την φυσική του ομορφιά

«Το Γλέντι»… αλλιώς! ONIRAMA & Νίκος Οικονομίδης ενώνουν κόσμο, βιολί και καλοκαίρι (video)

Η πιο feel-good διασκευή του καλοκαιριού είναι εδώ: Νησιώτικο βιολί, ηλεκτρική ενέργεια και ρυθμός που δεν κάθεται ποτέ

Τραγωδία στην Πάρο: Συνελήφθησαν οι γονείς βρέφους 5 μηνών που έχασε τη ζωή του

Υπόθεση θανάτου βρέφους συγκλονίζει την Πάρο – Σε εξέλιξη η έρευνα των Αρχών για τις συνθήκες του περιστατικού και τις ευθύνες των γονέων.