Με τον πήχη να τοποθετείται ακόμη υψηλότερα κλείνει η φετινή χρονιά για τα 14 μεγαλύτερα αεροδρόμια της περιφέρειας (Θεσσαλονίκη, Κέρκυρα, Κεφαλονιά, Άκτιο, Ζάκυνθος, Καβάλα, Χανιά, Ρόδος, Σάμος, Σκιάθος, Μυτιλήνη, Μύκονος, Σαντορίνη και Κως), τα οποία βρίσκονται κάτω από τη διαχείριση της Fraport Greece, στην οποία βασικοί μέτοχοι είναι ο γερμανικός διαχειριστής αεροδρομίων Fraport ΑG και ο ελληνικός όμιλος Κοπελούζου.
Συνολικά υπολογίζεται ότι 33,8 εκατ. επιβάτες θα διακινηθούν το 2023 στους 14 περιφερειακούς αερολιμένες, εγκαινιάζοντας ένα νέο ρεκόρ για την επιβατική κίνηση, με το μεγαλύτερο ποσοστό (περίπου το 80%) να προέρχεται από το δίκτυο του εξωτερικού, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε στο πλαίσιο δημοσιογραφικής ενημέρωσης χθες ο γενικός διευθυντής ανάπτυξης της Fraport, Γιώργος Βήλος.
Ο συγκεκριμένος αριθμός εμφανίζεται αυξημένος κατά 8,4% σε σχέση με το 2022, οπότε είχε φτάσει τους 31,2 εκατ. επιβάτες και κατά 12% σε σχέση με το 2019 (30,2 εκατ.).
Εξαίρεση η Μύκονος και η Σαντορίνη
Κατά τους δέκα μήνες της φετινής χρονιάς, τα 13 από τα 14 αεροδρόμια έκλεισαν με θετικό πρόσημο. Μοναδική εξαίρεση το αεροδρόμιο της Μυκόνου, το οποίο κατέγραψε πτώση -1,9%. Θυμίζουμε ότι ο αριθμός των ξένων επιβατών στα αεροδρόμια της Μυκόνου και της Σαντορίνης σε όλη τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου κινήθηκε πτωτικά σε σχέση με το 2022. Εκτός του ότι ήταν αναπάντεχες, οι συγκεκριμένες πιο αδύναμες επιδόσεις αυτών των δύο δημοφιλών προορισμών, που συγκαταλέγονται ανάμεσα στα βαριά χαρτιά του εγχώριου τουριστικού προϊόντος, εγείρουν ερωτήματα και εφιστούν την προσοχή σε θέματα αναβάθμισης των υποδομών και επανεξέτασης του τουριστικού μοντέλου με τον ανταγωνισμό από γειτονικά κράτη, όπως η Τουρκία, η Ιταλία και η Κροατία να μην αφήνει πολλά περιθώρια.
“Κατά το παρελθόν ο ελληνικός τουρισμός αναπτύχθηκε βάσει του μοντέλου ήλιος και θάλασσα. Σήμερα, ωστόσο, οι νέοι ταξιδιώτες αναζητούν εμπειρίες και όχι μόνο τον καλοκαιρινό ήλιο”, επεσήμανε ο κ. Βήλος.
Πλήρης ανάκαμψη για Θεσσαλονίκη
Στον αντίποδα, το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης ξαναβρήκε τον βηματισμό του, μετά από την πανδημία του κορονοϊού αλλά και τον πόλεμο στην Ουκρανία που ακολούθησε και επηρέασε αρνητικά την επιβατική του κίνηση, η οποία είχε έκθεση σε Ρώσους, Ουκρανούς και Λευκορώσους. Σύμφωνα με τον κ. Βήλο, φέτος το αεροδρόμια Μακεδονία έχει παρουσιάσει εικόνα πλήρους ανάκαμψης, η οποία συνοδεύτηκε με εντυπωσιακή ανάπτυξη σε σχέση με πέρυσι.
Τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια συνεργάζονται με 110 αεροπορικές εταιρείες, εκτελούνται 900 δρομολόγια σε 42 αγορές εκ των οποίων, το Ηνωμένο Βασίλειο παραμένει ο κεντρικός πυλώνας ενώ ακολουθούν η Γερμανία, η Σκανδιναβία, η Ιταλία, η Πολωνία, η Ολλανδία, η Γαλλία, η Αυστρία και η Τσεχία. Επιπλέον, μεταξύ των σημαντικών αγορών συγκαταλέγεται και αυτή των ΗΠΑ, η οποία ωστόσο, τροφοδοτείται κατά κύριο λόγο από το αεροδρόμιο της Αθήνας. Φέτος προστέθηκαν 64 νέα δρομολόγια από τα οποία τα 10 ήταν στην Ρόδο, 8 στα Χανιά, 7 σε Θεσσαλονίκη και Κέρκυρα και 6 στο Άκτιο, το οποίο θεωρείται σαν ένα δυναμικά ανερχόμενος προορισμός.
Υπό εξέταση η επέκταση του αεροδρομίου της Σαντορίνης
Έχοντας επενδύσει από το 2017 1,8 δισ. ευρώ (1,3 δισ. το αντάλλαγμα της παραχώρησης και 500 εκατ. για την αναμόρφωση των αεροδρομίων), η Fraport Greece επενδύσει κάθε χρόνο 50 εκατ. ευρώ, τα οποία διοχετεύονται για την περαιτέρω αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων. Επιπρόσθετα, λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες και τις προβλέψεις για την πορεία των τουριστικών ροών, εξετάζει νέες επεκτάσεις των αεροδρομίων όπως για παράδειγμα της Σαντορίνης. “Υπάρχει μια σκέψη για την επέκταση του τερματικού σταθμού, ο οποίος όταν αναλάβαμε την διαχείριση είχε έκταση 5.000 τ.μ. και πλέον έχει τριπλασιαστεί”, ανέφερε ο κ. Βήλος.
Αναφερόμενος στις προοπτικές του 2024, ο γενικός διευθυντής ανάπτυξης της Fraport Greece σημείωσε ότι τα πρώτα μηνύματα δείχνουν ότι η χωρητικότητα και ο αριθμός των πτήσεων θα κινηθούν στα ίδια περίπου επίπεδα με τη φετινή χρονιά. Το θετικό είναι ότι η τουριστική περίοδος έχει επιμηκυνθεί και κατά τους φθινοπωρινούς μήνες, ένα στοίχημα που η διαχειρίστρια εταιρεία επιδιώκει να κερδίσει, προσφέροντας μια σειρά από κίνητρα όπως έκπτωση στα τέλη κατά τη χειμερινή περίοδο.
Με πληροφορίες από τη σελίδα capital.gr