Τρίτη, 3 Ιουνίου, 2025
ΑρχικήΒιβλίοΕταιρεία Θεσσαλικών Ερευνών: Ημερολόγιο αφιερωμένο στον Αμοργιανό ζωγράφο Νικήτα Γρύσπο

Εταιρεία Θεσσαλικών Ερευνών: Ημερολόγιο αφιερωμένο στον Αμοργιανό ζωγράφο Νικήτα Γρύσπο

|

Αποδεικνύεται εμφατικά πως η Εταιρεία Θεσσαλικών Ερευνών (Ε.Θ.Ε.) καταφέρνει να ξεπερνά τα διάφορα σοβαρά προβλήματα και να εξακολουθεί με συνέπεια το εκδοτικό όπως και το υπόλοιπο, πολύμορφο, πολιτιστικό έργο της.

Κείμενο: Γρηγόρη Καρταπάνη, Μέλους της Εταιρείας Θεσσαλικών Ερευνών

Τούτο φάνηκε αφ’ ενός μεν στη διάρκεια της πανδημίας και αφετέρου τώρα με τις καταστροφικές για τον τόπο μας πλημμύρες που τον έπληξαν ανεπανόρθωτα, χώρια τις ποικίλες άλλες δυσκολίες, κυρίως οικονομικού χαρακτήρα, καθώς προχώρησε, για όγδοη συνεχή χρονιά, στην έκδοση πολυτελούς ημερολογίου- λευκώματος, για το 2024, αφιερωμένο στον σπουδαίο ιμπρεσιονιστή ζωγράφο και γλύπτη, Νικήτα Γρύσπο (1873- 1974) που δραστηριοποιήθηκε στην πόλη του Βόλου στην περίοδο του Μεσοπολέμου, συμβάλλοντας στην πολιτιστική- εικαστική πρωτοπορία της πόλης εκείνα τα χρόνια (1920-1940).

Αποτελεί πλέον θεσμό ετούτη η εκδοτική δραστηριότητα, δημιουργώντας μια πινακοθήκη εικαστικών καλλιτεχνών που είτε ήταν ντόπιοι, είτε άφησαν στον τόπο μας το αποτύπωμά τους με την υψηλού επιπέδου ζωγραφική παραγωγή τους(1).

Μια τέτοια περίπτωση αποτελεί και ο Αμοργιανός Νικήτας Γρύσπος που δημιούργησε στον Βόλο για μια εικοσαετία όπως είπαμε, χωρίς στη συνέχεια να κόψει τους δεσμούς του με την περιοχή μας. Παραθέτουμε απόσπασμα από τον πρόλογο στο ημερολόγιο της προέδρου της Ε.Θ.Ε. κ. Μηλίτσας Ζαρλή- Καραθάνου όπου δίνονται τα απαραίτητα εργοβιογραφικά στοιχεία για τον κυκλαδίτη καλλιτέχνη που με το έργο του πολιτογραφήθηκε βολιώτης:

«… Ο Νικήτας Γρύσπος γεννήθηκε στην Αμοργό το 1873 και πέθανε στην Αθήνα το 1974, σε ηλικία 101 ετών. Σπούδασε ζωγραφική και γλυπτική στο Σχολείο των Τεχνών του Πολυτεχνείου, με δασκάλους τους Ν. Λύτρα, Σ. Προσαλέντη, Κ. Βολανάκη κ.α. Στο Βόλο εγκαταστάθηκε το 1920, διότι την εποχή εκείνη η πόλη διέθετε όλα τα γνωρίσματα ενός σύγχρονου και μεγάλου αστικού κέντρου, όχι μόνον ελληνικού αλλά και ευρωπαϊκού. Η οικονομική ευρωστία της ανερχόμενης τότε πολυπληθούς αστικής τάξης, μεταξύ της οποίας υπήρχαν και πολλοί φιλότεχνοι και συλλέκτες και η κοσμοπολίτικη ατμόσφαιρα της πόλης ήταν οι προϋποθέσεις που ευνοούσαν την ανάπτυξη πολιτιστικών δραστηριοτήτων, όπως εκθέσεις έργων τέχνης και ζωγραφικής, μουσικές εκδηλώσεις, θέατρο κ.λπ.

Το 1924 ο Γρύσπος διορίστηκε καθηγητής Τεχνικών στο Πρακτικό Λύκειο, όπου και ανέδειξε πολλούς ζωγράφους όπως τους Κ. και Β. Ζήση, τη Χρυσούλα Ζιώγα, τον Ν. Σάββα, τον Π. Μωραΐτη κ.α. Υπήρξε δε ένας από την πλειάδα των σπουδαίων ζωγράφων που δημιούργησαν στην πόλη μας της εποχή εκείνη όπως ο Κ. Γκέσκος, ο Γ. Κοσμαδόπουλος, ο Ιωάννης Πούλακας, ο Γεράσιμος Βώκος, ο Σπύρος Βιτωρόπουλος κ.α. …».

Ακόμη σημειώνει η κ. Καραθάνου πως ο Γρύσπος ήταν παραγωγικότατος, πρωτοστατούσε σ’ όλα τα πολιτιστικά δρώμενα με κάθε τρόπο, δίδαξε αμισθί στη Σχολή Ζωγραφικής του συλλόγου «Φιλότεχνοι», διοργάνωνε εκθέσεις και άλλες εκδηλώσεις, προσπαθούσε να μεταδώσει την καλλιτεχνική του πείρα στους νέους και «ίδρυσε τη μοναδική νυχτερινή Σχολή Καλών Τεχνών στο Βόλο» που δυστυχώς δεν μακροημέρευσε. Το 1940 εγκαταστάθηκε πάλι στην Αθήνα, αλλά θεωρούσε πάντοτε τον Βόλο «δεύτερη πατρίδα του» μιας και τα χρόνια που διέμεινε θεωρούνται τα πλέον δημιουργικά της σταδιοδρομίας του.

Πραγματοποίησε δε την τελευταία του έκθεση στο Βόλο το 1971 αν και ήταν 98 ετών, αλλά ακμαιότατος. Επίσης στα 1976, δύο χρόνια μετά της αποδημία του, οργανώθηκε πάλι στον Βόλο, από το Καλλιτεχνικό και Πνευματικό Εντευκτήριο αναδρομική έκθεση με 63 πίνακες- ένα ιδιαίτερα σημαντικό καλλιτεχνικό γεγονός.

Πανομοιότυπο με τα προηγούμενα της σειράς το ημερολόγιο του 2024 διαστ. 24×17 εκ., σκληρόδετο, σ.σ. 220. Ίσως το κάνει πιο διακριτό από τ’ άλλα το γαλάζιο χρώμα στα εξώφυλλα, δίνοντας κατά κάποιο τρόπο αν συνυπολογίσεις και την εικόνα του εξωφύλλου, μια θαλασσινή αίσθηση. Εξώφυλλο, εσώφυλλα και οπισθόφυλλο καλύπτονται με χαρακτηριστικά έργα του καλλιτέχνη, ενώ στις σελ. 2-3 παρατίθεται σκίτσο του από το πρωτοχρονιάτικο φύλλο της εφ. Η Θεσσαλία, του 1927. Από την «ταυτότητα» του εντύπου, σελ. 4, πρέπει να υπερθεματίσουμε την άοκνη προσπάθεια της προέδρου της Ε.Θ.Ε. κ. Μηλίτσας Ζαρλή- Καραθάνου που είχε τη γενική φροντίδα για την ολοκλήρωση του ημερολογίου.

Η φιλολογική επιμέλεια προέρχεται από τον γραμματέα της Εταιρίας κ. Γιώργο Κοντομήτρο και την ταμία κ. Άσπα Ντίνα. Οι φωτογραφίες των πινάκων οφείλονται στην κ. Ειρήνη Καραθάνου και τον κ. Κων/νο Δερβένη. Τέλος η «κατασκευή» της έκδοσης ανήκει- όπως πάντα- στις Γραφικές Τέχνες «Παλμός» που παρά τις ζημιές που υπέστησαν στη διάρκεια των πλημμυρών, ανταποκρίθηκαν με απόλυτη υπευθυνότητα και επιτυχία ώστε να κυκλοφορήσει το ημερολόγιο μέσα στον προβλεπόμενο χρόνο.

Να σημειώσουμε επισης πως τα δημοσιευόμενα έργα, 68 στον αριθμό, προέρχονται από ιδιωτικές συλλογές, την έκδοση «Πινακοθήκη Ζέριγγα» και το διαδίκτυο.

Περνάμε στα κείμενα του ημερολογίου:

  • Προτάσσεται όπως πάντα ο Πρόλογος από την πρόεδρο της Ε.Θ.Ε. κ. Μηλίτσα Ζαρλή- Καραθάνου (σελ. 9-14) με στοιχεία για τον ζωγράφο και το έργο του, τις στοχεύσεις της Εταιρείας και τις ευχαριστίες προς τους χορηγούς της έκδοσης, τους συγγραφείς των κειμένων και σε όσους συνέβαλλαν με κάθε τρόπο στην ολοκλήρωση του ημερολογίου.
  • Στις σελ. 15-16, με τίτλο «Νικήτας Γρύσπος» ακολουθεί ο χαιρετισμός του προέδρου του Ο.Λ.Β., κ. Σωκράτη Αναγνώστου, βασικού χορηγού της έκδοσης. Πάντοτε ο Ο.Λ.Β. δια μέσου του προέδρου του, συνδράμει τις προσπάθειες της Ε.Θ.Ε. επιδεικνύοντας μια ιδιαίτερη ευαισθησία στα πολιτιστικά δρώμενα.
  • «Η θεραπευτική πλευρά της τέχνης» (σελ. 17-18) τιτλοφορείται το κείμενο της κ. Ελίνας Ψημίτη επίσης χορηγού της έκδοσης που παραθέτει μια εκ βαθέων προσωπική μαρτυρία.

Ακολουθούν τα κυρίως κείμενα για το ζωγράφο και το έργο του.

  • Γιώργος Κοντομήτρος, Δρ του ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας: «Η καλλιτεχνική δραστηριότητα του Νικήτα Γρύσπου στον Βόλο» (σελ. 19-28). Καταγράφεται η καλλιτεχνική διαδρομή του ζωγράφου και κυρίως η εκπαιδευτική του παρουσία την εικοσαετία 1920- 1940.
  • Χρύσα Δραντάκη, Δρ. Κοινωνιολογίας Τέχνης: «Ένας Κυκλαδίτης ζωγράφος στον Βόλο» (σελ. 29-42). Κι εδώ αποδίδεται η καλλιτεχνική πορεία του Γρύσπου στην πόλη μας δοσμένη μέσα από μια πιο εικαστική ματιά, καθώς η κ. Δραντάκη είναι η πλέον αρμόδια για μια τέτοια προσέγγιση.
  • Κωνσταντίνος Δερβένης, εικαστικός επιμελητής: «Ο ζωγράφος Νικήτας Γρύσπος- Μοντερνισμός και Ακαδημαϊκότητα» (σελ. 43-46). Μια ενδιαφέρουσα τεχνοκριτική προσέγγιση, με ιδιαίτερη ευαισθησία.

Να σημειώσουμε πως στις σελίδες των κειμένων εμπεριέχονται 18 έργα (πίνακες- σκίτσα) και δύο φωτογραφίες.

Ακολουθούν οι σελίδες με φωτογραφίες έργων του τιμώμενου ζωγράφου (σελ. 47-91) ώστε να υπάρξει μια όσο το δυνατόν πιο αντιπροσωπευτική εικόνα της δημιουργίας του. Παρουσιάζονται συνολικά 45 πίνακες και σκίτσα (προσωπογραφίες, τοπία, καθημερινές στιγμές, θαλασσογραφίες, γυμνά κ.α.

Έπεται το καθαρά χρηστικό μέρος του ημερολογίου με εβδομαδιαίο δισέλιδο. Στην αρχή κάθε μήνα παρουσιάζεται σκίτσο του καλλιτέχνη και αποσπάσματά του στις σελίδες των ημερών όπως άλλωστε και στα προηγούμενα ημερολόγια.

Ιδιαίτερη αναφορά, κλείνοντας, επιβάλλεται θαρρώ για τους χορηγούς της έκδοσης που χωρίς τη συνδρομή τους θα ήταν αδύνατον αυτή να πραγματοποιηθεί. Κι από ετούτη τη θέση τα μέλη του Δ. Σ. της Ε.Θ.Ε. απευθύνουν τις ειλικρινείς και θερμές ευχαριστίες τους:

  • Στον πρόεδρο του Ο.Λ.Β. κ. Σωκράτη Αναγνώστου.
  • Στην κ. Ελίνα Ψημίτη.
  • Στην κ. Μαρία Κωστίου
  • Και σε μια ακόμη κυρία, φίλη της Ε.Θ.Ε. που επιθυμεί την ανωνυμία της.

Άψογο αισθητικά, συγγραφικά και χρηστικά το όγδοο στη σειρά ημερολόγιο της Ε.Θ.Ε. για το 2024 μπορεί άμεσα να χαρακτηριστεί, πέρα από καθαρά καθημερινό εργαλείο, και ως βιβλίο- λεύκωμα που να κοσμεί κάθε βιβλιοθήκη, μια ακόμη ψηφίδα στη χορεία των ζωγράφων που έχουν παρουσιαστεί από το 2017 έως σήμερα.

Κι ετούτο είναι νομίζω και το «μειονέκτημα» του: Τόσο καλοδουλεμένο και γοητευτικό που είναι προκύπτουν δισταγμοί για να «λερωθεί» με σημειώσεις και ζητήματα της πεζής καθημερινότητας. Ε, τότε ας κρατηθεί μόνο για βιβλίο- λεύκωμα. Αξίζει!

ΣΗΜΕΙΩΣΗ

  • Υπενθυμίζουμε τα προηγούμενα ημερολόγια: 2017, Ν. Χριστόπουλος- 2018, Τζιόρτζιο Ντε Κίρικο- 2019, Θεόφιλος- 2020 Γ. Γουναρόπουλος- 2021, Γ. Κοσμαδόπουλος- 2022, Κ. Γκέσκος- 2023, Παλαιολόγος Θεολόγου.

Κείμενο στη σελίδα taxydromos.gr 

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Νάξος: Η φιλαναγνωσία ως γέφυρα έμπνευσης στα ολιγοθέσια σχολεία

Μαθητές από εννιά σχολεία συνάντησαν τον συγγραφέα Δ. Λεϊμονή μέσα από τα βιβλία του και τις δικές τους δημιουργίες

Η Ρόδος στην καρδιά της ευρωπαϊκής έρευνας για την ανθεκτικότητα στην κλιματική αλλαγή

Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και το ΕΚΕΦΕ «Δημόκριτος» συνδιοργανώνουν τη Συνεδρίαση Ολομέλειας του έργου ICARIA στο πλαίσιο του Horizon Europe

Dive In Action: Καθαρίζοντας βυθούς και ακτές – Δράσεις για ένα ελεύθερο από πλαστικά Αιγαίο

Η Dive In Action, με τη στήριξη φορέων της Σαντορίνης, συμμετέχει στο τριήμερο δράσεων του προγράμματος Plastic Free Greece στο νησί

Εξειδικευμένες ιατρικές υπηρεσίες μέσω τηλεϊατρικής από το Νοσοκομείο Σύρου

Νέες ειδικότητες διαθέσιμες σε συνεργασία με τη 2η Υ.ΠΕ. – Εξυπηρέτηση χωρίς μετακινήσεις για κατοίκους των Κυκλάδων

Η Νάξος γιορτάζει την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος με δράσεις σε Xώρα και Απείρανθο

Εκπαιδευτικά εργαστήρια, παραμύθια, τέχνη και τεχνολογία για μικρούς και μεγάλους στη Χώρα και την Απείρανθο

2ο Αμοργιανό Φεστιβάλ: «Αμοργός και Τρίπολη συναντιούνται στη μνήμη και στον πολιτισμό»

Αμοργός και Τρίπολη ενώνουν πολιτισμό, ιστορική μνήμη και παραδοσιακή τέχνη σε ένα τριήμερο εκδηλώσεων από 7 έως 9 Ιουνίου

Μαθαίνουμε να σώζουμε ζωές: Σεμινάρια ναυαγοσωστικής για μαθητές στην Πάρο

Δράση εθελοντικής εκπαίδευσης από τον Δήμο Πάρου και την Uni–Pharma στο πλαίσιο της καμπάνιας «Ασφάλεια στο Νερό»

Σε Σίφνο και Φολέγανδρο ο Φίλιππος Φόρτωμας

Και στα δύο νησιά είχε την ευκαιρία να συνομιλήσει με πολίτες και τις τοπικές αρχές και να συμμετέχει σε εορτασμούς και εκδηλώσεις.

«Φίλεμα 2025»: Η Αντίπαρος γιορτάζει γεύσεις, παράδοση και φιλοξενία

Το 4ο Φεστιβάλ Γαστρονομίας και Πολιτισμού προσκαλεί επιχειρήσεις και επισκέπτες στο Κάστρο το Σάββατο 7 Ιουνίου

Η Σαντορίνη λέει «όχι» στα πλαστικά!

Το Ίδρυμα Αθανάσιος Κ. Λασκαρίδης και η Lidl Ελλάς ενώνουν δυνάμεις για καθαρισμούς ακτών και βυθού στο νησί

Νάξος – Μέλανες: Δύο (από τους τρείς) Κούρους αναμένεται να πάρουν το δρόμο για την υπό κατασκευή Νησίδα Μουσείων

Η απόφαση για τη μεταφορά δύο εκ των τριών ημίεργων Κούρων της Νάξου σε μουσειακό χώρο ανοίγει τον δρόμο για την προστασία και ανάδειξη μοναδικών μνημείων του αρχαίου ελληνικού κόσμου.

Πάρος: «Κλείνουμε πριν μας κλείσουν», η εστίαση σε απεργία στις 5 Ιουνίου

Σε συμβολικό λουκέτο προχωρούν οι παραλιακές επιχειρήσεις του νησιού – Αντίδραση απέναντι σε τιμωρητικές πολιτικές και κρατική απουσία - Το σχόλιο του Γιάννη Παπαδόπουλου

Νάξος: Έτοιμος ο νέος δρόμος που ενώνει Αγιο Προκόπιο με Κάπαρες (Πλάκα – Αγία Αννα)

Παραδόθηκε στην κυκλοφορία ο νέος οδικός άξονας που συνδέει τον Άγιο Προκόπιο με τις Κάπαρες, μειώνοντας τον χρόνο διαδρομής και αυξάνοντας την οδική ασφάλεια – Ευχαριστίες από τον πρόεδρο της κοινότητας Αγίου Αρσενίου

Κυκλάδες – Blue Star Ferries: Ξεκινούν τα θερινά δρομολόγια του “Blue Star 1”, πρωινό το “Blue Star Naxos”

Από την Κυριακή 1 Ιουνίου, το "Blue Star 1" αναλαμβάνει τη βραδινή αναχώρηση από Πειραιά, ενώ από Δευτέρα 2 Ιουνίου, το "Blue Star Naxos" ξεκινάει τα καθημερινά πρωινά του δρομολόγια προς Πάρο, Νάξο, Μικρές Κυκλάδες, Αμοργό και Αστυπάλαια.

Νάξος: Αναβολή στη συζήτηση για τις θερινές οικοδομικές εργασίες, παράταση διαβούλευσης έως 10 Ιουνίου

Δεν θα ισχύσει από φέτος η ρύθμιση για περιορισμούς στις κατασκευαστικές δραστηριότητες. Συνάντηση διαβούλευσης με οικοδόμους και νέα προθεσμία για προτάσεις.

Νάξος – Σύλλογος Μηχανικών: “Όχι σε οριζόντιους περιορισμούς, Ναι, σε στοχευμένο πλαίσιο για τις θερινές οικοδομικές εργασίες”

Ο Σύλλογος εκφράζει έντονο προβληματισμό για την αιφνιδιαστική πρόθεση του Δήμου να επιβάλει οριζόντιους περιορισμούς, χωρίς επαρκή διαβούλευση – Προτείνει στοχευμένο και ρεαλιστικό πλαίσιο που προστατεύει τόσο τον τουρισμό όσο και τον κατασκευαστικό κλάδο.

“Να βουίξει το Αιγαίο”: Το νέο τραγούδι του Γιάννη Βιτζηλαίου γεμίζει νησιώτικο ρυθμό το καλοκαίρι μας (video)

Θάλασσα, μελωδία και χορός ενώνονται στο νέο τραγούδι του Γιάννη Βιτζηλαίου που υπόσχεται να μας ταξιδέψει στα γαλανά νερά του Αιγαίου.

Νάξος – Αεροδρόμιο: Πραγματοποιήθηκε νυχτερινή αεροδιακομιδή με τα νέα φορητά φώτα

Ένα 24ωρο μετά την τοποθέτηση του προσωρινού φωτισμού, το νησί απέκτησε ξανά τη δυνατότητα νυχτερινής αερομεταφοράς ασθενών με ελικόπτερα AW-109

«Αχ πανάθεμά σε Αθήνα»: Ο Βαγγέλης Κονιτόπουλος τραγουδά για τα νησιά και τη νοσταλγία (video)

Μια νέα νησιώτικη μελωδία-ύμνος από τον μετρ του Αιγαίου, με τη συμμετοχή της οικογένειας Κονιτοπούλου (video)

Νάξος: Δυναμική παρέμβαση εργαζομένων και αναβολή της συζήτησης για απαγόρευση οικοδομικών εργασιών το καλοκαίρι

Μετά από κινητοποίηση της Επιτροπής Εργαζομένων στις Κατασκευές, η Δημοτική Αρχή Νάξου υποχρεώθηκε να αποσύρει το θέμα από το Δημοτικό Συμβούλιο