Σάββατο, 3 Μαΐου, 2025
ΑρχικήΚυκλάδεςΑνέλκυση του “Sea Diamond” ...χθες

Ανέλκυση του “Sea Diamond” …χθες

|

«Sea Diamond»: Ο Αρειος Πάγος ζητά την ανέλκυση του πλοίου χαρακτηρίζοντας ως «την πλέον πειστική την έκθεση του καθηγητή Γιδαράκου» και δικαιώνει και το Πολυτεχνείο Κρήτης 

Ο φετινός Μάρτιος ήταν ιδιαίτερα καθοριστικός για το θέμα του ναυαγίου Sea Diamond, το οποίο αν και βυθίστηκε το 2007 στη θαλάσσια περιοχή της Καλντέρας στη Σαντορίνη συνεχίζει να ταλαιπωρεί τη Δικαιοσύνη αλλά και το εάν θα πρέπει ή όχι να προχωρήσει σε ανέλκυση του από το βυθό της Καλντέρας… Στην αρχή του μήνα, με απόφαση του Αρείου Πάγου παύει η δίωξη σε βάρος του ανθυποπλοιάρχου του Κρουαζιερόπλοιου, παράλληλα δε, επικύρωσε τις ποινές που είχαν επιβληθεί στον πλοίαρχο και τον εκπρόσωπο της ναυτιλιακής εταιρείας για το ναυάγιο του κρουαζιερόπλοιου. Κι αυτή τη φορά η απόφαση είναι οριστική κρίνοντας ότι η εφετειακή απόφαση έχει πλήρη, ειδική, εμπεριστατωμένη και σαφή αιτιολογία όπως απαιτεί τα Σύνταγμα. Έτσι, επικύρωσε τις ποινές που είχαν επιβληθεί από το Εφετείο τη δεύτερη φορά. Αντίθετα, ο Άρειος Πάγος έκανε δεκτή την αναίρεση του ανθυποπλοιάρχου και έπαυσε οριστικά η σε βάρος του ποινική δίωξη, με το σκεπτικό ότι εφόσον βρισκόταν στην γέφυρα ο πλοίαρχος την ευθύνη του πλοίου την είχε ο πλοίαρχος.

Ανέλκυση

Και πριν από μερικές ημέρες (στο τέλος Μαρτίου) είχαμε την απόφαση από τον Άρειο Πάγο όπου ζητάει την ανέλκυση του ναυαγίου του “Sea Diamond” λόγω της πρόκλησης ρύπανσης στη θαλάσσια περιοχή της Σαντορίνης, δικαιώνοντας παράλληλα τη μελέτη του Εργαστηρίου Διαχείρισης Τοξικών και Επικίνδυνων Αποβλήτων του Τμήματος Μηχανικών Περιβάλλοντος του Πολυτεχνείου Κρήτης με επικεφαλής τον καθηγητή Ευάγγελο Γιδαράκο, που διενεργήθηκε με πρωτοβουλία της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Κυκλάδων. Tο ναυάγιο του “Sea Diamond” σημειώθηκε στις 5 Απριλίου του 2007, όταν το ομώνυμο κρουαζιερόπλοιο της εταιρείας “Louis Hellenic Cruises” προσέκρουσε σε ξέρα στον όρμο των Φηρών της Σαντορίνης και στη συνέχεια καταποντίστηκε στον όρμο του Αθηνιού, 10 χιλιόμετρα πιο μακριά από το σημείο της πρόσκρουσης.

Έκτατε, ξεκίνησε μία μεγάλη συζήτηση για την ανέλκυση του ναυαγίου υπό τον φόβο ρύπανσης. Πραγματοποιήθηκαν μελέτες από Πανεπιστημιακά Ιδρύματα της Ελλάδας και του εξωτερικού, αλλά και απ’ το ΕΛΚΕΘΕ, ενώ τον Φεβρουάριο του 2011 ο Ευάγγελος Γιδαράκος και το Εργαστήριο Διαχείρισης Τοξικών και Επικίνδυνων Αποβλήτων του Τμήματος Μηχανικών Περιβάλλοντος του Πολυτεχνείου Κρήτης, παρέδωσε τη δική του έρευνα στην τότε Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Κυκλάδων, η οποία την είχε ζητήσει.

Δικαίωση

Το 6ο τμήμα του Αρείου Πάγου με την υπ’ αριθμόν 515/2016 απόφασή του (την οποία κοινοποιεί στα “Χ.Ν.” ο κ. Γιδαράκος) ζητά την ανέλκυση του ναυαγίου κρίνοντας ότι η μελέτη του Εργαστηρίου του Πολυτεχνείου Κρήτης ήταν η πιο αξιόπιστη έναντι των υπολοίπων. Οι δικαστές, αναφερόμενοι στη μελέτη του ΕΛΚΕΘΕ σχολιάζουν ότι το συμπέρασμά της είναι πως «οι επιπτώσεις στο θαλάσσιο οικοσύστημα της περιοχής ήταν σε γενικές γραμμές αμελητέες μεν, όμως παρατηρείτε ότι το εν λόγω βυθισμένο κρουαζιερόπλοιο περιείχε ρυπογόνα φορτία απελευθερούμενα έστω και με αργούς ρυθμούς». Οι δικαστές διαπιστώνουν «αντιφατικότητα της έκθεσης αυτής» η οποία όμως «δεν μπορεί να οδηγήσει το Δικαστήριο σε αντίθετη κρίση, ότι δεν υπήρχε στην περιοχή σοβαρή θαλάσσια ρύπανση, αφού αναφέρεται ότι τελικά τα ρυπογόνα φορτία του πλοίου απελευθερώνονται ακόμη έστω και με αργούς ρυθμούς».

Σε ό,τι αφορά την έκθεση του Πολυτεχνείου Κρήτης που επιβεβαιώθηκε από την κατάθεση στο ακροατήριο του Δικαστηρίου του υπεύθυνου καθηγητή κ. Γιδαράκου, κρίνεται από το Δικαστήριο «ως πλέον πειστική σε σχέση με τις λοιπές». Συγκριτικά με την έρευνα του ΕΛΚΕΘΕ οι δικαστές παρατηρούν ότι η έρευνά του «αλλού αναφέρει ότι από τον Μάιο του 2008 έως τον Μάιο του 2011 οι επιπτώσεις στο θαλάσσιο οικοσύστημα από το ναυάγιο ήταν αμελητέες και ότι οι ρύποι που αναφέρονται σε αυτό δεν προέρχονται από το ναυάγιο χωρίς να προσδιορίζει όμως σε ποιους  ακριβώς παράγοντες οφείλονται οι ρύποι αυτοί, ενώ δεν συνοδεύεται και από γνωμοδοτήσεις ειδικών επιστημόνων, ώστε να πείθει για τα συμπεράσματά της. Σε άλλο σημείο μάλιστα αναφέρει ότι ο ρυθμός των ρύπων θα παραμείνει σταθερός στο μέλλον χωρίς να προβαίνει σε αξιολόγηση της εξέλιξης του φαινομένου σε σχέση με τη διάβρωση του πλοίου από την πάροδο του χρόνου».

Συγκριτικά με άλλα Πανεπιστήμια η έρευνα του κ. Γιδαράκου κρίνεται πλέον πειστική για τους εξής λόγους σύμφωνα με τους δικαστές: «Οι έρευνες των ευρημάτων από το Πανεπιστήμιο Κρήτης έγιναν σε διαπιστευμένα εργαστήρια και με δείγματα που ελήφθησαν από κοντινή σε σχέση με το ναυάγιο περιοχή με τη λογική ότι αν τα αποτελέσματα της ρύπανσης αρχίζουν να είναι μετρήσιμα και στην περιφέρεια, τότε η οικολογική καταστροφή θα είναι ανυπολόγιστη, ενώ τα λοιπά Ιδρύματα καθώς και το ΕΛΚΕΘΕ έλαβαν δείγματα από μακρινή σε σχέση με το ναυάγιο περιοχή, οπότε τα ευρήματα είναι αλλοιωμένα».

Με πληροφορίες από «Χανιώτικα Νέα» και «Ναυτεμπορική» 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Κέα – “Βρετανικός”: Από τo Μπέλφαστ στο Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων Πειραιά

Αντικείμενα από το ναυάγιο του «Βρετανικού» θα ανελκυστούν με σκοπό να εκτεθούν στο υπό κατασκευήν ίδρυμα – Για πρώτη φορά θα γίνει επιχείρηση σε τέτοιο βάθος

Μήλος – Σαρακήνικο: Όταν η φύση διψά για Δικαιοσύνη

Η κατασκευή πολυτελούς ξενοδοχείου σε έναν από τους πιο εμβληματικούς φυσικούς σχηματισμούς της Μήλου ξεσηκώνει αντιδράσεις, καταγγελίες και έναν αγώνα για να σωθεί ό,τι δεν έχει ακόμα χαθεί.

Καθολική Εκκλησία: Το πρώτο παγκάρι με POS είναι γεγονός στην Αθήνα (video)

Το ζήτησαν οι τουρίστες, το έκανε πράξη η Εκκλησία - Σε ποιο ναό τοποθετήθηκε (video)

Νάξος – Λαϊκή Συσπείρωση: Αντιδράσεις για το ΠΔ 129/2025, “Απαξιώνουν τις μικροϊδιοκτησίες στους οικισμούς”

Η Λαϊκή Συσπείρωση Νάξου καταγγέλλει ότι με το νέο Προεδρικό Διάταγμα χιλιάδες ιδιοκτήτες μικρών οικοπέδων χάνουν το δικαίωμα δόμησης, οδηγώντας σε συγκέντρωση γης στα χέρια λίγων

Πανελλαδικές 2025: Πότε ξεκινούν και ποιο το πρόγραμμα με τα μαθήματα

Πανελλαδικές 2025: Η ημερομηνία που ξεκινούν και το πρόγραμμα με τα μαθήματα

Ακίνητα: Εως το 2026 η έκπτωση φόρου για τις δαπάνες ανακαίνισης

Το μπόνους σε ιδιοκτήτες είναι 3.200 ευρώ τον χρόνο για διάστημα πέντε ετών

Ακτοπλόοι: Μειώστε τον ΦΠΑ και φτιάξτε επιτέλους λιμάνια

Ακτοπλόοι: Σταθερά εισιτήρια παρά την πίεση – Ζητούν μείωση ΦΠΑ και λύσεις για λιμάνια και στόλο

Αμοργός – Πρωτομαγιά στα Θολάρια: Το χωριό που γίνεται σαλόνι… και “εξαφανίζει” πόρτες

Μια Πρωτομαγιά γεμάτη λουλούδια, γέλια, φαγητό και ένα παράξενο νυχτερινό έθιμο στα σοκάκια της Αμοργού: καρέκλες, τραπέζια και… εξώπορτες αλλάζουν θέση κάτω απ’ το φως του φεγγαριού.

Μύκονος: Ξεκινούν οι εργασίες συντήρησης στο παλαιό λιμάνι

Αναβαθμίζεται ο χώρος του παλαιού λιμένα για την καλύτερη εξυπηρέτηση επιβατών κρουαζιέρας – Έκκληση για προσοχή στην κυκλοφορία πεζών και ΑμεΑ.

Φίλ. Φόρτωμας: Φέρνει στη Βουλή το ζήτημα οριοθέτησης των οικισμών των Κυκλάδων

Ο Φίλιππος Φόρτωμας φέρνει στη Βουλή το ζήτημα οριοθέτησης των οικισμών των Κυκλάδων

Νάξος – Κινητοποίηση στη ΔΟΥ: Διαμαρτυρία επαγγελματιών για το ψηφιακό πελατολόγιο (video)

Επιχειρηματίες και επαγγελματίες από τη Νάξο διαμαρτύρονται για ένα μέτρο που χαρακτηρίζουν άδικο και ανεφάρμοστο – «Επιβαρύνει αδικαιολόγητα τις μικρές επιχειρήσεις», δηλώνει ο Κ. Φαρκώνας.

Αμοργός – Νέα Πνοή: Κίνδυνος απαξίωσης της περιουσίας από το Π.Δ. 129/2025

Ο κίνδυνος απώλειας οικοδομησιμότητας στους οικισμούς κάτω των 2.000 κατοίκων προκαλεί αναστάτωση και έντονες αντιδράσεις στην Αμοργό - Δελτίο Τύπου από την παράταξη "Νέα Πνοή"

Κυκλάδες: Κατασκευαστικά παράδοξα σε Πάρο – Σέριφο προκαλούν αντιδράσεις

Δύο χαρακτηριστικές περιπτώσεις σε νησιά των Κυκλάδων οι οποίες προκάλεσαν τις αντιδράσεις των τοπικών κοινωνιών

Κίνηση για τη Προστασία των Νησίδων – Νάξος: “Όχι στη θυσία της Δονούσας”, έρχονται ενημερωτικές συναντήσεις

Δύο εκδηλώσεις στη Νάξο για την απειλή που συνιστούν τα πλωτά αιολικά στη Δονούσα και οι νέες ανεμογεννήτριες στο Αιγαίο - Πότε και Που ;

Blue Star Naxos: Ο Cpt Πολυχρόνης Ραπτάκης μιλά για τη ζωή στη θάλασσα και τις δυσκολίες της ακτοπλοΐας (video)

Ο cpt Πολυχρόνης Ραπτάκης άνοιξε την καρδιά του στην κάμερα της ΕΡΤ3, περιγράφοντας τη μοναξιά του ναυτικού και τα προβλήματα των λιμενικών υποδομών. (video)

Κουφονήσι: Μπαίνει νέο πλοίο; από 3 Ιουνίου το πρωινό δρομολόγιο του Blue Star Naxos

Ενημέρωση από τον ΣΤΕΚ για τις φετινές συνδέσεις, τις ανησυχίες των επαγγελματιών και τις επερχόμενες ανακοινώσεις της Hellenic Seaways – Blue Star Ferries σχετικά με την ακτοπλοϊκή σύνδεση του Κουφονησίου

Blue Star Ferries: Τροποποίηση δρομολογίων σε πλοία προς Βόρειο Αιγαίο και Δωδεκάνησα

Με την ένταξη των ανέμων να αγγίζει και τα 9 μποφόρ έχουμε τροποποίηση δρομολογίων από τον Πειραιά προς Δωδεκάνησα και Βόρειο Αιγαίο

Δυτικές Κυκλάδες: Ανεκτέλεστο το αυριανό δρομολόγιο του “Αικατερίνη Π”

ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ Π. : Ανεκτέλεστο το δρομολόγιο την Δευτέρα 28/4 κι επιστροφή την Τρίτη 29/4 λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών

Νάξος – Μέλανες: Πρωτομαγιά με παραδοσιακό γλέντι

Την Πέμπτη 1η Μαΐου 2025, η Νάξος γιορτάζει την άνοιξη με μουσική, χορό και γεύσεις στη σκιά του αρχαίου Κούρου.

Μ. Καπίρης: Ως “Κλοπή” χαρακτηρίζει το ΠΔ που απαγορεύει την οικοδόμηση σε μικρούς οικισμούς

Σφοδρή αντίδραση από τον περιφερειακό Σύμβουλο Μιχάλη Καπίρη για το ΠΔ που "παγώνει" την οικοδόμηση σε οικόπεδα ακόμα και εντός νόμιμων οικισμών κάτω των 2.000 κατοίκων