Σάββατο, 23 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΚυκλάδεςΑνδρος: Κλείνει η πιο ...μεγάλη πληγή για το νησί των Κυκλάδων

Ανδρος: Κλείνει η πιο …μεγάλη πληγή για το νησί των Κυκλάδων

|

Ακόμα μία περιβαλλοντική «πληγή» στο Αιγαίο οδεύει, επιτέλους, προς επούλωση. Η Ανδρος πρόκειται να αποκτήσει τον πρώτο ΧΥΤΥ της, η κατασκευή και λειτουργία του οποίου δημοπρατήθηκε πριν από λίγες ημέρες.

Ετσι θα δοθεί τέλος στη λειτουργία της παράνομης χωματερής του νησιού –μέρος της οποίας κατέρρευσε το 2011 στη θάλασσα– και στη δεματοποίηση απορριμμάτων, αλλά… και τις πυρκαγιές, που ανά τακτά διαστήματα «έπνιγαν» τα γειτονικά στη χωματερή χωριά. Το μεγάλο ερώτημα είναι αν θα προχωρήσει ουσιαστικά η ανακύκλωση στο νησί, ώστε να μη χρειαστεί να ανοίξει σε λίγα χρόνια συζήτηση… για την επέκταση του ΧΥΤΥ, όπως συνέβη σε άλλα Κυκλαδονήσια.

Η χωματερή της Aνδρου λειτουργεί ήδη από τη δεκαετία του ’70 στην περιοχή της Σταυροπέδας, εντός του κηρυγμένου αρχαιολογικού χώρου Στρόφυλα – Σταυροπέδας – Αγίου Γεωργίου Παντουκίων, σε απόσταση μικρότερη των 300 μέτρων από τον νεολιθικό οικισμό του Στρόφυλα (4500-3500 π.Χ.). Η ανακάλυψη του νεολιθικού οικισμού του Στρόφυλα αποτέλεσε μία από τις σημαντικότερες αρχαιολογικές ανακαλύψεις των τελευταίων 25 ετών στις Κυκλάδες, ωστόσο δεν στάθηκε ικανή για να διακόψει τη λειτουργία της χωματερής. Οι –μέχρι πριν από τον Καλλικράτη– τρεις δήμοι του νησιού (Aνδρου, Υδρούσας και Κορθίου, σήμερα όλοι ενώθηκαν στον Δήμο Aνδρου) δεν κατάφεραν για χρόνια να έρθουν σε συνεννόηση για τη χωροθέτηση του ΧΥΤΑ, καθώς κανείς δεν ήθελε τη χωματερή στην «αυλή» του.

Το πρόβλημα έμελλε να επιδεινωθεί. Το 2011, μια δυνατή νεροποντή «επανεμφάνισε» ένα μπαζωμένο ρέμα και αίφνης, η μισή χωματερή της Σταυροπέδας κατέληξε στη θάλασσα. Η λειτουργία της υπόλοιπης χωματερής διακόπηκε για ένα διάστημα και έπειτα από διάφορες αποτυχημένες απόπειρες αντιμετώπισης του ζητήματος, ο δήμος προμηθεύτηκε έναν δεματοποιητή και τα τελευταία χρόνια «πακετάρει» τα σκουπίδια στον ίδιο χώρο, περίπου 500 μέτρα από το σημείο που ξέσπασε η φωτιά. Σήμερα τα δεματοποιημένα σκουπίδια εκτιμάται ότι ξεπερνούν τους 30.000 τόνους.

Επειτα από πολλές τοπικές διαμάχες, ο δήμος παρουσίασε το 2012 μια πρόταση χωροθέτησης του ΧΥΤΥ στη θέση Πλούσκα (ακόμα δύο θέσεις είχαν στο παρελθόν προταθεί και εγκαταλειφθεί για περιβαλλοντικούς λόγους ή εξαιτίας των αντιδράσεων). Οπως ήταν αναμενόμενο, υπήρξαν αντιδράσεις και για τη χωροθέτηση αυτή και η απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων (ΑΕΠΟ) του έργου, που εγκρίθηκε το 2018, προσεβλήθη ενώπιον του ΣτΕ από κατοίκους του νησιού.

Τελικώς το ΣτΕ απέρριψε την προσφυγή (αρ. απόφασης 689/2023), κρίνοντας ότι πρόκειται για «θεμελιώδες έργο υποδομής για την προστασία του περιβάλλοντος και της δημόσιας υγείας διότι έχει ως συνέπεια την οργανωμένη και νόμιμη διαχείριση των αποβλήτων στην Ανδρο, αντί της μέχρι τούδε ανεξέλεγκτης διάθεσής τους και της απόθεσής τους με τη μέθοδο του δεματοποιητή».

Μετά την απόφαση του ΣτΕ άνοιξε ο δρόμος για τη δημοπράτηση του έργου (προϋπ. 9,7 εκατ. ευρώ). Αφορά την κατασκευή ΧΥΤΥ χωρητικότητας 100.000 τόνων, με μονάδα κομποστοποίησης και μια μονάδα μηχανικής διαλογής μετάλλου και χειροδιαλογής πλαστικού από τα σύμμικτα και τη λειτουργία όλων αυτών για 6 χρόνια.

Εφόσον ο διαγωνισμός καταλήξει και η υποδομή κατασκευαστεί, θα είναι ο πρώτος νόμιμος χώρος διαχείρισης απορριμμάτων στην ιστορία του νησιού. Το πρόβλημα, ωστόσο, είναι ότι ένα μέρος του νέου ΧΥΤΥ θα χρειαστεί για τη μεταφορά των 30.000 τόνων δεματοποιημένων σκουπιδιών. Οπως εκτιμά στέλεχος της μελετητικής ομάδας του έργου, αν εφαρμοστεί σωστά ανακύκλωση στην Ανδρο, τότε ο ΧΥΤΥ θα επαρκεί για 15 χρόνια χωρίς να χρειαστεί επέκταση (η οποία παρεμπιπτόντως προβλέπεται από τη μελέτη και έχει αδειοδοτηθεί). Στην αντίθετη περίπτωση, δεν θα φτάσει για πολύ περισσότερο από μία δεκαετία, καθώς στην Ανδρο παράγονται ετησίως περίπου 7.000 τόνοι απορριμμάτων.

Μετά τη δημοσιοποίηση της μελέτης της οργάνωσης Aegean Rebreath και του ΕΛΚΕΘΕ για την υποθαλάσσια χωματερή η υπόθεση βγήκε από το συρτάρι. Το υπουργείο Περιβάλλοντος εξέφρασε ενδιαφέρον για την υπόθεση και ήδη έχουν πραγματοποιηθεί προπαρασκευαστικές συναντήσεις με αυτό το αντικείμενο. Το πρόβλημα είναι βέβαια το υψηλό κόστος, καθώς μια επέμβαση σε έκταση 157 στρεμμάτων στον πυθμένα για την απομάκρυνση χιλιάδων τόνων απορριμμάτων χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή, ώστε να μην «αναδιανείμει» τη ρύπανση στο Αιγαίο.

Να σημειωθεί πάντως ότι, όπως αποδείχθηκε, ο Δήμος Ανδρου έριξε σκουπίδια στη θάλασσα, σε λίγο μεγαλύτερο βάθος, μερικά χρόνια μετά την κατάρρευση της χωματερής…

Με πληροφορίες από τη σελίδα kathimerini.gr


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Αμοργός: Προκήρυξη θέσεως Επιμελητή Α’ για το Κέντρο Υγείας

Προκήρυξη θέσεως Επιμελητή Α’ για το Κέντρο Υγείας Αμοργού - Ειδικότητες και τι προσφέρει ο δήμος

Springer Reisen: Αεροπορική σύνδεση από Βιέννη σε Πάρο, Νάξο και Μήλο

Νέες συνδέσεις με τις Κυκλάδες από τη Βιέννη το καλοκαίρι του 2025

Γλυπτά Παρθενώνα: Θα έρθουν στην Ελλάδα με … δανεισμό το 2025?

Θα έρθουν τελικά πιο κοντά σε λύση Βρετανικό Μουσείο και ελληνική κυβέρνηση το 2025;

Σίκινος: Η Νεικώ πάει Λονδίνο, ποιος ο λόγος;

Η Επισκοπή Σικίνου και η Νεικώ ταξιδεύουν στη βρετανική πρωτεύουσα

Νάξος: Από την 1η Ιουνίου ξεκινάει η αεροπορική σύνδεση με Ηράκλειο

Η Νάξος μετά την Θεσσαλονίκη αποκτά αεροπορική σύνδεση και με το Ηράκλειο - Δύο φορές από την 1η Ιουνίου και έως τα μέσα Οκτωβρίου

Blue Star Ferries: Το “Paros” επιστρέφει αύριο (23/11) κι όχι Κυριακή από Αμοργό

Οι αλλαγές που δρομολογούνται σε τρία πλοία της Blue Star Ferries ελέω καιρικών συνθηκών - ποια είναι;

Κυκλάδες: Προκήρυξη 22 θέσεων σε 14 Κέντρα Υγείας (!!!)

Κέντρα Υγείας: 324 προσλήψεις γιατρών – Προθεσμίες και ειδικότητες - Η προκήρυξη αφορά και στις 7 Υγειονομικές Περιφέρειες (ΥΠΕ) της Ελλάδας, για 12 ειδικότητες

Αιγαίο: Τριάντα “πράσινα” έργα (ανάμεσά τους και το Τσικαλαριό) στα ελληνικά νησιά

Ηλεκτρικές διασυνδέσεις άνω των 2,5 δισ. για να βγουν τα νησιά από την απομόνωση. Ταμιευτήρες και φράγματα πολλαπλού σκοπού σε Κυκλάδες, Κρήτη, Δωδεκάνησα.

Χατζημάρκος από Νάξο: Ερχονται επενδύσεις 5 δις στην νησιωτική Ελλάδα

Γιώργος Χατζημάρκος: Το Ταμείο Απαναθρακοποίησης Νησιών φέρνει επενδύσεις 5 δισ. ευρώ στη νησιωτική Ελλάδα

Πρόταση Ημέρας: Ριγκατόνι με σάλτσα φέτας

Μία άλλη προσέγγιση στο φαγητό εκεί όπου η Ιταλία συναντά την Ελλάδα

The Voice: Ο Ναξιώτης Κουτελιέρης και η συγκίνηση της Παπαρίζου (video)

Μπορεί ο Μιχάλης Κουτελιέρης να μην πέρασε στον επόμενο γύρο του The Voice όμως η σχέση του με την Κλαύδια έφερε δάκρυα στα μάτια της; Παπαρίζου (video)

Νάξος – Μητσοτάκης: Συμμετοχή στη λιτανεία και καφέ για χαλάρωση

Στη Νάξο βρίσκεται από το πρωί ο πρωθυπουργός της Ελλάδας Κυριάκος Μητσοτάκης

Ενδοκυκλαδικά: Το “Αρτεμις” κάθε Τρίτη θα ενώνει τη Σύρο με τη Παροναξία και τη Σαντορίνη

Αλλαγή στο δρομολόγιο του "Αρτεμις"... Δείτε πως θα κινείται κάθε Τρίτη

Πάρος: Ο καπετάν – Χρήστος Τζουάνης “έφυγε” από την ζωή

Στα 42 του χρόνου ο cpt Χρήστος Τζουάνης έφυγε από τη ζωή ...

Αμοργός: Εννέα μέτρα μετακινήθηκε ο υποθαλάσσιος πυθμένας και έδωσε τον σεισμό του 1956

Διεθνής ερευνητική ομάδα ρίχνει «φως» στις αιτίες του καταστροφικού σεισμού του 1956 στην Αμοργό - Τι λέει η Εύη Νομικού

Δονούσα: Ανεμογεννήτριες καλύπτουν την Καλοταρίτισσα

φωτορεαλιστικές απεικονίσεις για το πώς θα φαίνεται το συγκεκριμένο έργο στην πλήρη του ανάπτυξη (60 ανεμογεννήτριες) στη Δονούσα

Νάξος: Από την 1η Ιουνίου ξεκινάει η αεροπορική σύνδεση με Ηράκλειο

Η Νάξος μετά την Θεσσαλονίκη αποκτά αεροπορική σύνδεση και με το Ηράκλειο - Δύο φορές από την 1η Ιουνίου και έως τα μέσα Οκτωβρίου

Blue Star Ferries: Το “Paros” επιστρέφει αύριο (23/11) κι όχι Κυριακή από Αμοργό

Οι αλλαγές που δρομολογούνται σε τρία πλοία της Blue Star Ferries ελέω καιρικών συνθηκών - ποια είναι;

Νάξος: Επίσκεψη εξπρές του Μητσοτάκη με συνοδεία αξιωματούχων σε τρία αεροπλάνα (!!!)

Τρία αεροσκάφη της Olympic Air θα μεταφέρουν τον Κυριάκο Μητσοτάκη και τους συνοδούς του στη Νάξο – Η ώρα άφιξης και αναχώρησης

MSC: Βάζει στο πρόγραμμα την Σύρο, “βλέπει” τις υποδομές στη Σαντορίνη

MSC: Αντί για τέλη, επενδύσεις σε υποδομές για ανάπτυξη της κρουαζιέρας