Πέμπτη, 19 Σεπτεμβρίου, 2024
ΑρχικήΚυκλάδεςΑμοργός - Κατάπολα: Η επέκταση του λιμανιού προκαλεί αντιδράσεις

Αμοργός – Κατάπολα: Η επέκταση του λιμανιού προκαλεί αντιδράσεις

|

Χρειάζεται η Αμοργός μεγαλύτερο λιμάνι; Σύμφωνα με τον δήμο, που προωθεί σχέδιο επέκτασης του λιμένα Καταπόλων, οι υφιστάμενες εγκαταστάσεις πλέον δεν επαρκούν για να καλύψουν τις ανάγκες του νησιού. Σύμφωνα με ένα σημαντικό κομμάτι της τοπικής κοινωνίας, όμως, η σχεδιαζόμενη επέκταση του λιμένα είναι τεράστια σε σχέση με την κλίμακα του οικισμού και υπηρετεί έναν «μικρομεγαλισμό», που νομοτελειακά οδηγεί στην καταστροφή του ιδιαίτερου φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος του νησιού στο όνομα της περαιτέρω τουριστικής του ανάπτυξης.

Το θέμα της επέκτασης του λιμένα Καταπόλων εξακολουθεί να διχάζει το νησί. Ο δήμος είχε αναθέσει τις μελέτες επέκτασης του λιμένα, τις οποίες έθεσε πέρυσι σε δημόσια διαβούλευση (βλ. «Χωρισμένη στα δύο η Αμοργός», «Κ» 30.3.2023). Στα μέσα της προηγούμενης χρονιάς εγκρίθηκε το νέο πολεοδομικό σχέδιο του νησιού (ΣΧΟΟΑΠ) που προβλέπει επεκτάσεις λιμένων (Κατάπολα, Αιγιάλη), τη διάνοιξη 15 νέων δρόμων, επεκτάσεις οικισμών, τη δημιουργία αεροδρομίου και πολλά ακόμα. Πολλοί, ντόπιοι ή σταθεροί φίλοι του νησιού βλέπουν την εξέλιξη αυτή ως «την αρχή του τέλους» της Αμοργού, καθώς δείχνει να υπηρετεί ένα άλλο αναπτυξιακό πρότυπο. Μέχρι στιγμής έχουν κατατεθεί τρεις προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας κατά του ΣΧΟΟΑΠ.

Αμοργός – Κατάπολα: Το σχέδιο επέκτασης του λιμανιού και ο περιφερειακός δρόμος φέρνουν αντιδράσεις

Η τελική μελέτη για το λιμάνι των Καταπόλων παρουσιάστηκε και πάλι σε ανοιχτή εκδήλωση τον φετινό Μάρτιο. Πλέον στα σχέδια δεν αναφερόταν η λέξη «κρουαζιέρα», αλλά η εξυπηρέτηση μόνο της ακτοπλοΐας. Η μελέτη για το λιμάνι παραδόθηκε στα μέσα Αυγούστου στη Δημοτική Επιτροπή Αμοργού, ενώ δύο ημέρες αργότερα το υπουργείο Ναυτιλίας εξέδωσε δελτίο Τύπου για την ένταξη 17 λιμενικών έργων στο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας, ανάμεσα στα οποία και η «Αναβάθμιση των λιμενικών εγκαταστάσεων Καταπόλων και της Περιφερειακής Οδού του λιμένα Καταπόλων» (αναφέροντας ότι τα έργα θα υλοποιηθούν με τη βοήθεια του ΤΑΙΠΕΔ). Η αντιπολίτευση του δήμου ζήτησε να συγκληθεί δημοτικό συμβούλιο για το θέμα, ζητώντας χρόνο για να παρουσιάσει εναλλακτική πρόταση, ωστόσο το αίτημα απορρίφθηκε.

ΥΝΑΝΠ: Αναβάθμιση λιμενικών εγκαταστάσεων σε Αμοργό – Φολέγανδρο

Η κ. Λίλα Μαραγκού, ομότιμη καθηγήτρια Κλασικής Αρχαιολογίας, έχει συνδέσει το ερευνητικό και ανασκαφικό έργο της με την Αμοργό. «Οι αρχαίες πηγές αναφέρουν την Αμοργό ως “τρίπολη”: “Αμοργός αύτη τρίπολις και λιμήν”, δηλαδή έχει τρεις πόλεις (Αιγιάλη, Αρκεσίνη και Μινώα) και λιμένα. Ο λιμένας είναι στο μέσον του νησιού, είναι το επίνειο της αρχαίας τειχισμένης πόλεως της Μινώας, που βρίσκεται ψηλά στον βουνώδη λόφο και κατοικείται από την Εποχή του Λίθου – και φτάνει έως τα σημερινά Κατάπολα. Οι πάμπολλες επιγραφές, τα χιλιάδες ευρήματα, από τη Μινώα και τον αρχαίο λιμένα, δικαιολογούν τον σεβασμό όλων των αρχαιολόγων, Ελλήνων και ξένων. Πρέπει να σεβαστούμε αυτό τον τόπο. Η σχεδιαζόμενη από τον δήμο επέκταση θα ισοδυναμεί με την καταστροφή τόσο του όρμου όσο και του βυθού, που είναι γεμάτος αρχαιότητες. Είναι μια “ατίμωσις γαίας και θαλάσσης”. Ποιος να το περίμενε ότι αυτό το μέλλον οραματίζονται οι τοπικοί άρχοντες», καταλήγει.

“Παρέμβαση με μέτρο” 

«Είμαστε πολύ στενοχωρημένοι», λέει η κ. Αννα Γαβαλά, πρόεδρος της Ενωσης Καταπολιανών. «Σίγουρα το λιμάνι χρειάζεται βελτίωση, γιατί είναι πολλές δεκαετίες έτσι. Είναι αλήθεια ότι σήμερα το ένα πλοίο περιμένει το άλλο για να δέσει και όντως δεν υπάρχει ένα στέγαστρο για τους επιβάτες, που περιμένουν κάτω από τον ήλιο. Δεν πιστεύω όμως ότι είναι απαραίτητη μια τόσο μεγάλη επέκταση. Είναι ξένη προς τον τόπο και την κλίμακα του οικισμού των Καταπόλων. Είναι επίσης αλήθεια ότι για ενάμισι μήνα υπάρχει κυκλοφοριακή συμφόρηση στα Κατάπολα την ώρα που φτάνει το πλοίο. Για αυτόν τον ενάμισι μήνα θα “κόψουμε” το βουνό για να φτιάξουμε δρόμο; Δεν είμαστε εναντίον του δήμου ή του δημάρχου, δεν είμαστε εναντίον της προόδου, μιλάμε από αγάπη για τον τόπο μας. Νομίζω ότι η όποια παρέμβαση στο λιμάνι πρέπει να γίνει με μέτρο, για την εξυπηρέτηση του κόσμου, χωρίς υπερβολές. Η Αμοργός δεν χρειάζεται μεγαλύτερο λιμάνι».

Αμοργός – Λ. Καραϊσκος: “Είναι απαραίτητη η άμεση δημιουργία λιμενικών υποδομών με βάση την ασφάλεια”

Ο δήμαρχος Λευτέρης Καραΐσκος υποστηρίζει ότι οι φωνές κατά του λιμανιού αντιπροσωπεύουν ένα πολύ μικρό κομμάτι της τοπικής κοινωνίας. «Δεν νομίζω ότι υπάρχουν τόσες αντιδράσεις. Οι μόνοι που φωνάζουν είναι η αντιπολίτευση στον δήμο και ένας τοπικός σύλλογος. Το υπόλοιπο νησί θέλει το έργο γιατί ξέρει ότι θα φέρει πρόοδο», αναφέρει. Οπως εξηγεί, ο μελετητής της επέκτασης του λιμένα προχωράει αυτή την περίοδο στις συνοδευτικές της λιμενικής μελέτες (αρχιτεκτονική, περιβαλλοντική κ.λπ.), ενώ δεύτερος μελετητής ασχολείται για λογαριασμό του δήμου με τη δημιουργία του περιφερειακού δρόμου.

«Αυτό είναι το λιμάνι που χρειάζεται η Αμοργός. Γι’ αυτό και οι ακτοπλόοι συμφωνούν με την πρότασή μας. Δεν υποβαθμίζεται ο οικισμός, το αντίθετο. Μάλιστα με τον νέο δρόμο θα δημιουργήσουμε μεγαλύτερες συνθήκες ασφάλειας στο λιμάνι και στον οικισμό». Οπως αναφέρει ο κ. Καραΐσκος, το έργο του λιμένα θα δημοπρατηθεί από το Λιμενικό Ταμείο και του περιφερειακού δρόμου από τον δήμο. «Δεν μπορούμε να πορευόμαστε με υποδομές της δεκαετίας του ’70», υποστηρίζει.

Με πληροφορίες από την “Καθημερινή” 

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Κέα: Εγκρίθηκε η χρηματοδότηση δύο νέων σημαντικών έργων

Κέα: Εγκρίθηκε η χρηματοδότηση δύο νέων σημαντικών έργων για το νησί

ΠΑΣ Νάξου: Ο Ανδρέας Ορφανός με τα “κίτρινα” της ΑΕΚ

Τιμή για τον ΠΑΣ Νάξου με τον νεαρό Ανδρέα Ορφανό να αποτελεί έναν ακόμη κρίκο στην αλυσίδα .. εξαγωγής παικτών προς τις μεγάλες ομάδες...

Τέλος Κρουαζιέρας: “Εισπρακτικού χαρακτήρα” τα μέτρα και οι αντιδράσεις

Η επικείμενη αύξηση στο τέλος ανθεκτικότητας για την κλιματική αλλαγή μπορεί να φτάσει ανά είδος καταλύματος +400% σε λιγότερο από ένα έτος εφαρμογής του μέτρου, λέει ο ΣΕΤΕ

Ευρυτανία: Ο Ναξιώτης που μέσω .. Γερμανίας εγκαταστάθηκε με την οικογένειά του στα Φουρνά

Ένα δικό μας παιδί (από Νάξο) με την οικογένειά του είναι οι πρώτοι που μετακόμισαν στη Φουρνά Ευρυτανίας όπου τους παρείχαν στέγη και εργασία προκειμένου να εμπλουτισθεί το ανθρώπινο δυναμικό του χωριού....

Νάξος: Ανοίγει σήμερα τις πύλες της η έκθεση “Φευγαλέο και Αιώνιο”

Εικαστική έκθεση της καλλιτεχνικής ομάδας Art of Life Collective στο Πολιτιστικό Κέντρο Νάξου (πάλαι ποτέ Σχολή Ουρσουλινών)

“Gigabit Voucher”: Δίνει 200 ευρώ για γρήγορο Internet, σε ποιους και γιατί;

Το πρόγραμμα «Gigabit Voucher» δίνει 200 ευρώ για γρήγορο Internet σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις

Σαντορίνη – Ενωση Ξενοδόχων: “Ο τουρισμός τίθεται σε δυσχερή ανταγωνιστική θέση”

Η Ενωση Ξενοδόχων. Σαντορίνης παίρνει θέση για τα μέτρα: "Ο τουρισμός στη Σαντορίνη τίθεται σε δυσχερή ανταγωνιστική θέση"

Μύκονος – Λιμενικό Ταμείο: Αντιδράσεις για την αύξηση (60%) στο τέλος Κρουαζιέρας

Λιμενικό Ταμείο Μυκόνου ... «Μια αύξηση των τελών κρουαζιέρας κατά 60 φορές παραπάνω - από 0,35 € σε 20 €- αποτελεί ένα πρωτοφανές άλμα»

Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA): Να εφαρμοστεί το τέλος από το 2026

CLIA: Να ισχύσει από το 2026 το τέλος κρουαζιέρας - Τι αναφέρει στην επιστολή προς τους αρμόδιους φορείς

Ανδρος: “Ο νέος ανεξερεύνητος παράδεισος της Μεσογείου”

Γερμανικοί ύμνοι για ένα ελληνικό νησί, την Ανδρο - Το αφιέρωμα κάνει αναφορά στα αρχοντικά, τα εντυπωσιακά χωριά, τη συναρπαστική φύση, τα γαλαζοπράσινα νερά, αλλά και το εκτενές περιπατητικό δίκτυο

Νάξος – Ben Slot: “Κρατάτε στα χέρια σας χρυσό, φροντίστε να το αξιοποιήσετε σωστά”

O Ολλανδός ιστορικός Μπεν Σλοτ γυρίζει το χρόνο πίσω... Μετράει 50 χρόνια επαφής με τη Νάξο.. Μιλάει από το Αγερσανί για αυτά που του αρέσουν, για αυτά που δεν του αρέσουν και εξηγεί με τον δικό του μοναδικό τρόπο ότι μας απασχολεί.. Κυκλαδική 2011.

Ολλανδία: Εφυγε από τη ζωή ο …ναξιώτης ιστορικός Ben Slot

Σε ηλικία 83 ετών έφυγε από τη ζωή στην Ολλανδία, ο Ben Slot ένα πρόσωπο που έγραψε ιστορία στις Κυκλάδες και δη στη Νάξο με τις ιστορικές του αναφορές

SeaJets – Μύκονος: Ανακοίνωση για το ατύχημα στο λιμάνι

«Δεν υπήρξε κανένας τραυματισμός και για τις λίγες υλικές απώλειες οι επιβάτες ικανοποιήθηκαν στο ακέραιο», σημειώνει η εταιρεία, σχετικά με το περιστατικό κατά τη διάρκεια της επιβίβασης στο «Jumbo Jet»

Νάξος – Απόλλωνας: Επεσε αυτοκίνητο στη θάλασσα (!!!)

Πτώση αυτοκινήτου στη θάλασσα στον Απόλλωνα της Νάξου

Express Skopelitis – Γ. Φωστιέρης: “Σας ευχαριστώ…” και οι σκέψεις περί τιμής από το Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων

Ανάρτηση από το cpt Γιάννη Φωστιέρη ως δείγμα "ευχαριστώ" για τις ευχές που έχει λάβει αυτές τις ημέρες - Οι προθέσεις του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων

Hellenic Highspeed: Για δύο μέρες θα πάει Σύρο – Μύκονο – Ικαρία

Hellenic HighSpeed.. Δρομολογείται για δύο μέρες στη γραμμή Πειραιάς - Σύρος - Μύκονος - Ικαρία - Σάμος

Ξεκινούν οι εγγραφές στην Χορευτική Ομάδα Νάξου “Αξοπατήματα

Την Κυριακή 15 Σεπτεμβρίου 2024, 7:00-9:00 το απόγευμα στο 2ο Γυμνάσιο Νάξου

Ben Slot: Ο Ολλανδός που έγινε Ναξιώτης (video)

ο κ. Κώστας Κατσουρός ιστορικός και  διευθυντής του περιοδικού ΦΛΕΑ και η κα Γενοβέφα Μανωλά, σύζυγος του αείμνηστου Μανώλη Μανωλά, δυο άνθρωποι που το γνώρισαν, δυο φίλοι του, μας μιλούν για τον άνθρωπο Ben Slot.

Νάξος – Απείρανθος: Το “αντίο” στην Κατερίνα Μπουγιούκα (της Χάρκας)

Η Νάξος λέει "αντίο" στην Κατερίνα Μπουγιούκα (της Χάρκας) που έφυγε νωρίς - Την Παρασκευή 13 Σεπτεμβρίου η εξόδιος Ακολουθία στην Αγία Γλυκερία (Γαλάτσι)

Πολυτάρχου: Με το δεξί στις υποχρεώσεις του στο κύπελλο και στο βάθος .. ΑΟ Μυκόνου

Δυνατό ξεκίνημα του Μιχάλη Πολυτάρχου με την Δάφνη Δαφνίου - Οι επιδόσεις του και ο .. ΑΟ Μυκόνου που έρχεται