Σάββατο, 19 Απριλίου, 2025
ΑρχικήΚυκλάδεςΑμοργός & Νάξος: Συνεχίζονται οι προσπάθειες τηλεφωνικής απάτης, συμβουλές αποφυγής

Αμοργός & Νάξος: Συνεχίζονται οι προσπάθειες τηλεφωνικής απάτης, συμβουλές αποφυγής

|

Εχετε ακούσει για το “Caller ID Spoofing”; Σε Νάξο και Αμοργό, τις τελευταίες ημέρες έχουμε αύξηση κρουσμάτων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η πρόσφατα ανάρτηση του Νίκου Κουτελιέρη, επιχειρηματία και Προέδρου του Εμποροεπαγγελματικού Συλλόγου Νάξου που ενημέρωσε για απόπειρες τηλεφωνικής απάτης με χρήση ονόματος γνωστού λογιστή στη Νάξο…  Ομως, έχουμε και στην Αμοργό, Αποτέλεσμα; Να έχουμε ανάρτηση από το Δήμο Αμοργού (σ.σ. έχει γίνει κι από άλλο δήμο των Δυτικών Κυκλάδων πρόσφατα) όπου και δίνει συμβουλές …

Ανησυχητική αύξηση παρουσιάζουν, το τελευταίο διάστημα, τα περιστατικά της νέας τυπολογίας απάτης Caller ID Spoofing (αλλαγή ταυτότητας του αριθμού κλήσης και υποκλοπή πραγματικού αριθμού). Ως καλών εμφανίζεται κάποιος υποτιθέμενος υπάλληλος τράπεζας, ενώ, στην πραγματικότητα, πρόκειται για επιτήδειους οι οποίοι αποσκοπούν να αποσπάσουν κωδικούς λογαριασμών και χρηματικά ποσά που περιλαμβάνονται σε αυτούς.

Ορισμένα από τα πρόσφατα θύματα στη χώρα μας αναφέρθηκαν στον τρόπο δράσης των εγκληματιών, περιγράφοντας την εμπειρία τους. Σε όλες τις περιπτώσεις, οι δράστες παρουσιάστηκαν ως υπάλληλοι τραπεζικών ιδρυμάτων και ισχυρίστηκαν πως οι τραπεζικοί λογαριασμοί των θυμάτων είχαν παραβιαστεί. Προκειμένου να αποτρέψουν την ολοκλήρωση της υποτιθέμενης παράνομης συναλλαγής ή/και να προβούν σε αλλαγή των κωδικών του λογαριασμού ώστε να διατηρήσουν την ασφάλειά του, έπεισαν τα θύματα να παραχωρήσουν τους κωδικούς και, αυτόματα, πλήρη πρόσβαση στους λογαριασμούς τους.

Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της συγκεκριμένης απάτης είναι ότι, ο αριθμός που εμφανίζεται στην οθόνη του τηλεφώνου των θυμάτων, φαίνεται να προέρχεται πράγματι από τραπεζικά ιδρύματα. Συνδυαστικά, μάλιστα, με την πειστικότητα και την έντονη πίεση που ασκούν οι επιτήδειοι στα υποψήφια θύματα, τους δημιουργούν την εντύπωση ότι συνομιλούν όντως με κάποιον εκπρόσωπο της τράπεζας. Κερδίζουν, έτσι, την εμπιστοσύνη τους ώστε, στο τέλος, να οδηγηθούν μόνοι τους στην παγίδα να χορηγήσουν πρόσβαση στα τραπεζικά δεδομένα και τις καταθέσεις τους.

Ανακοίνωση της ΕΕΤ

Εξαιτίας, λοιπόν, της ολοένα και συχνότερης εμφάνισης αντίστοιχων περιστατικών, η Ένωση Ελληνικών Τραπεζών, στο πλαίσιο των συστηματικών δράσεών της, εξέδωσε ανακοίνωση με χρήσιμες συμβουλές για το πώς μπορεί να αποφύγει κανείς μια τέτοια απάτη.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση, κατά την εν λόγω απάτη, οι πελάτες χρηματοπιστωτικών οργανισμών δέχονται τηλεφώνημα το οποίο φαίνεται να προέρχεται από την τράπεζά τους -καθώς η υπηρεσία αναγνώρισης κλήσης του παρόχου τηλεπικοινωνιών εμφανίζει σε αυτούς το τηλέφωνο του ιδρύματος στο οποίο υπάγονται- αλλά, στην πραγματικότητα, προέρχεται από κακόβουλους τρίτους. Εκμεταλλευόμενοι υφιστάμενες τεχνολογικές δυνατότητες και δίχως να έχουν παραβιαστεί τα συστήματα της τράπεζας, καλούν υποδυόμενοι στελέχη και προσπαθούν να υποκλέψουν ευαίσθητα τραπεζικά στοιχεία (username & password, αριθμούς καρτών, PIN, OTPs, κ.λπ.), προκειμένου να αποσπάσουν χρήματα από τους λογαριασμούς των θυμάτων τους. Κατά κανόνα, επικαλούνται την ανάγκη χρήσης αυτών των στοιχείων για να προστατευθεί δήθεν ο πελάτης από κακόβουλες ενέργειες.

Αυτά τα τηλεφωνήματα, για να γίνουν ακόμα πιο πιστευτά, συνήθως πραγματοποιούνται αμέσως μετά από μια αποτυχημένη τηλεφωνική προσπάθεια εξαπάτησης του ίδιου του πελάτη. Στο δεύτερο τηλεφώνημα, οι κακόβουλοι τρίτοι ισχυρίζονται ότι καλούν από την τράπεζα που εντόπισε την προηγούμενη προσπάθεια εξαπάτησης και καλούν για να προστατεύσουν τον πελάτη.

Συμβουλές της ΕΕΤ προς το συναλλακτικό κοινό

Καθώς, λοιπόν, οι διάφορες μορφές ηλεκτρονικής απάτης εξαπλώνονται ταχύτατα σε παγκόσμιο επίπεδο, είναι απολύτως απαραίτητο να επιδεικνύουμε τη μέγιστη δυνατή προσοχή ώστε να αποφύγουμε περιπτώσεις εξαπάτησής μας. Για αυτόν τον σκοπό, η ΕΕΤ παρέχει τις ακόλουθες συμβουλές:

  • Θα πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί με τηλεφωνήματα που φαίνεται να προέρχονται από την τράπεζά μας, αλλά ο συνομιλητής μάς ζητά ευαίσθητα τραπεζικά στοιχεία. Η τράπεζα δεν πρόκειται να μας ζητήσει ποτέ τους κωδικούς σύνδεσης στοv λογαριασμό μας.

  • Να θυμόμαστε πάντοτε ότι κατά τη διάρκεια μιας γνήσιας επικοινωνίας, ακόμα και αν δεν την περιμένουμε ή όντως αφορά σε επαλήθευση συναλλαγών, δεν θα μας ζητηθεί ποτέ να αποκαλύψουμε ευαίσθητα τραπεζικά στοιχεία, όπως αυτά που περιγράφονται παραπάνω.

  • Αν δεχθούμε μια παρόμοια κλήση ή κατά τη διάρκεια μιας κλήσης νιώσουμε ότι προσπαθούν να μας εξαπατήσουν, τερματίζουμε αμέσως την κλήση και καλούμε στον αριθμό εξυπηρέτησης πελατών της τράπεζάς μας.

  • Δεν πρέπει να πληκτρολογούμε ποτέ κωδικούς, που μας υποδεικνύουν, κατά τη διάρκεια τέτοιων κλήσεων.

  • Είναι σημαντικό να διαβάζουμε πολύ προσεκτικά ολόκληρα τα μηνύματα που μας αποστέλλει η τράπεζά μας μέσω SMS OTP ή Viber OTP και να μην περιοριζόμαστε στην αναζήτηση και άμεση πληκτρολόγηση του εξαψήφιου κωδικού μίας χρήσης.

Σημάδια που δείχνουν ότι πρόκειται για απάτη

Όπως αναφέρθηκε και ανωτέρω, αυτά τα περιστατικά απάτης έχουν κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τα οποία, εφόσον τα αντιληφθούμε, θα μπορέσουμε να αναγνωρίσουμε την προσπάθεια εξαπάτησής μας.

Τα βασικότερα αυτών των χαρακτηριστικών είναι τα ακόλουθα:

  • Αυτά τα τηλεφωνήματα, διέπονται από μια έντονη βιασύνη και πίεση. Δημιουργούν την αίσθηση του κατεπείγοντος, επιχειρώντας να προκαλέσουν πανικό και να μην αφήσουν περιθώρια καθαρής σκέψης στον ακροατή. Ο καλών, δηλαδή, δεν αφήνει χρόνο να σκεφτούμε, να ζητήσουμε περισσότερες πληροφορίες ή να συζητήσουμε με κάποιο άλλο μέλος της οικογένειας, καθώς «δεν υπάρχει χρόνος». Προσπαθεί, επικαλούμενος τον ίδιο λόγο, να μας αποτρέψει να επικοινωνήσουμε εμείς οι ίδιοι με την τράπεζά μας.

  • Ζητούν τα στοιχεία της κάρτας μας, ολόκληρο το PIN ή τα συνθηματικά ηλεκτρονικής τραπεζικής μας (username & password). Όπως τονίζεται διαρκώς, τα τραπεζικά ιδρύματα δεν πρόκειται ποτέ να μας ζητήσουν τέτοιου είδους πληροφορίες. Επομένως, αν κάποιος μας τα ζητήσει, θα πρέπει να προχωρήσουμε με καχυποψία και προσοχή.

  • Κατά τη διάρκεια της κλήσης, οι επιτήδειοι αποστέλλουν SMS από την τράπεζα και ισχυρίζονται ότι πρόκειται για απαραίτητη διαδικασία, προκειμένου να ακυρωθεί η απατηλή συναλλαγή. Στην πραγματικότητα, όμως, δεν χρειάζεται κανένας κωδικός μίας χρήσης για να ακυρώσει η τράπεζα τυχόν απατηλή συναλλαγή εις βάρος μας. Η διαδικασία γίνεται αυτόματα χωρίς να χρειάζεται σε αυτό η περαιτέρω συνδρομή μας, πλην της ενημέρωσης και ταυτοποίησης.

  • Μας ζητούν να μεταφέρουμε τα χρήματά μας σε άλλον «ασφαλή» λογαριασμό ή να κάνουμε μια «εικονική»/«δοκιμαστική» συναλλαγή.

  • Μας ζητείται να κάνουμε από ΑΤΜ ανάληψη ή μεταφορά σε λογαριασμό που θα μας υποδείξουν. Αυτός ο λογαριασμός, φυσικά, ανήκει στους ίδιους και, συχνά, βρίσκεται σε κάποια ξένη χώρα.

  • Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι δράστες ενημερώνουν ότι έχουμε πέσει θύματα απάτης και ότι θα στείλουν κάποιο courier στο σπίτι μας για να παραλάβει την κάρτα και το PIN μας ή κάποιο χρηματικό ποσό που μας έπεισαν να αναλάβουμε από ΑΤΜ, προκειμένου να το προστατεύσουν.

  • Μας καλούν στο σταθερό τηλέφωνο και ζητούν πληροφορίες για τη συσκευή του κινητού μας ή μας προτρέπουν να το απενεργοποιήσουμε.

Όλες οι προαναφερθείσες περιπτώσεις αποτελούν πραγματικά περιστατικά και τις πιο συνήθεις πρακτικές, που παρατηρείται ότι ακολουθούν οι δράστες της συγκεκριμένης απάτης. Είναι πολύ σημαντικό να θυμόμαστε ότι, στην περίπτωση που έρθουμε αντιμέτωποι με κάποιο αντίστοιχο περιστατικό, θα πρέπει να διατηρήσουμε την ψυχραιμία μας και να σκεφτούμε κατά το δυνατόν πιο ήρεμα και λογικά.

Έχοντας, λοιπόν, υπόψιν μας τις συμβουλές και τις συστάσεις των τραπεζών και της ΕΕΤ, η κάθε μας ενέργεια όσον αφορά στη χορήγηση στοιχείων, στην επιλογή κάποιου συνδέσμου ή στην πληκτρολόγηση κάποιου κωδικού, θα πρέπει να διέπεται από πολύ μεγάλη προσοχή. Προτού προβούμε σε οποιαδήποτε κίνηση η οποία σχετίζεται με τη χορήγηση πάσης φύσεως προσωπικών δεδομένων μας, και δη τραπεζικών, θα πρέπει να εξετάσουμε διπλά εάν πρόκειται για μια ασφαλή ενέργεια στην οποία θα μας ζητούσε πράγματι να προβούμε η τράπεζά μας.


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Καλή Ανάσταση και Καλό Πάσχα από το NaxosPress.gr! 

Η Ανάσταση του Χριστού ας γεμίσει τα σπίτια μας με χαρά και το νησί μας με χαμόγελα και αισιοδοξία.

Νάξος: Στον Ιερό Ναό Παντανάσσης η πρώτη Ανάσταση (video)

Πρωί Μεγάλου Σαββάτου και η πρώτη Ανάσταση στον Ιερό Ναό Παντανάσσης Νάξου είναι γεγονός (video)

115 αγροτικοί γιατροί θα ενισχύσουν τα νησιά ενόψει του καλοκαιριού

Θετική ανταπόκριση στην πρόσκληση της 2ης Υγειονομικής Περιφέρειας

Ποια είναι τα 10 φθηνότερα νησιά σε όλο τον κόσμο; Δυο ελληνικά ανάμεσά τους

oι ειδικοί επί των ταξιδιών μοιράστηκαν μερικά βασικά πράγματα που πρέπει να γνωρίζετε όταν σχεδιάζετε το ταξίδι σας

Στις 19:00 το απόγευμα αναμένεται το Άγιο Φως στην Ελλάδα

Από την Αθήνα με αεροσκάφη της AEGEAN και της Olympic Air σε όλη τη χώρα

Καθολική Εκκλησία – Τήνος: Η Μεγάλη Παρασκευή στον Καθεδρικό Ναό της Ξυνάρας

Η Μεγάλη Παρασκευή στον Καθεδρικό Ναό της Ξυνάρας στην Τήνο

Νάξος – Kerras Cruises: Εκδρομή στο Κουφονήσι για την εορτή του Αγίου Γεωργίου

Μονοήμερη εκδρομή την Τετάρτη του Πάσχα (23/04) από τη Νάξο προς Κουφονήσι για τον εορτασμό του Αγίου Γεωργίου με την Kerras Crouises

Ιερά Μητρόπολη Παροναξίας: “Ἀναστάσεως ἡμέρα λαμπρυνθῶμεν λαοί….”

Ευχές του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Παροναξίας κκ. Καλλίνικου και η Ποιμαντορική Εγκύκλιος επί τη εορτή του Πάσχα 2025

Πρόταση Ημέρας: Μαγειρίτσα αγιορείτικη, από τον Μοναχό Επιφάνιο

Η μαγειρίτσα είναι το σήμα κατατεθέν του Μ.Σαββάτου. Απολαύστε μια διαφορετική εκδοχή της δια χειρός του αείμνηστου μοναχού Επιφάνιου, με μανιτάρια, ψάρι και μυρωδικά.

Αμοργός: Με πυροτεχνήματα και λουλούδια, η υποδοχή του “Express Skopelitis” (video)

Αργά το βράδυ της Μεγάλης Τρίτης (15/04) το Express Skopelitis μετά από σαράντα και πλέον ημέρες έφτασε στα Κατάπολα - δείτε την υποδοχή από τους κατοίκους (video)

Νάξος: Ενα ακόμη ξενοδοχείο 4 αστέρων “έρχεται” στο νησί

“Στα σκαριά” έργο για νέο ξενοδοχείο 4 αστέρων στη Νάξο

Νάξος – Πανναξιακό τουρνουά Τάβλι: Παν. Σορώκος ή Κοντόπουλος ο νέος πρωταθλητής;

Ο μεγάλος τελικός του 11ου Πανναξιακού Τουρνουά Τάβλι ξεκινάει: Παναγιώτης Σορώκος ή Πέτρος Κοντόπουλος ο μεγάλος νικητής; Η πορεία έως την κατάκτηση του τροπαίου

Φιλώτι: Εφυγε από τη ζωή ανήμερα της ονομαστικής του εορτής ο Λεωνίδας Ανωμερίτης

Ο ΣΦΕΑ αποχαιρετά τον συναγωνιστή του Λεωνίδα Δ. Ανωμερίτη - Μεγάλη Πέμπτη η κηδεία του στο κοιμητήριο της Νέας Σμύρνης

Fast Ferries – Νάξος: Ξεκίνησαν οι προσεγγίσεις του “Andros” δύο φορές την εβδομάδα

Ξεκίνησε τις προσεγγίσεις του στην Νάξο το FAST FERRIES ANDROS - Μέχρι πότε θα έρχεται στη Νάξο, ποιο πλοίο θα το αντικαταστήσει

Νάξος – Καστράκι: Πότε θα γίνει η περιφορά του Επιταφίου την Μεγάλη Παρασκευή (video)

Νάξος - Καστράκι: Πότε θα γίνει η περιφορά του Επιταφίου στο Καστράκι στην Παναγία Γρηγορούσα (χρονοδιάγραμμα)

Πρέβελης: Το πλοίο που αγαπήθηκε και μισήθηκε όσο κανένα άλλο

Το "Πρέβελις" βρίσκεται στην Ελευσίνα, έτοιμο για το τελευταίο του ταξίδι προς τη Τουρκία και μία αναπληρώτρια καθηγήτρια στην Ανάφη μοιράζεται τις σκέψεις της για το πλοίο

Νάξος: Οι Γερμανοί απολαμβάνουν την φιλοξενία και την ομορφιά του νησιού μας (video)

Ύμνοι της γερμανικής τηλεόρασης για το «ονειρεμένο» Πάσχα στη Νάξο (video) - Τι λέει ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Βαγγέλης Κατσαράς

Αμοργός- Χοζοβιώτισσα: Ένας μοναχός, ένα παιδί, μια εικόνα χίλιες λέξεις

Πολύς κόσμος επιλέγει τους Ιερούς χώρους των μοναστηριών για να ζήσει τις μέρες της Μ. Εβδομάδας και του Πάσχα σιωπηλά και ήρεμα όπως ακριβώς αρμόζει στη μεγαλύτερη γιορτή της Χριστιανοσύνης.

Κυκλάδες – Πάσχα: “Κόντρες” μεταξύ SeaJets και Attica Group για τα έκτακτα δρομολόγια

«Η ενέργεια της Attica δεν αποτελεί απλώς μία επιθετική επιχειρηματική κίνηση, αλλά μια ευθεία υπονόμευση του κοινωνικού ρόλου της ακτοπλοΐας και πλήγμα στην νησιωτικότητα», δηλώνει ο Όμιλος Sea Jets - Η απάντηση της Attica Group