Τετάρτη, 3 Σεπτεμβρίου, 2025
ΑρχικήΚυκλάδεςΑμοργός & Νάξος: Συνεχίζονται οι προσπάθειες τηλεφωνικής απάτης, συμβουλές αποφυγής

Αμοργός & Νάξος: Συνεχίζονται οι προσπάθειες τηλεφωνικής απάτης, συμβουλές αποφυγής

|

Εχετε ακούσει για το “Caller ID Spoofing”; Σε Νάξο και Αμοργό, τις τελευταίες ημέρες έχουμε αύξηση κρουσμάτων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η πρόσφατα ανάρτηση του Νίκου Κουτελιέρη, επιχειρηματία και Προέδρου του Εμποροεπαγγελματικού Συλλόγου Νάξου που ενημέρωσε για απόπειρες τηλεφωνικής απάτης με χρήση ονόματος γνωστού λογιστή στη Νάξο…  Ομως, έχουμε και στην Αμοργό, Αποτέλεσμα; Να έχουμε ανάρτηση από το Δήμο Αμοργού (σ.σ. έχει γίνει κι από άλλο δήμο των Δυτικών Κυκλάδων πρόσφατα) όπου και δίνει συμβουλές …

Ανησυχητική αύξηση παρουσιάζουν, το τελευταίο διάστημα, τα περιστατικά της νέας τυπολογίας απάτης Caller ID Spoofing (αλλαγή ταυτότητας του αριθμού κλήσης και υποκλοπή πραγματικού αριθμού). Ως καλών εμφανίζεται κάποιος υποτιθέμενος υπάλληλος τράπεζας, ενώ, στην πραγματικότητα, πρόκειται για επιτήδειους οι οποίοι αποσκοπούν να αποσπάσουν κωδικούς λογαριασμών και χρηματικά ποσά που περιλαμβάνονται σε αυτούς.

Ορισμένα από τα πρόσφατα θύματα στη χώρα μας αναφέρθηκαν στον τρόπο δράσης των εγκληματιών, περιγράφοντας την εμπειρία τους. Σε όλες τις περιπτώσεις, οι δράστες παρουσιάστηκαν ως υπάλληλοι τραπεζικών ιδρυμάτων και ισχυρίστηκαν πως οι τραπεζικοί λογαριασμοί των θυμάτων είχαν παραβιαστεί. Προκειμένου να αποτρέψουν την ολοκλήρωση της υποτιθέμενης παράνομης συναλλαγής ή/και να προβούν σε αλλαγή των κωδικών του λογαριασμού ώστε να διατηρήσουν την ασφάλειά του, έπεισαν τα θύματα να παραχωρήσουν τους κωδικούς και, αυτόματα, πλήρη πρόσβαση στους λογαριασμούς τους.

Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της συγκεκριμένης απάτης είναι ότι, ο αριθμός που εμφανίζεται στην οθόνη του τηλεφώνου των θυμάτων, φαίνεται να προέρχεται πράγματι από τραπεζικά ιδρύματα. Συνδυαστικά, μάλιστα, με την πειστικότητα και την έντονη πίεση που ασκούν οι επιτήδειοι στα υποψήφια θύματα, τους δημιουργούν την εντύπωση ότι συνομιλούν όντως με κάποιον εκπρόσωπο της τράπεζας. Κερδίζουν, έτσι, την εμπιστοσύνη τους ώστε, στο τέλος, να οδηγηθούν μόνοι τους στην παγίδα να χορηγήσουν πρόσβαση στα τραπεζικά δεδομένα και τις καταθέσεις τους.

Ανακοίνωση της ΕΕΤ

Εξαιτίας, λοιπόν, της ολοένα και συχνότερης εμφάνισης αντίστοιχων περιστατικών, η Ένωση Ελληνικών Τραπεζών, στο πλαίσιο των συστηματικών δράσεών της, εξέδωσε ανακοίνωση με χρήσιμες συμβουλές για το πώς μπορεί να αποφύγει κανείς μια τέτοια απάτη.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση, κατά την εν λόγω απάτη, οι πελάτες χρηματοπιστωτικών οργανισμών δέχονται τηλεφώνημα το οποίο φαίνεται να προέρχεται από την τράπεζά τους -καθώς η υπηρεσία αναγνώρισης κλήσης του παρόχου τηλεπικοινωνιών εμφανίζει σε αυτούς το τηλέφωνο του ιδρύματος στο οποίο υπάγονται- αλλά, στην πραγματικότητα, προέρχεται από κακόβουλους τρίτους. Εκμεταλλευόμενοι υφιστάμενες τεχνολογικές δυνατότητες και δίχως να έχουν παραβιαστεί τα συστήματα της τράπεζας, καλούν υποδυόμενοι στελέχη και προσπαθούν να υποκλέψουν ευαίσθητα τραπεζικά στοιχεία (username & password, αριθμούς καρτών, PIN, OTPs, κ.λπ.), προκειμένου να αποσπάσουν χρήματα από τους λογαριασμούς των θυμάτων τους. Κατά κανόνα, επικαλούνται την ανάγκη χρήσης αυτών των στοιχείων για να προστατευθεί δήθεν ο πελάτης από κακόβουλες ενέργειες.

Αυτά τα τηλεφωνήματα, για να γίνουν ακόμα πιο πιστευτά, συνήθως πραγματοποιούνται αμέσως μετά από μια αποτυχημένη τηλεφωνική προσπάθεια εξαπάτησης του ίδιου του πελάτη. Στο δεύτερο τηλεφώνημα, οι κακόβουλοι τρίτοι ισχυρίζονται ότι καλούν από την τράπεζα που εντόπισε την προηγούμενη προσπάθεια εξαπάτησης και καλούν για να προστατεύσουν τον πελάτη.

Συμβουλές της ΕΕΤ προς το συναλλακτικό κοινό

Καθώς, λοιπόν, οι διάφορες μορφές ηλεκτρονικής απάτης εξαπλώνονται ταχύτατα σε παγκόσμιο επίπεδο, είναι απολύτως απαραίτητο να επιδεικνύουμε τη μέγιστη δυνατή προσοχή ώστε να αποφύγουμε περιπτώσεις εξαπάτησής μας. Για αυτόν τον σκοπό, η ΕΕΤ παρέχει τις ακόλουθες συμβουλές:

  • Θα πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί με τηλεφωνήματα που φαίνεται να προέρχονται από την τράπεζά μας, αλλά ο συνομιλητής μάς ζητά ευαίσθητα τραπεζικά στοιχεία. Η τράπεζα δεν πρόκειται να μας ζητήσει ποτέ τους κωδικούς σύνδεσης στοv λογαριασμό μας.

  • Να θυμόμαστε πάντοτε ότι κατά τη διάρκεια μιας γνήσιας επικοινωνίας, ακόμα και αν δεν την περιμένουμε ή όντως αφορά σε επαλήθευση συναλλαγών, δεν θα μας ζητηθεί ποτέ να αποκαλύψουμε ευαίσθητα τραπεζικά στοιχεία, όπως αυτά που περιγράφονται παραπάνω.

  • Αν δεχθούμε μια παρόμοια κλήση ή κατά τη διάρκεια μιας κλήσης νιώσουμε ότι προσπαθούν να μας εξαπατήσουν, τερματίζουμε αμέσως την κλήση και καλούμε στον αριθμό εξυπηρέτησης πελατών της τράπεζάς μας.

  • Δεν πρέπει να πληκτρολογούμε ποτέ κωδικούς, που μας υποδεικνύουν, κατά τη διάρκεια τέτοιων κλήσεων.

  • Είναι σημαντικό να διαβάζουμε πολύ προσεκτικά ολόκληρα τα μηνύματα που μας αποστέλλει η τράπεζά μας μέσω SMS OTP ή Viber OTP και να μην περιοριζόμαστε στην αναζήτηση και άμεση πληκτρολόγηση του εξαψήφιου κωδικού μίας χρήσης.

Σημάδια που δείχνουν ότι πρόκειται για απάτη

Όπως αναφέρθηκε και ανωτέρω, αυτά τα περιστατικά απάτης έχουν κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τα οποία, εφόσον τα αντιληφθούμε, θα μπορέσουμε να αναγνωρίσουμε την προσπάθεια εξαπάτησής μας.

Τα βασικότερα αυτών των χαρακτηριστικών είναι τα ακόλουθα:

  • Αυτά τα τηλεφωνήματα, διέπονται από μια έντονη βιασύνη και πίεση. Δημιουργούν την αίσθηση του κατεπείγοντος, επιχειρώντας να προκαλέσουν πανικό και να μην αφήσουν περιθώρια καθαρής σκέψης στον ακροατή. Ο καλών, δηλαδή, δεν αφήνει χρόνο να σκεφτούμε, να ζητήσουμε περισσότερες πληροφορίες ή να συζητήσουμε με κάποιο άλλο μέλος της οικογένειας, καθώς «δεν υπάρχει χρόνος». Προσπαθεί, επικαλούμενος τον ίδιο λόγο, να μας αποτρέψει να επικοινωνήσουμε εμείς οι ίδιοι με την τράπεζά μας.

  • Ζητούν τα στοιχεία της κάρτας μας, ολόκληρο το PIN ή τα συνθηματικά ηλεκτρονικής τραπεζικής μας (username & password). Όπως τονίζεται διαρκώς, τα τραπεζικά ιδρύματα δεν πρόκειται ποτέ να μας ζητήσουν τέτοιου είδους πληροφορίες. Επομένως, αν κάποιος μας τα ζητήσει, θα πρέπει να προχωρήσουμε με καχυποψία και προσοχή.

  • Κατά τη διάρκεια της κλήσης, οι επιτήδειοι αποστέλλουν SMS από την τράπεζα και ισχυρίζονται ότι πρόκειται για απαραίτητη διαδικασία, προκειμένου να ακυρωθεί η απατηλή συναλλαγή. Στην πραγματικότητα, όμως, δεν χρειάζεται κανένας κωδικός μίας χρήσης για να ακυρώσει η τράπεζα τυχόν απατηλή συναλλαγή εις βάρος μας. Η διαδικασία γίνεται αυτόματα χωρίς να χρειάζεται σε αυτό η περαιτέρω συνδρομή μας, πλην της ενημέρωσης και ταυτοποίησης.

  • Μας ζητούν να μεταφέρουμε τα χρήματά μας σε άλλον «ασφαλή» λογαριασμό ή να κάνουμε μια «εικονική»/«δοκιμαστική» συναλλαγή.

  • Μας ζητείται να κάνουμε από ΑΤΜ ανάληψη ή μεταφορά σε λογαριασμό που θα μας υποδείξουν. Αυτός ο λογαριασμός, φυσικά, ανήκει στους ίδιους και, συχνά, βρίσκεται σε κάποια ξένη χώρα.

  • Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι δράστες ενημερώνουν ότι έχουμε πέσει θύματα απάτης και ότι θα στείλουν κάποιο courier στο σπίτι μας για να παραλάβει την κάρτα και το PIN μας ή κάποιο χρηματικό ποσό που μας έπεισαν να αναλάβουμε από ΑΤΜ, προκειμένου να το προστατεύσουν.

  • Μας καλούν στο σταθερό τηλέφωνο και ζητούν πληροφορίες για τη συσκευή του κινητού μας ή μας προτρέπουν να το απενεργοποιήσουμε.

Όλες οι προαναφερθείσες περιπτώσεις αποτελούν πραγματικά περιστατικά και τις πιο συνήθεις πρακτικές, που παρατηρείται ότι ακολουθούν οι δράστες της συγκεκριμένης απάτης. Είναι πολύ σημαντικό να θυμόμαστε ότι, στην περίπτωση που έρθουμε αντιμέτωποι με κάποιο αντίστοιχο περιστατικό, θα πρέπει να διατηρήσουμε την ψυχραιμία μας και να σκεφτούμε κατά το δυνατόν πιο ήρεμα και λογικά.

Έχοντας, λοιπόν, υπόψιν μας τις συμβουλές και τις συστάσεις των τραπεζών και της ΕΕΤ, η κάθε μας ενέργεια όσον αφορά στη χορήγηση στοιχείων, στην επιλογή κάποιου συνδέσμου ή στην πληκτρολόγηση κάποιου κωδικού, θα πρέπει να διέπεται από πολύ μεγάλη προσοχή. Προτού προβούμε σε οποιαδήποτε κίνηση η οποία σχετίζεται με τη χορήγηση πάσης φύσεως προσωπικών δεδομένων μας, και δη τραπεζικών, θα πρέπει να εξετάσουμε διπλά εάν πρόκειται για μια ασφαλή ενέργεια στην οποία θα μας ζητούσε πράγματι να προβούμε η τράπεζά μας.


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Κατ. Μουστάκη: “Η αλήθεια για το Ε.Ε.Ε.ΕΚ Νάξου, τα παιδιά μας δεν αξίζουν κοντέινερ”

Κατερίνα Μουστάκη, δημοτική σύμβουλος με τη «Δύναμη Αλλαγής», καταγγέλλει την αδράνεια της δημοτικής αρχής και ζητά άμεση λύση για την αξιοπρεπή εκπαίδευση των μαθητών.

Στην Αμοργό ο επόμενος σταθμός των Δημοτικών Ραδιοτηλεοπτικών ΜΜΕ

Στις 5–7 Σεπτεμβρίου το ΔΣ συνεδριάζει στο κυκλαδίτικο νησί με σημαντικές αποφάσεις για το μέλλον της δημοτικής ραδιοτηλεόρασης

Νάξος – Μονή: Στη Παναγία Δροσιανή γιορτάζει το Γενέθλιον της Θεοτόκου

Στις 7 και 8 Σεπτεμβρίου, η ιστορική εκκλησία του 4ου αιώνα μ.Χ. υποδέχεται πιστούς σε μια από τις πιο κατανυκτικές πανηγύρεις των Κυκλάδων.

Σαντορίνη: Το ρεμπέτικο τραγούδι ζωντανεύει στον παραλιακό πεζόδρομο του Καμαρίου

Μια μουσική περιπλάνηση με κιθάρα, μπουζούκι και τραγούδι, την Τετάρτη 3 Σεπτεμβρίου στο φεστιβάλ «Στρογγύλη On The Road»

ΔΕΘ: 100 χρόνια από την έμπνευση του Νικόλαου Γερμανού έως το σήμερα

Η 89η ΔΕΘ τιμά τα 100 χρόνια του θεσμού – Η εμμονή του Γερμανού, η κρίση του ’30, ο μύθος του φραπέ και τα χρόνια Σημίτη, Καραμανλή και Τσίπρα

Πάρος: Αποκτά Ειδικό Δημοτικό και Νηπιαγωγείο, νέα εποχή για την εκπαίδευση στο νησί

Η Νάουσα υποδέχεται δύο νέες σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής, σηματοδοτώντας μια σημαντική στιγμή για τη συμπεριληπτική εκπαίδευση στις Κυκλάδες.

Δήμος Κέας: Δωρεάν εξετάσεις πρόληψης για γυναίκες στο πλαίσιο του προγράμματος «Η Ελλάδα κατά του καρκίνου»

Από 23 Σεπτεμβρίου έως 7 Οκτωβρίου, κινητή μονάδα στην Κορησσία θα προσφέρει τεστ Παπανικολάου, μαστογραφίες και HPV test χωρίς καμία χρέωση.

Η ΕΕ θεσπίζει Κώδικα Δεοντολογίας για τις διαδικτυακές κριτικές στον τουρισμό

Νέοι κανόνες για διαφάνεια και αξιοπιστία στις αξιολογήσεις καταλυμάτων, με στόχο την ενίσχυση της εμπιστοσύνης στον ευρωπαϊκό τουρισμό

ΔΕΔΔΗΕ – Νάξος: Πρωινή (04/09) διακοπή ρεύματος στη περιοχή του Αγίου Γεωργίου

Χωρίς ηλεκτρικό από τις 09:00 έως τις 10:00 το πρωί λόγω τεχνικών εργασιών του ΔΕΔΔΗΕ.

Εργάνη: 80% περισσότερες υπερωρίες σε σχέση με το 2024

Τα στοιχεία του «ΕΡΓΑΝΗ» δείχνουν θεαματική αύξηση με την εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας σε τουρισμό, εστίαση, λιανεμπόριο και βιομηχανία

Νάξος: Η «Αξιώτισσα» απαντά για το επεισόδιο με τους Βρετανούς τουρίστες – «Έσκισαν το αυτοκόλλητο, δεχόμαστε απειλές»

Ο ιδιοκτήτης της ταβέρνας Γιάννης Βάσιλας δίνει τη δική του εκδοχή: οι τουρίστες αποχώρησαν αφού πρώτα προκάλεσαν, ενώ μετά το δημοσίευμα της Daily Mail η επιχείρηση καταγγέλλει μπαράζ συκοφαντιών και απειλών.

Νάξος: «Μαμά με καρότσι σε πόλη αφιλόξενη», η κραυγή αγωνίας μιας νέας μητέρας

Το σχόλιο του Στράτου Φουτάκογλου και η ανοιχτή επιστολή μαθήτριας του που φωτίζει την αδιαφορία για πεζούς, μητέρες και ΑμεΑ

Άδωνις Γεωργιάδης: «Ντροπή για το επεισόδιο στη Νάξο – Οι Εβραίοι πολίτες είναι ασφαλείς στην Ελλάδα»

Σαφή θέση υπέρ των βρετανών τουριστών πήρε ο υπουργός Υγείας, καταδικάζοντας το περιστατικό αντισημιτισμού και μιλώντας για επιλεκτικές «ευαισθησίες» στην ελληνική κοινωνία.

ΔΕΔΔΗΕ – Νάξος: Διακοπή ρεύματος το πρωί της Τρίτης 2 Σεπτεμβρίου, δείτε τις περιοχές

Ο ΔΕΔΔΗΕ ανακοίνωσε προγραμματισμένη διακοπή ηλεκτροδότησης λόγω τεχνικών εργασιών σε κεντρικές περιοχές της Χώρας Νάξου.

ΑΑΔΕ: Πρόστιμα και 48ωρο «λουκέτο» σε επιχειρήσεις νησιών (Πάρος) για φοροδιαφυγή

Εντατικοί έλεγχοι σε Ρόδο, Πάρο, Χανιά, Ύδρα, Κέρκυρα και Πειραιά αποκάλυψαν περισσότερες από 400 παραβάσεις για μη έκδοση αποδείξεων.

Νάξος: Τραυματισμός καβοδέτη στο λιμάνι, εξήλθε αυθημερόν από το Κέντρο Υγείας

εργατικό ατύχημα σημειώθηκε το βράδυ της Τετάρτης κατά την πρόσδεση πλοίου στο λιμάνι της Νάξου, με 30χρονο καβοδέτη να τραυματίζεται ελαφρά.

Νομική εκπροσώπηση για την «Αξιώτισσα» – Κ. Παπαδάκης: «Δεν θα περάσει ο εκφοβισμός και η συκοφαντία»

Ο γνωστός δικηγόρος αναλαμβάνει την υπόθεση της ταβέρνας στη Νάξο που βρίσκεται στο επίκεντρο διεθνούς εκστρατείας συκοφαντιών και απειλών.

Εκτακτο: Τροχαίο στο δρόμο προς το αεροδρόμιο της Νάξου

Αυτοκίνητο κατέληξε σε τάφρο στον δρόμο Χώρας – Αεροδρομίου. Σώα η οδηγός, νέα ερωτήματα για το οδικό δίκτυο της Νάξου.

Πάρος: «Κλείνουμε πριν μας κλείσουν», η εστίαση σε απεργία στις 5 Ιουνίου

Σε συμβολικό λουκέτο προχωρούν οι παραλιακές επιχειρήσεις του νησιού – Αντίδραση απέναντι σε τιμωρητικές πολιτικές και κρατική απουσία - Το σχόλιο του Γιάννη Παπαδόπουλου

Νάξος – “Στου Βασιλαρακιού”: 3 γενιές, dry-aging κρέατα και «ωραιότερο επιδόρπιο του γαλαξία»

Στην καρδιά του ορεινού Κυνίδαρου, μια χασαποταβέρνα από το 1931 συνεχίζει να μαγεύει γαστρονομικά τους επισκέπτες.