Χρειάστηκε να περάσει ένας χρόνος ώστε να έρθει στο φως η έκθεση πραγματογνωμοσύνης που διενεργήθηκε στο όχημα που είχε ανατραπεί στις 30 Απριλίου στην Τήνο με αποτέλεσμα να χαθούν δύο ψυχές – η απουσία σωστής συντήρησης η βασική αιτία – Οι κόντρες εργαζομένων και Δημοτικής αρχής καλά κρατεί
Σχεδόν ένας χρόνος πέρασε από το τραγικό εργατικό δυστύχημα στην Τήνο, κατά τη διάρκεια του οποίου έχασαν τη ζωή τους ένας συμβασιούχος και ένας μόνιμος υπάλληλος στον τομέα καθαριότητας του δήμου. Ήταν 30 Απριλίου του 2018 όταν το απορριμματοφόρο, στο οποίο επέβαιναν τρεις εργαζόμενοι του δήμου έπεσε σε γκρεμό βάθους 100 μέτρων. Η «Κυριακάτικη Kontranews» έφερε στο φως την έκθεση πραγματογνωμοσύνης που διενεργήθηκε στο όχημα, την οποία υπογράφουν δύο υπάλληλοι της Διεύθυνσης Μεταφορών και Επικοινωνιών Κυκλάδων.
Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται σε συγκεκριμένη βίδα, η οποία αποτελεί κομμάτι από το «ζυγκί» (ανταλλακτικό που στηρίζει τη σούστα, το πλακάκι σούστας και τη βάση της αντιστρεπτικής πάνω στη γέφυρα). Όπως αναγράφεται χαρακτηριστικά, η φθορά του συγκεκριμένου ανταλλακτικού είναι αποτέλεσμα «ελλιπούς σύσφιξης», ενώ φαίνεται πως το συγκεκριμένο ανταλλακτικό δεν είναι το γνήσιο. «Το γνήσιο ανταλλακτικό έχει διαφορετικό σχεδιασμό, διαφορετικό υλικό και είναι σχεδιασμένο ώστε να έχει την απαραίτητη αντοχή για όλες τις δυνάμεις που ασκούνται στο συγκεκριμένο σημείο που συγκρατούνται όλα αυτά που έχουν αναφερθεί ανωτέρω. Επίσης, βρέθηκαν ροδέλες-αποστάτες για τις οποίες δεν μπορούμε να αποφανθούμε εάν είναι γνήσιο ανταλλακτικό ή όχι, όμως εάν ήταν το ανταλλακτικό (ζυγκί) το προβλεπόμενο από τον κατασκευαστή δεν θα απαιτούνταν να τοποθετηθούν αυτές. Όπως προκύπτει και από τις επισυναπτόμενες φωτογραφίες από την αριστερή πλευρά της εμπρός ανάρτησης λείπουν τα εν λόγω ανταλλακτικά όπως επίσης λείπει ο πείρος από τη στήριξη της σούστας εμπρός αριστερά» αναγράφεται χαρακτηριστικά.
Επίσης, η συγκεκριμένη έκθεση αναφέρει πως η συντήρηση του επίμαχου οχήματος δεν ήταν σύμφωνη με τις προτεινόμενες προδιαγραφές και γινόταν σε συνεργεία που δεν είχαν την απαραίτητη άδεια. Ακόμη, πολλά ερωτηματικά υπάρχουν και για την ύπαρξη και τη λειτουργία του ABS: «Όπως προκύπτει από τα στοιχεία που μας προσκομίσθηκαν, η συντήρηση και η επισκευή του οχήματος δεν είναι σύμφωνη με αυτήν που προβλέπει ο κατασκευαστής και πραγματοποιούνταν κυρίως σε συνεργεία, τα οποία δεν είχαν την εκ του νόμου απαραίτητη άδεια λειτουργίας για το αντίστοιχο είδος του οχήματος. Στην άδεια του οχήματος δεν αναγράφεται η ύπαρξη ABS όπως ήταν υποχρέωση του από την κείμενη νομοθεσία. Επίσης, δεν μπορούμε να γνωρίζουμε τη σωστή λειτουργία του συστήματος ABS. Δεν κατέστη δυνατόν να ελεγχθεί η λειτουργική κατάσταση του οχήματος (φρένα, φώτα, κτλ)».
Διαμάχη εργαζομένων – Δήμου
Λίγες μέρες μετά το ατύχημα, οι οδηγοί και οι εργάτες καθαριότητας είχαν αρνηθεί να συνεχίσουν την αποκομιδή των απορριμμάτων στο νησί μέχρι να επισκευαστούν τα οχήματα και να αλλαχθούν τα λάστιχα τους. Τότε, ο δήμαρχος του νησιού είχε κάνει λόγο για «φάμπρικα φημών από ανεύθυνες φωνές που βρήκαν πρόσφορο έδαφος να ορθώσουν τον αντιπολιτευτικό τους λόγο επιδιώκοντας μικροπολιτικά ή συνδικαλιστικά οφέλη».
Σήμερα όμως, η δημοτική αρχή του νησιού θα πρέπει να απαντήσει σε όλα τα κρίσιμα ερωτήματα που γεννιούνται από την παραπάνω έκθεση. Ποιος ευθύνεται για την ελλιπή συντήρηση των οχημάτων; Ποιος αποφάσισε να μην τοποθετήσει στο μοιραίο όχημα το αυθεντικό ανταλλακτικό; Κατά πόσο ευθύνεται το συγκεκριμένο ανταλλακτικό για το δυστύχημα; Ποιος ευθύνεται για το ότι η συντήρηση των οχημάτων γινόταν σε μη πιστοποιημένα συνεργεία; Πέρασαν τελικά τα οχήματα ΚΤΕΟ, όπως είχε δεσμευθεί ο δήμαρχος;
Και οι καταγγελίες καλά κρατούν
Πρόσφατη ανακοίνωση των εργαζομένων της υπηρεσίας καθαριότητας του δήμου Τήνου, καταγγέλλει πως η δημοτική Αρχή του νησιού δεν έχει λάβει τις απαραίτητες πρωτοβουλίες «ώστε να διορθωθούν όλα τα κακώς κείμενα της υπηρεσίας και να γίνουν ενέργειες, ώστε να διασφαλίζεται η ασφάλεια και η υγιεινή των εργαζομένων». Οι εργαζόμενοι αναφέρουν πως το μόνο που παρατηρούν «είναι η απαξίωση της εργασίας μας και η μεθόδευση για ιδιωτικοποίηση της καθαριότητας κάνοντας ανάθεση υπηρεσιών σε εργοδότη».
Στην ίδια ανακοίνωση, αφού διαμαρτύρονται για μη σωστό προγραμματισμό προσλήψεων, προχωρούν σε ακόμα πιο σοβαρές καταγγελίες, που συνδέονται τόσο με το περυσινό τραγικό δυστύχημα, όσο και με την παραπάνω έκθεση πραγματογνωμοσύνης: «Όλοι γνωρίζουμε πως οι δρόμοι από τους οποίους περνούν τα απορριμματοφόρα είναι επικίνδυνοι καθώς και ότι σε πολλά σημεία του οδικού δικτύου, όπως του δυστυχήματος, δεν υπάρχουν προστατευτικές μπάρες. Αυτός είναι ένας παραπάνω λόγος τα οχήματα του Δήμου πρέπει να είναι σε άριστη κατάσταση για να ανταπεξέλθουν. Αγνοώντας όλα τα παραπάνω, δεν υπάρχει σωστός συντονισμός από τη διοίκηση και δεν έχουν γίνει οι απαραίτητες ενέργειες ώστε να περάσουν ΚΤΕΟ όλα τα οχήματα της υπηρεσίας καθαριότητας. Επίσης, δεν έχει γίνει η προβλεπόμενη συντήρηση όλων των οχημάτων, ενώ αξιοσημείωτο είναι ότι μετά από service απορριμματοφόρου παρατηρήθηκε πρόβλημα στα ίδια σημεία που είχε, όταν δόθηκε στο συνεργείο για επισκευή του προβλήματος».
Οι εργαζόμενοι αφού διαμαρτύρονται για τις συνθήκες εργασίας τους, καταλήγουν στο συμπέρασμα πως τα οχήματα του δήμου δεν είναι ασφαλή ούτε για τους ίδιους, ούτε για τους υπόλοιπους πολίτες του νησιού, κρούοντας για ακόμη μια φορά τον κώδωνα του κινδύνου στους υπευθύνους…
Με πληροφορίες από την ιστοσελίδα aftodioikisi.gr