Παρασκευή, 4 Ιουλίου, 2025
ΑρχικήΚοινωνίαΣαντορίνη - Sea Diamond: Φτου κι από την αρχή, πάμε στο ΣτΕ

Σαντορίνη – Sea Diamond: Φτου κι από την αρχή, πάμε στο ΣτΕ

|

Παραμένει βυθισμένο στη θαλάσσια περιοχή της Καλντέρας της Σαντορίνης  εδώ και 14 χρόνια –  Καταλογίστηκαν «δικαιώματα ναυαγίου» ύψους 7,4 εκατ. ευρώ από το Λιμενικό Ταμείο Θήρας – Το Διοικητικό Πρωτοδικείου Σύρου παρέπεμψε το θέμα στο ΣτΕ

Πως το είχαμε γράψει στις αρχές Ιουνίου; Mέχρι τις 29 Σεπτεμβρίου του 2021 θα έχει εκδοθεί το πόρισμα της Επιτροπής αναφορικά για την ανέλκυση του ναυαγίου του Sea Diamond, προκειμένου στη συνέχεια να προκηρυχθεί διαγωνισμός…. Αυτό είχε αναφέρει ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Κωνσταντίνος Κατσαφάδος, απαντώντας σε σχετική επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΜέΡΑ25 Γιώργου Λογιάδη. Και είχε προσθέσει

” Πρέπει να τελειώσει η υπόθεση με το ναυάγιο του Sea Diamond. Είναι υποχρέωση της πολιτείας όσο το δυνατόν γρηγορότερα να μπορέσει να κάνει την ανέλκυση αυτού του κουφαριού από την Καλντέρα της Σαντορίνης. Οφείλουμε όμως να το κάνουμε με σοβαρότητα. Οφείλουμε να το κάνουμε τηρώντας όλους τους κανόνες οι οποίοι διέπουν τέτοιες διαδικασίες. Οφείλουμε να το κάνουμε με υπευθυνότητα και ενώ υπάρχουν ακόμα εκκρεμείς δικαστικές διαδικασίες»… 

Και σήμερα έχουμε μία εξέλιξη που αλλάζει όλα τα δεδομένα…  Οπως αναφέρει η ιστοσελίδα protothema.gr  “Καταλογίστηκαν «δικαιώματα ναυαγίου» ύψους 7,4 εκατ. ευρώ λόγω της βύθιση του κρουαζιερόπλοιου «Sea Diamond», στη θαλάσσια περιοχή της Καλντέρας της Σαντορίνης το οποίο παραμένει στο βυθό εδώ και 14 χρόνια Τα «δικαιώματα ναυαγίου» καταλογίστηκαν 3.152.187 ευρώ στις πλοιοκτήτριες εταιρείες και στην ναυτική πράκτορα 4.242.756 ευρώ !!!

Οι τρεις πλοιοκτήτριες εταιρείες και η ναυτική πράκτορας το 2016 προσέφυγαν στα δικαστήρια της Σύρου για την ακύρωση των δικαιωμάτων ναυαγίου και τώρα οι διοικητικοί δικαστές, πέντε χρόνια μετά, είπαν ότι δεν είναι αρμόδιοι και έστειλαν τις υποθέσεις να τις δικάσει το ΣτΕ

Η καταγραφή της πορείας του ναυαγίου κατά τα 14 αυτά χρόνια, μέσα από αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, του Εφετείου Πειραιά και του Αρείου Πάγου

Δεκατέσσερα χρόνια μετά τη βύθιση του κρουαζιερόπλοιου «Sea Diamond», στη θαλάσσια περιοχή της Καλντέρας της Σαντορίνης, αφενός το κουφάρι του πλοίου παραμένει στο βυθό της θάλασσας διαρρέοντας πετρελαιοειδή και αφετέρου το Λιμενικό Ταμείο Θήρας προσπαθεί να εισπράξει «δικαιώματα ναυαγίου» ύψους 7,4 εκατ. ευρώ.

Πάντως, λόγω της βύθισης του πλοίου ακόμη και σήμερα, εξακολουθεί να υπάρχει δικαστική εκκρεμότητα που ξεκίνησε το Σεπτέμβριο του 2016. Οι διοικητικοί δικαστές της Σύρου μετά από απραξία 5 ετών, έκαναν τώρα «μπαλάκι» στο Συμβούλιο της Επικρατείας να δικάσει εκείνο τη νομιμότητα ή μη των δικαιωμάτων ναυαγίου ύψους 7,4 εκ. ευρώ που έχουν καταλογιστεί.

Το ιστορικό του Sea Diamond 

Κατά την ανατολή του ηλίου τη 6η Απριλίου 2007 το «Sea Diamond» προσέκρουσε σε χαρτογραφημένη ξέρα (ύφαλο) και ναυάγησε στην περιοχή του όρμου Αθηνιού της Σαντορίνης. Το κρουαζιερόπλοιο μετέφερε 1.163 επιβάτες και 391 μέλη πλήρωμα. Όλοι σώθηκαν, εκτός από δύο Γάλλους, έναν πατέρα και την κόρη του, που αγνοούνται μέχρι σήμερα.

Από τη βύθιση του πλοίου και την έκχυση πετρελαιοειδών προκλήθηκε ρύπανση της θαλάσσιας περιοχής της Καλντέρας, ενώ το πλοίο είναι βυθισμένο σε βάθος 150 μέτρων.

Σύμφωνα με δήλωση της πλοιοκτήτριας εταιρείας το κρουαζιερόπλοιο την ημέρα της βύθισής του έφερε 430 τόνους μαζούτ, 63 τόνους Diesel, 36.000 λίτρα λιπαντέλαια, 35 κυβικά βαρέα και ελαφρά πετρελαιοειδή κατάλοιπα.

Από ποινικής σκοπιάς, τον Μάρτιο του 2016 ο Άρειος Πάγος οριστικά και αμετάκλητα επικύρωσε τις πλημμεληματικού χαρακτήρα ποινές που είχαν επιβληθεί από το Τριμελές Εφετείο Πειραιά.

Ειδικότερα, οι αρεοπαγίτες επικύρωσαν την ποινή φυλάκισης 36 μηνών που επιβλήθηκε στον πλοίαρχο του κρουαζιερόπλοιου και την ποινή φυλάκισης 24 μηνών που επιβλήθηκε στο γενικό διευθυντή επιχειρήσεων στόλου της «Core Marine Limited», ενώ αντίθετα έπαυσαν οριστικά την ποινική δίωξη σε βάρος του ανθυποπλοίαρχου αξιωματικού υπηρεσίας Γέφυρας.

Παράλληλα, τον Οκτωβρίου του 2010 οικολογικοί και τοπικοί φορείς, όπως και κάτοικοι της Σαντορίνης, είχαν υποβάλλει αίτηση προς την Κυβέρνηση και το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας ζητώντας την άμεση ανέλκυση του ναυαγίου, αλλά απάντηση δεν έλαβαν ποτέ.

Τον Μάρτιο του 2011 οι εν λόγω φορείς προσέφυγαν στο ΣτΕ. Οκτώ χρόνια μετά, το 2019, το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο εξέδωσε την υπ΄ αριθμ. 1820/2019 απόφασή του, με την οποία δικαίωσε τους τοπικούς φορείς, κ.λπ. της Σαντορίνης, επισημαίνοντας την αναγκαιότητα ανέλκυσης του «Sea Diamond». Σε αντίθετη περίπτωση, σύμφωνα με τους συμβούλους Επικρατείας, εάν ολισθήσει το ναυάγιο σε μεγαλύτερα βάθη, κάτι που είναι πιθανό μετά από 10 – 20 έτη, «πέραν του ότι η αναγκαία ανέλκυση θα καταστεί δυσκολότερη, ίσως και ανέφικτη, θα αυξήσει ακόμη περισσότερο τη διαρροή των πετρελαιοειδών, τυχόν δε αποκοπή του σκάφους σε δύο τμήματα θα επιφέρει έντονες διαρροές με μεγάλες ζημιές στην αλιεία και στον τουρισμό της περιοχής».

Ωστόσο, πρέπει να επισημανθεί ότι σύμφωνα με πρόσφατη αναφορά του υφυπουργού Ναυτιλίας Κωνσταντίνου Κατσαφάδου, μέχρι το τέλος του ερχόμενου Σεπτεμβρίου θα έχει εκδοθεί το πόρισμα της αρμόδιας επιτροπής για την ανέλκυση του «Sea Diamond», προκειμένου στη συνέχεια να προκηρυχθεί ο σχετικός διαγωνισμός.

Τώρα, το Λιμενικό Ταμείο Θήρας προέβη σε καταλογισμό δικαιωμάτων ναυαγίου της περιόδου 2007 έως 2017. Ο υπολογισμός των δικαιωμάτων ναυαγίου γίνεται με βάση την ολική χωρητικότητα του πλοίου, που στην προκειμένη περίπτωση είναι 22.412, σε συνδυασμό με τις ημέρες του ναυαγίου. Ο ημερήσιος καταλογισμός για το «Sea Diamond» έχει προσδιοριστεί στα 1.344 ευρώ.

Σύμφωνα με την νομοθεσία ο καταλογισμός των δικαιωμάτων ναυαγίου γίνεται «αλληλεγγύως και εις ολόκληρον» στον πλοιοκτήτη, τον εφοπλιστή και το ναυτικό πράκτορα κατά τον χρόνο του ναυαγίου.

Έτσι, το Λιμενικό Ταμείο Θήρας καταλόγισε δικαιώματα ναυαγίου στις εταιρείες «Elona Maritime», «Louis Hellenic Cruises» και Core Marine το ποσό των 3.152.187 ευρώ για το εν λόγω χρονικό διάστημα και στην ναυτική πράκτορα για την εννεαετία 2007-2016 καταλόγισε 4.242.756 ευρώ. Συνολικά, επιβλήθηκαν 7.394.942 ευρώ δικαιώματα ναυαγίου, εκ των οποίων το μεγαλύτερο μέρος καλείται να πληρώσει η ναυτική πράκτορας. Φυσικά θα υπάρξουν νέοι καταλογισμοί και για τα υπόλοιπα έτη κατά τα οποία το κρουαζιερόπλοιο παραμένει στο βυθό.

Τόσο οι επίμαχες 3 εταιρείες όσο και η ναυτική πράκτορας προσέφυγαν το 2016 στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Σύρου, κατά του Λιμενικού Ταμείου Θήρας, ζητώντας την ακύρωση του καταλογισμού των δικαιωμάτων ναυαγίου. Μάλιστα, η ναυτική πράκτορας υποστηρίζει ότι δεν ευθύνεται για το ναυάγιο, αλλά ούτε νοείται να πρακτορεύει ναυάγιο.

Οι διοικητικοί δικαστές της Σύρου επί πέντε χρόνια ταλαντεύτηκαν για το εάν οι αιτήσεις αυτές, υπάγονται στην αρμοδιότητα του Διοικητικού Πρωτοδικείου Σύρου ή όχι.

Τελικά, φέτος κατά πλειοψηφία (2-1), το Διοικητικό Πρωτοδικείο Σύρου, αποφάνθηκε ότι τα λιμενικά δικαιώματα κ.λπ., δεν υπάγονται στην αρμοδιότητα των Διοικητικών Δικαστηρίων, αλλά στην ακυρωτική διαδικασία του Συμβουλίου της Επικρατείας. Ο μειοψηφήσας Πρωτόδικης διατύπωσε την άποψη ότι καθ΄ ύλην αρμόδιο να επαλειφθεί των επίμαχων αιτήσεων είναι το Διοικητικό Εφετείο Πειραιά.

Έτσι, κατά την πλειοψηφούσα άποψη, οι υποθέσεις αυτές παραπέμφθηκαν να εκδικαστούν στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

Και έχουμε νέα επεισόδια στην υπόθεση Sea Diamond.. 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Αφιερωμένο στη Σαντορίνη το τεύχος Ιουνίου του περιοδικού Greek Hotelier

Το 6ο Περιφερειακό Συνέδριο της ΠΟΞ και το άρθρο του Αντώνη Παγώνη αναδεικνύουν την ανάγκη για βιώσιμες υποδομές, θεσμική στήριξη και στρατηγική αναβάθμιση του νησιού

Σαντορίνη – Πλατεία Σαρπάκη: Ο Δήμος Θήρας προκηρύσσει έργο ανάπλασης 520.800 €

Ο Δήμος Θήρας ανακοινώνει την προκήρυξη Διαγωνισμού για την ανάπλαση της πλατείας Σαρπάκη – Ένα Εμβληματικό Έργο στην καρδιά των Φηρών

Καύσωνας στο Νότιο Αιγαίο: Οδηγίες προστασίας για πολίτες και επισκέπτες

Από 6 έως 9 Ιουλίου, θερμοκρασίες σε επικίνδυνα επίπεδα – Έκκληση για προσοχή σε ευπαθείς ομάδες και περιορισμό έκθεσης στον ήλιο.

«Φρουροί της Ιστορίας»: Το Ιστορικό Αρχείο Νάξου ανοίγει τις πόρτες του στη μνήμη και τη γνώση (video)

Η Μαργαρίτα Κουφοπούλου μάς ξεναγεί στον θησαυρό του νησιού – από το 1527 έως σήμερα – με αφορμή την έκθεση για τη Ναυτική Εβδομάδα 2025.

Πρωτοδικείο Νάξου: Υπεγράφη η σύμβαση μίσθωσης για “νέα στέγη” στο Υπουργείο Δικαιοσύνης

Στην πλατεία Πέτρου Ευριπαίου παραμένει η έδρα του Πρωτοδικείου Νάξου – Επίλυση του στεγαστικού ζητήματος με την παρουσία της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Δικαιοσύνης

Ζητείται Πωλητής/Πωλήτρια στη Νάξο από εμπορική εταιρεία με έδρα την Αθήνα

Μόνιμη θέση πλήρους απασχόλησης για κάτοικο Νάξου – Παρέχεται εταιρικό αυτοκίνητο και tablet, σταθερός μισθός 1.275€ + bonus

ΔΕΔΔΗΕ: Διακοπή ρεύματος το Σάββατο 5 Ιουλίου σε περιοχές της Χώρας Νάξου

Ανακοίνωση του ΔΕΔΔΗΕ για προγραμματισμένες τεχνικές εργασίες και διακοπή ηλεκτρικού ρεύματος σε περιοχές της πόλης Νάξου – Προσοχή στις εγκαταστάσεις που παραμένουν υπό τάση

Blue Star Ferries: Αλλαγή ώρας αναχώρησης (18:30) για το “BLUE STAR 1”

Το πλοίο θα αναχωρήσει από το λιμάνι του Πειραιά στις 18:30 αντί για 17:30 – Δείτε το ανανεωμένο ωράριο για Πάρο, Νάξο, Ίο και Θήρα

Νέα συνεργασία ΑΣΠΕ – NOVA με προσφορές κινητής για τα μέλη του Συνδέσμου Πολυτέκνων Νάξου

Εξαιρετικά πακέτα καρτοκινητής και επιπλέον επιλογές για συνδέσεις και διαδικτυακή τηλεόραση μέσω της νέας συνεργασίας

«Όπου Υπάρχει Ελλάδα»: Ζωντανά από την Πάρο για 2η μέρα στον ΣΚΑΪ (video)

Η εκπομπή με την Ευλαμπία Ρέβη και τον Γιώργο Κουρδή ταξιδεύει στην Πάρο, ανακαλύπτοντας ιστορίες ανθρώπων, γεύσεις, φυσική ομορφιά και δράσεις με κοινωνικό αποτύπωμα.

Νάξος: “Σιωπή” στην τοπική κοινωνία, έφυγε πρόωρα ο Γεώργιος Λαΐος

Η Νάξος αποχαιρετά έναν νέο άνθρωπο με έντονη κοινωνική παρουσία και ανθρώπινη προσφορά – Κηδεύεται την Πέμπτη 3 Ιουλίου στον Ιερό Ναό Κοιμητηρίου Άνω Λιοσίων

Blue Star Ferries: Ακινητοποιημένα αύριο τα πλοία στο Νότιο Αιγαίο λόγω καιρικών συνθηκών

Δυσμενείς καιρικές συνθήκες φέρνουν ακυρώσεις σε όλα τα κυριακάτικα δρομολόγια των Blue Star Naxos, Myconos, Delos και Paros – Τι πρέπει να γνωρίζουν οι ταξιδιώτες

Ουρές για μια αλλαγή εισιτηρίου στο λιμάνι της Νάξου, η κακοκαιρία φέρνει ταξιδιωτικό… μποτιλιάρισμα

Η απαγόρευση απόπλου λόγω των θυελλωδών ανέμων φέρνει αναστάτωση σε εκατοντάδες επισκέπτες που σχηματίζουν ουρές στα πρακτορεία της Νάξου για να αλλάξουν τα δρομολόγιά τους

Ρευματοκλοπές σε τουριστικά νησιά: Ξενοδοχεία, καφέ και σούπερ μάρκετ «φούσκωσαν» το ταμείο τους σε βάρος όλων

Eκατοντάδες παραβάσεις σε Κρήτη, Ρόδο, Νάξο, Μύκονο, Σαντορίνη και άλλα νησιά – Ηλεκτρική ενέργεια αξίας άνω του 1 εκατ. ευρώ κλάπηκε από επιχειρήσεις υψηλής κατανάλωσης

Ακυρώνονται τα δρομολόγια των HighSpeed 3 και 4 λόγω κακοκαιρίας

Η Hellenic Seaways ενημερώνει για την αναστολή των δρομολογίων της Κυριακής 29 Ιουνίου και τις προσωρινές αλλαγές στη ροή του προγράμματος των ταχυπλόων

BLUE STAR 1: Με καθυστέρηση και αλλαγές το αποψινό δρομολόγιο, χωρίς προσέγγιση στην Ανάφη

Λόγω του απαγορευτικού απόπλου, το πλοίο αναχωρεί τελικά στις 22:00 από Πειραιά, με τροποποιημένες ώρες άφιξης και χωρίς στάση στην Ανάφη

Fast Ferries: Λόγω καιρικών συνθηκών “δεμένα” αύριο τα πλοία…

Δυσμενείς καιρικές συνθήκες καθηλώνουν τα πλοία της Fast Ferries και το ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ – Αναλυτικά τα ακυρωμένα δρομολόγια για την Κυριακή 29 Ιουνίου

Ο παππούς της Σχοινούσας που δεν σταματά να χορεύει – Ο 92χρονος Γιώργος Κωβαίος ξανά στη Γιορτή Φάβας (video)

Με την εγγονή του στο πλευρό, ο Γιώργος Κωβαίος, 92 ετών, συγκίνησε και φέτος στη Γιορτή Φάβας της Σχοινούσας, κρατώντας ζωντανή την ψυχή της παράδοσης (video)

Η κυρία Στέλλα της Νάξου: Η ζωντανή κλωστή της μνήμης και του Μικρασιατικού πολιτισμού

Στην ήσυχη διασταύρωση Καππαδοκίας και Μικρασιατών Προσφύγων, η Στέλλα Τσουνέλλη – Φουτάκογλου κρατά ανοιχτή τη γυάλινη πόρτα της ζωής, της μνήμης και της τέχνης

Αμολήθηκαν τα θηρία να φάνε ακόμα ένα καπετάνιο

Η πρόσκρουση του Champion Jet 3 στην Πάρο φέρνει ξανά στο φως την επικινδυνότητα των λιμανιών και την ανάγκη για θεσμική στήριξη των πλοιάρχων – Όχι άλλο στοχοποίηση των ανθρώπων της θάλασσας