Κυριακή, 23 Φεβρουαρίου, 2025
ΑρχικήΚοινωνίαΣαντορίνη - Sea Diamond: Φτου κι από την αρχή, πάμε στο ΣτΕ

Σαντορίνη – Sea Diamond: Φτου κι από την αρχή, πάμε στο ΣτΕ

|

Παραμένει βυθισμένο στη θαλάσσια περιοχή της Καλντέρας της Σαντορίνης  εδώ και 14 χρόνια –  Καταλογίστηκαν «δικαιώματα ναυαγίου» ύψους 7,4 εκατ. ευρώ από το Λιμενικό Ταμείο Θήρας – Το Διοικητικό Πρωτοδικείου Σύρου παρέπεμψε το θέμα στο ΣτΕ

Πως το είχαμε γράψει στις αρχές Ιουνίου; Mέχρι τις 29 Σεπτεμβρίου του 2021 θα έχει εκδοθεί το πόρισμα της Επιτροπής αναφορικά για την ανέλκυση του ναυαγίου του Sea Diamond, προκειμένου στη συνέχεια να προκηρυχθεί διαγωνισμός…. Αυτό είχε αναφέρει ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Κωνσταντίνος Κατσαφάδος, απαντώντας σε σχετική επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΜέΡΑ25 Γιώργου Λογιάδη. Και είχε προσθέσει

” Πρέπει να τελειώσει η υπόθεση με το ναυάγιο του Sea Diamond. Είναι υποχρέωση της πολιτείας όσο το δυνατόν γρηγορότερα να μπορέσει να κάνει την ανέλκυση αυτού του κουφαριού από την Καλντέρα της Σαντορίνης. Οφείλουμε όμως να το κάνουμε με σοβαρότητα. Οφείλουμε να το κάνουμε τηρώντας όλους τους κανόνες οι οποίοι διέπουν τέτοιες διαδικασίες. Οφείλουμε να το κάνουμε με υπευθυνότητα και ενώ υπάρχουν ακόμα εκκρεμείς δικαστικές διαδικασίες»… 

Και σήμερα έχουμε μία εξέλιξη που αλλάζει όλα τα δεδομένα…  Οπως αναφέρει η ιστοσελίδα protothema.gr  “Καταλογίστηκαν «δικαιώματα ναυαγίου» ύψους 7,4 εκατ. ευρώ λόγω της βύθιση του κρουαζιερόπλοιου «Sea Diamond», στη θαλάσσια περιοχή της Καλντέρας της Σαντορίνης το οποίο παραμένει στο βυθό εδώ και 14 χρόνια Τα «δικαιώματα ναυαγίου» καταλογίστηκαν 3.152.187 ευρώ στις πλοιοκτήτριες εταιρείες και στην ναυτική πράκτορα 4.242.756 ευρώ !!!

Οι τρεις πλοιοκτήτριες εταιρείες και η ναυτική πράκτορας το 2016 προσέφυγαν στα δικαστήρια της Σύρου για την ακύρωση των δικαιωμάτων ναυαγίου και τώρα οι διοικητικοί δικαστές, πέντε χρόνια μετά, είπαν ότι δεν είναι αρμόδιοι και έστειλαν τις υποθέσεις να τις δικάσει το ΣτΕ

Η καταγραφή της πορείας του ναυαγίου κατά τα 14 αυτά χρόνια, μέσα από αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, του Εφετείου Πειραιά και του Αρείου Πάγου

Δεκατέσσερα χρόνια μετά τη βύθιση του κρουαζιερόπλοιου «Sea Diamond», στη θαλάσσια περιοχή της Καλντέρας της Σαντορίνης, αφενός το κουφάρι του πλοίου παραμένει στο βυθό της θάλασσας διαρρέοντας πετρελαιοειδή και αφετέρου το Λιμενικό Ταμείο Θήρας προσπαθεί να εισπράξει «δικαιώματα ναυαγίου» ύψους 7,4 εκατ. ευρώ.

Πάντως, λόγω της βύθισης του πλοίου ακόμη και σήμερα, εξακολουθεί να υπάρχει δικαστική εκκρεμότητα που ξεκίνησε το Σεπτέμβριο του 2016. Οι διοικητικοί δικαστές της Σύρου μετά από απραξία 5 ετών, έκαναν τώρα «μπαλάκι» στο Συμβούλιο της Επικρατείας να δικάσει εκείνο τη νομιμότητα ή μη των δικαιωμάτων ναυαγίου ύψους 7,4 εκ. ευρώ που έχουν καταλογιστεί.

Το ιστορικό του Sea Diamond 

Κατά την ανατολή του ηλίου τη 6η Απριλίου 2007 το «Sea Diamond» προσέκρουσε σε χαρτογραφημένη ξέρα (ύφαλο) και ναυάγησε στην περιοχή του όρμου Αθηνιού της Σαντορίνης. Το κρουαζιερόπλοιο μετέφερε 1.163 επιβάτες και 391 μέλη πλήρωμα. Όλοι σώθηκαν, εκτός από δύο Γάλλους, έναν πατέρα και την κόρη του, που αγνοούνται μέχρι σήμερα.

Από τη βύθιση του πλοίου και την έκχυση πετρελαιοειδών προκλήθηκε ρύπανση της θαλάσσιας περιοχής της Καλντέρας, ενώ το πλοίο είναι βυθισμένο σε βάθος 150 μέτρων.

Σύμφωνα με δήλωση της πλοιοκτήτριας εταιρείας το κρουαζιερόπλοιο την ημέρα της βύθισής του έφερε 430 τόνους μαζούτ, 63 τόνους Diesel, 36.000 λίτρα λιπαντέλαια, 35 κυβικά βαρέα και ελαφρά πετρελαιοειδή κατάλοιπα.

Από ποινικής σκοπιάς, τον Μάρτιο του 2016 ο Άρειος Πάγος οριστικά και αμετάκλητα επικύρωσε τις πλημμεληματικού χαρακτήρα ποινές που είχαν επιβληθεί από το Τριμελές Εφετείο Πειραιά.

Ειδικότερα, οι αρεοπαγίτες επικύρωσαν την ποινή φυλάκισης 36 μηνών που επιβλήθηκε στον πλοίαρχο του κρουαζιερόπλοιου και την ποινή φυλάκισης 24 μηνών που επιβλήθηκε στο γενικό διευθυντή επιχειρήσεων στόλου της «Core Marine Limited», ενώ αντίθετα έπαυσαν οριστικά την ποινική δίωξη σε βάρος του ανθυποπλοίαρχου αξιωματικού υπηρεσίας Γέφυρας.

Παράλληλα, τον Οκτωβρίου του 2010 οικολογικοί και τοπικοί φορείς, όπως και κάτοικοι της Σαντορίνης, είχαν υποβάλλει αίτηση προς την Κυβέρνηση και το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας ζητώντας την άμεση ανέλκυση του ναυαγίου, αλλά απάντηση δεν έλαβαν ποτέ.

Τον Μάρτιο του 2011 οι εν λόγω φορείς προσέφυγαν στο ΣτΕ. Οκτώ χρόνια μετά, το 2019, το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο εξέδωσε την υπ΄ αριθμ. 1820/2019 απόφασή του, με την οποία δικαίωσε τους τοπικούς φορείς, κ.λπ. της Σαντορίνης, επισημαίνοντας την αναγκαιότητα ανέλκυσης του «Sea Diamond». Σε αντίθετη περίπτωση, σύμφωνα με τους συμβούλους Επικρατείας, εάν ολισθήσει το ναυάγιο σε μεγαλύτερα βάθη, κάτι που είναι πιθανό μετά από 10 – 20 έτη, «πέραν του ότι η αναγκαία ανέλκυση θα καταστεί δυσκολότερη, ίσως και ανέφικτη, θα αυξήσει ακόμη περισσότερο τη διαρροή των πετρελαιοειδών, τυχόν δε αποκοπή του σκάφους σε δύο τμήματα θα επιφέρει έντονες διαρροές με μεγάλες ζημιές στην αλιεία και στον τουρισμό της περιοχής».

Ωστόσο, πρέπει να επισημανθεί ότι σύμφωνα με πρόσφατη αναφορά του υφυπουργού Ναυτιλίας Κωνσταντίνου Κατσαφάδου, μέχρι το τέλος του ερχόμενου Σεπτεμβρίου θα έχει εκδοθεί το πόρισμα της αρμόδιας επιτροπής για την ανέλκυση του «Sea Diamond», προκειμένου στη συνέχεια να προκηρυχθεί ο σχετικός διαγωνισμός.

Τώρα, το Λιμενικό Ταμείο Θήρας προέβη σε καταλογισμό δικαιωμάτων ναυαγίου της περιόδου 2007 έως 2017. Ο υπολογισμός των δικαιωμάτων ναυαγίου γίνεται με βάση την ολική χωρητικότητα του πλοίου, που στην προκειμένη περίπτωση είναι 22.412, σε συνδυασμό με τις ημέρες του ναυαγίου. Ο ημερήσιος καταλογισμός για το «Sea Diamond» έχει προσδιοριστεί στα 1.344 ευρώ.

Σύμφωνα με την νομοθεσία ο καταλογισμός των δικαιωμάτων ναυαγίου γίνεται «αλληλεγγύως και εις ολόκληρον» στον πλοιοκτήτη, τον εφοπλιστή και το ναυτικό πράκτορα κατά τον χρόνο του ναυαγίου.

Έτσι, το Λιμενικό Ταμείο Θήρας καταλόγισε δικαιώματα ναυαγίου στις εταιρείες «Elona Maritime», «Louis Hellenic Cruises» και Core Marine το ποσό των 3.152.187 ευρώ για το εν λόγω χρονικό διάστημα και στην ναυτική πράκτορα για την εννεαετία 2007-2016 καταλόγισε 4.242.756 ευρώ. Συνολικά, επιβλήθηκαν 7.394.942 ευρώ δικαιώματα ναυαγίου, εκ των οποίων το μεγαλύτερο μέρος καλείται να πληρώσει η ναυτική πράκτορας. Φυσικά θα υπάρξουν νέοι καταλογισμοί και για τα υπόλοιπα έτη κατά τα οποία το κρουαζιερόπλοιο παραμένει στο βυθό.

Τόσο οι επίμαχες 3 εταιρείες όσο και η ναυτική πράκτορας προσέφυγαν το 2016 στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Σύρου, κατά του Λιμενικού Ταμείου Θήρας, ζητώντας την ακύρωση του καταλογισμού των δικαιωμάτων ναυαγίου. Μάλιστα, η ναυτική πράκτορας υποστηρίζει ότι δεν ευθύνεται για το ναυάγιο, αλλά ούτε νοείται να πρακτορεύει ναυάγιο.

Οι διοικητικοί δικαστές της Σύρου επί πέντε χρόνια ταλαντεύτηκαν για το εάν οι αιτήσεις αυτές, υπάγονται στην αρμοδιότητα του Διοικητικού Πρωτοδικείου Σύρου ή όχι.

Τελικά, φέτος κατά πλειοψηφία (2-1), το Διοικητικό Πρωτοδικείο Σύρου, αποφάνθηκε ότι τα λιμενικά δικαιώματα κ.λπ., δεν υπάγονται στην αρμοδιότητα των Διοικητικών Δικαστηρίων, αλλά στην ακυρωτική διαδικασία του Συμβουλίου της Επικρατείας. Ο μειοψηφήσας Πρωτόδικης διατύπωσε την άποψη ότι καθ΄ ύλην αρμόδιο να επαλειφθεί των επίμαχων αιτήσεων είναι το Διοικητικό Εφετείο Πειραιά.

Έτσι, κατά την πλειοψηφούσα άποψη, οι υποθέσεις αυτές παραπέμφθηκαν να εκδικαστούν στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

Και έχουμε νέα επεισόδια στην υπόθεση Sea Diamond.. 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Αεροδρόμια: Η εικόνα της επιβατικής κίνησης τον Ιανουαρίου, – 33% η Σαντορίνη λόγω εργασιών

Με το “δεξί” η επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια της χώρας - Πως κινήθηκαν τα αεροδρόμια στο Αιγαίο - Από τη Μυτιλήνη έως τη Ρόδο και τη Σαντορίνη

Βασ. Φλεριανός: Η απόφαση για την ακύρωση του δρώμενου της Παρασκευής και το κάλεσμα διασκέδασης

Ο αντιδήμαρχος Πολιτισμού Βασίλης Φλεριανός σε ανάρτησή του εξηγεί την απόφαση για την ακύρωση του δρώμενου της Παρασκευής των Αποκριών ...

Taste Atlas: Ποια ελληνικά πιάτα με αυγά βρίσκονται στη λίστα με τα 50 καλύτερα στον κόσμο;

Η ελληνική κουζίνα αναδείχτηκε φέτος η καλύτερη στον κόσμο, αφήνοντας πίσω της την ιταλική και άλλες διάσημες κουζίνες

Το τέλος του κινηματογράφου που ξέραμε – Σενάρια, ταινίες και ερμηνείες με… τεχνητή νοημοσύνη!

Σε ποια φιλμ εφαρμόζεται ήδη, ποιες είναι οι αντιδράσεις και γιατί το θέμα της τεχνολογίας απασχολεί από τα Όσκαρ μέχρι το 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Μυτιλήνη: Νεκρή μετανάστρια μέσα σε βάρκα που ήρθε από τις τουρκικές ακτές

Στη βάρκα επέβαιναν και άλλοι 18 πρόσφυγες και μετανάστες που εντοπίστηκαν από στελέχη του Λιμενικού Σώματος

Κων. Καζάκος: “Μεγάλωσα με τον Καμπανέλλη μέσα στο σπίτι μας” (video)

Ο Κωνσταντίνος Καζάκος έρχεται στη Νάξο με τη θεατρική παράσταση "Αγουρα Κεράσια" και μιλάει στο Νίκο Σκορδιαλό για θέατρο, τηλεόραση και τον .. Καμπανέλλη (video)

Πρόταση Ημέρας: Η Μαριέττα Γαλάνη μας προτείνει Ζουμερό κέικ λεμόνι με φρέσκο ξινοτύρι Πιτταρά

Ζουμεροό κέικ 🍰 🍋🍋🍋🍋 λεμόνι με φρέσκο ξινοτύρι Πιτταρά - Η πρόταση ημέρας από την αγαπητή σεφ Μαριέττα Γαλάνη

Naxos Medical: Ιατρείο 24/02) από τον γιατρό ρευματολόγο Κωνσταντίνο Γεωργανά

Πότε και πως μπορείτε να κλείσετε ραντεβού με τον γιατρό ρευματολόγο Κωνσταντίνο Γεωργανά στο Naxos Medical

Πανναξιακός ΑΟΚ: Σήμερα (23/02) έχει ντέρμπι .. ανόδου με Μελίσσια (video)

Δείτε που μπορείτε να παρακολουθήσετε το ντέρμπι του ΔΑΚ Νάξου μεταξύ Πανναξιακού ΑΟΚ - Μελίσσια (video)

Ολυμπιακός: Ένα ποδοσφαιρικό διαμάντι από τη Νάξο γεννιέται στον “Θρύλο”

Ποιος είναι ο 13χρονος που φοράει τη φανέλα του Ολυμπιακού και κάνει τα πρώτα του βήματα

Κυκλάδες (Σαντορίνη – Αμοργός): Παγώνουν οι κρατήσεις, τι λένε οι αρμόδιοι

Μείωση 15% από τους tour operators και 50% από τους μεμονωμένους τουρίστες - Τι λένε σε Σαντορίνη - Αμοργό και Πάρο

Νάξος – Αεροδρόμιο: Τον Μάρτιο θα κλείσει για τρεις εβδομάδες λόγω εργασιών αναβάθμισης

Οι εργασίες καλά κρατούν στο αεροδρόμιο της Νάξου - Ερχεται αναστολή λειτουργίας λόγω εργασιών στο διάδρομο προσγείωσης - απογείωσης για δια πλάτυνση

Η μεγάλη απόδραση: 27.000 σολομοί το «έσκασαν» από ιχθυοτροφείο

Οι περιβαλλοντολόγοι εκφράζουν ανησυχία για τις επιπτώσεις στο οικοσύστημα.

Κακοκαιρία “Coral”: Η Νάξος ξύπνησε με 0 βαθμούς θερμοκρασία και αίσθηση ψύχους στους – 4

Πως ξύπνησαν σήμερα (21/02) οι Κυκλάδες - Με αίσθηση ψύχους στους -4 βαθμούς η Απείρανθος και Κωμιακή... Πως είναι οι υπόλοιπες Κυκλάδες

Άκης Τσελέντης: “Ας ελπίσουμε ότι πιθανή εκροή λάβας τις επόμενες ημέρες ή εβδομάδες να είναι ήπια “

"Μπορεί τα τελευταία δύο 24ωρα να βιώσατε μια δραστική μείωση των σεισμών, αυτοί όμως εξακολουθούν να συμβαίνουν με μεγέθη που δεν τους καταλαβαίνετε."

Νάξος: Παγετός στο δρόμο προς Κεραμωτή, προσοχή στους οδηγούς (video)

Ορεινή Νάξος.. Χιόνισε τα ξημερώματα του Σαββάτου, η θερμοκρασία στους μηδέν βαθμούς και παγετός στο δρόμο. Προσοχή (video)

Sea Jets: Σε Σχοινούσα και Ηρακλειά φέτος θα δούμε το “Champion Jet 3” (pinakas)

To "Champion Jet 3" αναλαμβάνει να καλύψει τις δρομολογιακές ανάγκες του καλοκαιριού σε Σχοινούσα - Ηρακλειά ενώνοντας με Νάξο και Κουφονήσια (πίνακας)

Σαντορίνη – Λέκκας: Δύο τα σενάρια “Σταδιακή αποκλιμάκωση ή σεισμός 6 Ρίχτερ”

Επίσκεψη Λέκκα - Ευελπίδου στην Σαντορίνη - Οι συζητήσεις, οι διαπιστώσεις και τα δύο βασικά σενάρια που υπάρχουν στο τραπέζι από ΕΚΠΑ

Κυκλάδες: Οι Ασφαλιστικές εξαιρούν τον .. σεισμό από ανανεώσεις συμβολαίων (!!!)

Οι ασφαλιστικές εξαιρούν τον… σεισμό από τις ανανεώσεις συμβολαίων σε νησιά των Κυκλάδων - Ποια νησιά είναι στο επίκεντρο