Τρίτη, 5 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΚοινωνίαΣαντορίνη - Sea Diamond: Φτου κι από την αρχή, πάμε στο ΣτΕ

Σαντορίνη – Sea Diamond: Φτου κι από την αρχή, πάμε στο ΣτΕ

|

Παραμένει βυθισμένο στη θαλάσσια περιοχή της Καλντέρας της Σαντορίνης  εδώ και 14 χρόνια –  Καταλογίστηκαν «δικαιώματα ναυαγίου» ύψους 7,4 εκατ. ευρώ από το Λιμενικό Ταμείο Θήρας – Το Διοικητικό Πρωτοδικείου Σύρου παρέπεμψε το θέμα στο ΣτΕ

Πως το είχαμε γράψει στις αρχές Ιουνίου; Mέχρι τις 29 Σεπτεμβρίου του 2021 θα έχει εκδοθεί το πόρισμα της Επιτροπής αναφορικά για την ανέλκυση του ναυαγίου του Sea Diamond, προκειμένου στη συνέχεια να προκηρυχθεί διαγωνισμός…. Αυτό είχε αναφέρει ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Κωνσταντίνος Κατσαφάδος, απαντώντας σε σχετική επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΜέΡΑ25 Γιώργου Λογιάδη. Και είχε προσθέσει

” Πρέπει να τελειώσει η υπόθεση με το ναυάγιο του Sea Diamond. Είναι υποχρέωση της πολιτείας όσο το δυνατόν γρηγορότερα να μπορέσει να κάνει την ανέλκυση αυτού του κουφαριού από την Καλντέρα της Σαντορίνης. Οφείλουμε όμως να το κάνουμε με σοβαρότητα. Οφείλουμε να το κάνουμε τηρώντας όλους τους κανόνες οι οποίοι διέπουν τέτοιες διαδικασίες. Οφείλουμε να το κάνουμε με υπευθυνότητα και ενώ υπάρχουν ακόμα εκκρεμείς δικαστικές διαδικασίες»… 

Και σήμερα έχουμε μία εξέλιξη που αλλάζει όλα τα δεδομένα…  Οπως αναφέρει η ιστοσελίδα protothema.gr  “Καταλογίστηκαν «δικαιώματα ναυαγίου» ύψους 7,4 εκατ. ευρώ λόγω της βύθιση του κρουαζιερόπλοιου «Sea Diamond», στη θαλάσσια περιοχή της Καλντέρας της Σαντορίνης το οποίο παραμένει στο βυθό εδώ και 14 χρόνια Τα «δικαιώματα ναυαγίου» καταλογίστηκαν 3.152.187 ευρώ στις πλοιοκτήτριες εταιρείες και στην ναυτική πράκτορα 4.242.756 ευρώ !!!

Οι τρεις πλοιοκτήτριες εταιρείες και η ναυτική πράκτορας το 2016 προσέφυγαν στα δικαστήρια της Σύρου για την ακύρωση των δικαιωμάτων ναυαγίου και τώρα οι διοικητικοί δικαστές, πέντε χρόνια μετά, είπαν ότι δεν είναι αρμόδιοι και έστειλαν τις υποθέσεις να τις δικάσει το ΣτΕ

Η καταγραφή της πορείας του ναυαγίου κατά τα 14 αυτά χρόνια, μέσα από αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, του Εφετείου Πειραιά και του Αρείου Πάγου

Δεκατέσσερα χρόνια μετά τη βύθιση του κρουαζιερόπλοιου «Sea Diamond», στη θαλάσσια περιοχή της Καλντέρας της Σαντορίνης, αφενός το κουφάρι του πλοίου παραμένει στο βυθό της θάλασσας διαρρέοντας πετρελαιοειδή και αφετέρου το Λιμενικό Ταμείο Θήρας προσπαθεί να εισπράξει «δικαιώματα ναυαγίου» ύψους 7,4 εκατ. ευρώ.

Πάντως, λόγω της βύθισης του πλοίου ακόμη και σήμερα, εξακολουθεί να υπάρχει δικαστική εκκρεμότητα που ξεκίνησε το Σεπτέμβριο του 2016. Οι διοικητικοί δικαστές της Σύρου μετά από απραξία 5 ετών, έκαναν τώρα «μπαλάκι» στο Συμβούλιο της Επικρατείας να δικάσει εκείνο τη νομιμότητα ή μη των δικαιωμάτων ναυαγίου ύψους 7,4 εκ. ευρώ που έχουν καταλογιστεί.

Το ιστορικό του Sea Diamond 

Κατά την ανατολή του ηλίου τη 6η Απριλίου 2007 το «Sea Diamond» προσέκρουσε σε χαρτογραφημένη ξέρα (ύφαλο) και ναυάγησε στην περιοχή του όρμου Αθηνιού της Σαντορίνης. Το κρουαζιερόπλοιο μετέφερε 1.163 επιβάτες και 391 μέλη πλήρωμα. Όλοι σώθηκαν, εκτός από δύο Γάλλους, έναν πατέρα και την κόρη του, που αγνοούνται μέχρι σήμερα.

Από τη βύθιση του πλοίου και την έκχυση πετρελαιοειδών προκλήθηκε ρύπανση της θαλάσσιας περιοχής της Καλντέρας, ενώ το πλοίο είναι βυθισμένο σε βάθος 150 μέτρων.

Σύμφωνα με δήλωση της πλοιοκτήτριας εταιρείας το κρουαζιερόπλοιο την ημέρα της βύθισής του έφερε 430 τόνους μαζούτ, 63 τόνους Diesel, 36.000 λίτρα λιπαντέλαια, 35 κυβικά βαρέα και ελαφρά πετρελαιοειδή κατάλοιπα.

Από ποινικής σκοπιάς, τον Μάρτιο του 2016 ο Άρειος Πάγος οριστικά και αμετάκλητα επικύρωσε τις πλημμεληματικού χαρακτήρα ποινές που είχαν επιβληθεί από το Τριμελές Εφετείο Πειραιά.

Ειδικότερα, οι αρεοπαγίτες επικύρωσαν την ποινή φυλάκισης 36 μηνών που επιβλήθηκε στον πλοίαρχο του κρουαζιερόπλοιου και την ποινή φυλάκισης 24 μηνών που επιβλήθηκε στο γενικό διευθυντή επιχειρήσεων στόλου της «Core Marine Limited», ενώ αντίθετα έπαυσαν οριστικά την ποινική δίωξη σε βάρος του ανθυποπλοίαρχου αξιωματικού υπηρεσίας Γέφυρας.

Παράλληλα, τον Οκτωβρίου του 2010 οικολογικοί και τοπικοί φορείς, όπως και κάτοικοι της Σαντορίνης, είχαν υποβάλλει αίτηση προς την Κυβέρνηση και το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας ζητώντας την άμεση ανέλκυση του ναυαγίου, αλλά απάντηση δεν έλαβαν ποτέ.

Τον Μάρτιο του 2011 οι εν λόγω φορείς προσέφυγαν στο ΣτΕ. Οκτώ χρόνια μετά, το 2019, το Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο εξέδωσε την υπ΄ αριθμ. 1820/2019 απόφασή του, με την οποία δικαίωσε τους τοπικούς φορείς, κ.λπ. της Σαντορίνης, επισημαίνοντας την αναγκαιότητα ανέλκυσης του «Sea Diamond». Σε αντίθετη περίπτωση, σύμφωνα με τους συμβούλους Επικρατείας, εάν ολισθήσει το ναυάγιο σε μεγαλύτερα βάθη, κάτι που είναι πιθανό μετά από 10 – 20 έτη, «πέραν του ότι η αναγκαία ανέλκυση θα καταστεί δυσκολότερη, ίσως και ανέφικτη, θα αυξήσει ακόμη περισσότερο τη διαρροή των πετρελαιοειδών, τυχόν δε αποκοπή του σκάφους σε δύο τμήματα θα επιφέρει έντονες διαρροές με μεγάλες ζημιές στην αλιεία και στον τουρισμό της περιοχής».

Ωστόσο, πρέπει να επισημανθεί ότι σύμφωνα με πρόσφατη αναφορά του υφυπουργού Ναυτιλίας Κωνσταντίνου Κατσαφάδου, μέχρι το τέλος του ερχόμενου Σεπτεμβρίου θα έχει εκδοθεί το πόρισμα της αρμόδιας επιτροπής για την ανέλκυση του «Sea Diamond», προκειμένου στη συνέχεια να προκηρυχθεί ο σχετικός διαγωνισμός.

Τώρα, το Λιμενικό Ταμείο Θήρας προέβη σε καταλογισμό δικαιωμάτων ναυαγίου της περιόδου 2007 έως 2017. Ο υπολογισμός των δικαιωμάτων ναυαγίου γίνεται με βάση την ολική χωρητικότητα του πλοίου, που στην προκειμένη περίπτωση είναι 22.412, σε συνδυασμό με τις ημέρες του ναυαγίου. Ο ημερήσιος καταλογισμός για το «Sea Diamond» έχει προσδιοριστεί στα 1.344 ευρώ.

Σύμφωνα με την νομοθεσία ο καταλογισμός των δικαιωμάτων ναυαγίου γίνεται «αλληλεγγύως και εις ολόκληρον» στον πλοιοκτήτη, τον εφοπλιστή και το ναυτικό πράκτορα κατά τον χρόνο του ναυαγίου.

Έτσι, το Λιμενικό Ταμείο Θήρας καταλόγισε δικαιώματα ναυαγίου στις εταιρείες «Elona Maritime», «Louis Hellenic Cruises» και Core Marine το ποσό των 3.152.187 ευρώ για το εν λόγω χρονικό διάστημα και στην ναυτική πράκτορα για την εννεαετία 2007-2016 καταλόγισε 4.242.756 ευρώ. Συνολικά, επιβλήθηκαν 7.394.942 ευρώ δικαιώματα ναυαγίου, εκ των οποίων το μεγαλύτερο μέρος καλείται να πληρώσει η ναυτική πράκτορας. Φυσικά θα υπάρξουν νέοι καταλογισμοί και για τα υπόλοιπα έτη κατά τα οποία το κρουαζιερόπλοιο παραμένει στο βυθό.

Τόσο οι επίμαχες 3 εταιρείες όσο και η ναυτική πράκτορας προσέφυγαν το 2016 στο Διοικητικό Πρωτοδικείο Σύρου, κατά του Λιμενικού Ταμείου Θήρας, ζητώντας την ακύρωση του καταλογισμού των δικαιωμάτων ναυαγίου. Μάλιστα, η ναυτική πράκτορας υποστηρίζει ότι δεν ευθύνεται για το ναυάγιο, αλλά ούτε νοείται να πρακτορεύει ναυάγιο.

Οι διοικητικοί δικαστές της Σύρου επί πέντε χρόνια ταλαντεύτηκαν για το εάν οι αιτήσεις αυτές, υπάγονται στην αρμοδιότητα του Διοικητικού Πρωτοδικείου Σύρου ή όχι.

Τελικά, φέτος κατά πλειοψηφία (2-1), το Διοικητικό Πρωτοδικείο Σύρου, αποφάνθηκε ότι τα λιμενικά δικαιώματα κ.λπ., δεν υπάγονται στην αρμοδιότητα των Διοικητικών Δικαστηρίων, αλλά στην ακυρωτική διαδικασία του Συμβουλίου της Επικρατείας. Ο μειοψηφήσας Πρωτόδικης διατύπωσε την άποψη ότι καθ΄ ύλην αρμόδιο να επαλειφθεί των επίμαχων αιτήσεων είναι το Διοικητικό Εφετείο Πειραιά.

Έτσι, κατά την πλειοψηφούσα άποψη, οι υποθέσεις αυτές παραπέμφθηκαν να εκδικαστούν στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

Και έχουμε νέα επεισόδια στην υπόθεση Sea Diamond.. 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Ευρωπαϊκή Ενωση: Αναδεικνύει και προστατεύει 114 ελληνικά ΠΟΠ προϊόντα

Η ΕΕ αναδεικνύει και προστατεύει 114 ελληνικά ΠΟΠ προϊόντα - Ο γαστρονομικός χάρτης της Ελλάδας

Σαντορίνη: Διακοπή ρεύματος την Τετάρτη 6 Νοεμβρίου

Στις περιοχές Πορί, Μπαξέδες, Οία και Θηρασιά

Γ. Λεονταρίτης: “Ξεκίνησε το έργο αναβάθμισης του επαρχιακού οδικού δικτύου της Μήλου”

Στη Μήλο, οι εργασίες ξεκίνησαν από την περιοχή Πολλώνια και περιλαμβάνουν ασφαλτόστρωση, διαγράμμιση, καθαρισμό και μόρφωση τάφρων και άλλες τεχνικές εργασίες.

Ποιες περιοχές της πρωτεύουσας κινδυνεύουν από μεγάλα πλημμυρικά φαινόμενα;

Η αυθαίρετη δόμηση, τα ελλιπή αντιπλημμυρικά έργα και οι επιπτώσεις από τις καταστροφικές πυρκαγιές στην Αθήνα

ΑΑΔΕ: Άνοιξε η πλατφόρμα για διακοπή εργασιών επιχειρήσεων ηλεκτρονικά

Αναλυτικά η διαδικασία και ο έλεγχος των εμπρόθεσμων δηλώσεων

Με την αρμόδια για θέματα διασποράς του ΥΠΕΞ Λιθουανίας συναντήθηκε το Προεδρείο Επιτροπής Ελληνισμού της Διασποράς

Η συζήτηση που αναπτύχθηκε κατά τη διάρκεια της συνάντησης αφορούσε την ανταλλαγή ενημερώσεων για τα στοιχεία που αφορούν θέματα αποδήμων της κάθε χώρας.

Χάλκη: Οι κάτοικοι μηδένισαν τον λογαριασμό ηλεκτρικού ρεύματος

Πώς οι κάτοικοι της Χάλκης μηδένισαν τον λογαριασμό ρεύματος

Σχοινούσα: Aνοίγει ξανά η υπόθεση αρχαιοκαπηλίας

Στο εδώλιο ξανά οι εφοπλιστές Δημήτρης και Δέσποινα Παπαδημητρίου - Η πολύκροτη υπόθεση ανοίγει και πάλι με απόφαση του Αρείου Πάγου

ΟΛΜΕ: Τρίωρες καθημερινές στάσεις εργασίας όλο τον Νοέμβριο

Τρίωρες καθημερινές στάσεις εργασίας όλο τον Νοέμβριο από την ΟΛΜΕ στα σχολεία

Γ. Βρούτσης: “Η Βουλή τίμησε τους Ολυμπιονίκες και τους Παραολυμπιονίκες μας”

Γιάννης Βρούτσης: «Ο Αθλητισμός είναι η κινητήρια δύναμη στην εξέλιξη των κοινωνιών και είμαστε υποχρεωμένοι να τον προστατεύουμε από “σκιές” που αμαυρώνουν την εικόνα του»

Τι κάνει ο Άκης Πετρετζίκης στη Νάξο;

Το "Akis’ Food Tour" ξεκινά το πιο γευστικό ταξίδι του από τη Νάξο

Μ. Χατζόπουλος (Naxos Vibe): «Θέλουμε ο ιδιοκτήτης να αισθάνεται ότι το ακίνητό του είναι στα καλύτερα χέρια»

Συνέντευξη με τον Μιχάλη Χατζόπουλο, ιδιοκτήτη του Naxos Vibe, που ασχολείται με τη διαχείριση πολυτελών ακινήτων και βιλών στη Νάξο

Κρήτη: Δύο πλοία που έγραψαν ιστορία, το Kriti I και το Kriti II ετοιμάζονται για διάλυση (video)

Γράφεται αυτές τις ημέρες ο επίλογος για δύο πλοία που έγραψαν ιστορία στο Αιγαίο (video)

ZanteFerries: Το μεσημέρι της Τετάρτης αναχωρεί από Πειραιά το “Σολωμός”

Διαμόρφωση δρομολογίου για το "Σολωμός" (πίνακας)

Blue Star Chios: “Ανοιχτά” τα χειμερινά δρομολόγια για Ανάφη, γνωστά και τα καλοκαιρινά δρομολόγια του …Delos

Διαθέσιμα τα χειμερινά δρομολόγια του Blue Star Chios και του Blue Star Delos για το καλοκαίρι με προορισμό την Ανάφη

Νάξος – Καιρικές Συνθήκες: Δεύτερη σερί χρονιά χωρίς ίχνος βροχόπτωσης ο Οκτώβριος

Το ...χειρότερο ξεκίνημα υδρολογικού έτους από το 2018 για τη Νάξο - Αλλάζει ο Νοέμβριος; Η εικόνα των στοιχείων μέσα από τους .. αριθμούς

Πανναξιακός ΑΟ: Νίκη 3-0 στο Φιλώτι, βράβευση Μανωλά από τον ΑΜΣ Φιλωτίου

Τη νίκη ο Πανναξιακός του Μανωλά, το χειροκρότημα το Φιλώτι

ΑΠΑΣ Νάξου Terranaxia: Με βολή σε “νεκρό” χρόνο του Στογιάνοβιτς, νίκη (61-60) επί του Παλαιού Φαλήρου

Επιστροφή στις νίκες για τον ΑΠΑΣ Νάξου Terranaxia - Επικράτησε 61-60 του Παλαιού Φαλήρου (2-3 ρεκόρ) και αντιμετωπίζει την επόμενη αγωνιστική τον Πανελευσινιακό

SeaJets: Ανεκτέλεστα (31/10) τα δρομολόγια των “SuperJet 2” και “Express Jet”

Λόγω καιρικών συνθηκών ανεκτέλεστα (31/10) τα δρομολόγια των "SuperJet 2" και "Express Jet"

Νάξος – Δ. Λιανός: “Εργα που θα συμβάλουν καθοριστικά στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων”

Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων: Ένα βήμα μπροστά στον αθλητισμό - Τι δηλώνει ο Δήμαρχος Δημήτρης Λιανός