Όσοι έχουν δορυφορική τηλεόραση και ιντερνετ θα πρέπει να είναι και άριστοι γνώστες μαθηματικών ώστε να κατανοήσουν που θα κυμανθεί η αύξηση του λογαριασμού τους αφού συν τοις άλλοις έχουν και αύξηση του ΦΠΑ
Όταν το Φθινόπωρο του 2014 η ουγγρική κυβέρνηση του Βίκτορ Ορμπάν (σ.σ. όχι και ο πιο … φανατικός οπαδός της Ενωμένης Ευρώπης) ανακοίνωσε ότι σκέφτεται να επιβάλει φόρο στη χρήση του ίντερνετ, ύψους 50 λεπτών του ευρώ (150 φιορίνια) για κάθε gigabyte πληροφορίας έγινε μίνι επανάσταση… Κι όταν ανακοινώθηκε ότι στο φόρο θα μπει πλαφόν χρέωσης 2,3 ευρώ (700 φιορίνια) για κάθε ιδιώτη χρήστη και 17 ευρώ (περίπου 5.000 φιορίνια) για τους εταιρικούς χρήστες, οι αντιδράσεις αντί να μειωθούν γιγαντώθηκαν και κατέληξαν σε μαζικές διαμαρτυρίες και διαδηλώσεις, με αιχμή το επιχείρημα ότι η φορολόγηση του Ιντερνετ ουσιαστικά αποτελεί απόπειρα να περιοριστεί η πρόσβαση στην πληροφόρηση. Και η Κυβέρνηση το πήρε πίσω… Αντίθετα, στην Ελλάδα, η κίνηση αυτή δεν προκάλεσε καμία αίσθηση… Ούτε αντίδραση… Ουδείς φοβάται ότι η φορολόγηση στο ιντερνετ και τη δορυφορική τηλεόραση θα λειτουργήσει ως επίθεση στον εκσυγχρονισμό της χώρας και επίδειξη κρατικού αυταρχισμού με τη μορφή της φορολόγησης….
Αγώνας δρόμου
Και έτσι από σήμερα οι εταιρίες που ασχολούνται με την παροχή τεχνολογίας (telecoms) απλά θα μεταφέρουν το βάρος στους καταναλωτές… Με βάση την κυβερνητική απόφαση (μοναδικό ρεκόρ στην Ευρώπη) το τέλος για το διαδίκτυο είναι στο 5% (broadband) και 10% στη συνδρομητική τηλεόραση, κάτι που σημαίνει τεράστιες στρεβλώσεις στην αγορά των telecoms. Και όπως παραδέχονται στελέχη τηλεπικοινωνιακών εταιρειών μιλώντας στην ιστοσελίδα capitals.gr στην παρούσα οικονομική συγκυρία είναι εξαιρετικά δύσκολα το κόστος αυτό να απορροφηθεί από τους παρόχους και θα επιβαρύνει τον τελικό χρήστη. Οι τηλεπικοινωνιακές εταιρείες ήδη έχουν αποδυθεί σε έναν αγώνα δρόμου προκειμένου να προσαρμόσουν τα συστήματά τους στα νέα δεδομένα. Τη μεγαλύτερη δυσκολία έχουν όσες εταιρείες προσφέρουν πρόσβαση στο ίντερνετ και συνδρομητική τηλεόραση και ιδιαίτερα αυτές που λειτουργικά ενοποιούν τις δύο υπηρεσίες. Όπως εξηγούσε στέλεχος της αγοράς, οι εταιρείες θα πρέπει να αλλάξουν όλα τους τα πληροφοριακά συστήματα και τα τμήματα ΙΤ να υλοποιήσουν έργο (προσαρμογή νέου κώδικα κλπ) σε λίγες μόνο εβδομάδες.
Μειώσεις
Σήμερα υπολογίζεται ότι υπάρχουν 1.100.000 συνδρομητές paytv, ενώ στο τέλος του 2015 οι ευρυζωνικές συνδέσεις ανήλθαν σε 3.440.018 (LLU), με βάση τα τελευταία στοιχεία της ΕΕΤΤ. Όσα νοικοκυριά και καταναλωτές διαθέτουν πρόσβαση στο ίντερνετ, θα δουν τους λογαριασμούς να ανεβαίνουν από 1ης Ιουλίου κατά 5%, ενώ όσοι διαθέτουν συνδρομητική τηλεόραση θα πληρώσουν “καπέλο” 10%. Στην περίπτωση των καταναλωτών που διαθέτουν συνδυαστικά πακέτα (ιντερνετ, τηλεφωνία, συνδρομητική τηλεόραση), όπως εξηγούν στελέχη τηλεπικοινωνιακών εταιρειών, η επιβάρυνση στον τελικό λογαριασμό θα είναι ανάλογη. Και φυσικά, θα υπάρχει και προσαρμογή του ΦΠΑ στο 24% Η σεναριολογία για την επιβολή νέων φόρων όλο το προηγούμενο διάστημα στην τηλεπικοινωνιακή αγορά έχει ήδη αποτυπωθεί στη συνδρομητική βάση των εταιρειών, επιβεβαιώνοντας όσους διαρκώς υποστηρίζουν πως οι φόροι, ιδιαίτερα χωρίς λογική, φέρνουν τα αντίθετα αποτελέσματα, καθώς θα οδηγήσει στη μείωση των εισφορών προς το Δημόσιο και τους λοιπούς φορείς και οργανισμούς που προαναφέρθηκαν. Ταυτόχρονα θα οδηγήσει σε αδιέξοδο όσες εταιρείες δραστηριοποιούνται στο χώρο με Ελληνικά φορολογικά στοιχεία, προς όφελος εταιρειών εξωτερικού που δεν αποδίδουν κανένα έσοδο στο Ελληνικό Δημόσιο.
Απολογισμός
Όπως προκύπτει από τα πρώτα στοιχεία, η τάση που είχε αρχίσει να καταγράφεται τον τελευταίο μήνα του 2015, συνεχίστηκε πιο έντονα στο πρώτο τρίμηνο τους 2016. Οι εγγραφές νέων πελατών έχουν περιοριστεί συγκριτικά με τα προηγούμενα τρίμηνα, αν και σε ετήσια βάση (α΄ τρίμηνο 2016 – α’ τρίμηνο 2015) καταγράφουν διψήφια αύξηση. Εν μέρει, η επιβράδυνση αυτή οφείλεται και στη μετάθεση εμπορικών ενεργειών από τις εταιρείες, αλλά κυρίως στα προωθούμενα φορολογικά μέτρα που περιλαμβάνουν και την επιβολή τέλους στη συνδρομητική τηλεόραση, για πρώτη φορά από το άνοιγμα της αγοράς. Στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2016, ο ΟΤΕ ανακοίνωσε πως ο συνολικός αριθμός συνδρομητών ΟΤΕ TV ανήλθε σε 458 χιλιάδες, καταγράφοντας αύξηση 25% σε ετήσια βάση. Στο τέλος του 2015, ο αριθμός των συνδρομητών της υπηρεσίας είχε διαμορφωθεί σε 446 χιλιάδες. Αντίστοιχα, στο τέλος του 2015, η Nova διέθετε 495 χιλιάδες συνδρομητές, έναντι 505 χιλιάδων στο τέλος του Σεπτεμβρίου 2015.