Ανακοινώνεται τη Πέμπτη στην Βουλή η νέα πρόταση της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων που μοιάζει σε αρκετά σημεία με αυτή του Λιάκου αλλά έχει άλλη διατύπωση: κοινό σημείο; Η κατάργηση των Πανελλαδικών εξετάσεων
Εκεί στου Μαξίμου (πρωθυπουργική κατοικία) δεν το έχουν με την …επικοινωνία. Οι γκάφες ειδικά του πρωθυπουργού είναι επικές. Όμως, και στη Κουμουνδούρου (έδρα του ΣΥΡΙΖΑ) δεν πάνε πίσω. Μην ξεχνάμε ότι στην πρεμιέρα των Πανελλαδικών εξετάσεων μαζί με τις ευχές προς τους μαθητές, το τμήμα παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ προανήγγειλε και τις αλλαγές που σχεδιάζονται στην εκπαίδευση ρίχνοντας τη βόμβα για κατάργηση των πανελλήνιων εξετάσεων.
Μάλιστα, στην σχετική ανακοίνωση τονίζονταν η αναγκαιότητα για άμεσες αλλαγές στην Παιδεία προκειμένου να ανακουφιστούν οι μαθητές και οι μαθήτριες από το άγχος των συνεχών εξετάσεων. Και ανάμεσα στα άλλα είχαν αναφέρει: 2χρονη προσχολική αγωγή και 12χρονη υποχρεωτική εκπαίδευση για όλες και όλους, το ενιαίο λύκειο θεωρίας και πράξης και μεταλυκειακή δημόσια τεχνολογική εκπαίδευση. Ελεύθερη πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση που στα απλά ελληνικά σημαίνει κατάργηση των πανελλαδικών εξετάσεων. Και είχαν ολοκληρώσει “στόχος της εκπαιδευτικής ανασυγκρότησης που προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ είναι ένα Δημόσιο, Δωρεάν, μαζικό και Δημοκρατικό σχολείο, ποιοτικά αναβαθμισμένο, που δεν θα χρειάζεται να πληρώνουν οι γονείς για την μόρφωση των παιδιών τους”.
Πρόταση
Και πριν αλέκτωρ λαλήσει βλέπει το φως της δημοσιότητας δεύτερη πρόταση για νέο εξεταστικό σύστημα και αλλαγές στην παιδεία από τον «παράλληλο» εθνικό διάλογο που διεξήχθη στην Βουλή από τον πρόεδρο της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής κ. Κ. Γαβρόγλου. Η έκθεση ανακοινώνεται την Πέμπτη στη Βουλή, ενώ η συζήτηση περί αλλαγών ξεκινάει και αυτή τη φορά σε χρόνο που αδικεί τους συντάκτες του και εκθέτει την κυβέρνηση: εν μέσω πανελλαδικών εξετάσεων. Με χιλιάδες νέους να καρδιοχτυπούν για την επίδοση τους στα διαγωνίσματα που δίνουν και ένα διπλό εξεταστικό σύστημα, αποτέλεσμα της ασυμφωνίας μεταξύ των εκπροσώπων του πολιτικού συστήματος τα τελευταία χρόνια. Στην έκθεση του κ. Γαβρόγλου, που έρχεται λίγες ημέρες μετά την δημοσιοποίηση των πορισμάτων του εθνικού διαλόγου που έγινε υπό τον καθηγητή κ. Αντώνη Λιάκο, αναφέρεται (για μια ακόμη φορά τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια όπου συντάσσονται παρόμοια κείμενα), ότι το Λύκειο πρέπει να πάψει να είναι ο «προθάλαμος» ή το «εξεταστικό κέντρο» για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
«Η διάσταση αυτή συνδέεται με τη διαμόρφωση νέου τρόπου εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αλλά και με τον περιορισμό της παραπαιδείας. Και οι δύο αυτές αλλαγές, που απαιτούν αφενός θεσμικές παρεμβάσεις και αφετέρου αλλαγές νοοτροπιών, θα βοηθήσουν στην ανάκτηση της αυτοτέλειας του Λυκείου» αναφέρεται στην έκθεση του προέδρου της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.
Έτσι προτείνεται με χρονοδιάγραμμα 3-4 χρόνια από σήμερα:
– Διαμόρφωση νέου τρόπου εισαγωγής στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα με διαδικασίες που δεν θα εξαρτώνται αποκλειστικά από την απομνημόνευση και θα εγγυώνται ότι οι μαθητές θα σπουδάζουν τα γνωστικά αντικείμενα που τους ενδιαφέρουν.
– Αποσύνδεση των ενδοσχολικών εξετάσεων από την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και δημιουργία προϋποθέσεων ώστε οι μαθητές να σπουδάζουν τα γνωστικά αντικείμενα που τους ενδιαφέρουν. Επίσης διαμόρφωση προϋποθέσεων για τον σταδιακό περιορισμό του ρόλου της παραπαιδείας που λειτουργεί απαξιωτικά ως προς το σύνολο του εκπαιδευτικού μας συστήματος.
– Προϋπόθεση επιτυχίας αποτελεί ο συστηματικός σχεδιασμός και η σταδιακή υλοποίηση των αλλαγών, ώστε το νέο σύστημα εισαγωγής να είναι έγκυρο και δίκαιο και να ανταποκρίνεται στις υπάρχουσες ανάγκες και προτεραιότητες.
Ιδιάζουσα περίπτωση
Στην ίδια έκθεση αναφέρεται «Η Ελλάδα αποτελεί ιδιάζουσα περίπτωση έντασης ενός φαινομένου που υπάρχει και σε άλλες χώρες, κυρίως σε αυτές που η επιτυχία στις εξετάσεις υψηλού διακυβεύματος (high-stakesexams) αποτελεί όχι μόνο εκπαιδευτικό αλλά και κοινωνικό στόχο (όπως είναι πολλές κοινωνίες της Άπω Ανατολής), και σε αυτές που το εκπαιδευτικό σύστημα είναι απαξιωμένο και δεν ικανοποιεί τις απαιτήσεις σημαντικού αριθμού οικογενειών. Ταυτόχρονα η παραπαιδεία αποτελεί παράγοντα:
– νόθευσης της πραγματικής εικόνας της εκπαίδευσης, όπως π.χ. αποτυπώνεται στις εξετάσεις εισαγωγής την τριτοβάθμια εκπαίδευση, αφού υποκαθιστά την εκπαίδευση στο σχολείο και ενισχύει όσους έχουν την οικονομική δυνατότητα πρόσβασης σε αυτή,
– ενίσχυσης των κοινωνικών ανισοτήτων, καθώς πρόκειται για παροχή που μπορεί κάποιος να «αποκτήσει» σύμφωνα με τις οικονομικές του δυνατότητες,
– υποβάθμισης του ρόλου του σχολείου, καθώς το υποκαθιστά στη συνείδηση της κοινωνίας ως αποτελεσματικότερη διαδικασία εκπαίδευσης,
– αλλοίωσης και της εκπαιδευτικής διαδικασίας, καθώς συνυπάρχουν μαθητές «δύο ταχυτήτων», αυτοί που έχουν εξωσχολική βοήθεια και αυτοί που δεν έχουν, με συνέπεια την αύξηση της δυσκολίας ανταπόκρισης των εκπαιδευτικών στις πραγματικές ανάγκες όλων των μαθητών και τελικά αύξηση των μαθησιακών ανισοτήτων στην τάξη.
Διαβάστε εδώ τη πλήρη πρόταση μέσα από τις 100 σελίδες της έκθεσης