Το Φροντιστήριο “Παιδεία” και ο Γιώργος Βάβουλας μας δίνουν τις απαντήσεις όσον αφορά τις απαντήσεις στα θέματα της Νεοελληνικής γλώσσας που χαρακτηρίζονται ως “προσιτά και βατά”
Η Εκθεση, το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας αποτελεί παρελθόν και ζητάμε από τον Γιώργο Βάβουλα, τον διευθυντή του φρονιστηρίου «Παιδεία» να μας κάνει εκτίμηση σχετικά με τα θέματα που τέθηκαν…
Περίληψη: Το κείμενο είναι ευσύνοπτο και κατανοητό. Αποτελεί κλασικό δείγμα δοκιμίου, είδος με το οποίο οι μαθητές είναι εξοικειωμένοι.
Άσκηση κατανόησης κειμένου.: Βατή
Ερωτήσεις θεωρίας: Χαρακτηρίζονται βατές.
Λεξιλογικές ασκήσεις: Χαρακτηρίζονται βατές
Έκθεση: Τα πρώτο ζητούμενο προσφέρεται για ανάπτυξη, αν και ως θέμα εντάσσεται στην ύλη της πρώτης λυκείου, γεγονός που μπορεί να αιφνιδιάσει κάποιους μαθητές. Το δεύτερο ζητούμενο είναι οικείο στους περισσότερους μαθητές, αλλά θα πρέπει να το αναπτύξουν επισημαίνοντας και αρνητικές πλευρές.
Γενική εκτίμηση: Τα θέματα είναι προσιτά.
Και πιο αναλυτικά…
Α1. Το κείμενο αναφέρεται στο περιεχόμενο και τις μορφές της φιλίας. Αρχικά, σημειώνεται η διαχρονικά υψηλή εκτίμηση των ανθρώπων προς τη φιλία. Ακόμα, τονίζεται ότι κατά τον Αριστοτέλη η φιλία συνδέεται με την αγάπη προς τον συνάνθρωπο και ότι οι φιλικές σχέσεις κατηγοριοποιούνται σε αυτές που συνάπτονται με κριτήριο την χρησιμότητα του συνανθρώπου και την χαρά που προκαλεί αυτός. Αυτές , όμως, οι σχέσεις συνάπτονται βάσει συμφέροντος. Ωστόσο, τονίζεται στην συνέχεια ότι η ιδανικότερη μορφή φιλίας είναι αυτή που βασίζεται στα κοινά ανθρωπιστικά ιδανικά των ανθρώπων. Τέλος, υπογραμμίζεται ότι φίλος είναι το πρόσωπο που συμπαραστέκεται στον συνάνθρωπό του σε κρίσιμες καταστάσεις.
Β1. α : ΛΑΘΟΣ / β: ΣΩΣΤΟ /γ: ΣΩΣΤΟ (κατά τον Αριστοτέλη)/δ: ΣΩΣΤΟ/ ε: ΛΑΘΟΣ
Β2. α) i) Διαίρεση=> Διαιρετέα έννοια: φιλικές σχέσεις Διαιρετική βάση: κατά τον Αριστοτέλη Μέλη της διαίρεσης: διά το χρήσιμον, δι’ ηδονήν, διά το αγαθόν ii) Αιτιολόγηση:
Β2. β) Άλλωστε: προσθήκη δηλαδή: επεξήγηση Όταν: χρόνος λοιπόν: συμπέρασμα
Β3. α) εγκωμίασαν: επαίνεσαν, εξύμνησαν, ευχαρίστηση: απόλαυση , συναναστροφής: σχέσης, ακατάλυτη: μόνιμη, αναλλοίωτη, φθείρεται: καταστρέφεται
β) οικεία: άγνωστα , επιδέξιος: αδέξιος , ωφέλεια: ζημία, αξία: απαξία , αυστηρό: επιεικές
Β4α) «δια το χρήσιμον» : ακριβής παράθεση λόγων
«αγαπά»: ειρωνεία
(υλικό ή ηθικό): αποτελεί επεξήγηση της λέξης «κέρδος» που προηγείται
β) β ενικό: εκφράζει αμεσότητα, ζωντάνια, παραστατικότητα
ά πληθυντικό: εκφράζει συλλογικότητα, αμεσότητα . Ο συγγραφέας μετέχει και δημιουργεί οικειότητα με τον αναγνώστη.
Γ. Προσφώνηση : Κυρίες και κύριοι,
Δεν είναι λίγοι εκείνοι που ανησυχούν για την ποιότητα των σημερινών ανθρώπων και αντιμετωπίζουν με ανησυχία, σκεπτικισμό και με επιφυλακτικότητα το συνάνθρωπό τους. Πώς να μην είναι αυτό, άλλωστε, αναμενόμενο μέσα σε μια εποχή συνεχιζόμενης ηθικής σήψης και παρακμής, στα πλαίσια της οποίας θεσμοί, αξίες επαναπροσδιορίζονται και αλλάζουν καθημερινά. Με αφορμή τη διαπίστωση αυτή……………
Α. ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ : ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΗΣ ΓΝΗΣΙΑΣ ΦΙΛΙΑΣ
1. Κοινωνικά: αγάπη, αλληλεγγύη, αλτρουισμός, σεβασμός…….
2. Ηθικά: υπευθυνότητα, εντιμότητα, ειλικρίνεια, όχι έπαρση,…………
3. Ψυχικά: υπομονή, ανοχή, ανεκτικότητα, ……
Β. ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ : Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ ΣΕ ΑΥΤΗΝ
1. Θετικός : εκμηδένισε τις αποστάσεις, διατήρηση υπαρχόντων σχέσεων, κοινά ενδιαφέροντα, διαπολιτισμικές σχέσεις, κοινές ευαισθησίες, εφαρμογές όπως facebook..
2. Aρνητικός : όχι πάντα υγιείς, αλλά επιδερμικές σχέσεις, ψευδαίσθηση της επικοινωνίας, εξαπάτηση, παραπλάνηση…..
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Αδιαμφισβήτητη η αξία της φιλίας. Αναντικατάστατη η προσωπική επαφή, σημαντική η αρωγή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, αλλά η χρήση τους πάντα έλλογη και με προυποθέσεις.
Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας.