Νέο προβλήτα για την Άνδρο, επέκταση λιμενικών εγκαταστάσεων σε Σέριφο, Σίφνο, Μήλο, Κίμωλο και Φολέγανδρο, μετακίνηση λιμανιού στη Σαντορίνη και εκβάθυνση λεκάνης λιμανιού Σικίνου, Ίου, Πάρου, Νάξου και Σύρου
Ποια είναι η χειρότερη έκθεση που μπορεί να αναρτηθεί στο διαδίκτυο και να αφορά τα λιμάνια? Μα φυσικά οι πλοίαρχοι οι οποίοι έχουν και άμεση γνώση του αντικειμένου αφού καθημερινά βρίσκονται αντιμέτωποι με τα λιμάνια όπου παλεύουν με τα καιρικά φαινόμενα ώστε να φέρουν το πλοίο σε μία σωστή θέση… Κι έτσι κάθε χρόνο η ετήσια έκθεσή τους μπορεί να αποτελεί «Ευαγγέλιο» αλλά δυστυχώς τα πράγματα δύσκολα αλλάζουν. Είναι χαρακτηριστικό ότι από το 2012 μιλούν συνεχώς για ανάγκη αλλαγών στα 77 λιμάνια της Ελλάδας… Όμως τι; Τίποτα. Η φετινή αυτοψία από την Πανελλήνια Ένωση Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού απλά αποτελεί ένα ακόμη κώδωνα κινδύνου με καταγραφή ελλείψεων σε προβλήτες και κυματοθραύστες ενώ σε πολλά από αυτά κρίνεται απαραίτητη η εκβάθυνσή της και η αναβάθμιση των υποδομών στην χερσαία τους ζώνη.
Σύμφωνα από τα όσα αναφέρει η εφημερίδα «Ναυτεμπορική», «στην έκθεση της ΠΕΠΕΝ υπάρχουν λιμάνια που χαρακτηρίζονται ακόμη και επικίνδυνα, ενώ στον αντίποδα ορισμένα χρειάζονται μικρού εύρους επεμβάσεις» αναφέρεται στο σχετικό δημοσίευμα που σημειώνεται ακόμη ότι οι έλληνες πλοίαρχοι απευθύνουν έκκληση προς τους αρμόδιους να πραγματοποιήσουν υποθαλάσσια αυτοψία κρηπιδωμάτων – προβλητών στη ζώνη λιμένα ευθύνη τους.
Από την έκθεση προκύπτει ότι δυο λιμάνια, της Άνδρου (Γαύριον) και των Αντικυθήρων, χρειάζονται νέο προβλήτα, ενώ επέκταση ή προέκταση απαιτείται στα λιμάνια πολλών τουριστικών νησιών του Αιγαίου μεταξύ των οποίων είναι η Σέριφος, η Σίφνος, η Μήλος, η Κίμωλος και η Φολέγανδρος. Για το λιμάνι της Σαντορίνης, οι πλοίαρχοι εκτιμούν ότι θα ήταν προτιμότερη η μεταφορά του.
«Από το 2012, δυστυχώς, δεν έχει γίνει τίποτε εκτός από ορισμένες εξαιρέσεις. Σε αυτήν την έκθεση χωρίς βέβαια να διεκδικούνται περγαμηνές λιμενολόγου, φαίνεται ξεκάθαρα η αγωνία των συναδέλφων μου στην καθημερινή άσκηση των καθηκόντων τους. Μια αγωνία για το απρόοπτο, που πάντα τέτοιες συνθήκες επιφυλάσσουν» τονίζει ο πρόεδρος της ΠΕΠΕΝ Μανώλης Τσικαλάκης.
Ο ίδιος επισημαίνει ότι τα μεγάλα έργα υποδομής στα λιμάνια είναι στο σύνολό τους μη ανταποδοτικά και επομένως δεν προσφέρονται για ιδιωτική χρηματοδότηση. Επομένως θα πρέπει να αναζητηθούν πόροι είτε, από κοινοτική χρηματοδότηση, είτε από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων.
Μέρος αυτών των κονδυλίων θα πρέπει να κατευθυνθούν σε έργα εκβάθυνσης, καθώς το συγκεκριμένο πρόβλημα διαπιστώθηκε σε πολλά λιμάνια μεταξύ των οποίων του Πόρου, των Κυθήρων, της Κύθνου, της Μήλου, της Σίκινου, της Ιου, της Νάξου, της Πάρου, της Σύρου, αλλά και της Ραφήνας και του Πειραιά.
Ας δούμε τι ανέφερε η προηγούμενη έκθεση των Πλοιάρχων για τα λιμάνια των Κυκλάδων. Όχι ότι έχει αλλάξει και πολύ ε;
ΚΥΘΝΟΣ: « Φωτοσήμανση βραχονησίδας ΜΕΡΙΧΑΣ. Προστασία του νέου προβλήτα από λιμενοβραχίονα (Δ-ΝΔ άνεμοι). Προσκρουστήρες –αίθουσα αναμονής – w.c. Εκβάθυνση εσωτερικού λιμένα».
ΣΕΡΙΦΟΣ: « Φωτοσήμανση εισόδου – προσκρουστήρες – αίθουσα αναμονής – προέκταση προβλήτα προς Α και διαπλάτυνση προς Ν. Κατασκευή λιμενοβραχίονα για προστασία από Ν ανέμους».
ΣΙΦΝΟΣ: «Επέκταση προβλήτα. Δημιουργία ικανού χερσαίου χώρου για την εξυπηρέτηση των αυτοκινήτων. Κατασκευή λιμενοβραχίονα για προστασία από Δ-ΝΔ ανέμους. Προσκρουστήρες – Αίθουσα αναμονής επιβατών – Χώροι υγιεινής».
ΜΗΛΟΣ: «Επέκταση προβλήτα για την ταυτόχρονη εξυπηρέτηση τουλάχιστον 3 πλοίων. Δημιουργία θέσεως (L) πρυμνοπλαγιοδέτησης. Τοποθέτηση προσκρουστήρων, εκβάθυνση, βελτίωση σταθμού επιβατών χώρων υγιεινής. Να γίνει καλύτερος ο φωτισμός του προβλήτα».
ΚΙΜΩΛΟΣ: «Απαραίτητη η φωτοσήμανση βραχονησίδων ΡΕΥΜΑΤΟΝΗΣΙΑ. Επέκταση προβλήτα από Δ προς Α. Κατασκευή λιμενοβραχίονα για προστασία από Ν – ΝΑ ανέμους. Σκιάδες , w.c., προσκρουστήρες».
ΦΟΛΕΓΑΝΔΡΟΣ: «Ίσως το πιο επικίνδυνο λιμάνι της χώρας. Απαραίτητη η φωτοσήμανση των βραχονησίδων ΠΟΛΥΟ – ΞΕΡΕΣ – ΔΥΟ ΑΔΕΛΦΙΑ και του Ακ. ΛΑΤΙΝΗ καθιστά επικίνδυνη είσοδο και έξοδο των πλοίων. Επέκταση προβλήτα
προς Α. Προσκρουστήρες, σκιάδες, w.c. Εκβάθυνση».
ΣΙΚΙΝΟΣ: «Εκβάθυνση λιμενολεκάνης. Επέκταση προβλήτα. Φωτισμός προβλήτα,
στέγαστρα επιβατών. Απροστάτευτο στους ΝΔ ανέμους».
ΙΟΣ: «Επέκταση προβλήτα προς Β. Εκβάθυνση λιμενολεκάνης. Κρίνεται αναγκαίο κατά τους θερινούς μήνες να τοποθετηθούν διαχωριστικά και σημαντήρες ώστε να οριοθετηθεί η περιοχή των λουομένων για την αποφυγή ατυχήματος».
ΘΗΡΑΣΙΑ: «Επικίνδυνη η προσέγγιση μεγάλων πλοίων λόγω αδυναμίας αγκυροβολίας εξαιτίας του μεγάλου βάθους. Επέκταση προβλήτα προς Β.»
ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ: «Επειδή ο συγκεκριμένος χώρος (ΑΘΗΝΙΟΣ) είναι αδύνατον να γίνει λιμάνι λόγω του μεγάλου βάθους, είναι επιβεβλημένη η μεταφορά του λιμανιού σε άλλη περιοχή. Τα έργα που έγιναν στον ΑΘΗΝΙΟ οπωσδήποτε βελτίωσαν την κατάσταση, δεν έλυσαν όμως το βασικό πρόβλημα του λιμανιού που είναι η ασφαλής προσέγγιση και παραμονή των πλοίων. Αυξήθηκε ο χερσαίος χώρος και θεωρητικά οι θέσεις πρυμνοδέτησης, όμως στην πράξη δεν μπορούν ταυτόχρονα να εξυπηρετηθούν περισσότερα από δυο πλοία λόγω του συγκλίνοντα προσανατολισμού των προβλητών. Δημιουργία θέσεως (L) πρυμνοπλαγιοδέτησης. Συχνές απώλειες αγκυρών λόγω μεγάλου βάθους και εντελώς απροστάτευτο ελλείψει λιμενοβραχίονα από ΝΔ – Δ ανέμους».
ΑΝΑΦΗ: «Η κατασκευή του νέου προβλήτα έχει βελτιώσει την κατάσταση. Εξακολουθεί να είναι απροστάτευτο από τους ΝΔ ανέμους. Να τοποθετηθούν προσκρουστήρες. Λείπουν χώροι υγιεινής και αίθουσα επιβατών».
ΝΑΞΟΣ: «Εκβάθυνση λιμενολεκάνης έως την είσοδο της μαρίνας. Αύξηση φωτοβολίας λιμενοβραχίονα. Αύξηση της εμβέλειας του φανού ΑΜΑΡΙΔΕΣ και τοποθέτηση ανακλαστήρα ραντάρ. Προσκρουστήρες».
ΠΑΡΟΣ «Ενίσχυση φωτοβολίας φανού ΑΓΙΟΣ ΦΩΚΑΣ (χάνεται στα φώτα της πόλης). Απαιτείται επανασχεδιασμός στις κλίσεις των ραμπών ώστε να εξυπηρετούνται όλα τα πλοία. Προσκρουστήρες και δημιουργία περισσότερου χερσαίου χώρου για τη στάθμευση των αυτοκινήτων που πρόκειται να φορτωθούν στα πλοία. Εκβάθυνση πλησίον των θέσεων 6,7,8. Δημιουργία τουλάχιστον μιας θέσεως (L) πρυμνοπλαγιοδέτησης για παραμονή πλοίου με δυσμενείς καιρικές συνθήκες».
ΣΥΡΟΣ «Σε πολλά σημεία της λιμενολεκάνης το βάθος έχει ελαττωθεί με αποτέλεσμα να δυσχεραίνονται οι χειρισμοί των πλοίων με μεγάλο βύθισμα. Δεν διατίθεται θέση πρυμνοπλαγιοδέτησης για ασφαλή παραμονή πλοίου όταν επικρατούν κακές καιρικές συνθήκες. Κατά πληροφορίες μας έχει γίνει σχεδιασμός για νέο λιμάνι, νέας
παγίδας, χωρίς να ζητηθούν οι απόψεις μας Ενίσχυση φωτοβολίας φανών εισόδου».
ΚΕΑ: «Επέκταση προβλήτα προς Β και προς Ν. Εκβάθυνση λιμενολεκάνης. Φωτοσήμανση λιμενοβραχίονα. Να τοποθετηθούν προσκρουστήρες. Επέκταση λιμενοβραχίονα κατά 30 μ.το λιγότερο».
ΑΝΔΡΟΣ (ΓΑΥΡΙΟΝ): «Σε όλη τη λιμενολεκάνη απαιτείται εκβάθυνση. Λόγω του περιορισμένου βυθίσματος και του λασπώδους βυθού, δημιουργούνται προβλήματα στις αναρροφήσεις των πλοίων κατά την διάρκεια χειρισμών. Να γίνει φωτοσήμανση του ύφαλου «Βουβή» και της βραχονησίδας «Τουρλίτης». Να ενισχυθεί η φωτοβολία του πράσινου φανού του λιμενοβραχίονα. Να μετατραπεί σε προβλήτα ο βραχώδης
Λιμενοβραχίονας».
ΤΗΝΟΣ: «Έχουν γραφεί τόσα πολλά και έχουν ειπωθεί άλλα τόσα από ειδικούς και μη για το συγκεκριμένο λιμάνι. Το αποτέλεσμα είναι αυτό που είχαμε προβλέψει από τότε που ξεκίνησε να σχεδιάζεται το νέο έργο, ότι δηλαδή η υλοποίηση του (κατασκευή προστατευτικού λιμενοβραχίονα-νησίδα) θα δημιουργήσει πολύ περισσότερα προβλήματα από αυτά που θα λύσει. Η αποπεράτωση του έργου θα στερήσει από κάποιες κατηγορίες πλοίων την δυνατότητα προσέγγισης αφού η λιμενολεκάνη που δημιουργείται θα είναι παγίδα όταν οι καιρικές συνθήκες είναι κακές». Κρίνεται επιβεβλημένο να υλοποιηθεί σύντομα το νέο έργο που εκτελείται στην εξωτερική πλευρά του λιμανιού ώστε να μπορεί να χρησιμοποιείται από τα πλοία σαν εναλλακτική λύση όταν οι καιρικές συνθήκες βέβαια το επιτρέπουν. Απαραίτητη η εκβάθυνσητης εσωτερικής λιμενολεκάνης. Έχει μειωθεί σημαντικά το βάθος λόγω των προσχώσεων».
ΜΥΚΟΝΟΣ α)Παλαιό λιμάνι: «Εκβάθυνση λιμενολεκάνης. Τοποθέτηση προσκρουστήρων».
β)Νέο Λιμάνι: «Δεν προστατεύεται από τους ΝΔ-ΒΔ ανέμους. Χρειάζεται αίθουσα αναμονής επιβατών και καλύτερες σκιάδες. Να φωτοσημανθεί η βραχονησίδα ΚΑΒΟΥΡΑΣ. Να αντικατασταθούν οι κατεστραμμένοι προσκρουστήρες».
ΑΜΟΡΓΟΣ (ΚΑΤΑΠΟΛΑ): «Επέκταση προβλήτα προς Α ή προς Δ. Φωτοσήμανση εισόδου. Προσκρουστήρες. Σκιάδες, w.c. Να γίνει αποξήλωση της κεκλιμένης
Ράμπας».
ΑΜΟΡΓΟΣ (ΑΙΓΙΑΛΗ): «Διαπλάτυνση προβλήτα –προσκρουστήρες –φωτισμός»
ΔΟΝΟΥΣΑ: «Εκβάθυνση λιμενολεκάνης. Προέκταση προβλήτα. Κατασκευή λιμενοβραχίονα για προστασία από ΝΔ ανέμους».
ΚΟΥΦΟΝΗΣΙ: «Επισκευή στην προέκταση της προβλήτας με τον χερσαίο χώρο».