Παρασκευή, 2 Μαΐου, 2025
ΑρχικήΚοινωνίαΠανελλαδική απεργία στον επισιτισμό-τουρισμό

Πανελλαδική απεργία στον επισιτισμό-τουρισμό

|

Ενας από τους πρώτους τουριστικούς προορισμούς του κόσμου διαθέτει και… μία «ζούγκλα»!

Ενας από τους πρώτους τουριστικούς προορισμούς του κόσμου διαθέτει και… μία «ζούγκλα»!

Μιλάμε για τη Σαντορίνη… Τη Σαντορίνη με τα πολυτελή ξενοδοχεία, τα ακριβά εστιατόρια, τη Σαντορίνη της κρουαζιέρας και όλων των παροχών που απολαμβάνουν τα δύο εκατομμύρια των τουριστών που την επισκέπτονται κάθε χρόνο. Αντίθετα με την πολυτέλεια της βιτρίνας… ή καλύτερα απαραίτητη προϋπόθεση γι’ αυτήν την πολυτέλεια είναι η ύπαρξη μιας «ζούγκλας» την οποία δεν θα γνωρίσουν ποτέ οι επισκέπτες του νησιού. Μιλάμε για την «εργασιακή ζούγκλα» που αποδεικνύει περίτρανα ότι η υποτίμηση της εργατικής δύναμης όχι μόνο είναι προϋπόθεση για την «ανάπτυξή» τους, αλλά είναι παρούσα και εκεί που υπάρχει «ανάπτυξη»!

Η γενική εικόνα είναι η εξής: Διαρκής αφαίρεση δικαιωμάτων, ένταση της δουλειάς, ανεπανόρθωτες φθορές στην υγεία των εργαζομένων, ιδιαίτερα εκείνων που απασχολούνται στις πιο βαριές ειδικότητες (καμαριέρες, μάγειροι, σερβιτόροι κ.ά.). Εργασία για ψίχουλα χωρίς δικαιώματα. Τρέξιμο, απληρωσιά και στο βάθος ανεργία είναι η «ρουτίνα» χιλιάδων εργαζομένων.

Πιο συγκεκριμένα:

·        Υπερεργασία – εντατικοποίηση της εργασίας (80 – 90 ώρες τη βδομάδα) για 12 και 14 ώρες τη μέρα, για 7 μέρες τη βδομάδα, χωρίς ούτε ένα ρεπό για ξεκούραση. Για 4,5 και 6 μήνες.

«Ξεκινούσα από το σπίτι στις 15.00, η δουλειά μου τέλειωνε στις 04.00 το πρωί και μέχρι τις 06.00 περίμενα το πρώτο λεωφορείο για να πάω σπίτι και να πέσω ξερή για ύπνο. Κάθε μέρα για 4 μήνες!».

 «Το δωδεκάωρο, δεκατετράωρο είναι στάνταρ. Μια μέρα έκλεισα 20 ώρες πίσω από το τιμόνι. Οι ταχογράφοι είναι εκεί και γράφουν, κανείς όμως δεν τους ελέγχει. Κανείς δεν φοβάται κανέναν»

«Καθαρίζουμε καθημερινά 20 δωμάτια. Τρέχουμε να τα προλάβουμε και τις μέρες που έχει αναχωρήσεις, η δουλειά είναι ακόμα περισσότερη. Όσο και να προσπαθείς, σωστή καθαριότητα δεν γίνεται. Μας βγαίνει η ψυχή στην κυριολεξία»

«Για ρεπό ούτε λόγος βέβαια. Η εργοδοσία ισχυρίζεται ότι δεν βρίσκει προσωπικό να προσλάβει. Ψέματα! Γιατί να προσλάβουν κι άλλους όταν μπορούν να κάνουν τη δουλειά τους ξεζουμίζοντας τους ήδη εργαζόμενους; Έτσι δεν είναι; Λιγότεροι μισθοί, μεγαλύτερο κέρδος».

«Άμα κάνεις λόγο για ρεπό σε κοιτάνε σαν ούφο! “ Έχεις καταλάβει ότι βρίσκεσαι στη Σαντορίνη καλοκαιρινή σεζόν;;;”»

·        Εργατικά ατυχήματα : Ο τρόπος εργασίας όπως περιγράφηκε παραπάνω σε συνδυασμό με την απουσία μέτρων ασφαλείας και ελέγχων είναι επόμενο να οδηγεί σε πλήθος εργατικών ατυχημάτων (που προς θεού δεν καταγράφονται). Τα εργατικά ατυχήματα, οι λιποθυμίες, τα κατάγματα, οι μυοσκελετικές βλάβες, τα καψίματα, οι τενοντίτιδες, οι κήλες, η υπερκόπωση  είναι στην ημερήσια διάταξη. Γι’ αυτό, άλλωστε, είναι συνηθισμένο το φαινόμενο κατά τη διάρκεια της «νεκρής» περιόδου να προσπαθούν να αποκαταστήσουν τις βλάβες στην υγεία τους, για να μπορέσουν να εργαστούν την ερχόμενη περίοδο.

·        Εργαζόμενοι αντιμέτωποι με την απληρωσιά: Η απληρωσιά ή οι καθυστερήσεις στην πληρωμή δημιουργεί μεγαλύτερες εξαρτήσεις από την εργοδότρια εταιρεία, που «κάνει παιχνίδι» με τους εργαζόμενους πατώντας στην ανάγκη τους. Το χειρότερο, όμως, είναι ότι η απληρωσιά ενισχύει τη λογική που λέει ότι «καλός εργοδότης είναι αυτός που πληρώνει στην ώρα του». Αυτή η λογική μεταφράζεται σε παραπέρα μείωση της απαιτητικότητας των εργαζομένων και συμβιβασμό με το ιδεολόγημα του «καλού» και του «κακού» επιχειρηματία – αφεντικού.

«Δούλευα στην ίδια επιχείρηση για τρία χρόνια κι από κει που μου χρωστούσε 2.000 από τον πρώτο χρόνο, φτάσαμε στο τέλος να μου χρωστά πάνω από 5.000. Και η Επιθεώρηση Εργασίας στη Σύρο, με μία υπάλληλο για όλες τις Κυκλάδες!»

«Πολλή πίεση, λίγα χρήματα. Λεφτά δεν παίρνουμε κι αν πάρουμε θα είναι μισά. Πώς γίνεται αυτό, ενώ το ξενοδοχείο είναι φουλ;».

«Έχουμε κι ανάγκες. Κι αν τους λες ότι έχεις ανάγκη από λεφτά, η μόνιμη απάντηση είναι “σε λίγες μέρες, την άλλη βδομάδα” και τέτοια.»

«Όταν ζήτησα αυτά που μου χρωστούσε μου είπε πως δεν χρωστάει τίποτα και να πάω αν θέλω στην Επιθεώρηση… Ξέρουν ότι άκρη δεν βγαίνει και δεν φοβούνται τίποτα πια…»

«Τα ‘χουνε κάνει έτσι, ώστε και 200 και 300 ευρώ να παίρνεις, φτάνεις να λες ότι καλός εργοδότης είναι αυτός που τουλάχιστον πληρώνει στην ώρα του».

·        Εργασιακές σχέσεις: Ιδιαίτερα μετά το 2009, οι ανατροπές στα Εργασιακά υπήρξαν ραγδαίες στον κλάδο του τουρισμού – επισιτισμού. Στα ξενοδοχεία συναντά σήμερα κανείς εργαζόμενους πολλών ταχυτήτων και διαφορετικών εργασιακών σχέσεων (μαθητεία, εργαζόμενοι με επιδοτούμενα προγράμματα, ανασφάλιστοι, με ελαστικές μορφές, ατομική ή επιχειρησιακή σύμβαση).

«Στο τέλος της προηγούμενης σεζόν το αφεντικό μας το ξεκαθάρισε, του χρόνου θα μας αντικαταστήσει με μαθητευόμενους πρακτικάριους των 300 ευρώ. Κοστίζουμε πολύ λέει. Έτσι κι έγινε… Δέκα εργαζόμενοι που για χρόνια δουλεύαμε στο ξενοδοχείο του μείναμε ξαφνικά άνεργοι. Αυτός κάνει τη δουλειά του. Το κέρδος του κοιτά. Εμείς τι κάνουμε; Θα οργανωθούμε ποτέ;;;»

«Όταν πήγαμε στο ΙΚΑ να πάρουμε τα ένσημά μας στο τέλος της σεζόν για να τα καταθέσουμε στον ΟΑΕΔ, καταλάβαμε ότι μας είχε ανασφάλιστους. Το αφεντικό εξαφανισμένο, η καταγγελία και ο καταλογισμός ήθελε χρόνο κι έτσι χάσαμε το επίδομα ανεργίας!»

Ένσημα- Σύνταξη: Με τις αλλεπάλληλες ανατροπές στο Ασφαλιστικό, την κατάργηση των βαρέων και ανθυγιεινών, την αύξηση των ορίων ηλικίας και τις νέες προϋποθέσεις που νομοθετήθηκαν για τη συνταξιοδότηση, ένας εποχιακός ξενοδοχοϋπάλληλος από τη σημερινή γενιά είναι αδύνατο να πάρει πλήρη σύνταξη. Επομένως, θα λιώνει στη δουλειά για όσο αντέξει, για μια «προνοιακή» σύνταξη των 360 ευρώ.

«Κάποτε τουλάχιστον είχαμε τα ΒΑΕ. Τώρα είναι όλα μεικτά και για να πάρεις σύνταξη πρέπει να πας στα 67..για να πάρεις την εθνική και αν… Πώς θα αντέξουμε;»

·        Διαμονή: «Δείτε στη Μύκονο, στη Ρόδο αλλά και στο Ιόνιο οι εποχιακά εργαζόμενοι μένουν σε στάβλους, όπως και αυτοί που κάνουν πρακτική άσκηση. Αν θα πάτε στη Μύκονο, τους έχουν σε κοντέινερ. Αλλά κι εδώ η κατάσταση δεν είναι καλύτερη… Για δείτε πως ζούμε δυο – δυο, τρεις  – τρεις ακόμα και τέσσερις με κουκέτες, σε υπόγεια χωρίς παράθυρα, σε διαμορφωμένα γκαράζ, με κοινή τουαλέτα κι έναν νιπτήρα σε κάθε δωμάτιο για να πλενόμαστε και να πλένουμε και τα πιάτα. Δωματιάκια 25 τ.μ. για 500 και 600 ευρώ το μήνα. Υπήρχαν συνάδελφοι πέρυσι που πέρασαν όλη τη σεζόν στο κάμπινγκ.».

«…Εμείς τι κάνουμε; Θα οργανωθούμε ποτέ;;;»

«Το θέμα είναι ότι φταίμε εμείς 100%!!! Δεν εναντιωνόμαστε και του χρόνου θα είναι ακόμα χειρότερα τα πράγματα. Εγώ τους  το λέω: Μη σας ακούσω να μουρμουράτε! Είμαστε άξιοι της μοίρας μας!!!»

Ο μόνος τρόπος αντίδρασης των εργαζομένων είναι η οργάνωση και η διεκδίκηση! Η δημιουργία σωματείου ταξικά προσανατολισμένου που θα διεκδικεί εργασία με κλαδική ΣΣΕ, εργασία με ανθρώπινες συνθήκες, ωράρια και ρεπό…

Η ανάγκη για ίδρυση σωματείου τώρα είναι επιτακτική!!!

Συνάδελφε, συναδέλφισσα που εργάζεσαι στον τουρισμό-επισιτισμό σαν μάγειρας, σερβιτόρος, καμαριέρα, καθαρίστρια, λαντζέρης μπουφετζής, διανομέας, πωλητής, υπάλληλος υποδοχής ή τουριστικού γραφείου,

δεκάδες σωματεία του κλάδου από όλη την Ελλάδα σε καλούν να ενώσεις μαζί τους τη φωνή σου, να ακουστεί δυνατά: ΦΤΑΝΕΙ ΠΙΑ!!!

Στις 20 Ιούλη συμμετέχουμε στην πανελλαδική απεργία στον επισιτισμό- τουρισμό διεκδικώντας:

·        να επιβάλλουμε στους εργοδότες οι ΣΣΕ να εφαρμόζονται σε όλη την Ελλάδα υποχρεωτικά

·        να ζούμε και να δουλεύουμε με αξιοπρέπεια, με εισόδημα που να καλύπτει τις ανάγκες μας

·        ανθρώπινες συνθήκες δουλειάς, ασφάλειας και υγείας στους χώρους εργασίας.


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Aegean Air: Ιστορικές επιδόσεις το 2024, ισχυρή εκκίνηση και στρατηγική ανάπτυξης για το 2025

Αύξηση επιβατικής κίνησης, ενίσχυση στόλου και επενδύσεις σε ανθρώπινο δυναμικό και υπηρεσίες χαρακτηρίζουν την πορεία της AEGEAN, σύμφωνα με την παρουσίαση του CEO Δ. Γερογιάννη.

Ο «Τυφώνας» που καθαρίζει τις ελληνικές ακτές – Μια θαλάσσια αποστολή ελπίδας και αλλαγής

Με 17,8 εκατομμύρια σκουπίδια λιγότερα, το επιχειρησιακό πλοίο του Ιδρύματος Λασκαρίδη ταξιδεύει από νησί σε νησί για να αποκαταστήσει το φυσικό μας περιβάλλον και να δώσει νέα πνοή στις παραλίες της Ελλάδας.

Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Παγώνουν, τι είπε ο Κικίλιας από τη Σύρο (video)

Η μείωση των λιμενικών τελών συγκράτησε το μεταφορικό κόστος. Αποφεύχθηκαν αυξήσεις έως και 15%, ύστερα από τις πρωτοβουλίες του υπουργού Nαυτιλίας. Πίνακας με παραδείγματα

Ανδρος: Η Μονή Παναχράντου εγκαινιάζει τη μόνιμη συλλογή «Τέχνης Φυλακτήριον»

Ένας νέος πνευματικός και καλλιτεχνικός θεσμός με τη συμμετοχή 46 σπουδαίων Ελλήνων δημιουργών, στην καρδιά της μοναστικής ζωής.

Δραματικές ελλείψεις διασωστών στο ΕΚΑΒ: Στο «κόκκινο» τα νησιά ενόψει καλοκαιριού (video)

Ο πρόεδρος των εργαζομένων στο ΕΚΑΒ προειδοποιεί για σοβαρούς κινδύνους σε Κυκλάδες και ηπειρωτικές περιοχές λόγω αδυναμίας 24ωρης λειτουργίας των ασθενοφόρων.

Κώδικα Αυτοδιοίκησης: Ενίσχυση γονεϊκότητας και κοινωνικής πολιτικής από τους δήμους

Επιδοτήσεις έως 3.000€ για κάθε γέννηση, στήριξη εκπαιδευτικών και δομών υγείας φέρνει το νέο θεσμικό πλαίσιο για την Τοπική Αυτοδιοίκηση – Ζητείται αναδρομική ισχύς για αδικημένες οικογένειες.

Ανάσα στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Μειώσεις μέσω λιμενικών τελών ανακοίνωσε ο Β. Κικίλιας

Μεσοσταθμική μείωση 3,2% και σημαντικές εκπτώσεις για οικογένειες υπόσχεται η κυβέρνηση, με στόχο πιο προσιτά ταξίδια στα νησιά για το 2025.

Η 10η γενιά Pokémon εμπνέεται από τις Κυκλάδες

Η θρυλική σειρά Pokémon φαίνεται να στρέφει το βλέμμα της στο Αιγαίο, αντλώντας έμπνευση από το κυκλαδίτικο τοπίο και τις θαλάσσιες μετακινήσεις μεταξύ νησιών.

Σίφνος – Κινητές Ιατρικές Μονάδες: Ολιστική Πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας το τριήμερο 8-10 Μαΐου

Δωρεάν εξετάσεις από 12 ειδικότητες, σεμινάριο Πρώτων Βοηθειών και πρόγραμμα πρόληψης πτώσεων για άτομα άνω των 65 ετών – Μόνο ηλεκτρονικά τα ραντεβού.

Κίνα: Από την ανάβαση με ιδρώτα, στην άνεση με κυλιόμενες σκάλες

Στην Κίνα, ένα φιλόδοξο έργο μεταμορφώνει την παραδοσιακή ανάβαση στο βουνό Lingshan, ύψους 1.500 μέτρων, με την εγκατάσταση κυλιόμενων σκαλών που επιτρέπουν στους επισκέπτες να φτάσουν στην κορυφή με άνεση.

Νάξος – Αστυνομία: Σύλληψη έξι ατόμων για διακίνηση κοκαΐνης και κάνναβης

Συνελήφθησαν στη Νάξο από Αστυνομικούς του ΑΤ Νάξου έξι άτομα για διακίνηση κοκαΐνης και κάνναβης

Αλλοίωση αποτελέσματος στο Πανναξιακός – Θύελλα (1-1): Δεν δόθηκε καθαρό πέναλτι στο 90’!

Σε φάση εντός περιοχής, ο Μανούσος της Θύελλας έκανε ξεκάθαρο χέρι, με τον διαιτητή να υποδεικνύει φάουλ εκτός περιοχής — παρότι το σημείο της παράβασης ήταν ξεκάθαρα μέσα στη μεγάλη περιοχή.

Αμοργός – Νέα Πνοή: Κίνδυνος απαξίωσης της περιουσίας από το Π.Δ. 129/2025

Ο κίνδυνος απώλειας οικοδομησιμότητας στους οικισμούς κάτω των 2.000 κατοίκων προκαλεί αναστάτωση και έντονες αντιδράσεις στην Αμοργό - Δελτίο Τύπου από την παράταξη "Νέα Πνοή"

Blue Star Ferries – Πρωτομαγιά: Δεμένα τα πλοία, το “Blue Star Naxos” θα ταξιδέψει λίγο πριν τα μεσάνυχτα

Απεργία των πλοίων την Πρωτομαγιά με βάση την απόφαση της ΠΝΟ - Πως θα κινηθούν τα πλοία της Blue Star Ferries;

Κυκλάδες: Κατασκευαστικά παράδοξα σε Πάρο – Σέριφο προκαλούν αντιδράσεις

Δύο χαρακτηριστικές περιπτώσεις σε νησιά των Κυκλάδων οι οποίες προκάλεσαν τις αντιδράσεις των τοπικών κοινωνιών

Blue Star Naxos: Ο Cpt Πολυχρόνης Ραπτάκης μιλά για τη ζωή στη θάλασσα και τις δυσκολίες της ακτοπλοΐας (video)

Ο cpt Πολυχρόνης Ραπτάκης άνοιξε την καρδιά του στην κάμερα της ΕΡΤ3, περιγράφοντας τη μοναξιά του ναυτικού και τα προβλήματα των λιμενικών υποδομών. (video)

Νάξος: “Fast & Furious” στις Αμμοθίνες της Πλάκας

Επεισόδιο με όχημα μέσα σε προστατευόμενη περιοχή Natura 2000 στη Νάξο – Καταγγελία πολιτών και άμεση παρέμβαση της Αστυνομίας

Κίνηση για τη Προστασία των Νησίδων – Νάξος: “Όχι στη θυσία της Δονούσας”, έρχονται ενημερωτικές συναντήσεις

Δύο εκδηλώσεις στη Νάξο για την απειλή που συνιστούν τα πλωτά αιολικά στη Δονούσα και οι νέες ανεμογεννήτριες στο Αιγαίο - Πότε και Που ;

Blue Star Ferries: Τροποποίηση δρομολογίων σε πλοία προς Βόρειο Αιγαίο και Δωδεκάνησα

Με την ένταξη των ανέμων να αγγίζει και τα 9 μποφόρ έχουμε τροποποίηση δρομολογίων από τον Πειραιά προς Δωδεκάνησα και Βόρειο Αιγαίο