Δευτέρα, 9 Ιουνίου, 2025
ΑρχικήΚοινωνίαΟταν το Αλυκό μεταμορφώνεται σε ένα ξεχωριστό μέρος περιήγησης

Οταν το Αλυκό μεταμορφώνεται σε ένα ξεχωριστό μέρος περιήγησης

|

Μία διπλωματική εργασία των Αχιλλέα Ξύδη και Καραχάλιου Σουμελά υπό την επιβλεψη του καθηγητή Θανάση Σπανομαρίδη και η οποία παρουσιάστηκε από το Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πανεπιστημίου της Πάτρας το 2010 αποκαλύπτει το μέλλον του ξενοδοχειακού συγκροτήματος στο Αλυκό όπου στοιχειώνει τους Ναξιώτες εδώ και δεκαετίες – η ήπια παρέμβαση με ξύλο και η δικαιολογία από τους φοιτητές 

Αλυκό.. Ένας χώρος στη νοτιότερη πλευρά της Νάξου που έχει γράψει τη δική του ιστορία για τους Ναξιώτες.. Ένα ξενοδοχείο που έμεινε στα …μπετά, στη συνέχεια έγινε μέρος για περιηγήσεις ενώ όταν ο Wild Drawing – ένας εκ των κορυφαίων κατασκευαστών υπαίθριων γκράφιτι στο κόσμο-  το …αναβάθμισε έστω και για λίγο (τον Σεπτέμβριο του 2015) χάρη στα καταπληκτικά του έργα όλοι το θυμηθήκαμε. Σήμερα, το ιδιοκτησιακό του καθεστώς είναι πλέον ξεκάθαρο με δεδομένο ότι με απόφαση του Εφετείου Αιγαίου το 2010 έχει κατοχυρωθεί στο Ελληνικό Δημόσιο  ενώ τα τελευταία Σαββατοκύριακα εάν δείτε κίνηση ανάμεσα στα … χαλάσματα, μην φοβηθείτε. Δεν είναι φαντάσματα, αλλά παίκτες αθλημάτων που έχουν σχέση με σκοποβολή.

Όπως κι εάν έχει το Αλυκό παραμένει ένα σημείο που υπό προϋποθέσεις θα μπορούσε να είναι ίσως το ωραιότερο ξενοδοχείο ακόμη και στο σύνολο των εγκαταστάσεων σε επίπεδο Νοτίου Αιγαίου. Άλλωστε, η θέση του είναι τέτοια που σε μαγνητίζει… Κι όμως, το μέρος αυτό είναι πλέον εγκαταλελειμμένο. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν μπορείς να πειραματιστείς. Ειδικά εάν είσαι φοιτητής. Και έτσι ψάξαμε και βρήκαμε. Και το αποτέλεσμα εντυπωσιακό. Με ημερομηνία 18 Νοεμβρίου 2010 έχει κατατεθεί η μεταπτυχιακή εργασία δύο φοιτητών, του Αχιλλέα Ξύδη και της Καραχάλιου Σουμέλα, με επιβλέπων καθηγητή τον Αθανάσιο Σπανομαρίδη (σ.σ. λάτρη της Νάξου ) που παρουσιάζουν μία άλλη αλλαγή του τοπίου στο Αλυκό, Οι εργασίες προέρχονται από το τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών και με βάση το ξύλο οι δύο μαθητές μας ταξιδεύουν; Και εάν ναι; Που; Οι δύο μαθητές πάντως στην εισαγωγή τους αφιερώνουν την δουλειά που έκαναν «στους ταξιδιώτες που επιλέγουν να φύγουν ή να ξεφύγουν από τον χώρο/τόπο διαμονής τους και να βιώσουν για λίγο, ή περισσότερο, ένα άλλο τόπο»

Περιγραφή

Διαβάστε την περιγραφή που κάνουν για τις ήπιες παρεμβάσεις τους στο χώρο ενώ στο τέλος της εργασίες μπορείτε να μπείτε στο σχετικό άρθρο και να το δείτε από κοντά μέσα από όλες τις φωτογραφίες, μακέτες και ότι άλλο μπορείτε να σκεφτείτε. Και το λέμε αυτό γιατί πάντα να έχετε στο μυαλό σας: δεν είναι απαραίτητο ότι κάθε χώρος μετατρέπεται σε τσιμέντο και εξαφανίζεται η προσωπικότητα του χώρου…

 «Η αλήθεια είναι πως δεν ταξιδεύουν όλοι το ίδιο, ούτε ταξιδεύουν για τους ίδιους λόγους. Αλλά τα τελευταία χρόνια το ταξίδι και η σύντομη διαμονή σε χώρους που διαμορφώθηκαν για το σκοπό αυτό, έχει αποκτήσει  μια έκταση και μια παγκοσμιότητα που ξεπερνά κάθε προηγούμενο. Βεβαίως, ιδανικοί ταξιδιώτες περιδιάβαζαν τον κόσμο από τα παλιά χρόνια, οι έμποροι, οι τυχοδιώκτες και οι εξερευνητές, οι αρχιτέκτονες και όλοι οι περιηγητές: ο Παυσανίας, ο Μάρκο Πόλο, και ο Le Corbusier. Το ταξίδι τους κράταγε μήνες, χρόνια και είχαν μαζί τους έναν ολόκληρο εξοπλισμό, ένα μικρό συσκευασμένο σπίτι που δίπλωνε και ξεδίπλωνε προσφέροντας τις αναγκαίες ανέσεις: μια βιβλιοθήκη, μια ιματιοθήκη, δώρα και σύνεργα για κάθε στιγμή. Φυσικά οι ταξιδιώτες κατέλυαν σε ειδικά διαμορφωμένα κτίρια, στα πανδοχεία και στα χάνια και το ίδιο συχνά σε φιλόξενα σπίτια, σε ένα προφυλαγμένο χώρο, κάτω από τα αστέρια. Αιώνες ολόκληρους πάλι, ο στρατός μετακινήθηκε μαζί με το κατάλυμά του, κατασκευάζοντας καθημερινά το “σπίτι” του και οι περίφημοι νομάδες, οι βεδουίνοι και οι τσιγγάνοι, ζούσανε πότε εδώ και πότε εκεί, σε μια διαρκώς μεταβαλλόμενη διαμονή.”

Παναγιώτης Tουρνικιώτης, «Ο μπαμπάς λείπει σε ταξίδι για δουλειά», η αρχιτεκτονική στη σύγχρονη εποχή, FUTURA, Αθήνα 2008, σελ 267

Η επέμβαση

Ο χώρος της επέμβασης βρίσκεται στο ακρωτήρι Αλυκό, στο νοτιοδυτικό άκρο της Νάξου 25 χιλιόμετρα μακριά από την χώρα, μέσα σε ένα δάσος από κέδρους που εκτείνεται σε όλο το μήκος της ακτογραμμής βόρεια του ακρωτηρίου.

Φτάνοντας στην περιοχή διακρίναμε το υλικό για ένα τοπίο μέσα από την απλή εντύπωση μεμονωμένων φυσικών πραγμάτων. Το ακρωτήριο είναι ένας αμμώδης σχηματισμός με βραχώδη απόληξη στη θάλασσα, κατάφυτο από χαμηλά κέδρα, αρμυρίκια και πουρνάρια. Στην κατά τα κοινώς λεγόμενα φυσική τοπογραφία έχει προστεθεί ως ανθρώπινη παρέμβαση, ο ανολοκλήρωτος σκελετός από οπλισμένο σκυρόδεμα μια ξενοδοχειακής μονάδας που άρχισε να κατασκευάζεται στις αρχές του ’70 από τον αρχιτέκτονα H. Van Kerkhove και δεν ολοκληρώθηκε ποτέ με αποτέλεσμα να φέρει σήμερα όλη την επίδραση του χρόνου, όπως άλλωστε και το φυσικό τοπίο. Το συσσωμάτωμα αυτό της φύσης με το χυτό ανθρώπινο κατασκεύασμα αντιμετωπίστηκε στο εξής από εμάς ως ένα παλίμψηστο τοπίο, αποκλείοντας στο εξής κάθε διαχωρισμό φυσικού εδάφους και ξενοδοχείου.

Το δάπεδο

Από τα συμπεράσματα της ερευνητικής μας εργασίας νιώσαμε ότι η κίνηση που θα ενεργοποιούσε το τοπίο και θα το αποκάλυπτε, είναι η εμφάνιση ενός δαπέδου. Το δάπεδο που ετυμολογικά προέρχεται από το συνθετικό δᾶ (γῆ) και πέδον, πέδου < ποῦς, πούς, που σημαίνει πόδι προϋποθέτει την παρουσία του ανθρώπου πάνω στην γη, όπως εμφανίζεται μέσα από το νοηματικά ή υλοποιημένα ανασκευασμένο έδαφος. Είναι το ελάχιστο όριο ανάμεσα στην “α-πολί-τιστη” ανέγγιχτη φύση και τον πολιτισμένο κόσμο. Είναι αυτό, το αναγκαίο και ελάχιστο αρχιτεκτονικό εργαλείο που σηματοδοτεί και διαχωρίζει το οικείο από το ανοίκειο. Στεκόμενοι πάνω του αποκτούμε την αναγκαία απόσταση και νιώθουμε την απαραίτητη ασφάλεια που θα μας επιτρέψει να αντιληφθούμε και να αναγνωρίσουμε τον τόπο γύρω μας. Η ασφάλεια αυτή παρέχει τον απαραίτητο χρόνο στάσης που χρειάζεται για να κατοικήσουμε.

Για την προστασία αυτού του εύθραυστου συστήματος το υλικό της επέμβασης θα έπρεπε να αποκλείει την συγχώνευσή της με το τοπίο και να πατάει αρθρωτά πάνω σε αυτό, υπονοώντας  δυνατότητες αντιστρεψιμότητας αλλά και εφήμερη διάσταση. Οδηγηθήκαμε έτσι στο ξύλο επεξεργαζόμενοι μονάχα τις διατομές και τις συνδέσεις που αποκαλύπτουν την κλίμακα της δομής και της επιτρέπουν να λειτουργεί άρτια ως φέρον σύστημα.

Κομμάτια

Απόρροια αυτών , το δάπεδο χαράχθηκε αφαιρετικά, ως αρχετυπικό τετράγωνο που ανασηκώθηκε από την τοπογραφία και αφέθηκε να αντιδράσει με αυτήν. Τρύπησε για να εμφανιστεί το έδαφος, χώθηκε στις εσοχές, έσπασε και έγινε ράμπα ενώ τέλος δίπλωσε στο χείλος του γκρεμού γυρίζοντας πρόσωπο στη θάλασσα. Ένα πρωταρχικό αρχιτεκτονικό εργαλείο που σε παραλαμβάνει από κάπου και κάπου σε οδηγεί δημιουργώντας διαδρομές κίνησης αλλά και στάσεις. Συμπληρωματικά οργανώνει τον χώρο και παρέχει τις απαραίτητες υποδομές που χρειάζονται οι λουόμενοι, επισκέπτες, ταξιδιώτες· ( πρόσβαση, στάθμευση, μηχανολογικές εγκαταστάσεις, χώροι υγιεινής, αναψυκτήρια, χώροι εκδηλώσεων) .

Ένα ακόμη ορθογώνιο κομμάτι τοποθετείται κάθετα στο πρώτο και σχηματίζει την είσοδο από την στεριά. Φτάνοντας με το αυτοκίνητο στην στάθμη 10.000, ο επισκέπτης σταματά και πεζός μια πατάει το υπερυψωμένο δάπεδο. Σε αντίθεση με την φυσική τοπογραφία, το δάπεδο διατηρεί την στάθμη του σταθερή στο 10.875 βοηθώντας έτσι τόσο στην ανάγνωση του εδάφους όσο και στην σταδιακή αποκάλυψη της ίδια της κλίμακας της κατασκευής. Με αυτή την χειρονομία, το δάπεδο δημιουργεί χώρους κατοίκησης μεταξύ του ιδίου και του εδάφους.

Από την θάλασσα έρχεσαι αντιμέτωπος με την διπλωμένη όψη του δαπέδου και από το 0.000 πια με όλο του το μέγεθος. Συστοιχίες κάθετων στοιχείων βγαίνουν από την στεριά και σε υπενθύμιση στοιχείων του φυσικού τοπίου δημιουργούν την πύλη από την θάλασσα. Στην συνέχειά τους και ανάμεσα στο έδαφος και το δάπεδο βρίσκεται ένα λεμβοστάσιο και ένα από τα αναψυκτήρια, μέσα από το οποίο οδηγήσαι στο 10.875 . Τα κάθετα στοιχεία λειτουργούν ταυτόχρονα και ως ηλιακοί συλλέκτες, προσδίδοντας ενεργειακή αυτάρκεια στην επέμβαση. Το εγχείρημα ενισχύεται τόσο με τις δεξαμενές νερού που συλλέγουν το βρόχινο νερό όσο και με τον βιολογικό καθαρισμό.

Από όπου και αν προσεγγίσει κανείς  οδηγείται στον κήπο όπου μέσα από τον περίπατο αποκαλύπτεται η τομή. Περπατώντας είδαμε τα σκοτεινά δωμάτιά του ως άλλες σπηλιές, τα φώτα που περνούν από τις σχισμές των ορόφων και γράφουν στους τοίχους, το γερασμένο σκυρόδεμα, τον γυμνό σκουριασμένο οπλισμό, τις πέτρες… Αυτό βέβαια που μας εντυπωσίασε ήταν η συνύπαρξη των συστατικών των δύο τοπίων. Τα σκουριασμένα σίδερα δίπλα στα κέδρα, τα πέτρινα κουφάρια που αναδύονται από την άμμο και τις πλάκες από σκυρόδεμα που οδηγούν το βλέμμα στον ορίζοντα. Όλα αυτά τα στοιχεία συνθέτουν τον κήπο μας.

Συν τοις άλλοις Στοιχείο που βοηθάει στην ενεργοποίηση του δημόσιου χώρου είναι η τοποθέτηση ενός ανοιχτού χώρου εκδηλώσεων, ταυτόχρονα δε μπαλκόνι στο ηλιοβασίλεμα.

Εκ των ων ουκ άνευ τέλος, ένα κατάλυμα, ένας χώρος προσωρινής διαμονής για τους ταξιδιώτες. Τοποθετημένο στον χώρο μεταξύ δαπέδου και εδάφους, στην άκρη του γκρεμού. Η χωρική αλληλεπίδραση δαπέδου και εδάφους εδώ, ορίζει διαφορετικούς βαθμούς έκθεσης παραθεριστών στην κοινή θέα. Η ιδιωτικότητα που παρέχεται, ευάλωτη και εύθραυστη, ικανή παρά ταύτα να προσδιορίσει τις συμπεριφορές του χρήστη σε ένα γενικά κοινόχρηστο χώρο. Το δάπεδο μας ενδιαφέρει εδώ ως πλατφόρμα η οποία συνιστά ένα πεδίο που μπορεί να φιλοξενήσει δράσεις, είτε αυτό είναι προφυλαγμένο από το περιβάλλον είτε όχι. Μέσα από την εξέλιξή της η κατοικία έχει συναντήσει αυτό το ερώτημα ξανά, η ιδέα δεν είναι πρωτότυπη. Η συγκέντρωση εξάλλου των λειτουργιών σε ένα ενιαίο δάπεδο το οποίο αποτελεί τον χώρο εν δυνάμει διαφορετικών κατοικήσεων και λειτουργιών, είναι η πρώτη μορφή κατοίκησης.

Δείτε εδώ τη πλήρη εργασία των δύο φοιτητών 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Δραματική προειδοποίηση Γ. Γκούφα: «Η Τραγαία διψά – Η Νάξος ερημοποιείται»

Ο πρώην πρόεδρος του Περιφερειακού Συμβουλίου Νοτίου Αιγαίου κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την υπεράντληση των υδάτινων αποθεμάτων και την απουσία σχεδιασμού, προειδοποιώντας για την ερημοποίηση της καρδιάς της Νάξου.

Νότια Ελλάδα: Σε κατάσταση έντονης ξηρασίας, στο «κόκκινο» γεωργικές περιοχές Κρήτης και Πελοποννήσου

Σύμφωνα με τα νεότερα στοιχεία του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών/Meteo, η εδαφική υγρασία έχει μειωθεί επικίνδυνα σε κρίσιμες αγροτικές ζώνες, προμηνύοντας σοβαρές επιπτώσεις στη γεωργική παραγωγή.

Σαντορίνη: Η Μαρία Γενιτσαρίδη επιστρέφει (για 3η φορά) στον Α.Ο. Θήρας

Η έμπειρη διεθνής ακραία επιστρέφει στη Σαντορίνη για τρίτη φορά, ενισχύοντας σημαντικά το ρόστερ της ομάδας στη φετινή Volley League Γυναικών.

Μύκονος: Εξάρθρωση κυκλώματος ναρκωτικών, τρεις συλλήψεις και πλούσια ευρήματα

Σημαντικό πλήγμα στο οργανωμένο έγκλημα κατάφερε η ΕΛ.ΑΣ. με τη διάλυση συμμορίας που διακινούσε κοκαΐνη, κάνναβη και ναρκωτικά χάπια στο νησί των ανέμων – Επεισοδιακή σύλληψη ενός εκ των δραστών.

«Σαντορίνη – Το παρόν και το μέλλον»: Δημόσια συζήτηση για το νέο πολεοδομικό σχέδιο Θήρας

Ανοιχτή εκδήλωση για τις κρίσιμες επιπτώσεις του ΕΠΣ στο περιβάλλον, την πολιτιστική κληρονομιά και την ανάπτυξη του νησιού

6ο Περιφερειακό Συνέδριο ΠΟΞ στη Σαντορίνη: Ο τουρισμός σε σταυροδρόμι προκλήσεων και στρατηγικών

Μηνύματα βιώσιμης ανάπτυξης, υποδομών και συνεργειών από κορυφαίους φορείς του τουρισμού – Σημαντική η σύσταση του Οργανισμού Προώθησης Προορισμού για τη Σαντορίνη

Αμοργιανό Φεστιβάλ 2025: Εντυπωσιακή έναρξη με την έκθεση αγιογραφίας της Ελένης Αντωνακάκη (video)

Η Αμοργός άνοιξε πολιτιστικά τις πύλες της για το φετινό φεστιβάλ με μια συγκινητική και υψηλής αισθητικής έκθεση αγιογραφίας, αφιερωμένη στην Παναγία και τη μνήμη των πεσόντων αξιωματικών στην Κίναρο.

«Ίχνη Θηραϊκής Λαογραφίας»: Μια Ζωντανή Διαδρομή στην Παράδοση της Σαντορίνης

Περιοδική έκθεση στο Βιομηχανικό Μουσείο Τομάτας «Δ. Νομικός» – Αυθεντικά τεκμήρια, βιώματα και αφηγήσεις από την καθημερινή ζωή της Θήρας

Πολιτιστικός Σύλλογος Κορώνου: Στηρίζει τη προσπάθεια του Πολιτιστικού Συλλόγου για τους Κούρους του Φλεριού

Με δημόσια τοποθέτησή του, ο Πολιτιστικός Σύλλογος Κορώνου εκφράζει τη συμπαράστασή του στον αγώνα του Πολιτιστικού Συλλόγου Μελάνων «Κούρος ο Έλληνας», τονίζοντας τη σημασία διατήρησης των μνημείων στον φυσικό τους χώρο.

Σύλλογος Φιλωτιτών Νάξου: «Όχι» στην απομάκρυνση των Κούρων των Μελάνων

Ο Σύλλογος Φιλωτιτών Νάξου εκφράζει την πλήρη αντίθεσή του στην απόφαση του ΚΑΣ για τη μεταφορά των Κούρων από το Φλεριό και καλεί σε κοινό μέτωπο για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς στον φυσικό της χώρο.

Νάξος: Πυρκαγιά σε ενοικιαζόμενο αυτοκίνητο καθοδόν προς τη Χώρα

Με ψυχραιμία και συνεργασία πολιτών και Πυροσβεστικής αποφεύχθηκε σοβαρό περιστατικό στο δρόμο Γλυνάδου – Χώρας

Νάξος – Αεροδρόμιο: Επιστροφή στη κανονικότητα, αλλά μας έμεινε “αμανάτι” το αεροσκάφος (!!!)

Ένα περιστατικό που θα μπορούσε να εξελιχθεί σε κρίση, μετατράπηκε σε απόδειξη επαγγελματισμού και ετοιμότητας. Η επόμενη ημέρα βρίσκει το νησί να μετρά την ωριμότητά του ως τουριστικός προορισμός πρώτης γραμμής.

Εκτακτο – Olympic Air: Καθηλωμένο στο διάδρομο το αεροσκάφος λόγω προβλήματος στον κινητήρα

Εκτακτο.. Καθηλώθηκε αεροπλάνο της Olympic Air στον διάδρομο καθότι πήρε φωτιά ο κινητήρας του λίγο μετά την απογείωσή του από το αεροδρόμιο της Νάξου

Νάξος – Κόρωνος: Μια προσφορά από καρδιάς στη μνήμη του Νικόλα Μανωλά

Οι γονείς των μαθητών του Δημοτικού Σχολείου Κορώνου Νάξου ευγνωμονεί την οικογένεια του Νικόλα Μανωλά για μια δωρεά που θα δώσει φωνή στις μαθητικές εκδηλώσεις

Η 15χρονη Τόνια Κορρέ από τη Νάξο κατακτά τις πίστες των Βαλκανίων!

Με εντυπωσιακές επιδόσεις στο BMU στις Σέρρες, η νεαρή αναβάτρια ανεβαίνει στο βάθρο και στοχεύει σε διεθνείς διακρίσεις.

Θηρασία: Σημαντική ανακάλυψη (σφραγίδες) που αλλάζει την ιστορία της γραφής στο Αιγαίο

Σφραγίδες 4.500 ετών φέρνουν στο φως ένα άγνωστο κεφάλαιο επικοινωνίας και εμπορίου ανάμεσα σε Κυκλαδικά νησιά – Με προέλευση από τη Νάξο το πήλινο αγγείο

Νάξος – “Φάρος του Αλυκού”: Θαλασσινές λιχουδιές με την υπογραφή του Σταμάτη Μαργαρίτη

Μια ξεχωριστή συνεργασία με τον ψαρά Σταμάτη Μαργαρίτη και τη Φάρμα Ρότα δίνει άλλη νοστιμιά στο καλοκαίρι στο Αλυκό.

Νάξος: Σε κίνδυνο ο ξύλινος πεζόδρομος του Αγίου Νικολάου

Παρά τις επίσημες προειδοποιήσεις για την επικινδυνότητα, παραμένει ακάλυπτος ο περίπατος στην Αγία Άννα – Έκκληση κατοίκων για παρέμβαση

Η Νάξος γιορτάζει την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος με δράσεις σε Xώρα και Απείρανθο

Εκπαιδευτικά εργαστήρια, παραμύθια, τέχνη και τεχνολογία για μικρούς και μεγάλους στη Χώρα και την Απείρανθο

Cine Naxos Open: Το καλοκαίρι ξεκινά με… “Επικίνδυνες Αποστολές”

Η θερινή σεζόν στη Νάξο ανοίγει επίσημα την Πέμπτη 5 Ιουνίου με την ταινία περιπέτειας "Mission: Impossible – The Final Reckoning"!