Για μία ακόμη χρονιά, δύο από τα πιο γνωστούς καλοκαιρινούς προορισμούς της Νάξου στα βόρεια και Ανατολικά του νησιού (Απόλλωνας και Μουτσούνα) είναι με την ελάχιστη δυνατή συγκοινωνία μέσω ΚΤΕΛ… Και οι επιχειρηματίες αλλά και κάτοικοι δυσανασχετούν (και με το δίκιο τους) – Η θέση του ΚΤΕΛ
Παρακολουθούσα πριν από μερικές ημέρες τον Αντιδήμαρχο Τουρισμού του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων, Βαγγέλη Κατσαρά να μιλάει σε τηλεοπτικό σταθμό και να αναλύει τις ομορφιές του νησιού κάνοντας αναφορά για περιοχές που μπορεί κάποιος να τις απολαύσει κάνοντας μπάνιο αλλά και έχοντας τη δυνατότητα να περάσει ευχάριστα την ώρα του καθότι είναι και μικροί οικισμοί με μόνιμη παρουσία κατοίκων όλο το χρόνο…
Πριν από μερικές ημέρες ένας φίλος μου κατέβηκε από την Αθήνα και ήθελε να μεταβεί στον Απόλλωνα για διακοπές… Πέρασε από τον ΚΤΕΛ Νάξου και ενημερώθηκε ότι έχει δρομολόγιο μόνο δύο φορές την εβδομάδα (Τρίτη και Πέμπτη) και εναλλακτικά μπορεί να πάει έως την Κωμιακή (μία φορά την ημέρα στις 13.30 ώρα αναχώρησης από την Χώρα της Νάξου) και από εκεί με δικό του μέσο να κατέβει στον Απόλλωνα..
Για την Μουτσούνα δεν ρώτησε καν γιατί είχε μάθει ότι δεν έχει κανένα δρομολόγιο την καλοκαιρινή περίοδο (τουλάχιστον έως τις αρχές Ιουλίου)… Για την Απείρανθο βέβαια έχει πέντε δρομολόγια την ημέρα το ΚΤΕΛ, οπότε φτάνεις έως εκεί και μετά …. Βρίσκεις μέσο..
Απόλλωνας… Μουτσούνα. Δύο από τα ωραιότερα παραθαλάσσια χωριά της Νάξου. Με όμορφες παρουσίες, έντονη οικονομική δραστηριότητα καθότι έχεις επιλογές για να περάσεις ευχάριστα την ημέρα σου αλλά τρόπος επικοινωνίας με την πόλη της Νάξου μέσω του ΚΤΕΛ δεν υπάρχει… Και βέβαια στη κουβέντα μπαίνουν και η Μέση – Δανακός αλλά και η Μονή ή η Αγιασός (καλοκαιρινή περίοδος)
Και το χειρότερο; Υπάρχουν και παιδιά – κυρίως στον Απόλλωνα – που πρέπει να παρακολουθήσουν φροντιστήρια… Καλώς ή κακώς το σχολείο δεν τελειώνει ποτέ, ειδικά όταν μιλάμε για μαθητές που προετοιμάζονται για τις Πανελλαδικές εξετάσεις. Πως θα δώσουμε κίνητρα σ’ αυτούς τους ανθρώπους να μείνουν στον Απόλλωνα, στη Μουτσούνα ή ακόμη και στην Κωμιακή, το Σκαδό ή την Κόρωνο (ήτοι μετά τις πόρτες) όταν η συγκοινωνία δεν είναι τακτική και με συνέπεια;
Πέρυσι, τον Αύγουστο, ο πρόεδρος της Κοινότητας Κορώνου, Γιάννης Κωσταντάκης είχε καταθέσει αίτημα προς τον Δήμο ακόμη και για επιδότηση δρομολογίων στο ΚΤΕΛ ώστε να υπάρχουν περισσότερα και δη απογευματινό δρομολόγιο γιατί ήταν έως τις 1.30 το μεσημέρι. Την ώρα που η Απείρανθος είχε έξι … Φέτος έως τώρα για την Κόρωνο έχουμε δύο σε καθημερινή βάση (μεσημέρι – απόγευμα) αλλά έως εκεί για το απογευματινό. Για Κωμιακή – Σκαδό δεν έχει και βέβαια για τον Απόλλωνα κρατάμε ότι έχει δύο φορές την εβδομάδα (Τρίτη – Πέμπτη)…
Η απάντηση πέρυσι από το ΚΤΕΛ ήταν ξεκάθαρη και κυρίως ρεαλιστική κι αυτό γιατί κακά τα ψέματα μιλάμε για επιχείρηση ιδιωτικού χαρακτήρα.… Ο πρόεδρος του ΚΤΕΛ κος Δημήτρης Τσελέντης μας είχε αναφέρει «Για να μπορέσουμε να δρομολογήσουμε ένα λεωφορείο θα πρέπει να υπάρχει ενδιαφέρον. Και να καλύπτει το 60% των επιβατών που παίρνει το λεωφορείο. Η πτώση της κίνησης σε σχέση με τη προηγούμενη χρονιά ήταν τεράστια (- 80%). Έχουμε μειώσει τα δρομολόγια σε όλες τις διαδρομές ακόμη και στο 60%. Καταλαβαίνουμε τις ανάγκες, όμως εάν δεν υπάρχει ενδιαφέρον ουσιαστικό είναι χωρίς νόημα αυτή η κίνηση. Εάν υπάρξει πραγματικό ενδιαφέρον θα δώσουμε λύσεις”…
Αυτό όμως που πρέπει να κατανοήσει κάποιος είναι ότι το ενδιαφέρον δημιουργείται όταν υπάρχουν επιλογές.. Όταν δεν υπάρχουν επιλογές, τότε δεν υπάρχει ενδιαφέρον. Τι θέλουμε να πούμε; Εάν ξέρει ο επισκέπτης ότι υπάρχει καθημερινή σύνδεση με τον Απόλλωνα ή την Μουτσούνα τότε θα πάει. Εάν επιχειρήσει να ταξιδέψει και δεν έχει επιλογή, τότε δεν θα πάει… Η προσφορά είναι που δημιουργεί την κίνηση και ρυθμίζει την αγορά. Το είδαμε και στην Ακτοπλοϊα. περισσότερα δρομολόγια, περισσότεροι επισκέπτες και γεμάτο νησί…… Ναι, είναι ξεκάθαρο ότι υπάρχει πτώση της κίνησης στα ΚΤΕΛ – πόσο μάλλον τώρα με τον covid 19). Όπως υπάρχει και θέμα υποδομών και για τις δύο (και όχι μόνο) αυτές παραθαλάσσιες περιοχές Όμως, όλοι γνωρίζουμε ότι όταν θέλουμε μπορούμε. Με μικρότερα λεωφορεία εάν χρειαστεί αρχικά ώστε να καλυφθεί το θέμα των υποδομών ή της δύσκολης διαδρομής…
Αρκεί να υπάρχει καλή θέληση και συνεργασία. Η Νάξος οφείλει να αναπτυχθεί σε όλο το μήκος και πλάτος της… Αυτή τη στιγμή κοιτάζουν προς Δυτικά και Νότια… Εάν σε δύο χρόνια υπάρξει ένας ..τρελός που δημιουργήσει μία πανέμορφη υποδομή στον Απόλλωνα ή στα Λιγαρίδια και υπάρξει ζήτηση τι θα κάνει τότε το ΚΤΕΛ; Θα πει δεν έχω υποδομές; Όχι. Απλά θα δρομολογήσει κανονικά λεωφορεία και δεν θα πει «δεν υπάρχουν υποδομές ή οι δρόμοι είναι στενοί ή δεν έχουμε που να κάνουμε στροφές»…
Οι δικαιολογίες είναι καλές. Και αρκετές έχουν λογική. Όμως θα πρέπει τόσο ο Δήμος (πρωτίστως) και μετά όλες οι άλλες επιχειρήσεις (γιατί και το ΚΤΕΛ Νάξου επιχείρηση είναι πρώτα απ όλα) να κατανοήσουν ότι η Νάξος δεν είναι έως το Γαλανάδο ή την Απείρανθο ή το Φιλώτι… Είναι και έως τον πολύπαθο Απόλλωνα, έως την πανέμορφη Μουτσούνα ακόμη και στον Καλαντό ή την Αγιασό και τον Δανακό αλλά και τη Μέση και την Κόρωνο. Κοινώς και μετά τις «πόρτες» της Κορώνου…