Σίφνος… Πέμπτη 17 Ιουνίου… Αυτοκίνητο χτύπησε 55χρονη στο λιμάνι του νησιού και ο οδηγός επιχείρησε να εξαφανιστεί – Ανοίγει η συζήτηση για την ανάγκη νέου λιμανιού;
Η είδηση έρχεται χθες από το Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά… Τροχαίο ατύχημα σημειώθηκε, πρωινές ώρες χθες (17/06), στη χερσαία ζώνη λιμένα Καμαρών ν.Σίφνου, όταν 45χρονος οδηγός ΙΧΕ, κινούμενος επί της παραλιακής οδού τραυμάτισε 55χρονη πεζή και στη συνέχεια απομακρύνθηκε από το σημείο προς άγνωστη κατεύθυνση. ‘Αμεσα τα στελέχη της Λιμενικής Αρχής Σίφνου ειδοποίησαν ασθενοφόρο όχημα του ΕΚΑΒ το οποίο παρέλαβε την 55χρονη και την διακόμισε στο Περιφερειακό Ιατρείο Σίφνου για παροχή πρώτων βοηθειών απ΄ όπου και εξήλθε, ενώ ο 45χρονος οδηγός εντοπίστηκε μετά από έρευνες και συνελήφθη στο πλαίσιο του αυτοφώρου από τα ανωτέρω στελέχη. Προανάκριση διενεργείται από το Λιμεναρχείο Σίφνου”
Ομως, το ατύχημα αυτό φέρνει και πάλι στην επικαιρότητα την ανάγκη να ένα καλύτερο, ασφαλέστερο λιμάνι στο νησί... Μία υπόθεση που μόνο εύκολη δεν είναι από τη στγμή που δεν είναι λίγοι αυτοί που αντιδρούν και θεωρούν ότι ένα νέο λιμάνι θα προκαλέσει αλλοίωση του νησιού και δη “τσιμεντοποίηση” του οικισμού στις Καμάρες… Ομως, η άλλη πλευρά μιλάει για την ανάγκη ασφάλειας τόσο για τα πλοία όσο και για τους επιβάτες..
Και τον Φεβρουάριο του 2020 έγινε συζήτηση από τον Σύνδεσμο Σιφναίων, όπου τέθηκαν όλα τα θέματα… Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Αντώνης Ζαμπέλης μίλησε για το διακύβευμα, ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Σίφνου Απόστολος Διαμαντής (παρότι αναρμόδιος, καθώς το έργο προωθείται από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου) ανέλαβε να παρουσιάσει τα βασικά στοιχεία του έργου και να υπερασπιστεί τα πλεονεκτήματά του, η δήμαρχος Σίφνου Μαρία Ναδάλη να δώσει την άποψη της Αυτοδιοίκησης και τέλος, η καταγόμενη από το νησί αναπληρώτρια καθηγήτρια στο τμήμα Αρχιτεκτόνων του ΑΠΘ Αλκμήνη Πάκα να μιλήσει για τη σχέση της φέρουσας ικανότητας του νησιού με τα έργα για την τουριστική του ανάπτυξη.
«Τα περισσότερα δημόσια έργα στο νησί έχουν γίνει στο πόδι. Θυμίζουν αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς του ’60, με κύριο στοιχείο την τσιμεντοποίηση», υποστήριξε ο κ. Ζαμπέλης. «Οποιαδήποτε παρέμβαση σε έναν κολπίσκο όπως οι Καμάρες, που φιλοξενεί το λιμάνι αλλά και μια από τις ελάχιστες παραλίες του νησιού, πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτική. Δεν είμαι πεπεισμένος ότι αυτό έχει συμβεί».
«Το υφιστάμενο λιμάνι έχει σοβαρά ζητήματα ασφάλειας και λειτουργικότητας», ανέφερε ο κ. Διαμαντής. «Δεν υπάρχει χώρος για την αναμονή και διέλευση των οχημάτων, χώρος αναμονής για τους επιβάτες. Τα τελευταία χρόνια, ο ανταγωνισμός των εταιρειών οδηγεί σε πολλές ταυτόχρονες αφίξεις δρομολογίων, με αποτέλεσμα συνωστισμό, ταλαιπωρία και καθυστερήσεις. Το νέο έργο θα δώσει τη δυνατότητα να “δένουν” ταυτόχρονα τρία πλοία. Πιστεύω ότι είναι η καλύτερη και φθηνότερη λύση».
Η δήμαρχος έδειχνε μάλλον συμβιβαστική. «Πρέπει να αμβλυνθούν οι αντιθέσεις. Σήμερα εκκρεμεί μια προσφυγή πολιτών απέναντι στο έργο, που θα παίξει καθοριστικό ρόλο. Το λιμάνι της Σίφνου χρειάζεται έναν σχεδιασμό με μακρά προοπτική, ώστε να γίνει μια σύγχρονη υποδομή και να προστατευθεί το φυσικό και δομημένο περιβάλλον». Ανέφερε, δε, ότι ο δήμος έχει ζητήσει βοήθεια από το Εργαστήριο Λιμενικών Εργων του ΕΜΠ.
Τελικά, όμως, το μέγεθος της επέμβασης δείχνει και μια προειλημμένη απόφαση: «Το ζητούμενο είναι ο αριθμός των ανθρώπων για τους οποίους θα σχεδιαστεί η υποδομή, άρα το πόσοι θέλουμε να έρθουν στη Σίφνο», εξήγησε η κ. Πάκα. «Γνωρίζουμε ότι την προηγούμενη χρονιά οι οικοδομικές άδειες στις Κυκλάδες αυξήθηκαν κατά 70%. Ελλείψει περιβαλλοντικής πολιτικής και πολεοδομικού σχεδιασμού κινδυνεύουμε να δημιουργήσουμε μια μη αναστρέψιμη πραγματικότητα». Η κ. Πάκα θύμισε ότι η μελέτη για τη δημιουργία ζώνης οικιστικού ελέγχου στο νησί απορρίφθηκε δύο φορές από το ΣτΕ, ενώ η μελέτη φέρουσας ικανότητας που είχε γίνει για το νησί δείχνει ότι αυτή σε πολλά σημεία έχει πλέον ξεπεραστεί.
«Αυτή την περίοδο συντελείται μια μεγάλη αλλαγή στο τοπίο της Σίφνου», υποστήριξε ο κ. Γιώργος Γαβαλάς, ένας από τους συμμετέχοντες στην εσπερίδα. «Περιοχές με αμπέλια και ελιές γίνονται αντικείμενο αγοραπωλησιών, κυρίως από Γάλλους. Παράλληλα, κατασκευάζεται μια τεράστια τουριστική εγκατάσταση ανάμεσα στην Απολλωνία και στην Καταβατή. Ανοίγονται νέοι, παράνομοι δρόμοι μέσα στην περιοχή Natura. Δημιουργείται μια άλλη Σίφνος, σε άλλη κλίμακα».