Τρίτη, 12 Αυγούστου, 2025
ΑρχικήΚοινωνίαΚαι μην ξεχάσουμε: Ξημερώματα Κυριακής (29/10) η ώρα πάει πίσω...

Και μην ξεχάσουμε: Ξημερώματα Κυριακής (29/10) η ώρα πάει πίσω…

|

Τα ξημερώματα της 29ης Οκτωβρίου τα ρολόγια θα γυρίσουν μία ώρα πίσω (από 04:00 στις 03:00) και θεωρητικά θα κερδίσουμε μία ώρα ύπνου – Μέχρι τα τέλη Μαρτίου η σχετική ώρα – Σε ποιες χώρες δεν ισχύει η αλλαγή 

Χειμερινή ώρα εν όψει… Κάτι ο καιρός, κάτι τα σύννεφα και κάτι το ημερολόγιο που δείχνει ότι έχουμε φτάσει στον Οκτώβριο και έχουμε την …χειμερινή ώρα. Δηλαδή την αλλαγή. Και με την 29η Οκτωβρίου να είναι μία ανάσα, ας βάλουμε την υπενθύμιση. Και όπως γίνεται κάθε χρόνο την τελευταία Κυριακή του Οκτωβρίου, θα περάσουμε από τη θερινή στη χειμερινή ώρα. Και στις 4 τα ξημερώματα, οι δείκτες (!!!) του ρολογιού θα γυρίσουν πίσω μία ώρα. Κάτι που θα διατηρηθεί έως τον Μάρτιο του 2018 όταν και θα χρειαστεί να την αλλάξουμε ξανά.

Στην πραγματικότητα, οι μέρες όντως αρχίζουν να μεγαλώνουν, μόνο που αυτό συμβαίνει λίγες μέρες αργότερα, δηλαδή μετά το χειμερινό ηλιοστάσιο. Τότε παρατηρείται και η μεγαλύτερη σε διάρκεια νύχτα του έτους, ενώ παράλληλα, σηματοδοτείται η «επίσημη» έναρξη του χειμώνα (συνήθως πέφτει στις 21 Δεκεμβρίου).

Πότε αλλάζει η ώρα και γιατί;

Η αλλαγή της ώρας, σύμφωνα με την οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης που υποχρεώνει όλα τα κράτη μέλη να την τηρήσουν με νόμο, γίνεται, πλέον, την τελευταία Κυριακή του Μαρτίου στη 01.00 π.μ. ώρα Γκρίνουιτς (GMT) και τελειώνει την τελευταία Κυριακή του Οκτωβρίου του ίδιου έτους πάλι στη 01.00 π.μ. ώρα Γκρίνουιτς.

Επομένως η αλλαγή είναι ταυτόχρονη για όλα τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. τα οποία έχουν υιοθετήσει το μέτρο. Το βασικό πλεονέκτημα της χρήσης του μέτρου της θερινής ώρας είναι η εξοικονόμηση ενέργειας. Συνολικά κατά τους επτά μήνες της θερινής ώρας εξοικονομούμε 210 ώρες ηλεκτρικής ενέργειας εκμεταλλευόμενοι τον Ήλιο.

Στην Ελλάδα η θερινή ώρα εφαρμόστηκε για πρώτη φορά, δοκιμαστικά, το 1932 και συγκεκριμένα από τις 6 Ιουλίου μέχρι την 1η Σεπτεμβρίου όπου τα ρολόγια είχαν τεθεί μία ώρα μπροστά, μια ιδέα που όμως εγκαταλείφθηκε γρήγορα.

Το 1973, ωστόσο, λόγω της ενεργειακής κρίσης που έπληξε την Ευρώπη, αποφασίστηκε η υιοθέτηση του μέτρου της θερινής ώρας από μεγάλο μέρος των κρατών συμπεριλαμβανομένης τότε και της Ελλάδας. Το νέο μέτρο πρωτοεφαρμόστηκε στη χώρα μας το 1975.

Διαφοροποιήσεις

Υπάρχουν όμως και οι … διαφοροποιήσεις. Η Ισλανδία δεν έχει υιοθετήσει το μέτρο. Λόγω του υψηλού γεωγραφικού πλάτους η ανατολή και η δύση του ήλιου αλλάζουν κατά πολλές ώρες στη διάρκεια του έτους και η επίδραση της αλλαγής του ρολογιού κατά μία ώρα θα ήταν, σε σύγκριση, μικρή.

Η Ρωσία, όπως όλα τα υπόλοιπα ευρωπαϊκά κράτη ακολουθούσε τις ίδιες ημερομηνίες αλλαγής με αυτές της Ευρωπαϊκής Ένωσης και άλλαζε στις 2 π.μ. ώρα Μόσχας (3 π.μ. θερινή ώρα τον Οκτώβρη). Από τις 27 Απριλίου 2011 και με διάταγμα του Ρώσου προέδρου Ντμίτρι Μεντβέντεφ καθιερώθηκε η θερινή ώρα Μόσχας (+4 UTC) καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Ο πρόεδρος Βλαντίμιρ Πούτιν αποφάσισε την χρήση μόνιμης χειμερινής ώρας αρχίζοντας από τις 26 Οκτωβρίου 2014. Ακόμη, την περίοδο Μάρτιο-Απρίλιο 2016 ορισμένες περιοχές άλλαξαν ώρα, κάτι σαν επαναχρησιμοποίηση μόνιμης θερινής ώρας.

Και τέλος, η Τουρκία ακολουθεί τις αλλαγές της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στην ημερομηνία και στην ώρα αλλαγής, ωστόσο τον Σεπτέμβριο 2016 αποφασίστηκε η μόνιμη χρήση της θερινής ώρας όλο τον χρόνο, ενώ το 2015 είχε παραταθεί μέχρι τις 8 Νοεμβρίου 2015, λόγω εκλογών.


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Κυκλάδες – Αστυνομικό δελτίο: Συλλήψεις σε Σαντορίνη, Νάξο και Μύκονο, βιασμός, παραβάσεις και κλοπές

Σειρά συλλήψεων από τις τοπικές αστυνομικές υπηρεσίες των Κυκλάδων για σοβαρά και πλημμεληματικού χαρακτήρα αδικήματα

Νάξος (Φιλώτι): 20 χρόνια μνήμης και ποδοσφαίρου, το τουρνουά «Μανώλης Μάκαρης» μας συγκίνησε ξανά

Με επετειακό χαρακτήρα, το φετινό τουρνουά τίμησε τη μνήμη του Μανώλη Μάκαρη, συνδυάζοντας αθλητισμό, συγκίνηση και την παρουσία μικρών παιδιών που έδωσαν ξεχωριστό χρώμα στη διοργάνωση.

Πολυχρόνης Ραπτάκης, πλοίαρχος “Blue Star Naxos”: «Στην ακτοπλοΐα είμαστε πολύ πίσω σε σχέση με το εξωτερικό» (video)

Τι λέει για τις ελλείψεις στις υποδομές, τις “ουρές” στα λιμάνια και τη βοήθεια του Blue Star Delos σε ιστιοπλοϊκό με Γάλλους τουρίστες (video)

Κακολύρι: Το νέο μαρτυρικό χωριό της Ελλάδας, δικαίωση μνήμης και ιστορίας

Μετά από χρόνια αγώνων, το Κακολύρι Εύβοιας εντάσσεται επίσημα στο δίκτυο μαρτυρικών χωριών, τιμώντας τη θυσία των 30 εκτελεσθέντων κατοίκων στις 24 Μαΐου 1944.

Γιώργος Αγγελόπουλος στη Νάξο, στα «Palatia» της Αγίας Άννας για αξώτικες γεύσεις και ερυθρόλευκες στιγμές

Ο πρόεδρος του μπασκετικού Ολυμπιακού επιστρέφει για ακόμη ένα καλοκαίρι στο "νησί-φρούριο" των ερυθρόλευκων, μοιράζοντας χαμόγελα και φωτογραφίες με φίλους και οπαδούς.

Συναγερμός στο «Ιονίς», Μπλακ άουτ με 183 επιβάτες, πλέει με μία μηχανή προς το Λαύριο

Βλάβη προκάλεσε προσωρινή ακινητοποίηση του πλοίου μεταξύ Κέας και Μακρονήσου – Στο σημείο σπεύδουν δυνάμεις του Λιμενικού.

Ο ΑΠ.Α.Σ. Νάξου καλωσορίζει τον 18χρονο Γιάννη Νικολάου!

Ο νεαρός αθλητής ύψους 2,02 μ. ενισχύει τη ρακέτα της ομάδας – Προέρχεται από την ΑΕΚ με εμπειρία στη Stoiximan GBL.

Αιγαίο: Εκτακτα δρομολόγια των HighSpeed 3 και 4 αύριο Τετάρτη (13/08)

Έκτακτα δρομολόγια HIGHSPEED 3 & 4 στις 13 Αυγούστου μετά την άρση απαγορευτικού - Αναλυτικά οι ώρες αναχώρησης και άφιξης για την εξυπηρέτηση των νησιών

Β. Κικίλιας: 103 έργα για το νερό σε απομακρυσμένα και μικρά νησιά

Το Υπουργείο Ναυτιλίας ενισχύει την υδροδότηση 61 νησιωτικών δήμων με έργα αφαλάτωσης και τεχνική υποστήριξη

Ιατρικός Σύλλογος Ρόδου: Καμπανάκι για τα τροχαία στο νησί

Ο Ιατρικός Σύλλογος Ρόδου καλεί σε υπευθυνότητα, πρόληψη και αιμοδοσία για την προστασία της ανθρώπινης ζωής

Νάξος: Διάσωση δύο ηλικιωμένων κολυμβητών στον Άγιο Γεώργιο με πρωταγωνιστή τον Lennart Neubauer

Ο πρωταθλητής του windsurfing εντόπισε και κράτησε στην επιφάνεια δύο ηλικιωμένους που είχαν παρασυρθεί από ρεύματα και κύματα – Κίνδυνος στην περιοχή του «Πορτοκάλι».

Ένταση στο λιμάνι του Πειραιά: Επιβάτες για Νάξο ανέβηκαν στον καταπέλτη μετά από νέα ακύρωση δρομολογίου

Πάνω από 100 ταξιδιώτες αντέδρασαν έντονα μετά την αιφνιδιαστική ενημέρωση ότι δεν θα ταξιδέψουν ούτε σήμερα, παρά τις αρχικές διαβεβαιώσεις της εταιρείας.

Έκτακτο: Συλλήψεις υπευθύνων αρχαιολόγων και μελών της Εφορείας Κυκλάδων για τα πλέγματα στην Πορτάρα

Ραγδαίες εξελίξεις στην υπόθεση προστασίας του μνημείου – Αντιδράσεις και επόμενες κινήσεις της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων

Λιμεναρχείο Νάξου: Απαγόρευση κυκλοφορίας στην παραλιακή της Χώρας Νάξου από 9 Αυγούστου, ποιοι εξαιρούνται

Η Νάξος γεμίζει κόσμο και το Λιμεναρχείο λαμβάνει δράση για την αποφυγή κυκλοφοριακού εφιάλτη.

Κυκλάδες: Ταχύπλοα στο έλεος του καιρού, ποια δεν προσέγγισαν λιμάνια

Δεν προσέγγισε Ηρακλειά το Tera Jet 2 – Διπλό περιστατικό με το CAT I στη Σέριφο – Ακινητοποιήθηκε το Superjet στην Πάρο λόγω ισχυρών ανέμων

Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων: «Απαράδεκτη η καταγγελία του Δημάρχου Νάξου – Δεν θα μας εκφοβίσουν»

Σφοδρή αντίδραση για την προσαγωγή αρχαιολόγου και υπαλλήλων της ΕΦΑ Κυκλάδων – Ζητούν απόσυρση της καταγγελίας και μόνιμη λύση για την προστασία της Πορτάρας

Νάξος: Χάος στο λιμάνι μετά το απαγορευτικό – Οι λιμενικοί κράτησαν την τάξη

Μέρα-ρεκόρ με 5.000 επιβάτες και 1.000 οχήματα σε λίγες ώρες, αλλά το Λιμενικό Σώμα διασφάλισε ομαλή αποβίβαση και επιβίβαση παρά τις ελλείψεις υποδομών.

Attica Group: Ανεκτέλεστα τα δρομολόγια της Παρασκευής 8/8 λόγω απαγορευτικού απόπλου

Ανακοινώθηκε η αναστολή σημαντικών ακτοπλοϊκών δρομολογίων προς και από τις Κυκλάδες – Σε αναμονή νεότερων οδηγιών οι επιβάτες.

Blue Star Ferries: Αναστολή δρομολογίων για σήμερα (08/08), στις 4 το απόγευμα αναχωρεί το “Blue Star Delos”

Ακυρώνονται τα περισσότερα δρομολόγια της Blue Star λόγω απαγορευτικού – Το μόνο που ταξιδεύει είναι το Blue Star Delos με καθυστέρηση και τροποποιημένο δρομολόγιο

Απαγορευτικό απόπλου: Νυχτερινές λύσεις για Άνδρο από Ραφήνα

Καθηλωμένα 25 πλοία στον Πειραιά και 13 στη Ραφήνα – Τρία έκτακτα δρομολόγια μεταμεσονύχτια για Άνδρο για να εξυπηρετηθούν αποκλεισμένοι επιβάτες