Σε μία χώρα όπου τα αυτοκίνητα είναι γερασμένα και κάθε χρόνο μετράμε μία χαμένη κωμόπολη σε νεκρούς στους δρόμους, η Ελληνική Κυβέρνηση διά του Υπουργείου Μεταφορών καταθέτει νομοσχέδιο στη Βουλή ζητώντας αύξηση ορίου ταχύτητας από 130 στα 150 χιλιόμετρα την ώρα
Μήπως έχουμε χάσει το μέτρο; Επειδή παραδόθηκαν δύο δρόμοι σημαίνει ότι έχουμε το δίκτυο εκείνο ή την παιδεία για να μπορέσει κάποιος να τρέξει με 150 χιλιόμετρα την ώρα οδηγώντας αυτοκίνητο προηγούμενης δεκαετίας; Ούτε στη Γερμανία δεν υπάρχει κάτι τέτοιο… Κι όμως εμείς είμαστε εδώ στην Ελλάδα να κάνουμε τη διαφορά για μία ακόμη φορά… Και βέβαια προκαλεί αρνητική έκπληξη η αποκάλυψη από τον υπουργό Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη πως σε νομοσχέδιο που θα κατατεθεί σύντομα στη Βουλή, προβλέπεται η δυνατότητα αύξησης του ορίου ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους από 130 σε 150 χιλιόμετρα την ώρα. Βεβαίως, ο υπουργός σημείωσε πως πρέπει να εγκριθεί σχετική μελέτη από τις αρμόδιες υπηρεσίες. Η ύπαρξη όμως πολιτικής βούλησης για την απογείωση των ορίων ταχύτητας, εγείρει ανησυχίες πως οι μελέτες θα έχουν –ως συνήθως– διεκπεραιωτικό χαρακτήρα…
Ποια ανάγκη οδηγεί στο να αποκτήσει η Ελλάδα το υψηλότερο όριο ταχύτητας σε όλη την Ευρώπη; Όταν έχουμε πολλαπλάσιους νεκρούς και τραυματίες στην άσφαλτο και οχήματα γερασμένα, ειδικά τα τελευταία χρόνια λόγω οικονομικής κρίσης; Σήμερα, μόνο Βουλγαρία και Πολωνία έχουν όριο 140 χλμ./ώρα, οι περισσότερες χώρες της Ε.Ε. βρίσκονται στα 130 χλμ./ώρα (όπως και η Ελλάδα), ενώ 120 χλμ./ώρα έχουν Βέλγιο, Ελβετία, Ιρλανδία, Ισπανία, Πορτογαλία, Φινλανδία, 112 χλμ./ώρα το Ηνωμένο Βασίλειο, 110 χλμ./ώρα Εσθονία και Σουηδία, 100 χλμ./ώρα Κύπρος και Νορβηγία, ενώ 90 χλμ./ώρα η Λετονία.
Μόνο η Γερμανία, με την ισχυρότατη αυτοκινητοβιομηχανία, δεν έχει όριο ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους. Υπάρχει όμως προτεινόμενη ανώτερη ταχύτητα τα 130 χλμ./ώρα. Εάν όχημα κινείται με μεγαλύτερη ταχύτητα και εμπλακεί σε σύγκρουση, αντιμετωπίζει προβλήματα με την ασφαλιστική του κάλυψη και έναντι της Δικαιοσύνης.
«Η προτεινόμενη αύξηση των ορίων ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους αποτελεί παράλογη πρόταση, που αντιβαίνει στην ενίσχυση της οδικής ασφάλειας. Ήδη, σήμερα παρατηρείται μια υπέρβαση του ορίου των 130 χλμ./ώρα, με αποτέλεσμα πολλοί οδηγοί να πιάνουν τα 150 χλμ./ώρα. Η αλλαγή αυτή δίνει ξεκάθαρα ένα πολύ λανθασμένο μήνυμα στους οδηγούς. Αν διατηρηθεί η ίδια νοοτροπία, θα οδηγήσει σε ταχύτητες μεγαλύτερες και από τα 170 χλμ./ώρα με ολέθριες συνέπειες», λέει στην «Καθημερινή» ο συγκοινωνιολόγος Ευθύμιος Μπακογιάννης, από τη Μονάδα Βιώσιμης Κινητικότητας του ΕΜΠ.
«Οι κρατούσες θεωρίες υποστηρίζουν ότι όταν η μέση ταχύτητα κυκλοφορίας αυξάνεται κατά 1 χλμ./ώρα, ο αριθμός των ατυχημάτων αυξάνεται κατά 2% στο υπεραστικό δίκτυο και 4% στο αστικό δίκτυο», συμπληρώνει.
Κατανάλωση καυσίμων
Σημαντική πλευρά είναι και το θέμα της αυξημένης κατανάλωσης καυσίμων, που επιβαρύνει οικονομικά τους οδηγούς, αλλά και το περιβάλλον με αυξημένες εκπομπές καυσαερίων και αερίων του θερμοκηπίου. «Η κατανάλωση κάθε οχήματος εξαρτάται από πλήθος παραγόντων: οδηγός, όχημα, καιρικές συνθήκες, κατάσταση του οδοστρώματος, κλίσεις διαδρομής κ.λπ. Παρ’ όλα αυτά, έχει υπολογιστεί πως όταν ένα αυτοκίνητο κινείται με 90-120 χλμ./ώρα η μέση κατανάλωση είναι 6,8 έως 7,2 λίτρα στα 100 χλμ. Όταν η ταχύτητα ανέβει στα 130-150 χλμ./ώρα η μέση κατανάλωση ανεβαίνει στα 9,5-11 λίτρα/100 χλμ.», εξηγεί ο κ. Μπακογιάννης. Δηλαδή, αύξηση της τάξεως του 40-50%!
Όταν η κυκλοφορία των Ι.Χ. στους αυτοκινητόδρομους έχει μειωθεί δραστικά λόγω κρίσης, τι εξυπηρετεί η κίνηση του ΥΜΕΤ; «Το να βρεθεί μια χώρα-μέλος της Ε.Ε. που θα θεσπίσει το όριο των 150 χλμ./ώρα είναι μια στρατηγική νίκη για την αυτοκινητοβιομηχανία, που προσπαθεί συστηματικά να αυξήσει τα όρια ταχύτητας. Η παραγωγή όλο και ταχύτερων αυτοκινήτων απαιτεί κίνητρα για την κατανάλωσή τους. Η Ελλάδα θα παίξει τον ρόλο του “λαγού”», σχολιάζει ο κ. Γιώργος Κουβίδης, από τον Πανελλαδικό Σύλλογο SOS Τροχαία Εγκλήματα.