Μειώθηκε η επιβατική κίνηση στη Κρήτη για το 2015 κατά 14% – Η γραμμή της Παροναξίας με τη Σαντορίνη η μοναδική που έχει τη μικρότερη μείωση (- 1.5%)
Δεν «μπήκε καλά» το 2015 για τις ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις και κατ’ επέκταση την επιβατηγό ναυτιλία. Σύμφωνα με το Μηνιαίο Στατιστικό Δελτίο Ιουνίου του SETE Intelligence για τον Ελληνικό Τουρισμό, οι διεθνείς αφίξεις από την Ιταλία και πιο συγκεκριμένα από τα λιμάνια, Ανκόνα, Μπρίντεζι, Μπάρι, Βενετία, Τεργέστη και Ραβέννα παρουσιάζουν το πρώτο τετράμηνο του 2015 μείωση κατά 14%. Σύμφωνα δεν με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, το 52%-55% των αφίξεων είναι αλλοδαποί και οι υπόλοιποι Έλληνες.
Όσον αφορά στις εσωτερικές θαλάσσιες συγκοινωνίες τον μήνα Απρίλιο διακινήθηκαν 549.687 επιβάτες ενώ από την αρχή του χρόνου έχουν μετακινηθεί 1.339.947 επιβάτες. Οι περισσότεροι επιβάτες μετακινήθηκαν στη γραμμή Πάρος-Νάξος- Θήρα τον Απρίλιο. Από την αρχή του χρόνου οι περισσότεροι επιβάτες έχουν μετακινηθεί στη γραμμή Ηρακλείου. Το πρώτο τετράμηνο του 2015 οι επιβάτες με προορισμό τη Κρήτη παρουσιάζουν μείωση κατά 11,8% ενώ μικρή πτώση εμφανίζουν και οι Κυκλάδες κατά 1,5%. Αύξηση κατά 12,2% παρατηρείται στους επιβάτες με προορισμό το Βόρειο Αιγαίο και 2,8% στα Δωδεκάνησα.
Όμως με βάση τα στοιχεία που παρουσίασε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) Μιχ. Σακέλλης στο πλαίσιο των εργασιών του 3ου Posidonia Sea Tourism Forum… Σοβαρές απώλειες στο μεταφορικό έργο είχε ο κλάδος της ακτοπλοΐας την περίοδο 2009-2013, καθώς έχασε 11.800.000 επιβάτες. Η κίνηση σταθεροποιήθηκε το 2013 και παρουσίασε μικρή αύξηση (περίπου 5%) το 2014, η οποία οφείλεται κυρίως στην αύξηση της κίνησης στις Κυκλάδες. Αρνητικά αποτελέσματα σημειώθηκαν και στις γραμμές της Αδριατικής, όπου την περίοδο 2009-2014 χάθηκε μεταφορικό έργο 2,2 εκατ. επιβατών, 540.000 Ι.Χ. και 41.000 φορτηγών. Σημαντικό ρόλο στα προβλήματα των ακτοπλοϊκών εταιρειών, εκτός από τη μείωση της κίνησης, έπαιξε και η αύξηση των τιμών των καυσίμων, οι οποίες διπλασιάστηκαν την περίοδο 2009-2012, χωρίς να εξομαλυνθούν επόμενα χρόνια.
Ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ επισήμανε ακόμα ότι τα ζημιογόνα αποτελέσματα των ακτοπλοϊκών εταιρειών στα οποία ενσωματώνονται και τα αποτελέσματα των δρομολογίων της Αδριατικής την περίοδο 2009-2014 ξεπέρασαν το 1 δισ. και τόνισε πως οι ζημιές αυτές και η έλλειψη ρευστότητας είχαν αποτέλεσμα την αύξηση του δανεισμού, τραπεζικού ή μη, και την αδυναμία εξυπηρέτησης των δανείων και άλλων υποχρεώσεων από τη συντριπτική πλειονότητα των εταιρειών, ενώ υπάρχουν και περιπτώσεις εκκρεμοτήτων προς τα πληρώματα των πλοίων. Προχώρησε δε στην εκτίμηση ότι η καλή τουριστική κίνηση το 2015 και οι σχετικά μειωμένες τιμές των καυσίμων θα επιδράσουν θετικά στην κάλυψη εκκρεμών υποχρεώσεων.
Αναφέρθηκε, επίσης, στη συνολική προσφορά της ακτοπλοΐας, που σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ το 2014 εκτιμάται ότι σε όρους ΑΕΠ ανήλθε σε 11,8 δισ. ευρώ ή το 6,5% του συνολικού ΑΕΠ της χώρας, ενώ σε όρους απασχόλησης ανέρχεται σε 260 χιλιάδες θέσεις εργασίας, δηλαδή περίπου το 50% της απασχόλησης των νησιών ή το 7,2% της συνολικής απασχόλησης. Υπογράμμισε ότι η αλλαγή και ο εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου της ακτοπλοΐας είναι απαραίτητα για τις μελλοντικές εξελίξεις, αρκεί να είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, όπως να γίνει κατανοητός ο ιδιωτικός χαρακτήρας των ναυτιλιακών εταιρειών και να αποκατασταθεί η άνιση μεταχείριση των θαλάσσιων μεταφορών σε σχέση με τα άλλα μέσα μεταφοράς και κυρίως τις αερομεταφορές, και υποστήριξε ότι για «να επανέλθουμε στην ανάπτυξη πρέπει να καταπολεμήσουμε τις αιτίες που δημιούργησαν την κρίση και μας οδήγησαν σε υπερδανεισμό».