Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Λιμεναρχείου, η αύξηση σε τουρίστες της Ανδρου ξεπερνάει το 10% και σε αυτοκίνητα το 20%. και το δεύτερο δεκαπενθήμερο.
Μπήκαμε στον Αύγουστο… Τον τελευταίο και ωραιότερο μήνα του απαράμιλλου ελληνικού καλοκαιριού που στο Αιγαίο και ιδιαίτερα στις Κυκλάδες, έχει μια σπάνια ομορφιά, ξακουστή σε όλο τον κόσμο. Σε περίπου 15 μέρες, αρχίζει παραδοσιακά, η σταδιακή επιστροφή στην καθημερινότητα και σε 20-30 μέρες, για σχεδόν όλους η ανεμελιά, και η αλμύρα, θα είναι μια ακόμα ανάμνηση.
Στο σημερινό κοινωνικό και οικονομικό γίγνεσθαι, η λέξη διακοπές ήταν φέτος «όνειρο θερινής νυκτός» για περίπου 4 στους 10 Έλληνες. Πάνω από τους μισούς περιόρισαν την καλοκαιρινή τους ανάπαυση σε 3 με 4 μέρες και σχεδόν οι περισσότεροι, η πήγαν στις ιδιαίτερες πατρίδες τους, η φιλοξενηθήκαν σε φίλους και γνωστούς. Αυτή είναι η πραγματικότητα, σύμφωνα με τις μετρήσεις και τις σχετικές μελέτες.
Το φετινό καλοκαίρι ωστόσο-για να έρθουμε στα δικά μας- ήταν μέχρι στιγμής, ανέλπιστα ευνοϊκό για την Άνδρο. Ο Ιούλιος έκλεισε με θετικό πρόσημο και οι τουριστικές ροές, την κατατάσσουν στα νησιά, που οι Έλληνες κυρίως, την προτιμούν για επίσκεψη και εξερεύνηση. Όπως θα δούμε παρακάτω στα επίσημα στοιχεία του Λιμεναρχείου, η αύξηση σε τουρίστες ξεπερνάει το 10% και σε αυτοκίνητα το 20%. και το δεύτερο δεκαπενθήμερο.
Αποδεικνύει όμως και κάτι ακόμα. Δυστυχώς φάνηκαν καθαρά οι αδυναμίες του νησιού να ικανοποιήσει απόλυτα τους επισκέπτες, αφού οι υποδομές είναι παλιές και ξεπερασμένες η υπολειτουργούν, λείπει σε αρκετές περιπτώσεις ο επαγγελματισμός, και η τουριστική συνείδηση θέλει ακόμα… πολλή δουλειά!…
Η Διοίκηση (και η αντιπολίτευση) έχουν σοβαρές ευθύνες γι αυτό, γιατί ενώ όλα έδειχναν ότι το φετινό καλοκαίρι «ανήκει» στα κοντινά με την Αθήνα νησιά, δεν προέβλεψαν, δεν κινητοποιήθηκαν, δεν έκαναν τις απαιτούμενες κινήσεις να διορθώσουν ατέλειες. Και αναλώθηκαν όλο τον χειμώνα σε ανούσιες και μικροπολιτικές «κοκορομαχίες». Ομοψυχία και συνεννόηση για τα μεγάλα και το καλό του τόπου, μηδέν.
Δεν είχαν για παράδειγμα το πολιτικό θάρρος να πάρουν μια γενναία ομόφωνη απόφαση, να καταγγείλουν τους λιγοστούς που πουλάνε μουχλιασμένες αποθήκες για δωμάτια, η κάποιους άλλους που εξακολουθούν να «τσιμπάνε» τις τιμές, εις βάρος των επισκεπτών. Δεν τιμώρησαν σκληρά εκείνους που «δολοφονούν» την αισθητική, την παράδοση και την γραφικότητα, καταπατώντας νόμους, η διατάξεις για την προστασία του περιβάλλοντος και των παραδοσιακών οικισμών.(Ταμπέλες φώτα νέον, κ. λ. π.). Όλα για τα ψηφαλάκια δηλαδή…
Δεν φρόντισαν να βελτιώσουν τους δρόμους που φτάνουν στις δημοφιλείς παραλίες, δεν έδωσαν ρεύμα στα beach bar, δεν τοποθέτησαν επεξηγηματικές πινακίδες να μην χάνεται ο κόσμος στις ερημιές, δεν άλλαξαν αισθητικά τον ηλεκτροφωτισμό στα λιμάνια, δεν ολοκλήρωσαν τα έργα για την άνετη υδροδότηση στις περιοχές που θα δέχονταν τον πολύ κόσμο, και εν τέλει απέδειξαν ότι ο Τουρισμός που αποτελεί την πιο ισχυρή πηγή ευμάρειας για τον τόπο είναι μια υπόθεση που τους ενδιαφέρει ερασιτεχνικά, η δευτερευόντως. Αναλώνονται στο «εσύ φταις και όχι εγώ…»
Παρ όλα αυτά η Άνδρος προχωράει. Παράδειγμα:
15-31 Ιουλίου
2014 29634 επιβάτες 5332 αυτοκίνητα
2015 29543 5701
2016 32951 6810
Αύξηση +12% +21%
Αυξητική η τάση σε επισκέπτες και το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Ιουλίου λοιπόν, σε ποσοστό 12% και σε αυτοκίνητα 21%, σύμφωνα με το Λιμεναρχείο.
Τι δείχνει αυτό;. Ότι το νησί έχει μέλλον και γι αυτό πρέπει να ετοιμάζεται. Το υπέροχο ανοιχτό θέατρο και το διεθνές φεστιβάλ και οι επιτυχημένες εκθέσεις στα μουσεία, του έδωσαν μια τεράστια ώθηση. Το ίδιο και οι πολιτιστικές εκδηλώσεις στο Γαύριο από τον «φιλοπρόοδο Όμιλο». Δικαιολογίες δεν υπάρχουν πλέον. Φέτος φάνηκαν και κατεγράφησαν οι αδυναμίες. Να διορθωθεί κάτι μέχρι το τέλος της περιόδου δεν γίνεται.
Αν όμως του χρόνου υπάρχει ακόμα πρόβλημα σκουπιδιών, χαλασμένοι η ημιτελείς δρόμοι, μισοφωτισμένα λιμάνια, έλλειψη νερού, κρούσματα αισχροκέρδειας, ατιμωρησία στους παρανομούντες, τότε πρέπει να αναζητηθούν ευθύνες «για πράξεις και παραλείψεις» όπως ορίζει ο Ποινικός Κώδικας. Και οι ποινές σ αυτές τις περιπτώσεις, είναι ιδιαίτερα αυστηρές.
Αν η Άνδρος θέλει να επιζήσει σ αυτό το σκληρό ανταγωνιστικό περιβάλλον τότε ο καθένας πρέπει να αναλάβει τις ευθύνες που του αναλογούν και να δουλέψουν όλοι σκληρά. Η υπόθεση ανάπτυξη είναι μονόδρομος…