Σάββατο, 3 Μαΐου, 2025
ΑρχικήΚοινωνίαΈρχονται σχολεία με «ονοματεπώνυμο»

Έρχονται σχολεία με «ονοματεπώνυμο»

|

Οι 19 προτάσεις που παρουσίασε ο πρόεδρος της Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την παιδεία κος Α. Λιάκος φέρνουν εντυπωσιακές αλλαγές στο σχολείο και κυρίως βάζουν τέλος στις εξετάσεις του Γυμνασίου  

Οι αλλαγές αναμένεται να είναι σαρωτικές στην Παιδεία. Το φωνάζει άλλωστε ο υπουργός κος Φίλης με κάθε ευκαιρία αλλά πιστοποιείται και από τις διαρροές μέσω …κύκλων αλλά και της Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου που μελετούν σχέδια για μεταρρυθμίσεις στη δομή του Γυμνασίου και του Λυκείου, στην πρόσβαση στα Πανεπιστήμια αλλά και στους εκπαιδευτικούς. Τα «πάνω-κάτω» στην παιδεία που σχεδιάζει το υπουργείο Παιδείας για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης αναμένεται να οριστικοποιηθούν μέχρι τον Μάιο που θα ολοκληρωθεί ο Εθνικός Διάλογος για την παιδεία. Οι εκ βάθρων αλλαγές ξεκινούν από το νηπιαγωγείο με «σβήσιμο» από τον εκπαιδευτικό χάρτη των μισών νηπιαγωγείων, τη δημιουργία ψηφιακών βιβλίων και τη στροφή στην ψηφιοποίηση ακόμα και των πανεπιστημιακών σπουδών και τη μείωση των χρόνων σπουδών στο λύκειο.

Το νέο …Σχολείο

Επίσης, μία από τις βασικές νέες προτάσεις αφορά την φοίτηση για τέσσερα χρόνια στο γυμνάσιο και δύο στο λύκειο. Με αυτό το σύστημα το υπουργείο θεωρεί ότι θα εξασφαλιστεί ένας κορμός εκπαίδευσης στο Γυμνάσιο και το Λύκειο θα γίνει περισσότερο ερευνητικό με δυνατότητα επιλογής ομάδων μαθημάτων. Κι όπως τόνισε ο πρόεδρος της Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την παιδεία Αντώνης Λιάκος «Η βελτίωση του Λυκείου θα μπορούσε να γίνει μέσα από το σύστημα τέσσερα χρόνια Γυμνάσιο και δύο Λύκειο, με αυτό το σύστημα τα Λύκεια θα χορηγούν ένα αξιόπιστοι τίτλο σπουδών». Όμως, ενδιαφέρον παρουσιάζει και το απολογιστικό σημείωμα του προέδρου της Επιτροπής Εθνικού Διαλόγου για την παιδεία Α. Λιάκου, σχετικά με την φυσιογνωμία του σχολείου σε βάθος χρόνου  ώστε να το κάνουν περισσότερο ελκυστικό και ενδιαφέρον για τους μαθητές και πιο αποδοτικό ως προς τους στόχους του. Προτάσεις που προκαλούν αντιδράσεις, οι περισσότερες εκ των οποίων μοιάζουν θετικές από τη στιγμή που ουσιαστικά υπάρχει «ευελιξία και ελευθερία στο σχολείο» και δίνονται Κίνητρα και ερεθίσματα για αναζήτηση της γνώσης», ενώ χαιρετίζεται και η απόσυρση του μήνα εξετάσεων στο Γυμνάσιο αν και τίθεται το ερώτημα «Τις ημέρες που σχεδόν όλοι οι εκπαιδευτικοί ενός Γυμνασίου επιτηρούν στα Λύκεια(Πανελλήνιες), πώς θα γίνονται τα μαθήματα;»… Υπομονή αλλά οι πρώτες ενδείξεις στο μακροπρόθεσμο πλάνο είναι θετικές.. Αρκεί να μην μείνουν στα χαρτιά 

Οι προτάσεις αυτές αφορούν που καθηγητές, τους μαθητές, το σχολικό χρόνο, τις εκπαιδευτικές πρακτικές, τη σχέση του σχολείου με την κοινωνία, έχουν ως εξής:

1.  Χρήση του σχολικού χρόνου για τη δημιουργία προϋποθέσεων ανάπτυξης εσωτερικής εκπαιδευτικής πολιτικής (τακτικές παιδαγωγικές συνεδριάσεις του Συλλόγου διδασκόντων), μείωση γραφειοκρατικών διαδικασιών για τις εξωσχολικές δράσεις του σχολείου, αποσαφήνιση του ρόλου των συμβούλων, ενίσχυση του εκπαιδευτικού ως προς τις αρχές συμπερίληψης και διαφοροποίησης στην τάξη.

2.  Μείωση μέσω αναμόρφωσης της διδασκόμενης ύλης (να αδειάσει η τσάντα του μαθητή) και αντικατάσταση της βαθμολογίας με την περιγραφική αξιολόγηση των μαθητών σε όλη την υποχρεωτική εκπαίδευση, σε σύνδεση με τους μαθησιακούς στόχους των Προγραμμάτων Σπουδών καθώς και των διαδικασιών αυτό-αξιολόγησης της σχολικής μονάδας και του συστήματος.

3. Καθιέρωση ενιαίου τύπου Ολοήμερου Δημοτικού, προσαρμογή στις τοπικές συνθήκες (ευελιξία). Διατοπική (κοινά προγράμματα) και ευρωπαϊκή (αδελφοποιήσεις, ανταλλαγές) δικτύωση των σχολείων.

4. Ενίσχυση της μαθητικής εκπροσώπησης, σχολική εφημερίδα, ετήσια θεατρική παράσταση (άνοιγμα του σχολείου στην τοπική κοινότητα), καθιέρωση ομίλων και συλλογικών μαθητικών δραστηριοτήτων με άξονα τα νέα μέσα, τον κινηματογράφο, τις εικαστικές και παραστατικές τέχνες.

5. Διερεύνηση των δυνατοτήτων χρήσης της δομής και των χώρων του σχολείου σε συνεργασία με την τοπική κοινότητα κατά τις απογευματινές ώρες.

6.  «Βάπτιση» του σχολείου για λόγους συμβολικούς και για την εξασφάλιση ταυτότητας. Κάθε σχολείο πρέπει να αποκτήσει τη δική του φυσιογνωμία, τις δικές του παραδόσεις, ετήσιους στόχους και να εμφυσήσει στους μαθητές έναν πατριωτισμό του σχολείου. Προϋπόθεση γι’ αυτό είναι να περιοριστεί η συχνή εναλλαγή του προσωπικού. Το σχολείο να γίνει δρών υποκείμενο (να αποκτήσει agency).

7.  Μελέτη για την αναμόρφωση της οργανωτικής δομής της υποχρεωτικής εκπαίδευσης από το διετές νηπιαγωγείο, στο εξάχρονο δημοτικό και εξέταση των δυνατοτήτων δημιουργίας τετραετούς γυμνάσιο και διετούς λυκείου (γενικού και επαγγελματικού) προσανατολισμένου προς την έρευνα και με δυνατότητες επιλογών.

8.  Ενίσχυση της αυτονομίας και των πρωτοβουλιών του εκπαιδευτικού.

9. Άμεση συνεργασία φορέων (σχολείο-σύμβουλοι-κοινότητα-δήμοι).

10.  Ενίσχυση των ολιγοθέσιων σχολείων.

11. Εκ περιτροπής ανάληψη πειραματικού χαρακτήρα από τα σχολεία.

12. Ανανέωση προγράμματος και κυρίως βιβλίων με προτεραιότητα σε όσα έχουν ήδη κριθεί ως απαράδεκτα. Τι μπορεί να κάνει το βιβλίο ελκυστικό. Ο ρόλος του βιβλίου στην εποχή του διαδικτύου.

13.  Κατάργηση των αλλεπάλληλων εξετάσεων (και του μήνα εξετάσεων) στο Γυμνάσιο – αντικατάστασή τους με εργασίες (και εξετάσεις κατά τη διάρκεια του έτους).

14.  Ενοποίηση των κατευθύνσεων των μαθημάτων (ενδεικτικά: σε 3 ή 4, όπως [α] Γλώσσες και Πολιτισμός, [β] Μαθηματικά, [γ] Τέχνες, [δ] Εισαγωγή στην κουλτούρα των Φυσικών και [ε] των Κοινωνικών Επιστημών). Αντίστοιχη ενοποίηση των ειδικοτήτων που διδάσκουν τα μαθήματα.

15. Δημιουργία ωρολογίων ενοτήτων σε βάρος της πολυδιάσπασης των ωρών. o Καθιέρωση ολοκληρωμένου προγράμματος Ευέλικτης Εβδομάδας.

16. Διεύρυνση του ποσοστού της ύλης που διαμορφώνεται από τους εκπαιδευτικούς τόσο στο Δημοτικό όσο και στο Γυμνάσιο.

17. Ομαδοσυνεργατική προσέγγιση: Θεσμοθέτηση και αξιοποίηση εναλλακτικών τρόπων συνεργασίας των μαθητών (αμοιβαία διόρθωση, συνεργασία διαφορετικών τάξεων από διαφορετικά σχολεία, ανάληψη ευθυνών και πρωτοβουλιών από τους μαθητές). Θεσμοθέτηση των ομαδικών εργασιών ως τρόπου εξέτασης.

18. Άρση της λογικής της επανάληψης σε κύκλους των σχολικών αντικειμένων (π.χ. στο μάθημα της Ιστορίας) με έμφαση στο χρονικό και τοπικό παρόν και εξασφάλιση της εσωτερικής συνοχής της ύλης που διδάσκεται σε διαφορετικά αντικείμενα (π.χ. Λογοτεχνία-Ιστορία-Γεωγραφία).

19. Σύνδεση Σχολείου-Οικογένειας: Μελέτη θεσμοθετημένης συμβουλευτικής σχέσης σε θέματα εκμάθησης, στάσης απέναντι στο σχολείο, ζητήματα εκφοβισμού και βίας, καθώς και σε θέματα πρόληψης εξαρτήσεων. Ενδυνάμωση της γονικής εμπλοκής ως μια δυναμικής διεργασίας αλληλεπίδρασης γονέων και εκπαιδευτικών, ιδιαίτερα στις πρώτες τάξεις του δημοτικού. Θεσμοθετημένος χρόνος συνεργασίας με τους γονείς.

Στο επόμενο διάστημα η επιτροπή θα  επανέλθει, υπό τη σημερινή της μορφή ή ως ομάδες εργασίας, προκειμένου να επεξεργαστεί συγκεκριμένες προτάσεις ως προς την παιδαγωγική αυτονομία του σχολείου, τις σχέσεις του με την κοινότητα, τις σχέσεις με τους γονείς, την διαθεματικότητα και την ευελιξία στα προγράμματα, τον εσωτερικό κανονισμό του σχολείου και την αναβαθμισμένη λειτουργία του συλλόγου των διδασκόντων.

Με πληροφορίες από το esos.gr 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Δονούσα: 1ο Φεστιβάλ Βιβλίου, μία γιορτή για τη Λογοτεχνία στο Αιγαίο

Από 2 έως 4 Μαΐου 2025, η Δονούσα γίνεται σημείο συνάντησης συγγραφέων, αναγνωστών και μικρών εξερευνητών του λόγου, μέσα από ένα τριήμερο γεμάτο βιβλία, δράσεις και έμπνευση. (πρόγραμμα)

Κουφονήσι: Δώσε αίμα, χάρισε ζωή – εθελοντική αιμοδοσία (08 Μαϊου)

Μια πράξη αγάπης με τεράστια σημασία για την τοπική κοινωνία, με τη στήριξη των Πολιτιστικών Συλλόγων και του Νοσοκομείου Νίκαιας.

Fast Ferries: Έκτακτα δρομολόγια από Νάξο προς Ραφήνα αυτό το μήνα (Μάιος)

Ενισχυμένη ακτοπλοϊκή σύνδεση Νάξου – Ραφήνας με το “Fast Ferries ANDROS” και καθημερινά δρομολόγια από 19 Μαΐου με το “ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ Π”.

16ο Παγκυκλαδικό Συνέδριο Συλλόγων Γυναικών: Οι Κυκλάδες συζητούν στη Μύκονο για το μέλλον του τουρισμού

Από τις 8 έως τις 11 Μαΐου 2025, στη Μύκονο, γυναίκες από όλα τα νησιά των Κυκλάδων ανοίγουν διάλογο για τη βιωσιμότητα, την τουριστική ανάπτυξη και το περιβάλλον.

ΑΔΜΗΕ: Στην τελική ευθεία το πρώτο σκέλος (Σαντορίνη – Νάξος) της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κυκλάδων

Έως τον Ιούνιο του 2025 ολοκληρώνεται το τμήμα Σαντορίνη–Νάξος, ενώ όλο το έργο θα είναι έτοιμο μέχρι τα μέσα του 2026, προσφέροντας καθαρή ενέργεια, ενεργειακή ασφάλεια και μείωση εκπομπών CO₂.

Την έμπρακτη στήριξη σε εργαζόμενους και επιχειρήσεις Σαντορίνης και Θηρασιάς ζητά ο Δήμος Θήρας

Η Περιφερειακή Ένωση Δήμων Νοτίου Αιγαίου (ΠΕΔ) σε μια πράξη στήριξης των αιτημάτων της Σαντορίνης, υιοθέτησε ομόφωνα το ψήφισμα και το απέστειλε στους αρμόδιους Υπουργούς

Στοίχημα – Ligue 1: Νις εναντίον Ρεμς.. σκοράρουν και οι δύο

Νις - Ρεμς: Βρίσκουν στόχο… για τους στόχους τους

Ολλανδία – Σύρος: Αυτό είναι το “κρυμμένo πετράδι” της Ελλάδας για το 2025

Το «κρυμμένo πετράδι» της Ελλάδας για το 2025​​​​​​​​​​​ σύμφωνα με τους Ολλανδούς

Η Σαντορίνη πρωταγωνίστρια στα όνειρα των Αμερικανών για γαμήλιο ταξίδι το 2025

Η Σαντορίνη στέφεται ως ο κορυφαίος γαμήλιος προορισμός για Αμερικανούς ταξιδιώτες, με εξωτικούς και ευρωπαϊκούς ανταγωνιστές να συμπληρώνουν τη λίστα.

Φολέγανδρος: Νέοι αθλητικοί χώροι και αναβαθμισμένες σχολικές μονάδες δίνουν «ανάσα» στο νησί

Με συνέπεια και έργα ουσίας, η Φολέγανδρος αποκτά σύγχρονες αθλητικές υποδομές – Ένα νησί κάνει βήματα μπροστά, εκεί όπου οι δυσκολίες δεν είναι άλλοθι αλλά κίνητρο.

Νάξος – Αστυνομία: Σύλληψη έξι ατόμων για διακίνηση κοκαΐνης και κάνναβης

Συνελήφθησαν στη Νάξο από Αστυνομικούς του ΑΤ Νάξου έξι άτομα για διακίνηση κοκαΐνης και κάνναβης

Αλλοίωση αποτελέσματος στο Πανναξιακός – Θύελλα (1-1): Δεν δόθηκε καθαρό πέναλτι στο 90’!

Σε φάση εντός περιοχής, ο Μανούσος της Θύελλας έκανε ξεκάθαρο χέρι, με τον διαιτητή να υποδεικνύει φάουλ εκτός περιοχής — παρότι το σημείο της παράβασης ήταν ξεκάθαρα μέσα στη μεγάλη περιοχή.

Αμοργός – Νέα Πνοή: Κίνδυνος απαξίωσης της περιουσίας από το Π.Δ. 129/2025

Ο κίνδυνος απώλειας οικοδομησιμότητας στους οικισμούς κάτω των 2.000 κατοίκων προκαλεί αναστάτωση και έντονες αντιδράσεις στην Αμοργό - Δελτίο Τύπου από την παράταξη "Νέα Πνοή"

Νάξος – Κινητοποίηση στη ΔΟΥ: Διαμαρτυρία επαγγελματιών για το ψηφιακό πελατολόγιο (video)

Επιχειρηματίες και επαγγελματίες από τη Νάξο διαμαρτύρονται για ένα μέτρο που χαρακτηρίζουν άδικο και ανεφάρμοστο – «Επιβαρύνει αδικαιολόγητα τις μικρές επιχειρήσεις», δηλώνει ο Κ. Φαρκώνας.

Κυκλάδες: Κατασκευαστικά παράδοξα σε Πάρο – Σέριφο προκαλούν αντιδράσεις

Δύο χαρακτηριστικές περιπτώσεις σε νησιά των Κυκλάδων οι οποίες προκάλεσαν τις αντιδράσεις των τοπικών κοινωνιών

Blue Star Naxos: Ο Cpt Πολυχρόνης Ραπτάκης μιλά για τη ζωή στη θάλασσα και τις δυσκολίες της ακτοπλοΐας (video)

Ο cpt Πολυχρόνης Ραπτάκης άνοιξε την καρδιά του στην κάμερα της ΕΡΤ3, περιγράφοντας τη μοναξιά του ναυτικού και τα προβλήματα των λιμενικών υποδομών. (video)

Κίνηση για τη Προστασία των Νησίδων – Νάξος: “Όχι στη θυσία της Δονούσας”, έρχονται ενημερωτικές συναντήσεις

Δύο εκδηλώσεις στη Νάξο για την απειλή που συνιστούν τα πλωτά αιολικά στη Δονούσα και οι νέες ανεμογεννήτριες στο Αιγαίο - Πότε και Που ;

Νάξος: “Fast & Furious” στις Αμμοθίνες της Πλάκας

Επεισόδιο με όχημα μέσα σε προστατευόμενη περιοχή Natura 2000 στη Νάξο – Καταγγελία πολιτών και άμεση παρέμβαση της Αστυνομίας

Κουφονήσι: Μπαίνει νέο πλοίο; από 3 Ιουνίου το πρωινό δρομολόγιο του Blue Star Naxos

Ενημέρωση από τον ΣΤΕΚ για τις φετινές συνδέσεις, τις ανησυχίες των επαγγελματιών και τις επερχόμενες ανακοινώσεις της Hellenic Seaways – Blue Star Ferries σχετικά με την ακτοπλοϊκή σύνδεση του Κουφονησίου

Blue Star Ferries: Τροποποίηση δρομολογίων σε πλοία προς Βόρειο Αιγαίο και Δωδεκάνησα

Με την ένταξη των ανέμων να αγγίζει και τα 9 μποφόρ έχουμε τροποποίηση δρομολογίων από τον Πειραιά προς Δωδεκάνησα και Βόρειο Αιγαίο