Η ολοκλήρωση των εργασιών του δρόμου Χώρας – Εγγαρές από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου αναδεικνύει ένα πολύ σημαντικό ζήτημα… Ο δρόμος Εγγαρές – Απόλλωνα γιατί δεν συντηρείται, με αποτέλεσμα η άσφαλτος να μοιάζει με παγίδα για όσους κινούνται σ’ αυτή τη διαδρομή…
Αυτές τις ημέρες ολοκληρώνεται ο επαρχιακός δρόμος Χώρας – Εγγαρών. Έχει μετατραπεί σε κάτι όμορφο που σε προσελκύει να τρέξεις και να απολαύσεις τη διαδρομή. Με αρκετή ασφάλεια, από τη στιγμή που μέσω του προγράμματος της περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, έχουν γίνει όλες εκείνες οι δράσεις (κυρίως σε γεφυράκια και παρόδους) ώστε όσοι βρίσκονται σε ένα αυτοκίνητο ή μηχανή να μην φοβούνται τι θα συναντήσουν…
Όμως, υπάρχει ένα αλλά… Κι αυτό έχει να κάνει με το δρόμο από τις Εγγαρές προς τον Απόλλωνα. Μία διαδρομή που σίγουρα όλοι απολαμβάνουν λόγω του τοπίου και με την αύρα της θάλασσας να σε ταξιδεύει… Όμως,… Η διαδρομή δεν είναι εύκολη. Δυστυχώς, η άσφαλτος έχει χαλάσει. Σε πολλά σημεία όπως βλέπετε και στις φωτογραφίες που μας έστειλε φίλος αλλά έχουμε κι εμείς ίδια γνώση από το 2011 όταν και βρεθήκαμε στη Νάξο, αγγίζει τα όρια της επικινδυνότητας. Και το ερώτημα είναι σε ποιον ανήκει η ευθύνη συντήρησης;
Στο Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων. Και εδώ είναι το παράδοξο αυτής της διαδρομής… Γιατί παράδοξο; Μα γιατί από την Χώρα έως τις Εγγαρές η ευθύνη συντήρησης ανήκει στην Περιφέρεια και στο υπόλοιπο έως τον Απόλλωνα στο Δήμο. Πως έγινε αυτό; Μα πολύ απλά γιατί η Νάξος όπως και τα νησιά του Αιγαίου στηρίζονται όσον αφορά την οδοποιία τους σε Βασιλικό Διάταγμα του 1956 (!!!) με αριθμό ΦΕΚ 47 που ορίζει ποιοι δρόμοι είναι επαρχιακοί. Δεν το πιστεύετε ε; Τι να κάνουμε αυτή είναι η σκληρή αλήθεια καθώς τότε ορίστηκε ποιοι δρόμοι είναι επαρχιακοί (9 τον αριθμό) και απλώς μετά το 2007 και το 2010, τον Νοέμβριο υπήρξαν τροποποιήσεις , οι οποίες και ουσιαστικά μετέφρασαν στην δημοτική το κείμενο εκείνο το διατάγματος. Και επειδή υπάρχουν και κακοί, υπάρχει και μία σημαντική προσθήκη. Στην τροποποίηση αυτή υπάρχουν οι αναφορές για τους εννέα επαρχιακούς δρόμους της Νάξου και η διαφοροποίηση ότι η Νάξος ξεκινάει από τα όρια του σχεδίου Πόλεως και όχι από το λιμάνι όπως θεωρούσαν έως τότε…
Επαρχιακοί δρόμοι
Ποιοι είναι λοιπόν οι επαρχιακοί δρόμοι της Νάξου για τους οποίους την ευθύνη φέρει η Περιφέρεια και οι τεχνικές της υπηρεσίες; Όπως βλέπουμε λοιπόν μέσα από το ΦΕΚ Β 1985/ 10-10-2007 και την σχετική τροποποίηση της 22ης Νοεμβρίου 2010 οι δρόμοι είναι:
1. Νάξος (όριο σχεδίου πόλης) – Χάλκι – Απέραθος (μέσω Γαλανάδου και Φιλοτίου, του οποίου εξαιρείται το τμήμα της οδού εντός των ορίων του οικισμού)
2. Απέραθος – Κόρωνος – Σκαδός – Όρμος Απόλλωνα μέσω Σταυρού, Κεραμωτής και Κωμιακής.
3. Χαλκί – Μονή – Σταυρός – Κεραμωτής.
4. Απέραθος – Όρμος Μουτσούνας.
5. Δαμαριώνας – Φιλότι, του οποίου εξαιρείται το τμήμα της οδού εντός των ορίων του οικισμού)
6. Γαλανάδο – Σαγκρί – Πολίχνη, μέσω Γλινάδου, Αγ. Αρσενίου και Βίβλου.
7. Ενωτική Επαρχ. Οδών 1 και 6 στο Σαγκρί.
8. Νάξος (όριο σχεδίου πόλης) – Εγγαρές – Κινίδαρος – Μονή, μέσω Αχάψης.
9. Νάξος (όριο σχεδίου πόλης) – Μέλανες – Ποταμιά – Άνω Ποταμιά – Χαλκί μετά διακλαδώσεων Αγίου Θαλαλαίου και Μύλων – Κουρουνοχωρίου.
Διευκρίνιση: η Απέραθος είναι η Απείρανθος ή τ’ Απεράθου, η Πολίχνη είναι η ευρύτερη περιοχή της Μικρής Βίγλας και η Αχαψη είναι η Γαλήνη. Αλλά είπαμε βασιλικό διάταγμα του 1956 είναι αυτό…
Οπότε μπορεί κανείς να κατανοήσει γιατί κάποιοι δρόμοι συντηρούνται περισσότερο ή λιγότερο από τους άλλους..
Στο συγκεκριμένο δρόμο πάντως, η Δημοτική αρχή προσπαθεί με κάθε μέσο να τον κρατήσει καθαρό, να μειώσει την όποια επικινδυνότητα μπορεί να εμφανιστεί όπως είχε κάνει πριν από μερικά χρόνια στο ύψος των Αγίων Θεοδώρων όταν κάλυψε το κενό που είχε δημιουργηθεί… Όμως, η αλήθεια είναι ότι ο δρόμος δεν είναι στη καλύτερη δυνατή κατάσταση. Ειδικά όταν συγκρίνεται με την άσφαλτο που μόλις έχει ριχτεί στην διαδρομή από την Χώρα έως τις Εγγαρές. Οπότε, η Δημοτική Αρχή θα πρέπει να αναλάβει δράση και να προχωρήσει στην βελτίωση της οδοποιίας και σ’ αυτό το κομμάτι. Ιδιαίτερα σημαντικό όχι μόνο για τουριστικούς λόγους, αλλά γιατί κάθε χρόνο όλο και περισσότεροι είναι οι μόνιμοι κάτοικοι που κινούνται σ’ αυτή τη διαδρομή…
Και να μην μαδάμε κάθε μέρα τη μαργαρίτα ποιος είναι ο αρμόδιος και ποιος όχι…