Η ΕΕ απαίτησε με καθόλου εύσχημο τρόπο την απένταξη της πεζοδρόμησης της Πανεπιστημίου και της ανάπλασης του Φαληρικού Όρμου λέγοντας ότι «αυτά είναι περιττά και έργα διακόσμησης»
Σε μία περίοδο που θεωρητικά η Ελλάδα έχει μπει σε δρόμο ανάπτυξης, ήρθε με τον πλέον κυριαρχικό τρόπο η Ευρωπαϊκή Ένωση να αποδείξει ακόμη και στον πλέον αισιόδοξο Έλληνα πολίτη ότι όχι μόνο δεν έχει βγει από την ύφεση αλλά το κυριότερο, ότι οι Βρυξέλλες είναι το απόλυτο αφεντικό της Ελληνικής Οικονομίας. Τι εννοούμε; Ότι σύμφωνα με την εφημερίδα «Βήμα» η Ευρωπαϊκή Ένωση απαίτησε την απένταξη της πεζοδρόμησης τους Πανεπιστημίου και της ανάπλασης του Φαληρικού Όρμου από το ΕΣΠΑ για την περίοδο 2014-20. Σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έστειλε τελεσίγραφο στην κυβέρνηση, απαιτώντας την απένταξη των συγκεκριμένων έργων από το «νέο ΕΣΠΑ» καθώς πηγές στις Βρυξέλλες αναφέρουν ότι δεν είναι δυνατό να χρηματοδοτηθούν «διακοσμητικά έργα», σε περίοδο έλλειψης πόρων και ενώ εκκρεμεί η ολοκλήρωση των διευρωπαϊκών δικτύων της χώρας, αλλά και άλλων έργων προτεραιότητας.
Ήδη, το Ίδρυμα Ωνάση, το οποίο χρηματοδότησε τις μελέτες του Rethink Athens για την πεζοδρόμηση του κεντρικού άξονα της Αθήνας, εξέφρασε με ανακοίνωσή του τον προβληματισμό και τη λύπη του για τις εξελίξεις. Μάλιστα, διερωτάται για το ποιος θα αναλάβει την ευθύνη για την περαιτέρω επιδείνωση του κέντρου των Αθηνών, «που συνεπάγεται η ενδεχόμενη ακύρωση του Rethink Athens;».
Το Μέγαρο Μαξίμου, σε συνεννόηση με τα συναρμόδια υπουργεία, μη έχοντας άλλη επιλογή αποδέχθηκε τα τετελεσμένα, όταν η είδηση της κοινοτικής παρέμβασης έφτασε στο Μέγαρο Μαξίμου, σύμφωνα με το «Βήμα». Έτσι, η υλοποίηση των δύο έργων είναι αδύνατη, καθώς δεν υπάρχουν εθνικοί πόροι για να καλύψουν το κόστος τους. Το σκεπτικό της Κομισιόν είναι πως από τη στιγμή που υπάρχει τέτοια οικονομική στενότητα και δεν έχουν προχωρήσει το οδικό δίκτυο που αφαιρέθηκε από τις παραχωρήσεις, οι σιδηροδρομικοί άξονες και οι απαραίτητες εθνικού χαρακτήρα υποδομές, δεν είναι δυνατόν να λαμβάνουν προτεραιότητα έργα συμπληρωματικού χαρακτήρα. Μάλιστα, θεωρούν την πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου με επέκταση του τραμ ένα έργο τουριστικό και περιττό, ενώ παρόμοια άποψη εκφράζουν και τα για τρία υποέργα που σχεδιάζει να εκτελέσει το υπουργείο Υποδομών στο Φάληρο, ενόψει της ολοκλήρωσης του έργου των 500 εκατ. ευρώ που χρηματοδοτεί το ίδρυμα Νιάρχου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι μόλις πριν πέντε ημέρες ο υπουργός Υποδομών, Μ. Χρυσοχοϊδης, σε ερώτηση στη Βουλή είχε απαντήσει ότι μέσα στον Δεκέμβριο θα γίνει η δημοπράτηση του έργου ώστε να αναλάβει το ταχύτερο ο ανάδοχος. Τα νέα δεδομένα τινάζουν στον αέρα τον σχεδιασμό και το όνειρο χιλιάδων Αθηναίων να δουν το κέντρο πλήρως μεταμορφωμένο. Εκτός κι αν υπάρξουν άλλοι τρόποι χρηματοδότησης για ένα έργο που το κόστος του ξεπερνά τα 100 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με το σχέδιο οι παρεμβάσεις στο κέντρο της Αθήνας θα ξεκινούσαν από την Αμαλίας και θα φθάσουν μέχρι την Πλατεία Αιγύπτου. Οι δρόμοι, όπως είναι η Ρήγα Φεραίου ή η Πεσμαζόγλου, θα είναι πεζόδρομοι, η Ομόνοια θα αποκτήσει τη νεοκλασική της μορφή, όπως ήταν παλαιότερα, ανάπλαση της Πλατείας Δικαιοσύνης και το πολύ σημαντικό είναι ότι δεν κλείνει την Πανεπιστημίου. Η Ακαδημίας θα έχει αντίστροφη κίνηση, δηλαδή τα αυτοκίνητα δεν θα ανεβαίνουν, αλλά θα κατεβαίνουν και αυτό στο πλαίσιο των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων που προανέφερα. Η Σταδίου θα συνδεθεί με την Πειραιώς. Από την Πειραιώς θα έρχονται και θα κατευθύνονται προς το Σύνταγμα μέσω της Σταδίου. Θα υπάρχουν διαμπερείς κινήσεις, π.χ. η Μπενάκη, η Ομήρου για τα λεωφορεία θα επιτρέπουν και τη διαμπερή κίνηση σε κάποια σημεία. Ταυτόχρονα, θα υπάρχει πρόσβαση για τα ΙΧ να ξεφορτώνουν, για τα λεωφορεία, για τα αυτοκίνητα τροφοδοσίας των καταστημάτων.
Με την ανάπλαση της Πανεπιστημίου θα δημιουργηθεί ένα μεγάλο γραμμικό πάρκο, όπου θα φυτευτούν 800 δένδρα και φυτά. Οι αρχιτέκτονες κήπου έλαβαν υπόψη το τι φύεται στην Αττική και τα δένδρα θα είναι αντίστοιχα. Σύμφωνα με τις μελέτες, το καλοκαίρι π.χ. θα έχουμε μια μέση πτώση της θερμοκρασίας έως 2-3 βαθμούς. Στόχος είναι ο εργολάβος να αναδειχθεί με σύμβαση στο πρώτο εξάμηνο του 2015. Το κόστος θα ανέλθει στα 105 εκατ. ευρώ