Τρίτη, 22 Ιουλίου, 2025
ΑρχικήΚοινωνίαΑρχαία Ελληνικά:βατά και χωρίς εκπλήξεις.

Αρχαία Ελληνικά:βατά και χωρίς εκπλήξεις.

|

Τρίτη ημέρα των πανελλαδικών εξετάσεων και με τη βοήθεια του Φροντιστηρίου «Παιδεία» παραθέτουμε τις εκτιμήσεις για τα Αρχαία Ελληνικά 

Ποια είναι η εκτίμηση για τα θέματα των αρχαίων ελληνικών στην 3η ημέρα των Πανελλαδικών εξετάσεων; Με τη βοήθεια του Γιώργου Βάβουλα – διευθυντή του φροντιστηρίου «Παιδεία» και της Αννας Ραγκούση έχουμε την πρώτη εκτίμηση: Σε γενικές γραμμές, τα θέματα είναι βατά και χωρίς εκπλήξεις. Συγκεκριμένα, στο διδαγμένο κείμενο, τα ζητούμενα είναι από την τρίτη και τέταρτη ενότητα των «Ηθικών Νικομαχείων». Και οι ερμηνευτικές και οι λεξιλογικές ασκήσεις είναι βατές. Η ερώτηση εισαγωγής φέτος είναι ανάπτυξης.Το αδίδακτο κείμενο είναι απόσπασμα από τον «Ευθύδημο» του Πλάτωνα. Τα γραμματικά ζητούμενα καλύπτουν μεγάλη έκταση της γραμματικής, χωρίς κάποια παγίδα. Οι όροι που ζητούνται για συντακτική αναγνώριση είναι εύκολοι. Προσοχή χρειάζεται η ανάλυση της υποθετικής μετοχής που ζητείται.

Και αναλυτικά…

ΓΝΩΣΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

Α1. Με ανάλογο τρόπο και οι οικοδόμοι και όλοι οι άλλοι (τεχνίτες γίνονται)∙ χτίζοντας δηλαδή με καλό τρόπο σπίτια, θα γίνουν καλοί οικοδόμοι, χτίζοντάς τα όμως με κακό τρόπο, θα γίνουν κακοί. Γιατί αν δεν ήταν έτσι, καθόλου δε θα χρειαζόταν ο διδάσκαλος και όλοι θα ήταν καλοί ή κακοί από τη φύση τους. Το ίδιο λοιπόν συμβαίνει και με τις αρετές κάνοντας δηλαδή όσα συμβαίνουν στη συναλλαγή μας με τους άλλους ανθρώπους άλλοι γινόμαστε δίκαιοι και άλλοι άδικοι, ενώ κάνοντας όσα έχουν μέσα τους το στοιχείο του φόβου και συνηθίζοντας να αισθανόμαστε φόβο ή θάρρος, γινόμαστε άλλοι ανδρείοι και άλλοι δειλοί. Το ίδιο συμβαίνει και σχετικά με τις επιθυμίες και την οργή∙ άλλοι δηλαδή γίνονται σώφρονες και πράοι και άλλοι ακόλαστοι και οργίλοι, οι πρώτοι με το να συμπεριφέρονται με αυτόν το συγκεκριμένο τρόπο στις περιστάσεις αυτές(σε αυτά) και οι άλλοι με τον αντίθετο τρόπο. Και με ένα λόγο λοιπόν, τα μόνιμα στοιχεία του χαρακτήρα μας διαμορφώνονται από την επανάληψη όμοιων ενεργειών. Γι’ αυτό πρέπει να προσδίδουμε μια ορισμένη ποιότητα στις ενέργειές μας∙ γιατί σύμφωνα με τις διαφορές αυτών των ενεργειών θα ακολουθήσουν τα μόνιμα στοιχεία του χαρακτήρα μας.

Β1. «καὶ διαφέρει τούτῳ πολιτεία πολιτείας ἀγαθὴ φαύλης» Η διάκριση των πολιτευμάτων κατά τον Αριστοτέλη

Ο Αριστοτέλης διακρίνει τα πολιτεύματα σε καλά και λιγότερο καλά και όχι σε καλά και κακά. Ο Αριστοτέλης συνήθως κάνει διάκριση ανάμεσα στα ορθά πολιτεύματα και τις παρεκβάσεις τους, δηλαδή τις εκτροπές από αυτά. εδώ προϋποτίθεται ότι ο νομοθέτης επιδιώκει σε κάθε περίπτωση το καλό των πολιτών· απλώς μπορεί να μην έχει πάντοτε επιτυχία στον στόχο του αυτόν. Πρωταρχικός στόχος όλων των νομοθετών, και άρα και των πολιτευμάτων μέσα στα οποία δρουν, είναι να κάνουν τους πολίτες ενάρετους ασκώντας τους στην ηθική αρετή, προκειμένου να φτάσουν στον ύψιστο στόχο, την ευδαιμονία για να είναι και η πολιτεία αγαθή. Συνεπώς κριτήριο διάκρισης των πολιτευμάτων είναι ο βαθμός επιτυχίας του έργου των νομοθετών. Αξίζει να τονιστεί ότι η λέξη «φαύλης» (που κανονικά «φαῦλος» σημαίνει κακός, ευτελής, ασήμαντος) χρησιμοποιείται εδώ με διαφορετική σημασία, έτσι ώστε να ανταποκρίνεται στις αντιλήψεις του φιλοσόφου.

«καὶ διὰ τῶν αὐτῶν καὶ γίνεται πᾶσα ἀρετὴ καὶ φθείρεται» Ο Αριστοτέλης προσθέτει νέο επιχείρημα, με το οποίο δείχνει ότι η αρετή είναι προϊόν εθισμού και η ποιότητά της εξαρτάται από την ποιότητα του εθισμού που την προκαλεί. Τα ρήματα «γίνεται – φθείρεται» μας παραπέμπουν στο θεμελιώδες αντιθετικό ζεύγος της φιλοσοφικής σκέψης «γένεσις – φθορά». Η γένεση συντελείται με την άσκηση. Οι άνθρωποι γίνονται αγαθοί εθιζόμενοι στα αγαθά. Μόνο που τώρα προσθέτει ένα νέο στοιχείο: το εὖ ή το κακῶς. Η αντίθεση ανάμεσα στα ρήματα γίνεται φανερή με την παρουσία των επιρρημάτων εὖ ή το κακῶς. Δεν αρκεί δηλαδή η εξάσκηση για την απόκτηση της ηθικής αρετής. Πρέπει αυτή να γίνεται με σωστό τρόπο, δηλαδή με την εφαρμογή ηθικών κανόνων, διαφορετικά δεν αποκτιέται η ηθική αρετή και οι άνθρωποι γίνονται κακοί.

«ἐκ τῶν ὁμοίων ἐνεργειῶν αἵ ἕξεις γίνονται» Στην ενότητα αυτή εμφανίζεται μια νέα έννοια, η «ἕξις». Η λέξη αυτή ετυμολογικά παράγεται από το θέμα του μέλλοντα του ρήματος «ἔχω». Η λέξη αρχικά δήλωνε την «κατοχή», την απόκτηση», · αργότερα η λέξη χρησιμοποιήθηκε και για να δηλωθεί η ιδιότητα που απέκτησε και έχει πια κανείς αφού επανέλαβε κάτι τόσες φορές, ώστε να του έχει γίνει πια συνήθεια. Για τον Αριστοτέλη η λέξη απέκτησε ηθικό περιεχόμενο: είναι τα μόνιμα στοιχεία του χαρακτήρα μας, που αποκτιούνται με την επίμονη άσκηση και την επανάληψη συγκεκριμένων ενεργειών. Οι έξεις έχουν διττό χαρακτήρα, μπορεί να είναι καλές ή κακές. Τα μόνιμα αυτά στοιχεία αποκτιούνται με την επανάληψη μιας πράξης, που συνιστά την «ἕξιν». Ακριβώς ότι η «ἕξις» απορρέει από εθισμό και δεν είναι κάτι έμφυτο φαίνεται και από τη χρήση του ρήματος «γίνονται», το οποίο δείχνει ότι η «ἕξις» προκύπτει μέσα από μία διαδικασία, από ένα βαθμιαίο τρόπο διαμόρφωσής της και κατάκτησής της από τον άνθρωπο

Β2. α. O Αριστοτέλης τόνισε ο φιλόσοφος ότι καμιά ηθική αρετή δεν υπάρχει εκ φύσεως, αλλά είναι αποτέλεσμα εθισμού, συνεχούς επανάληψης. Αυτό που συμβαίνει με τις αρετές είναι ίδιο με αυτό που σημαίνει και στις τέχνες, Ο ρόλος των τριών λέξεων «Οὕτω δὴ καὶ» είναι εισαγωγικός στο νέο επιχείρημα του Αριστοτέλη. Δηλώνει ότι όσα θα πει είναι συνέχεια των προηγούμενων. Μάλιστα δεν πρόκειται για απλή συνέχεια αλλά για αναλογία με όσα αναφέρθηκαν προηγουμένως. Ο φιλόσοφος χρησιμοποιεί δηλαδή σ’ αυτή την ενότητα αναλογικό συλλογισμό (αναλογική σύνδεση των εννοιών τέχνη και αρετή): όπως για την εκμάθηση των τεχνών είναι απαραίτητος ο εθισμός σε κατάλληλες ενέργειες, έτσι και για την κατάκτηση των ηθικών αρετών έχει σημασία η επανάληψη ίδιων πράξεων («ὁμοίων ἐνεργειῶν»).

 β. Ο Αριστοτέλης προβαίνει στην παρουσίαση παραδειγμάτων για να δείξει ότι, όπως και στις τέχνες, έτσι και στις αρετές η απόκτησή τους γίνεται με τον εθισμό και η ποιότητά τους εξαρτάται από την ποιότητα του εθισμού που προηγήθηκε. Με τη χρήση των ρηματικών τύπων που αναφέρονται σε πράξεις, «γινόμεθα – γίνονται – πράττοντες – ἐθιζόμενοι» δηλώνεται ενέργεια, ενώ ο ενεστώτας δηλώνει την επανάληψη. Έτσι, δίνεται η ευκαιρία στον Αριστοτέλη να αποδείξει τον βαθμιαίο τρόπο κατάκτησης της αρετής, καθώς και ότι και οι έξεις, όπως και οι αρετές, δεν υπάρχουν εκ φύσεως, αλλά είναι αποτελέσματα κάποιων ενεργειών. Ειδικότερα, το πρώτο παράδειγμα «πράττοντες γὰρ τὰ ἐν τοῖς συναλλάγμασι τοῖς πρὸς τοὺς ἀνθρώπους γινόμεθα οἳ μὲν δίκαιοι οἳ δὲ ἄδικοι» αναφέρεται στις κοινωνικές σχέσεις των ανθρώπων.

Με το δεύτερο παράδειγμα «πράττοντες δὲ τὰ ἐν τοῖς δεινοῖς καὶ ἐθιζόμενοι φοβεῖσθαι ἢ θαρρεῖν οἳ μὲν ἀνδρεῖοι οἳ δὲ δειλοὶ» ο Αριστοτέλης δείχνει ότι ο τρόπος με τον οποίο οι άνθρωποι μαθαίνουν να αντιμετωπίζουν τις δύσκολες και αντίξοες καταστάσεις στη ζωή τους, διαμορφώνει τη στάση και τη συμπεριφορά τους

 «Ὁμοίως δὲ καὶ τὰ περὶ τὰς ἐπιθυμίας ἔχει καὶ τὰ περὶ τὰς ὀργάς• οἳ μὲν γὰρ σώφρονες καὶ πρᾶοι γίνονται, οἳ δ’ ἀκόλαστοι καὶ ὀργίλοι, οἳ μὲν ἐκ τοῦ οὑτωσὶ ἐν αὐτοῖς ἀναστρέφεσθαι, οἳ δὲ ἐκ τοῦ οὑτωσί.» Με αυτό ο Αριστοτέλης εξηγεί ότι ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι τον ίδιο τον εαυτό τους και μάλιστα τις επιθυμίες και τις ορμές τους, πάθη τους καθορίζει τον χαρακτήρα τους.

Β3. Η σημασία της Ακαδημίας βρίσκεται ακριβώς στο γεγονός ότι ήταν το σημείο συνάντησης σημαντικών λογίων της εποχής… την ελάχιστα οπωσδήποτε ποιητική (τέτοια ήταν κατά βάση η ψυχοσύνθεση του Πλάτωνα).

Β4. γηγενής  γινόμενον ἐσθλός  ἐστίν μισαλλοδοξία  συναλλάγμασι δέος  δειλοί/ δεινοῖς στρεβλός  ἀναστρέφεσθαι

ΑΓΝΩΣΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

Γ1. Μου φαίνεται, είπα εγώ, ότι αναφέρεις ως ικανοποιητικό αποδεικτικό στοιχείο, ότι η τέχνη να γράφει κανείς λόγους δεν είναι εκείνη που θα έκανε ευτυχισμένο κάποιον αν την κατείχε. Κι όμως εγώ νόμιζα πως κάπου εδώ θα εμφανιζόταν η επιστήμη την οποία τόση ώρα αναζητούμε. Γιατί πραγματικά οι άνθρωποι αυτοί που γράφουν τους λόγους, όταν συναναστρέφομαι μαζί τους, μου δίνουν την εντύπωση, Κλεινία, πως είναι υπερβολικά σοφοί και η ίδια η τέχνη τους κάτι θαυμάσιο και σπουδαίο. και όμως αυτό δεν είναι καθόλου παράδοξο: γιατί αυτή αποτελεί μέρος της τέχνης των μάγων και (είναι) ελάχιστα κατώτερη από εκείνη, αφού αυτή γοητεύει φίδια, αράχνες, σκορπιούς και άλλα θηρία, καθώς και αρρώστιες, ενώ η άλλη τυχαίνει να γοητεύει και να ανακουφίζει και δικαστές και μέλη της εκκλησίας του δήμου και άλλα πλήθη.

Γ2. ἔφην: φάτε     κτησάμενος: ἐκτῶ      τις: τινῶν     εὐδαίμων: εὔδαιμον      ᾤμην: ᾠήθη φανήσεσθαι: πεφάνθω     πάλαι: παλαίτερον      κήλησις: κήλησι     τυγχάνει: τύχοιεν       οὖσα: ἐσομέναις

 Γ3.α. μοι: δοτική προσωπική του κρίνοντος προσώπου από το ρήμα δοκεῖς εὐδαίμων: Κατηγορούμενο στο τις μέσω του συνδετικού ρήματος ἄν εἴη          ἥν: Αντικείμενο στο ρήμα ζητοῦμεν         ἐκείνης: γενική συγκριτική από το επίθετο ὑποδεεστέρα  οὖσα: κατηγορηματική μετοχή που αναφέρεται στο υποκείμενο (ἡ δε) του ρήματος τυγχάνει

 Γ3.β. κτησάμενος: επιρρηματική υποθετική μετοχή συνημμένη στο υποκείμενο (τις) του ρήματος ἄν εἴη  Αναλύεται σε δευτερεύουσα επιρρηματική υποθετική πρόταση (λανθάνων υποθετικός λόγος) Y. εἴ τις κτήσαιτο (εἴ + ευκτική)  Α. εὐδαίμων ἄν εἴη (δυνητική ευκτική) Εκφέρεται με ευκτική που δηλώνει την απλή σκέψη του λέγοντος


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Μικρές Βιβλιοθήκες, Μεγάλες Ιστορίες στη Δονούσα

Δύο νέοι χώροι ανάγνωσης ανοίγουν τις σελίδες τους στο Μερσήνι και την Καλοταρίτισσα – Μια κοινότητα που επενδύει στον πολιτισμό

Ιστορική συμφωνία: Το ΣΕΦ περνά στον Ολυμπιακό για 49 χρόνια

Η Κυβέρνηση ανακοίνωσε την παραχώρηση του Σταδίου Ειρήνης και Φιλίας στην ΚΑΕ Ολυμπιακός για σχεδόν μισό αιώνα – Τι περιλαμβάνει η συμφωνία και ποιες οι δεσμεύσεις της ομάδας

Αλυκό Νάξου: Κατεδαφίζεται το φάντασμα του ξενοδοχείου – Σώζεται το κεδροδάσος

Υπεγράφη η σύμβαση κατεδάφισης των ερειπίων στο Αλυκό – Ένα διαχρονικό «τραύμα» για τη Νάξο οδεύει προς θεραπεία μετά από δεκαετίες αδράνειας

Καταργούνται οι προμήθειες στα ΑΤΜ, σημαντικές ελαφρύνσεις για πολίτες με τροπολογία Πιερρακάκη

Τέλος στις χρεώσεις αναλήψεων από ΑΤΜ άλλων τραπεζών και παρόχων – Δωρεάν συναλλαγές σε απομακρυσμένες περιοχές και πλαφόν 1,50€ για ξένες προμήθειες

Αναζωογόνηση προσώπου & σώματος με υαλουρονικό οξύ και μεσοθεραπεία

Αναζωογόνηση προσώπου και σώματος με υαλουρονικό οξύ και μεσοθεραπεία

Θλίψη στη Σχοινούσα: Το ύστατο χαίρε στη Ρίτα Μούρτζη από τον Σύλλογο Σχοινουσιωτών

Μια αγαπημένη παρουσία του νησιού έφυγε πρόωρα – Συγκινητικό μήνυμα αποχαιρετισμού και κάλεσμα για στήριξη στη μνήμη της

Μυστήριο με τον θάνατο 23χρονου εργαζόμενου στην Πάρο, ανοικτά όλα τα ενδεχόμενα

Ο νεαρός εντοπίστηκε βαριά τραυματισμένος στον λαιμό και άφησε την τελευταία του πνοή έπειτα από αεροδιακομιδή στην Αθήνα – Τι λέει η οικογένειά του

Σύρος: Ευχές για ταχεία ανάρρωση στον Δήμαρχο Σύρου – Ερμούπολης Αλέξη Αθανασίου

Σε κρίσιμη αλλά σταθερή κατάσταση στη Μονάδα Αυξημένης Φροντίδας του Νοσοκομείου Σύρου – Μηνύματα συμπαράστασης από πολίτες, συνεργάτες και εκπροσώπους της αυτοδιοίκησης

Οι Ολλανδοί ανακαλύπτουν την αυθεντική Κίμωλο, ιδανικός προορισμός για άνοιξη και φθινόπωρο

Ο έγκριτος ταξιδιωτικός ιστότοπος της Ολλανδίας griekenland.net προτείνει την Κίμωλο ως ήσυχο, αυθεντικό νησί για όσους αναζητούν γαλήνη, πεζοπορία και κυκλαδίτικη εμπειρία… εκτός τουριστικής αιχμής.

Κυκλάδες: Δύο συλλήψεις για βιασμό σε Μύκονο και Σύρο

Στη Μύκονο 30χρονος κατηγορείται για βιασμό 30χρονης αλλοδαπής – Στη Σύρο, 40χρονος φέρεται να επιχείρησε ασελγείς πράξεις σε βάρος 19χρονης στον Φοίνικα

Νάξος – «Τέλος στα πρόστιμα, Δήμαρχε – Πεζοδρόμηση τώρα»: Η κραυγή μίας πόλης που πνίγεται

Αδικημένοι επαγγελματίες κρεμούν πανό αγανάκτησης στην καρδιά της Νάξου και ζητούν κάτι απλό: Ίδιους όρους για όλους.

Έκτακτα μέτρα στη Σέριφο λόγω υπερκατανάλωσης νερού – Απαγορεύσεις και πρόστιμα

Ο Δήμος Σερίφου καλεί τους πολίτες να περιορίσουν τη χρήση νερού λόγω αυξημένης κατανάλωσης και περιορισμένων αποθεμάτων – Πρόστιμα έως και 1.000€ για παραβάτες.

Καμπανάκι Γιαννάκου για το Νοσοκομείο Σύρου: “Αν εφαρμοστεί το πρωτόκολλο, κλείνει”

Σοβαρές ελλείψεις σε ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό – Η υπερπροσπάθεια των βοηθών νοσηλευτών κρατά όρθιο το νοσοκομείο αναφοράς των Κυκλάδων

Νάξος: Πωλείται πέτρινο ακίνητο 37τ.μ. με αυλή στο Καστράκι, πολύ κοντά στη θάλασσα

Αναζητάτε επένδυση δίπλα στη θάλασσα; Ένα γοητευτικό πέτρινο ακίνητο με δυνατότητα αναβάθμισης και επέκτασης διατίθεται προς πώληση στο Καστράκι, κοντά σε μία από τις ομορφότερες παραλίες της Νάξου

Νάξος: Σύλληψη 70χρονου κυβερνήτη για παράνομο απόπλου σκάφους στον Πάνερμο

Παρά τις δυσμενείς καιρικές συνθήκες, επιβατηγό τουριστικό σκάφος απέπλευσε χωρίς άδεια από το Λιμεναρχείο

Νάξος – Κεραμωτή: Σήμερα το τελευταίο αντίο στην Σοφία Φυρογένη

Η Κεραμωτή Νάξου αποχαιρετά μια αγαπημένη μορφή της τοπικής κοινωνίας – Αντί στεφάνου, δωρεά στον Ιερό Ναό από τον Σύλλογο Κεραμωτής

Ηρακλειά: Ειρηνική διαμαρτυρία στο λιμάνι με επίκεντρο την μη έλευση του Tera Jet 2

Μεγάλη αναστάτωση στην Ηρακλειά λόγω της αιφνίδιας διακοπής του καθημερινού δρομολογίου της SeaJets. Εκατοντάδες επισκέπτες χωρίς εισιτήρια, καταλύματα με ακυρώσεις και οι κάτοικοι σε κινητοποιήσεις για να σωθεί η τουριστική σεζόν.

Νάξος: Ψήφισμα του Προοδευτικού Ομίλου Γλινάδου για τον θάνατο του Γεωργίου Δημητροκάλλη

Ομόφωνη απόφαση του Δ.Σ. για να τιμηθεί η μνήμη του πρώην Προέδρου και ενεργού μέλους του Συλλόγου, Γεωργίου Δημητροκάλλη (Μίχαλου)

Η SEAJETS εξασφαλίζει δωρεάν μετακίνηση από και προς Ηρακλειά για όλους τους επιβάτες

Πρωτοβουλία ευθύνης από την εταιρεία και το Ίδρυμα Τάκης Ηλιόπουλος για τη στήριξη της τουριστικής σύνδεσης με τις Μικρές Κυκλάδες

Αλυκό Νάξου: Κατεδαφίζεται το φάντασμα του ξενοδοχείου – Σώζεται το κεδροδάσος

Υπεγράφη η σύμβαση κατεδάφισης των ερειπίων στο Αλυκό – Ένα διαχρονικό «τραύμα» για τη Νάξο οδεύει προς θεραπεία μετά από δεκαετίες αδράνειας