«Καυτός» ο Ιούνιος για το αεροδρόμιο της Νάξου με αύξηση της τάξης του 28% στο πρώτο εξάμηνο του 2017 και κατά 30% τον Ιούνιο – Σχεδόν 250 πτήσεις το μήνα (!!!) τη στιγμή που στη τελευταία συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων ο «καβγάς» ήταν για το εάν υπάρχουν λεφτά για την επέκταση του αεροδρομίου
Είναι στιγμές που λες… «κάτι κινείται σ’ αυτό το νησί»… Αισθάνεσαι αισιόδοξος για την επόμενη ημέρα.. Βλέπεις τα στοιχεία που σου έχει δώσει το τμήμα Πολιτικής Υπηρεσίας του αεροδρομίου Νάξου να τσιμπιέσαι εάν είναι αλήθεια: 8.761 επιβάτες κινήθηκαν τον μήνα Ιούνιο μέσω του αεροδρομίου… Πραγματοποιήθηκαν 248 πτήσεις με τα αεροσκάφη της Aegean / Olympic Air και της Sky Express. Και ξέρεις ότι οι επόμενοι δύο μήνες (Ιούλιος και Αύγουστος) θα είναι ανάλογοι… Παρατηρείς τα στοιχεία και βλέπεις ότι σε σχέση με την περσινή χρονιά όλα είναι διαφορετικά. Πολύ καλύτερα… Δύο αεροπορικές εταιρείες…
Η μία (Aegean Air) πραγματοποίησε 196 πτήσεις και μετέφερε 3.685 επιβάτες ενώ πήρε 3.536… και σκέφτεσαι ότι πέρυσι είχε και λιγότερες πτήσεις (188) αλλά και συνολικά μετέφερε λιγότερους επιβάτες (6.063). Και το καλύτερο είναι ότι υπάρχει μία δεύτερη εταιρεία. Η sky Express που είχε 52 πτήσεις τον Ιούνιο και μετέφερε 1513 επιβάτες, εκ των οποίων οι 595 ήταν οι αφίξεις… Και λες; «Ναι» κάτι έχει αλλάξει. Και συν τοις άλλοις υπάρχουν καλύτερες τιμές… Προσφορές από τις δύο εταιρείες από και προς τη Νάξο. Έστω κι εάν αυτή τη περίοδο οι περισσότερες θέσεις είναι κλεισμένες από αλλοδαπούς που έρχονται ή επιστρέφουν στο σπίτι τους…
Και παρατηρείς το πρώτο εξάμηνο. Και βλέπεις ότι η άνοδος είναι εντυπωσιακή. Αγγίζει το 30%. Κάτι που σημαίνει ότι υπάρχει προοπτική… Αρκεί να γίνουν τα υπόλοιπα έργα. Να βελτιωθεί ο αεροσταθμός, να δημιουργηθούν καλύτερες αίθουσες υποδοχής ή παραλαβής αποσκευών… Γιατί πλέον δεν έρχονται 30 επιβάτες την ημέρα. Πλέον έχει τέσσερις ή έξι πτήσεις την ημέρα… Με βάση την ενημέρωση που έχουμε, αυτή τη στιγμή δρομολόγια (από την 1η Ιουνίου έως 30 Σεπτεμβρίου) κινούνται: Δευτέρα – Τρίτη (4 πτήσεις), Πέμπτη – Σάββατο (3 πτήσεις), Παρασκευή (5 πτήσεις) και Κυριακή (6 πτήσεις). Από τις 7.30 το πρωί έως τις 18.35 το απόγευμα και με δεδομένο ότι ως γνωστό δεν έχουμε φώτα για νυχτερινές πτήσεις…
Και αρχίζουν να δημιουργούνται όλο και περισσότερες απαιτήσεις… Οι επιχειρηματίες που ασχολούνται με τις εταιρείες αυτές θέλουν να κερδίσουν. Ήρθαν στο νησί, διαπίστωσαν τα προβλήματα υποσχέθηκαν και νέες γραμμές, είτε με Θεσσαλονίκη, είτε με Ηράκλειο. Αλλά με τι υποδομές αλήθεια;
Η κουβέντα για τα λεφτά
Και μετά σκέφτεσαι τι έγινε στο τελευταίο Δημοτικό συμβούλιο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων όπου συζητήθηκε το θέμα της τροποποιημένης απόφασης Έγκρισης των Περιβαλλοντικών Ορών (ΑΕΠΟ) όπου ναι μεν εγκρίθηκε από το σύνολο του Σώματος (ένας ψήφισε «λευκό») αλλά για μία ακόμη φορά είχαμε ένταση γύρω από το εάν υπάρχουν ή όχι τα χρήματα για την επέκταση όχι μόνο του διαδρόμου προσγειώσεων απογειώσεων αλλά και της αναβάθμισης των κτηριακών εγκαταστάσεων. Ο Δήμος διά του δημάρχου κου Μαργαρίτη επιμένει ότι λεφτά υπάρχουν (από τον Ιούνιο του 2014 υπάρχει κονδύλι ύψους 5.2 εκατ, ευρώ) ενώ η αντιπολίτευση ισχυρίζεται ότι μπορεί να υπάρχει ο προϋπολογισμός αλλά όχι ο κωδικός για τα χρήματα αυτά… Εν αρχή να σημειώσουμε ότι με την ολοκλήρωση της ΑΕΠΟ περνάμε στο επόμενο βήμα που είναι η υπογραφή από τον αρμόδιο υπουργό (πάμε μετά σε ΦΕΚ) και επιτέλους έναρξη διαδικασιών για τις απαλλοτριώσεις. Και μάλιστα ο κος Μαργαρίτης τις όρισε για τα τέλη Σεπτεμβρίου…
Η Δημοτική Αρχή επέμεινε ότι το «το έργο είναι ενταγμένο στο πρόγραμμα περιόδου 2014-2020 της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας. Στο πρόγραμμα αυτό γίνεται αναφορά στον πίνακα των χρημάτων που θα δοθούν στα διάφορα αεροδρόμια. Και η Νάξος είναι μέσα ενταγμένη με 5 εκατ». ενώ από τη πλευρά της η αντιπολίτευση διά του κου Νίκου Μαϊτου (επικεφαλής της παράταξης «Νησιωτική Πολιτεία») τόνισε «έχω αναζητήσει προσωπικά το κονδύλι αυτό και δεν το έχω εντοπίσει πουθενά. Πού είναι τα λεφτά αυτά;»
Ενώ όταν του δόθηκε το έγγραφο από τον κο Μαργαρίτη, ο κος Μαϊτός σχόλιασε «από πουθενά δεν αποδεικνύεται ότι υπάρχει εγκεκριμένο κονδύλι για την επέκταση του αεροδρομίου. Εδώ, έχουμε να κάνουμε με μια πρόταση της Υ.Π.Α προς το Υπουργείο για την υλοποίηση του έργου. Απόφαση ένταξης υπάρχει; Αν υπάρχει απόφαση ένταξης, τότε θα μπορούμε να πούμε ότι υπάρχει χρηματοδότηση του έργου». Κι από την πλευρά του ο κος Κορρές – επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης – τόνισε ότι «δεν είναι θέμα ότι δεν θέλουμε να γίνει το έργο, όμως δεν έχουμε τις απαραίτητες διαβεβαιώσεις από τα αρμόδια υπουργεία» και ψήφισε λευκό…
Τα έργα βελτίωσης
Ποιες είναι όμως τα έργα που περιλαμβάνονται στην μελέτη για βελτίωση / αναβάθμισης του αεροδρομίου Νάξου;
-Έργα επέκτασης διαδρόμου προσγειώσεων και απογειώσεων
-Επέκταση του διαδρόμου προς τον νότο (περιοχή απαλλοτριώσεων)
-Καθαρό επιχειρησιακό μήκος διαδρόμου, 1.200μ. και ζώνες ασφαλείας
-Νέα προτεινόμενη έκταση προς απαλλοτρίωση, 85 στρεμμάτων, για τις ανάγκες της επέκτασης
-Κατασκευή περίφραξης στα όρια της περιοχής επέκτασης
-Κατασκευή εσωτερικής περιμετρικής οδού του αεροδρομίου στα όρια της επέκτασης, 1,5 χλμ και πλάτους 6μ.
-Τοποθέτηση κατά μήκος της επέκτασης συστήματος φωτοσήμανσης μόνιμου τύπου (φωτιστικά κ.λπ.)
– Κατασκευή των απαιτούμενων υδραυλικών έργων (αποστράγγιση-αποχέτευση ομβρίων υδάτων κ.λπ.)
-Αποκατάσταση θιγόμενων οδικών παρεμβάσεων.
-Βελτίωση και αναβάθμιση των στοιχείων αερολιμενικής υποδομής
-Διαπλάτυνση του υφιστάμενου τροχοδρόμου από 15 σε 18μ., με συνολικό πλάτος, με τα των ερεισμάτων, 25μ.
-Κατασκευή δύο (2) νέων συνδετήριων τροχοδρόμων πλάτους 18μ. και συνολικού μήκους, με τα των ερεισμάτων, 25μ.
-Αντικατάσταση της υπάρχουσας φορητού τύπου φωτοσήμανσης με νέα μόνιμου τύπου στον υφιστάμενο διάδρομο και τροχόδρομο και επέκταση στους νέους τροχόδρομους με εγκατάσταση φωτιστικών διαδρόμου
-Επέκταση κατά 2.100m2 για αναδιαρρύθμιση και βελτίωση του υφιστάμενου κτηρίου του αεροσταθμού και διαμόρφωση περιβάλλοντος χώρου
-Κατασκευή βοηθητικών οικίσκων, αποθηκών και στεγάστρων, κατασκευή νέου πυροσβεστικού σταθμού-αμαξοστασίου 600m2
-Κατασκευή νέου υδατόπυργου, χωρητικότητας 130m3
-Προτεινόμενη απαλλοτρίωση 5.000m2, για ανάγκες χωροθέτησης πάρκου καυσίμων
-Απαλλοτρίωση περίπου 10 στρεμμάτων, για ανάγκες διαμόρφωσης χώρου στάθμευσης οχημάτων
-Απαλλοτρίωση 1.750m2, για διαμόρφωση περιβάλλοντος χώρου, βορείως του αεροσταθμού
-Απαλλοτρίωση 8.700m2, για ανάγκη μελλοντικής μεταφοράς των εγκαταστάσεων αεροναυτιλίας.
Με την αναβάθμιση του αεροδρομίου, ο διάδρομος θα έχει μεγαλύτερο επιχειρησιακό μήκος: 1.200μ., ο οποίος θα μπορεί να δεχτεί αεροσκάφη μεγαλύτερου τύπου, με βελτιωμένες πληρότητες Τέλος, εξασφαλίζεται η βελτιωμένη λειτουργία αεροδιαδρομικών υποσυστημάτων (άνεση επιβατών κ.λπ.)
Συγκεντρωτικά α’ εξαμήνου
Μήνας 2012 2013 2014 2015 2016 2017 ΣΥΝΟΛΟ
Ιανουάριος 938 862 1.023 1.029 960 515 5.327
Φεβρουάριος 1.049 1.133 994 985 929 650 5.740
Μάρτιος 1.376 1.056 1.106 1.274 1.142 863 6.817
Απρίλιος 1.759 1.703 2.158 2.576 1.663 2.954 12.813
Μάιος 2.130 2.364 2.610 4.023 3.190 5.667 19.984
Ιούνιος 2.558 2.605 3.990 6.514 6.063 8.761 30.491
ΣΥΝΟΛΟ 9.800 9.723 11.881 16.401 13.947 19.410 81.162
Σύνολο α’ εξαμήνου
Έτος Σύνολο Ποσοστό (%)
2012 9.800 –
2013 9.723 – 0,8
2014 11.881 + 18.2
2015 16.401 + 27.6
2016 13.947 – 17.6
2017 19.410 + 28.1
Ο Ιούνιος μέσα στο …χρόνο
Έτος Σύνολο Ποσοστό (%)
2012 2.558 –
2013 2.605 – 1,8
2014 3.990 + 34.7
2015 6.514 + 38.7
2016 6.063 – 7,4
2017 8.761 + 30.8