Τρίτη, 5 Αυγούστου, 2025
ΑρχικήΚινηματογράφοςΑμερική: Αποσύρεται το "Οσα Παίρνει ο Ανεμος" λόγω ρατσιστικών απεικονίσεων

Αμερική: Αποσύρεται το “Οσα Παίρνει ο Ανεμος” λόγω ρατσιστικών απεικονίσεων

|

“Όσα παίρνει ο άνεμος”: Η ταινία των οκτώ Οσκαρ και των 3.4 δις δολαρίων σε έσοδα, αποσύρεται…λόγω ρατσισμού – Η ατάκα του Ρετ που θεωρήθηκε ως η κορυφαία στην ιστορία και το Οσκαρ στην Χάτι Μακντάνιελ, η οποία κάθονταν στην πίσω σειρά του θεάτρου γιατί ήταν .. μαύρη 

Ελάτε μην μου πείτε ότι δεν έχετε κλάψει την στιγμή που ο Ρετ Μπάτλερ γυρίζει στην Σκάρλετ Ο’ Χάρα ανέκφραστος και της απαντά: «Frankly, my dear, I don’t give a damn»! («Ειλικρινά, αγάπη μου, δεν δίνω δεκάρα»)… Απάντηση που είχε έρθει στην ερώτηση της κακομαθημένης Σκάρλετ “Που θα πάω; Τι θα κάνω;”…

Αναφερόμαστε στην κορυφαία ενδεχομένως κινηματογραφική ταινία “Οσα Παίρνει ο Ανεμος”… Μία ταινία που έκανε την εμφάνισή της το 1939 και σάρωσε τα πάντα στο διάβα της… Πήρε οκτώ Οσκαρ με βάση τα σημερινά νούμερα απέφερε περισσότετα από 3.4 δις δολάρια στα ταμεία της εταιρείας παραγωγής και το 2005 είδε την απάντηση του Ρετ Μπάτλερ να βρίσκεται στην κορυφή των εκφράσεων του κινηματογράφου…

Σήμερα, επιστρέφει αλλά μέσα από μία είδηση που προκαλεί απογοήτευση .. Το HBO Max αποφάσισε να αποσύρει προσωρινά την ιστορική ταινία «Όσα παίρνει ο Άνεμος» από την ταινιοθήκη του, εξαιτίας της αμφιλεγόμενης απεικόνισης της δουλείας και γενικότερα των Αφροαμερικανών κατά την περίοδο του Αμερικανικού Εμφυλίου Πολέμου, η οποία αποτελεί πεδίο αντιπαράθεσης εδώ και δεκαετίες.

Το κύμα διαμαρτυρίας κατά του ρατσισμού και της αστυνομικής βίας που πυροδότησε ο θάνατος του Αφροαμερικανού Τζορτζ Φλόιντ στα χέρια της αστυνομίας, «πίεσε» για αυτή την κίνηση από την πλευρά της τηλεοπτικής πλατφόρμας, καθώς η μνήμη του δουλοκτητικού και αποικιοκρατικού παρελθόντος διαφόρων χωρών δεν έχει μείνει ανεπηρέαστη από την περιρρέουσα ατμόσφαιρα που έχει δημιουργήσει η δολοφονία του 46χρονου Αφροαμερικανού. Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι πρωτοβουλίες για αποκαθήλωση αγαλμάτων προσωπικοτήτων που συνδέονται με τη δουλεία και την αποικιοκρατία σε διάφορες ευρωπαϊκές πόλεις, όπως το Λονδίνο και η Αμβέρσα.

Η διάρκειας τεσσάρων ωρών ταινία του 1939, μία από τις εμβληματικότερες της «Χρυσής Εποχής» του Χόλιγουντ, κρίνεται αρνητικά από ορισμένους πανεπιστημιακούς και κριτικούς κινηματογράφου για την «καλλωπισμένη» απεικόνιση του αμερικανικού Νότου και της δουλείας του 19ου αιώνα. Η ταινία θεωρείται ότι ωραιοποιεί μία από τις πιο σκοτεινές πλευρές της αμερικάνικης Ιστορίας, παρουσιάζοντας το υπηρετικό προσωπικό των Λευκών, αποτελούμενο από Αφροαμερικανούς, να ζει ευτυχισμένο, να εργάζεται υπό κανονικές συνθήκες και να συνυπάρχει αρμονικά με τους αφέντες του.

Η συγκεκριμένη τάση ωραιοποίησης της Συνομοσπονδίας (Confederacy) είναι συχνά έργο ομάδων νοσταλγών αυτής της εποχής, οι οποίες προσπαθούν να προωθήσουν μία όμορφη και ρομαντική εικόνα του αμερικανικού Νότου της εποχής του Εμφυλίου Πολέμου. Αυτές οι οργανωμένες ομάδες υποστηρίζουν ότι οι Συνομόσπονδες Πολιτείες της Αμερικής πολέμησαν εναντίον των Βόρειων Πολιτειών, για να προστατεύσουν την πολιτική τους ανεξαρτησία και όχι για να διατηρήσουν τον βάρβαρο θεσμό της δουλείας.

Το Οσκαρ της Μακντάνιελ

Και βέβαια πριν από μερικά χρόνια, ο Τζορτζ Κλούνεϊ όταν κέρδισε το Όσκαρ Β΄Ανδρικού ρόλου για το ‘Syriana’, ανέφερε ότι η Ακαδημία είναι προοδευτική, μνημονεύοντας τη νίκη της μαύρης ηθοποιού Χάτι Μακντάνιελ για το ‘Όσα παίρνει ο άνεμος’ όταν “οι μαύροι ακόμα κάθονταν στο πίσω μέρος των θεάτρων”, είχε προκαλέσει αντιδράσεις. Κι αυτό γιατί στην πραγματικότητα η Μακντάνιελ και ο συνοδός της είχαν αναγκαστεί να καθίσουν στο πίσω μέρος του του θεάτρου στο οποίο γινόταν η τελετή. Στην εγκάρδια ομιλία της, η Μακντάνιελ ευχαρίστησε συγκινημένη την Ακαδημία και ευχήθηκε η νίκη της να προσδώσει τιμή στην κοινότητά της.

όσα παίρνει ο άνεμος

Γιατί κόψαμε την ταινία

Μιλώντας στο CNN, ένας εκπρόσωπος του HBO Max δήλωσε ότι το «Όσα Παίρνει ο Άνεμος» αποτελεί «ένα προϊόν της εποχής του, το οποίο παρουσιάζει ορισμένες εθνοτικές και φυλετικές προκαταλήψεις, οι οποίες, δυστυχώς, τότε αποτελούσαν κοινό τόπο στην αμερικάνικη κοινωνία». «Αυτές οι ρατσιστικές απεικονίσεις ήταν λάθος τότε και είναι λάθος σήμερα, και κρίναμε ότι το να αφήσουμε διαθέσιμο αυτό τον τίτλο χωρίς κάποια επεξήγηση και χωρίς κάποια καταγγελία αυτών των απεικονίσεων, θα ήταν ανεύθυνο», προσέθεσε ο εκπρόσωπος της τηλεοπτικής πλατφόρμας.

Τέλος, σημείωσε ότι όταν η ταινία επιστρέψει στο HBO Max, «αυτό θα γίνει με έναν διάλογο γύρω από το ιστορικό της πλαίσιο και μία καταγγελία αυτών των συγκεκριμένων απεικονίσεων», ενώ θα παρουσιάζεται εκ νέου «όπως ακριβώς είχε δημιουργηθεί», καθώς οποιαδήποτε προσπάθεια περικοπής σκηνών και παρέμβασης στην ταινία, «θα λειτουργούσε σαν ισχυρισμός, ότι αυτές οι προκαταλήψεις δεν υπήρξαν ποτέ».

Λογοκρισία και το 1939

Η ταινία πάντως είχε νικήσει την λογοκρισία που της ασκήθηκε για την λέξη «damn», που στα ελληνικά μπορεί να μεταφραστεί ως «ανάθεμα», αλλά είναι βρισιά στα αγγλικά και το 1939, απαγορευόταν να χρησιμοποιηθεί στον κινηματογράφο. Η ειρωνεία είναι ότι μέχρι και το 1934, είχε ακουστεί σε πολλές ταινίες χωρίς να προκαλέσει αντιδράσεις, αλλά οι κανόνες λογοκρισίας άλλαξαν στις αρχές της δεκαετίας του ’30. Οι συντελεστές του «Όσα Παίρνει ο Άνεμος» επέμεναν ότι η ατάκα έπρεπε να μείνει ως είχε και κινδύνεψαν να λάβουν πρόστιμο 5 χιλιάδων δολαρίων. Το ποσό ήταν τεράστιο και έτσι, αναγκάστηκαν να αλλάξουν τη στάση τους και την ατάκα. Έφτιαξαν μία λίστα με τις 17 εναλλακτικές επιλογές, οι οποίες βέβαια δεν τους ικανοποιούσαν καθόλου…
 
Ανάμεσά τους εκφράσεις όπως:  «Ειλικρινά, αγάπη μου, τίποτα δεν θα μπορούσε να με ενδιαφέρει λιγότερο», «Δεν με νοιάζει», «Με αφήνει παγερά αδιάφορο», «Μπορείς να πας στον διάολο, πολύ που με νοιάζει», «Έχω φτάσει στο τέλος», «Απλά δεν με νοιάζει»,ή  η «Η αδιαφορία μου είναι απεριόριστη»  Τελικά, δεν τις χρειάστηκαν. Η Motion Picture Association, που είχε επιβάλει τη λογοκρισία, χαλάρωσε τους κανόνες και επέτρεψε να χρησιμοποιούνται οι λέξεις «damn» και «hell» (κόλαση), όταν θεωρούνται «απαραίτητες για τον χαρακτήρα των ηρώων ή την μεταφορά από λογοτεχνικό έργο, δεδομένου ότι δεν προσβάλει την αισθητική των θεατών». Η απόφαση βγήκε την 1η Νοεμβρίου του 1939, μόλις ενάμισι μήνα πριν από την πρεμιέρα της ταινίας, στις 15 Δεκεμβρίου….
 
Με πληροφορίες από την σελίδα “Η μηχανή του Χρόνου”

Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Σε τελικό στάδιο η παραχώρηση των 22 μικρών περιφερειακών αεροδρομίων, ανάμεσά τους και της Νάξου

Αναμένεται ο διαγωνισμός για τη μεταβίβαση της διαχείρισης – Το Υπερταμείο αναζητά επενδυτικά σχήματα – Επίκεντρο η τουριστική δυναμική της Νάξου και της Πάρου

Δήμος Νάξου & Μικρών Κυκλάδων: Επικοινωνεί πλέον και ψηφιακά με τους δημότες μέσω του notify.gov.gr

Ειδοποιήσεις για υπηρεσιακά ζητήματα με SMS & email – Τι πρέπει να κάνουν οι πολίτες

Έκτακτο: Συλλήψεις υπευθύνων αρχαιολόγων και μελών της Εφορείας Κυκλάδων για τα πλέγματα στην Πορτάρα

Ραγδαίες εξελίξεις στην υπόθεση προστασίας του μνημείου – Αντιδράσεις και επόμενες κινήσεις της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων

Δημήτρης Ταλιάνης: Ο άνθρωπος που έδωσε ήχο στη φωτογραφία (video)

Το έργο του καταξιωμένου φωτογράφου και δημιουργού «ηχοραμάτων», με σταθμούς το Αιγαίο, τη Λέσβο και τη Σαντορίνη

Μαθαίνουμε Κολύμπι με Ασφάλεια και Παιχνίδι στην Αγιασσό

Δωρεάν μαθήματα κολύμβησης για παιδιά – 10 έως 13 Αυγούστου με πρωτοβουλία του Συλλόγου Σαγκριωτών Νάξου «Η ΠΡΟΟΔΟΣ»

«Η Σαντορίνη του φωτός: Οι ματιές της Nelly’s πριν τον σεισμό»

Μια φωτογραφική επιστροφή στον αυθεντικό νησιωτικό χώρο του μεσοπολέμου, μέσα από το βλέμμα της Nelly’s — από τις λήψεις του 1928 στα τείχη του Καστελιού Πύργου, καλοκαίρι 2025.

Έλεγχοι για ελεύθερη κατασκήνωση στο Κάτω Κουφονήσι, αυστηρές συστάσεις στους παραβάτες

Μεικτό κλιμάκιο της ΕΛ.ΑΣ. και του Λιμενικού Σώματος απομάκρυνε σκηνές και κατασκευές – Συνεχίζονται οι έλεγχοι στην περιοχή «Νερό»

Γιάννης Πολυχρονάκος: «Η Πορτάρα δεν αξίζει πρόχειρες λύσεις – Χρειάζεται ουσιαστική πολιτιστική διαχείριση»

Έντονη κριτική για την τοποθέτηση συρματοπλέγματος στο εμβληματικό μνημείο της Νάξου – Κάλεσμα για διάλογο και σεβασμό στην πολιτιστική κληρονομιά

Μία Νάξος ενωμένη στον συρτό γέφυρα μνήμης και ενότητας (photo)

Όταν ο χορός γίνεται γέφυρα μνήμης, ενότητας και ταυτότητας στην καρδιά του καλοκαιριού

«Γκαζιά στο χωριό, προσγείωση στον στύλο – Ένα ακόμα crash test στους δρόμους της Νάξου»

Όταν η τουριστική ταχύτητα συναντά την επαρχιακή… στενότητα: Τροχαίο έξω από το Γαλανάδο υπενθυμίζει τι σημαίνει "δρόμοι made in 1965".

Ο Tom Hanks στη Νάξο: Στιγμές απλότητας, χαμόγελα και μια σέλφι στην Απείρανθο

Ο χολιγουντιανός σταρ επισκέφθηκε τη Νάξο την Τετάρτη 30 Ιουλίου, ανακαλύπτοντας τη μαγεία του Σαγκρίου και της Απειράνθου – Ένα γεύμα, μια σέλφι και πολλές όμορφες αναμνήσεις

Κυκλάδες: Γυρίζουν την πλάτη στα «χρυσά» νησιά, “χαμένη” και η Αμοργός, σταθερή η Νάξος

Υψηλές τιμές και οικονομική πίεση στρέφουν Έλληνες και ξένους σε εναλλακτικούς, οικονομικότερους προορισμούς

Έκτακτο: Συλλήψεις υπευθύνων αρχαιολόγων και μελών της Εφορείας Κυκλάδων για τα πλέγματα στην Πορτάρα

Ραγδαίες εξελίξεις στην υπόθεση προστασίας του μνημείου – Αντιδράσεις και επόμενες κινήσεις της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων

Νάξος: Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων βάζει “όρια” στην Πορτάρα, τέλος στην ανεξέλεγκτη πρόσβαση

Η Εφορεία Αρχαιοτήτων βάζει “όρια” στην Πορτάρα – Τέλος στην ανεξέλεγκτη πρόσβαση - Όταν ο σεβασμός δεν είναι αυτονόητος, η προστασία γίνεται μονόδρομος

Hellenic Highspeed: Επιχείρηση ανάσυρσης του καταπέλτη με εκσκαφέα στα Κατάπολα

Από το απόγευμα του Σαββάτου παραμένει ακινητοποιημένο το πλοίο – Επιχείρηση ανάσυρσης του καταπέλτη με εκσκαφέα στα Κατάπολα

Τρεις Καπετάνιοι, μία θάλασσα, μία φωτογραφία από τα Κουφονήσια που λέει όσα δεν ειπώθηκαν ποτέ

Μια ξεχωριστή στιγμή στα Κουφονήσια με φόντο το Αιγαίο και την αθόρυβη καθημερινή ηρωικότητα τριών αυθεντικών ναυτικών, που έγιναν συνώνυμα με την ασφάλεια, τη συνέχεια και το φιλότιμο στα νησιά μας.

Η Κέα λέει «όχι» στην τουριστική υπερβολή, το νησί αντέχει μέχρι 1.000 ακόμη κλίνες

Ο Δήμος Κέας ζητά επίσημη απαγόρευση για τα Σύνθετα Τουριστικά Καταλύματα – Στο τραπέζι το ζήτημα της φέρουσας ικανότητας και της ταυτότητας του νησιού

Προς Πώληση: Παραδοσιακή Κατοικία – Ανεμόμυλος στον Άγιο Αρσένιο Νάξου

Χαρακτηριστική κατοικία σε μοναδική τοποθεσία, με ανεξάρτητο ξενώνα, άμεση πρόσβαση σε παραλίες και εντυπωσιακή θέα προς θάλασσα και Χώρα Νάξου.

Η αλήθεια πίσω από μία φωτογραφία – Όταν το χιούμορ δεν φτάνει στην καρδιά της ιστορίας

Μια εικόνα, χίλιες λέξεις… αλλά μερικές φορές οι πιο σημαντικές λέξεις είναι αυτές που δεν ειπώθηκαν.