Ενεργή συμμετοχή δέκα σχολείων (σχολεία από Κουφονήσια, Νάξος, Πάρος, Σαντορίνη, Μήλος και Άνδρος), στο πανελλήνιο εκπαιδευτικό πρόγραμμα για την κατανόηση του εθελοντισμού και της αλληλεγγύης – Συνάντηση ενημέρωση φέτος για πρώτη φορά στη Νάξο (16 Δεκεμβρίου)
Τις προετοιμασίες για τη συμμετοχή τους στον τρίτο κύκλο του εκπαιδευτικού προγράμματος «Νοιάζομαι και Δρω» με στόχο την καλλιέργεια της εθελοντικής κοινωνικής προσφοράς σε μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έχουν ήδη ξεκινήσει δέκα σχολικές μονάδες των Κυκλάδων.
Το πρόγραμμα υλοποιείται από το Μη Κερδοσκοπικό Σωματείο «Δεσμός» και το Ίδρυμα Λαμπράκη. Κατά το σχολικό έτος 2017-2018, το «Νοιάζομαι και Δρω» διευρύνεται και εφαρμόζεται σε 200 σχολεία σε όλη τη χώρα. Το έργο υλοποιείται χάρη σε ευγενικές δωρεές από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, το Κοινωφελές Ίδρυμα Α.Κ. Λασκαρίδη, το Ίδρυμα Α.Γ. Λεβέντη και από το Ίδρυμα Μποδοσάκη, χάρη στην υποστήριξη από το πρόγραμμα crowdfunding Act4Greece και από τις ευγενικές προσφορές σε είδος της Aegean Airlines S.A., της Blue Star Ferries και της Hyatt Greece.
Το πρόγραμμα αποσκοπεί στην ανάπτυξη της κουλτούρας της ενεργού πολιτειότητας, του εθελοντισμού και της αλληλεγγύης στα παιδιά και τους νέους, διαμορφώνοντας πηγαίες και βιώσιμες στάσεις ενεργούς κοινωνικής προσφοράς με βιωματικές προσεγγίσεις.
Μεγάλος αριθμός δηλώσεων
Τις Κυκλάδες θα εκπροσωπήσουν φέτος τέσσερα σχολεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης με τον συντονισμό της Προϊσταμένης, Μαρκέλλας Παραμυθιώτου και τέσσερις μονάδες της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, με τον συντονισμό της Προϊσταμένης Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης Δ.Ε. Νοτίου Αιγαίου, Τσαμπίκας Καράκιζα.
Ειδικότερα, από την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση θα αναλάβουν δράση, το 4ο Δημοτικό Σχολείο Ερμούπολης, το Δημοτικό Σχολείο Λευκών-Κώστου Πάρου (για 2η χρονιά), το Δημοτικό Σχολείο Κουφονησίου και το Νηπιαγωγείο Κουφονησίου. Από τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, εκδήλωσαν ενδιαφέρον το 2ο Γυμνάσιο Νάξου, το Γυμνάσιο Πάρου, το Γυμνάσιο Εμπορείου Θήρας και το Γυμνάσιο με Λυκειακές Τάξεις Κουφονησίου. Στο πρόγραμμα συμμετέχουν αυτόνομα δύο ακόμα σχολικές μονάδες από τον Νομό, το Δημοτικό Σχολείο Αδάμαντα Μήλου και το Γυμνάσιο με λυκειακες τάξεις Κορθίου, τα οποία είχαν λάβει μέρος και τις δύο προηγούμενες χρονιές.
«Μετά τη διετία, τα σχολεία που επιθυμούν να συνεχίσουν, μπορούν να το κάνουν μόνα τους χωρίς τη στενή καθοδήγησή μας», καθιστά γνωστό η Διευθύντρια Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, Μαρκέλλα Παραμυθιώτου. «Εμείς κάνουμε αυτή τη δουλειά, μέχρι να ευαισθητοποιηθούν, να δοθούν τα απαραίτητα ερεθίσματα στους μαθητές και να καταλάβει η τοπική κοινωνία πόσο σημαντικό είναι. Ως εκ τούτου, θεωρώ ότι τέτοια προγράμματα θα πρέπει να εμπεριέχονται στο αναλυτικό πρόγραμμα του σχολείου και όχι να είναι ξέχωρα».
Αξίζει να σημειωθεί, ότι από το Κουφονήσι θα πάρουν μέρος μαθητές και των τριών βαθμίδων εκπαίδευσης. «Χαιρόμαστε ιδιαίτερα γι’ αυτό, καθώς μας ενδιαφέρει η συνεργασία μεταξύ των εκπαιδευτικών και κυρίως, να νιώσουν τα παιδιά ότι το σχολείο είναι ένα», εξηγεί η κ. Παραμυθιώτου.
Έμφαση στην ενεργό πολιτειότητα
Το Σάββατο 25 Νοεμβρίου πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα η συνάντηση των συντονιστών του «Νοιάζομαι και Δρω», οι οποίοι εξέφρασαν καινούριες σκέψεις και ιδέες για τον τρόπο υλοποίησης της τρίτης φάσης του προγράμματος. Αυτή τη χρονιά, μεγάλη έμφαση θα δοθεί στην ενεργό πολιτειότητα ή αλλιώς, στο σχολείο των πολιτών.
«Σημαντικό σε αυτό το πρόγραμμα δεν είναι να καταλήξουμε σε μία πολύ σπουδαία και εντυπωσιακή δράση» δηλώνει η Προϊσταμένη της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, υπογραμμίζοντας ότι πρωταρχικός στόχος είναι ο βασικός σχεδιασμός του κάθε σχολείου σύμφωνα με τις ανάγκες των παιδιών, αλλά και του τόπου τους. «Μας ενδιαφέρουν μικροδράσεις που θα ενισχύουν την προσωπικότητα των μαθητών και παράλληλα τη συνεργασία με εθελοντικές τοπικές οργανώσεις και φορείς. Ανιχνεύοντας, σε πρώτο επίπεδο, τις υπάρχουσες αντιλήψεις των παιδιών πάνω σε ζητήματα προσφοράς, αλληλεγγύης και εθελοντισμού, τα σχολεία θα διαμορφώσουν ένα σκελετό δράσεων μέσα από το οποίο, θα προκύψει και κάτι σπουδαίο», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Στο πλαίσιο της προετοιμασίας, η κ. Παραμυθιώτου έχει ήδη πραγματοποιήσει μία συνάντηση με εκπαιδευτικούς του 4ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης με στόχο την ενημέρωσή τους. «Όλα τα σχολεία έχουν αρχίσει να σκέφτονται διάφορα πράγματα κα να «χτίζουν» τον βασικό κορμό τους».
Διοργάνωση επιμορφωτικής συνάντησης στη Νάξο
Σημειώνεται ότι, τα δύο προηγούμενα χρόνια, οι υπεύθυνοι του προγράμματος διοργάνωναν στην Αθήνα ένα διήμερο συνέδριο με τη συμμετοχή εκπροσώπων από κάθε σχολείο. Ωστόσο, λόγω των «στενών» οικονομικών δυνατοτήτων, η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών θα γίνει ξεχωριστά στον κάθε τόπο από τους συντονιστές του «Νοιάζομαι και Δρω». «Σε συνεργασία με την κ. Καράκιζα, προγραμματίζουμε στις 16 Δεκεμβρίου στη Νάξο, μία μεγάλη συνάντηση με βιωματικά εργαστήρια, εκπαιδευτικό υλικό και την παρουσία τοπικών οργανώσεων. Στόχος της συνάντησης είναι η μετέπειτα διάχυση όλων αυτών των πληροφοριών από κάθε εκπαιδευτικό στο σχολείο του».
Το πρόγραμμα ξεκινάει επίσημα λίγο πριν από τα Χριστούγεννα και οι δράσεις ολοκληρώνονται τους μήνες Μάιο-Ιούνιο. Το έργο όλων των σχολείων παρουσιάζεται σε μία μεγάλη εκδήλωση στην Αθήνα.
Καταλήγοντας, η κ. Παραμυθιώτου εκφράζει την άποψη ότι πολιτιστικά, περιβαλλοντικά και προγράμματα αγωγής υγείας που υλοποιούνται καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου στα σχολεία, θα μπορούσαν να ενταχθούν σε μια ευρύτερη θεματική ομπρέλα του «Νοιάζομαι και Δρω»
Πληροφορίες και Φωτογραφίες από την εφημερίδα “Κοινή Γνώμη”