Κυριακή, 1 Ιουνίου, 2025
ΑρχικήΙστορίεςΝάξος: Καταγγελία το 1924 για την κατασκευή του Εναερίου Σιδηροδρόμου Μεταφοράς Σμύριδας

Νάξος: Καταγγελία το 1924 για την κατασκευή του Εναερίου Σιδηροδρόμου Μεταφοράς Σμύριδας

|

Ποιος είπε ότι ήταν εύκολη η κατασκευή του Εναέριου μεταφοράς σμύριδας στη Νάξο; Από τη πρώτη στιγμή υπήρξαν προβλήματα και καταγγελίες. Οπως διαβάζουμε στη σελίδα του Ορεινού Αξώτη υπήρξε καταγγελία του πληρεξούσιου Νάξου Δημητρίου Προμπονά προς την Εθνοσυνέλευση. Ποιοι ήταν οι λόγοι; η απευθείας ανάθεση και η αλλαγή στα αρχικά σχέδια του εναέριου…

Ας δούμε το σχετικό δημοσίευμα στην εφημερίδα ΝΕΑ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΝΑΞΟΥ & ΠΑΡΟΥ στις 25 Ιουλίου 1924…

Ο πληρεξούσιος Νάξου γιατρός Δημήτρης Προμπονάς αντιτίθεται σε δύο (2) πράγματα ουσιαστικά :

1ον στην απευθείας ανάθεση ενός τόσο μεγάλου έργου στην εταιρία Πρωτονοτάριος & Σια  και

2ον στην αλλαγή των αρχικών σχεδίων του εναερίου. Δηλαδή αρχικά ο εναέριος θα κατέληγε από τη μεριά της Απειράνθου στη Μουτσούνα και από τη μεριά της Κορώνου στον Λυώνα, χωρίς να ενώνονται οι δύο γραμμές, αυτό άλλαξε και από τον πρώτο σταθμό της Κορώνου στην Πηγή, ο εναέριος θα ανέβαινε το Ζα της Αμμόμαξης και θα κατέληγε στη Μουτσούνα όπως και έγινε τελικά.

Τότε και στον Λυώνα και στην Μουτσούνα υπήρχαν εγκαταστάσεις και γραφεία, η όλη αλλαγή στοίχισε στο κράτος επιπλέον 5 εκατομμύρια και μείωσε τη μεταφορική ικανότητα του εναερίου κατά τα 2/3 τη μέρα. Αυτό ουσιαστικά έκανε και τον εναέριο και τη σμύριδα γενικότερα ασύμφορη για το κράτος .

Αξίζει να σημειωθεί πως η εταιρία ανήκε στον Γεώργιο Πρωτονοτάριο (γεννημένο στην Κωνσταντινούπολη με καταγωγή από τη Κόρωνο) με συνεταίρο τον μηχανικό του έργου Βαλληνδά . Επίσης σημαντικός παράγοντας της απευθείας αυτής ανάθεση ήταν ο αδερφός του Πρωτονοτάριου ο Στυλιανός Β. Πρωτονοτάριος δημοσιογράφος στο επάγγελμα και υπεύθυνος του Γραφείου Τύπου της Επαναστατικής Κυβερνήσεως !!!!!!!!

‘’προς τη Δ’ των Ελλήνων Εθνική Συνέλευση

37 λόγοι συνηγορούντες στην ακύρωση της άνευ δημοπρασίας εκχωρήσεως εις τον Πρωτονοτάριο και Σια 5μιση εκατομμυρίων για τον Εναέριο Νάξου .

1. διότι δόθηκαν άνευ συναινέσεως των Σμυριδωρυκτών των οποίων καταργούνται τα προαιώνια προνόμια .

2. διότι εδόθησαν άνευ δημοπρασίας ενώ υπήρχε ο χρόνος γι αυτό .

3. διότι η πρώτη σύμβαση δόθηκε χωρίς να υπάρχει κατ’ ουσία μελέτη .

4. διότι αποκλείεται εκ του νόμου η εκχώρηση έργων άνευ δημοπρασίας , αν δε υπάρχει ασάφεια διατυπώσεως αυτή είναι ερμηνευτέα υπέρ του δημοσίου .

5. διότι λόγω τούτου και ελλειπούσης της γνωμοδοτήσεως του μεταλλευτικού συμβουλίου το εκτελεστικό διάταγμα είναι άκυρο.

6. διότι παρά ταύτα δεν υπήρχαν τα βασικά διαγράμματα των εναερίων γραμμών μεταφοράς, δηλαδή η βάση της συμβάσεως .

7. διότι ο μεν Πρωτονοτάριος κηρυχθείς έκπτωτος από εργολαβία του δημοσίου δεν δύναται να γίνει εκ νέου τοιούτος αφού η απόφαση της εκπτώσεως υφίσταται , ο δε Βαλληνδάς σαν συνεταίρος του Πρωτονοτάριου είναι και αυτός έκπτωτος .

8. διότι η γραμμή από 15 τόνους ορίστηκε να έχει ικανότητα 5 τόνων χωρίς να δοθεί εγγύηση καλής εκτελέσεως και είναι άχρηστη σαν έργο αγιοβασιλιάτικο .

9. διότι αποδεικνύεται ότι δεν υπήρχε πράγματι ουδεμία απολύτως ανάγκη να δοθεί το έργο άνευ δημοπρασίας , από το γεγονός ότι δεν ορίστηκε ο χρόνος ενάρξεως του έργου .

10. διότι δεν έγινε ανάλογη ελάττωση της τιμής του εναερίου εφόσον μειώθηκε κατά τα 2/3 η μεταφορική του ικανότητα .

11. διότι η έκπτωση που έγινε ήταν μόνο 10 λίρες .

12. διότι οι ανάδοχοι έδωσαν εγγύηση μόνο για τα έργα της Νάξου και η εγγύηση αυτή δεν υπερβαίνει το 1% επί του συνόλου της αξίας των έργων .

13. διότι δεν ορίσθηκε ο χρόνος εργασίας των έργων αλλά αφέθηκε αυτό στη καλή διάθεση των αναδόχων .

14. διότι δεν ασφαλίζεται το δημόσιο προκαταβάλλον τα 9% της αξίας των εξ Αγγλίας υλικών στον Πειραιά και άλλα 8% μετά τη μεταφορά στη Νάξο .

15. διότι όπως αποδεικνύεται από τη δεύτερη σύμβαση το έργο αυτό είναι χωρίς μελέτη και ως τέτοιο έπρεπε να απορριφθεί και όχι να υπερδιπλασιασθεί .

16. διότι ενώ είχαν παρέλθει 5μιση μήνες και δεν είχε αρχίσει αντί να απορριφτεί του δόθηκε άλλη προθεσμία ενός έτους .

17. Διότι αντί να απορριφτεί μεταβλήθηκε προσθέντος και δεύτερου έργου μείζονος ποσού θεωρηθέντος απαραιτήτου έργου το οποίο όμως δεν είχε αρχίσει ακόμη .

18. διότι τα μεγαλύτερα και πλουσιότερα ορυχεία ευρίσκονται εγγύς του καταργουμένου ήδη λιμένος εξ ου εξάγονται ετησίως 28000 τόνοι σμύριδος ενώ εκ των ορυχείων του όρμου Μουτσούνης εξάγονται μόνο 2000 τόνοι .

19. διότι είναι δυνατή η κατασκευή λιμένος στον Λυώνα ο οποίος κατά τον χάρτη του Αγγλικού Ναυαρχείου έχει αρκετό χώρο βάθους 12 – 17 οργιών , ενώ αν περιφραχθεί θα μπορούν να ελλιμενίζονται δύο μεγάλα ατμόπλοια .

20. διότι στην δεύτερη σύμβαση λείπει η μελέτη που είχε ανατεθεί σε υπαλλήλους του υπουργείου με δαπάνες του δημοσίου .

21. διότι λείπει η γνωμοδότηση του μεταλλευτικού Συμβουλίου .

smirida

22. διότι η μετατροπή αποδεικνύεται ότι ζητήθηκε χάρις υλικής και πολιτικής ωφελείας όπως αποδεικνύεται από το τηλεγράφημα του Πρωτονοτάριου από τη Νάξο προς το Υπουργείο όπου αναληθώς λέει για τη κοινή απαίτηση όλων των Σμυριδορυκτών για την τάχιστη έναρξη του έργου .

23. διότι η μετατροπή αποφασίστηκε χωρίς τη γνώμη του διευθυντού των Σμυριδωρυχείων .

24. διότι οι σύνδεσμοι των Σμυριδορυκτών Λυώνος διαμαρτύρονται κατά του εναερίου προς Μουτσούνα.

25. διότι παρά τη γνώμη του δικηγόρου τμηματάρχου και του μηχανικού θα απαιτηθούν επιπλέον λιμενικά έργα στη Μουτσούνα τα οποία θα στοιχίσουν στη διεύθυνση των σμυριδωρυχείων άλλα 5 εκατομμύρια .

26. διότι το επιπλέον έργο δεν περιλαμβάνεται στο Νομοθετικό Διάταγμα .

27. διότι το δημόσιο προκατέβαλε σκανδαλωδώς στον Πρωτονοτάριο 500 λίρες.

28. διότι από τη παραπάνω μετατροπή του αρχικού σχεδίου γίνεται αύξηση 5% επί της ολικής αξίας του εναερίου .

29. διότι στη Μουτσούνα θα απαιτηθεί περίβολος αξίας 1,5 εκατομμυρίων

30. διότι θα απαιτηθούν άλλα έργα οικημάτων και λοιπά για τα οποία δεν θα επαρκέσει το δάνειο των 50 000 λιρών .

31. διότι κατά τη μελέτη του διευθυντού της σμύριδος όπως μεταβληθεί εσχάτως το σχέδιο είναι αμφίβολη η λειτουργία εναερίου μετά γωνιών , διότι θα επέλθει ταχεία φθορά , άμεση θραύση και ανθρώπινα θύματα .

32. διότι του πρώτου σχεδίου του εναερίου από κατωφερούς σε ανωφερές μεταβληθέντος δεν ελήφθει η απαραίτητη μέριμνα προς αύξηση της ικανότητας της γραμμής όντως ότι αφού θα ανασύρει κάδους σε υψόμετρο 700 μέτρων και σε απόσταση 8 χιλιομέτρων θα υφίσταται μείζονα τριβή την ίδια με αυτή του θα υφίστατο στο πρώτο κατωφερές .

33. διότι δεν ελλήφθηκε υπ όψιν ούτε έγινε μελέτη επί των ημερησίων εξόδων των απαραίτητων για την ανέλκυση των μεταλλευμάτων σε υψόμετρο 700 μέτρων τα οποία θα βαρύνουν σπουδαία τον προϋπολογισμό του κράτους .

34. διότι ο σύνδεσμός σμυριδορυκτών Λυώνος σε τηλεγράφημα του δηλώνει κατηγορηματικώς πως θα αρνηθεί να παραδίδει σμύριδα στον εναέριο προς Μουτσούνα και θα τη μεταφέρουν με ημιόνους στον Λυώνα .

35. διότι αντί της μετατροπής της ακτής της Μουτσούνας σε λιμάνι θα ήταν τουλάχιστον προτιμότερη η μεταφορά στη πόλη της Νάξου όπου υπάρχουν λιμάνι , περίβολος , διεύθυνση σμυριδωρυχείων , ταμείο , αστυνομία , δικαστήριο , αγορά κλπ και θα γίνεται δωρεάν η μεταφορά των ειδών επισιτισμού των σμυριδωρυκτών με τους κάδους που θα επέστρεφαν κενοί από τη πόλη .

36. διότι αν γίνει το έργο ως έχει διατυπωθεί θα καταστεί άχρηστο στην εφαρμογή του .

37. και διότι εν τέλει όπως επιβεβαίωσαν οι σμυρυδωρύκται τους υπουργούς Σπυρίδη και Μητσοτάκη θα το ανατινάξουν .

Δημήτριος Προμπονάς / Πληρεξούσιος Νάξου – Πάρου

Πέρα από τις πληροφορίες που μας δίνει η παραπάνω καταγγελία, πέρα από το ότι είχε δίκιο ο Προμπονάς το βασικό συμπέρασμά είναι  ΣΑΝ ΝΑ ΜΗ ΠΕΡΑΣΕ ΜΙΑ ΜΕΡΑ όσο αναφορά το ελληνικό κράτος, τα έργα κοινής ωφέλειας  και τους εργολάβους .

Με πληροφορίες από τη σελίδα Ορεινός Αξώτης. 

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Νάξος: Η μουσική στήνει σκηνή στο Χαλκί, η Ευρωπαϊκή Γιορτή επιστρέφει για 12η χρονιά!

Ρυθμοί, χαμόγελα και παλμός στο πιο μελωδικό διήμερο του καλοκαιριού – 21 & 22 Ιουνίου, το Χαλκί γίνεται η καρδιά της μουσικής στη Νάξο.

Θαλάσσια Πάρκα: Η Ελλάδα ετοιμάζεται να χαρτογραφήσει την προστασία της θάλασσας

Λίγες ημέρες πριν από τη Διάσκεψη του ΟΗΕ για τους Ωκεανούς στη Νίκαια, η κυβέρνηση αναμένεται να ανακοινώσει δύο μεγάλες ζώνες προστασίας στο Αιγαίο και το Ιόνιο, με στόχο την ουσιαστική διαχείριση και τον έλεγχο των θαλάσσιων οικοσυστημάτων.

Νάξος – Μέλανες: Δύο (από τους τρείς) Κούρους αναμένεται να πάρουν το δρόμο για την υπό κατασκευή Νησίδα Μουσείων

Η απόφαση για τη μεταφορά δύο εκ των τριών ημίεργων Κούρων της Νάξου σε μουσειακό χώρο ανοίγει τον δρόμο για την προστασία και ανάδειξη μοναδικών μνημείων του αρχαίου ελληνικού κόσμου.

Κτικάδος Τήνου: Συγκίνηση στην ανάληψη καθηκόντων του νέου Εφημέριου π. Γεωργίου Παλαμάρη

Με βαθιά ανθρώπινη συγκίνηση, η ενορία του Τιμίου Σταυρού αποχαιρέτησε τον π. Γεώργιο Ανδριώτη και υποδέχτηκε τον νέο της εφημέριο, π. Γεώργιο Παλαμάρη, με τιμή, δάκρυα και ελπίδα.

Πανελλαδικές 2025: Συνεχίζονται τη Δευτέρα με μαθήματα προσανατολισμού

Αρχαία, Μαθηματικά και Βιολογία εξετάζονται αύριο στα ΓΕΛ – Με αισιοδοξία ξεκίνησε η φετινή εξεταστική περίοδος, σύμφωνα με τη Σοφία Ζαχαράκη

Σαντορίνη: Έκτακτη διαφημιστική καμπάνια στο Sky TV για την αποκατάσταση της εικόνας του νησιού

Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου επενδύει 30.000 ευρώ σε καμπάνια στο Ηνωμένο Βασίλειο, εν μέσω προκλήσεων λόγω των σεισμικών φαινομένων

Σύρος: Μπαράζ δικών για τα αιολικά με επίκεντρο κατοίκους και αιρετούς της Τήνου

Περί τους 130 πολίτες, ανάμεσά τους ο δήμαρχος κι η έπαρχος, θα καθίσουν στο εδώλιο, αρχής γενομένης από την προσεχή Δευτέρα, επειδή αντιστάθηκαν με ειρηνικές διαμαρτυρίες στην ετσιθελική εγκατάσταση ανεμογεννητριών στο νησί και αντιμετωπίστηκαν με ξυλοδαρμούς από τα ΜΑΤ και μαζική αγωγή SLAPP

Φολέγανδρος: Αναβαθμισμένο και 24ωρης λειτουργίας το ελικοδρόμιο του νησιού

Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες αναβάθμισης – Ένα από τα καλύτερα ελικοδρόμια στη νησιωτική Ελλάδα, σύμφωνα με τους πιλότους

Mission (Not) Possible: Νορβηγοί, με ενοικιαζόμενο αυτοκίνητο από Νάξο “πιάστηκαν” στα σύνορα

ζευγάρι τουριστών αποφάσισε να... κάνει εξαγωγή ενοικιαζόμενου αυτοκινήτου, αλλά το ταξίδι τους σταμάτησε λίγο πριν τη "μεγάλη έξοδο".

“Να βουίξει το Αιγαίο”: Το νέο τραγούδι του Γιάννη Βιτζηλαίου γεμίζει νησιώτικο ρυθμό το καλοκαίρι μας (video)

Θάλασσα, μελωδία και χορός ενώνονται στο νέο τραγούδι του Γιάννη Βιτζηλαίου που υπόσχεται να μας ταξιδέψει στα γαλανά νερά του Αιγαίου.

Νάξος – Χείμαρρος: Αποχαιρετισμός στον Γιάννη Ψαρρά, έναν άνθρωπο της προσφοράς

Η εξόδιος ακολουθία του 72χρονου θα τελεστεί σήμερα Δευτέρα 26 Μαΐου στον Ιερό Ναό Ζωοδόχου Πηγής στον Χείμαρρο – Θλίψη στο Τσικαλαριό

Νάξος: «Πώς ένα δημόσιο ακίνητο έγινε ιδιωτική “πλατεία”, η αλήθεια πίσω από την περίφραξη στον Λυώνα»

Σαφές μήνυμα από τον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων για την περίφραξη στον Λυώνα: παράνομη αυθαίρετη χρήση του χώρου, περίφραξη για λόγους ασφάλειας και αποκατάσταση της νομιμότητας

Πάρος: «Κλείνουμε πριν μας κλείσουν», η εστίαση σε απεργία στις 5 Ιουνίου

Σε συμβολικό λουκέτο προχωρούν οι παραλιακές επιχειρήσεις του νησιού – Αντίδραση απέναντι σε τιμωρητικές πολιτικές και κρατική απουσία - Το σχόλιο του Γιάννη Παπαδόπουλου

Νάξος: Έτοιμος ο νέος δρόμος που ενώνει Αγιο Προκόπιο με Κάπαρες (Πλάκα – Αγία Αννα)

Παραδόθηκε στην κυκλοφορία ο νέος οδικός άξονας που συνδέει τον Άγιο Προκόπιο με τις Κάπαρες, μειώνοντας τον χρόνο διαδρομής και αυξάνοντας την οδική ασφάλεια – Ευχαριστίες από τον πρόεδρο της κοινότητας Αγίου Αρσενίου

Παροναξία: “Ηλεκτρική” νύχτα με βροχόπτωση και …λάσπη (πίνακας)

Έντονα φαινόμενα, αστραπές και «λασποβροχές» χτύπησαν τα νησιά των Κυκλάδων – Τα ύψη υετού από το NaxosWeather (πίνακας)

Νάξος – Μέλανες: Δύο (από τους τρείς) Κούρους αναμένεται να πάρουν το δρόμο για την υπό κατασκευή Νησίδα Μουσείων

Η απόφαση για τη μεταφορά δύο εκ των τριών ημίεργων Κούρων της Νάξου σε μουσειακό χώρο ανοίγει τον δρόμο για την προστασία και ανάδειξη μοναδικών μνημείων του αρχαίου ελληνικού κόσμου.

Νάξος – Σύλλογος Μηχανικών: “Όχι σε οριζόντιους περιορισμούς, Ναι, σε στοχευμένο πλαίσιο για τις θερινές οικοδομικές εργασίες”

Ο Σύλλογος εκφράζει έντονο προβληματισμό για την αιφνιδιαστική πρόθεση του Δήμου να επιβάλει οριζόντιους περιορισμούς, χωρίς επαρκή διαβούλευση – Προτείνει στοχευμένο και ρεαλιστικό πλαίσιο που προστατεύει τόσο τον τουρισμό όσο και τον κατασκευαστικό κλάδο.

Κυκλάδες – Blue Star Ferries: Ξεκινούν τα θερινά δρομολόγια του “Blue Star 1”, πρωινό το “Blue Star Naxos”

Από την Κυριακή 1 Ιουνίου, το "Blue Star 1" αναλαμβάνει τη βραδινή αναχώρηση από Πειραιά, ενώ από Δευτέρα 2 Ιουνίου, το "Blue Star Naxos" ξεκινάει τα καθημερινά πρωινά του δρομολόγια προς Πάρο, Νάξο, Μικρές Κυκλάδες, Αμοργό και Αστυπάλαια.

Νάξος – Λυώνας: Όταν ο φράχτης γίνεται σύμβολο απομόνωσης και αντίστασης

Η περίφραξη στην παραλία του Λυώνα της Κορώνου και η οργισμένη αντίδραση των κατοίκων – Ένα πανό που φωνάζει πιο δυνατά από τις λέξεις.

Νάξος: Αναβολή στη συζήτηση για τις θερινές οικοδομικές εργασίες, παράταση διαβούλευσης έως 10 Ιουνίου

Δεν θα ισχύσει από φέτος η ρύθμιση για περιορισμούς στις κατασκευαστικές δραστηριότητες. Συνάντηση διαβούλευσης με οικοδόμους και νέα προθεσμία για προτάσεις.