Κυριακή, 23 Ιουνίου, 2024
ΑρχικήΙστορίεςΝάξος - Φιλώτι: Η γιορτή "τση Πληθερής" στο πέρασμα του χρόνου

Νάξος – Φιλώτι: Η γιορτή “τση Πληθερής” στο πέρασμα του χρόνου

|

Ένα πανάρχαιο έθιμο είναι η γιορτή της Πληθερής στο Φιλώτι και φαίνεται καθαρά πως έχει την προέλευση της, από ιδιότητες που είχαν προχριστιανικές κοινότητες. Στην Καππαδοκία ο Θεός «Μας» έβοσκε κοπάδια και μοίραζε συνέχεια γάλα, τυρί και κρέας στους φτωχούς. Από παλιές δοξασίες, που ήταν τα απομεινάρια στα διάφορα πανηγύρια, στη Μυτιλήνη κι αλλού σφάζανε μοσχάρια κι άλλα ζώα, τα μαγειρεύανε και μοίραζαν το φαί στον κόσμο.

Κείμενο του Εμμανουήλ Ιακώβου Ψαρρά (*) 

Δεν έχω όμως ακούσει να γίνεται πουθενά, αυτό που γίνεται στη Νάξο, με το μοίρασμα της Πληθερής (την ημέρα της Αναλήψεως) των γαλακτερών της μάντρας, για το πλήθεμα των ζωντανών και της παραγωγής τους. Οι μάντρες με τους βοσκούς, τα κοπάδια με τους πολλούς χρωματισμούς, τα κουδούνια και το βέλασμα από τη μια, η γιορτή της Πληθερής με το μαζωμένο παιδομάνι από την άλλη, όλα αυτά έχουν αφησμένα στην παιδική μου ψυχή αξέχαστες αναμνήσεις.

Την μέρα αυτή όλες οι μάντρες γιορτάζανε, αλλά και το χωριό μας ολόκληρο τη γιόρταζε ξεχωριστά, αφού οι περισσότεροι χωριανοί καταγινότανε με την κτηνοτροφία. Στους 100 οι 70 χωριανοί ήτανε γεωργοποιμένες, οι υπόλοιποι 15 αποκλειστικά μοναχά γεωργοί και οι άλλοι 15 είχανε τ’ άλλα επαγγέλματα (του αγωγιάτη, του εμπορευόμενου, του χτίστη, του σιδερά, του μεροκαματιάρη κλπ.). Γενικά όμως όλοι οι χωριανοί μας και περισσότερο αυτοί που δεν ήτανε βοσκοί είχαν στο σπίτι τους τα οικόσιτα ζωντανά (τα λεγόμενα κριβίτσικα ή μπρουζίνικα) από δυο – τρία μέχρι είκοσι κεφάλια καμιά φορά, όλα εκλεκτής ράτσας. Πολλές φορές τα οικόσιτα ζωντανά του χωριού λέγανε πως ξεπερνούσαν τις 3χιλιάδες.

Την εποχή εκείνη, όταν ο κάθε γεροξωμάχος από γεράματα έδινε παραίτηση από τις σκληρές δουλειές της εξοχής και παρέμενε μόνιμα στο χωριό, κάθε πρωί έβγαζε στη βόσκα (στην κοντινή ράχη) το μικρό κοπαδάκι που του είχε ετοιμασμένο το σπίτι, εφ’ όσον μπορούσε, αργός δεν έπρεπε να κάθεται. Το κτηνοτροφικό εισόδημα γενικά του χωριού μας, από τυρί, κρέας, μαλλί, δέρμα ήταν από τα σπουδαιότερα, που μαζί με τ’ άλλα γεωργικά λαδιού και κρασιού, ήταν η αιτία που κρατούσαν τον κόσμο σε τούτο τον ξερόβραχο απάνω.

Αλλά είχε ακόμη μεγαλύτερη σημασία η κτηνοτροφία, γιατί ο ακτήμονας τις περισσότερες φορές βοσκός, με μια μάντρα κι ένα μιτάτο ξεροτράχαλο, ρίζωνε στην πλαγιά του βουνού και το μεγαλύτερο κοπάδι, αξιοποιούσε τα πιο άγονα μέρη του νησιού μας, κάνοντας τα με τις κοπριές τους πιο καρπερά.

Της Πληθερής την ημέρα γιόρταζαν βοσκοί και μάντρες γι’ αυτό μοιράζανε στον κόσμο το γάλα που αυτή τη μέρα θ’ αρμέγανε για να τους ευχηθεί: «Να χιλιάσουνε τα ζωντανά τους και να πληθαίνουνε τα διάφορά τους». Οι κεφαλομαντρίτες μοιράζανε ακόμα κι όλο το διάφορο της παραμονής, για να ικανοποιήσουνε όλους που πηγαίνανε στη μάντρα, για να τους τιμήσουνε και τους ευχηθούνε. Άμα αυτά τους φαινότανε λίγα, κόβανε αθότυρα μελίχλωρα, για να φάνε με βλασερό (φρέσκο) ψωμί όσοι κι αν ήτανε στη μάντρα τους. Ο Θεός φυλάξει, να φύγει κανένας, τη μέρα αυτή από τη μάντρα, χωρίς να είναι ευχαριστημένος.

Στις μεγάλες μάντρες πηγαίνανε πάντοτε οι περισσότεροι, στις μικρές και κοντινές, οι πιο δικοί και τα μικρά παιδιά. Στις πολύ μακρινές πηγαίνανε λίγοι, αλλά άξιοι, με καβάλα και μεγάλους τόπους, για να φέρουνε πολύ πράγμα, να μοιράσουνε σε δικούς και στη γειτονιά τους. Οι βοσκοί πιστεύανε πως όποιος δοκιμάσει να κάνει καζάντι (κέρδος) το γάλα αυτής της μέρας, δεν ήταν ούτε χριστιανός ούτε άνθρωπος κι αναφέρανε πολλά παλιά περιστατικά, που σαν βάλανε το διάφορο αυτής της μέρας μέσα στο καζάνι (για να το κάνουν τυρί) απάνω στο βράσιμο γινότανε ένα αίμα ολοκόκκινο.

Στα παραθαλάσσια πάλι, το πρωί της μέρας αυτής τρέχανε τα παιδιά κι έφερναν στο σπίτι ή το μιτάτο στις εξοχές, μια πέτρα με μαλούπα από τα ρηχά της θάλασσας και την τρύπωναν στον αποκρέβατο με ρυθμικά ξεφωνητά: «Μέσα πέτρα μαλλιαρή, όξω ψύλλοι και κοριοί». Το γάλα της παραμονής το είχαν πήξει ξινόγαλο (γιαούρτι ξινό, το ξύγαλα) και μαζί με το γάλα της ημέρας εκείνης (το γλυκί γάλα όπως το λέγανε) το μοιράζανε σε δικούς και ξένους, στα ίσια. Ένας βοσκός που έκοβε το μάτι του, εξέταζε τα δοχεία που κρατούσε ο καθένας μας (πήλινα με ανοιχτό στόμα ήταν για το ξινόγαλο και πήλινα με στενό στόμα «τα κουρκουνιδάκια» για το γλυκί γάλα) ανάλογα μ’ αυτά και το πλήθος που περίμενε για να πάρει, κανόνιζαν το μέτρο της διανομής.

Σαν φτάναμε εκεί παρέες- παρέες, οι μιτάτοι κι οι μάντρες ήταν μέσα έξω φρεσκοσαρωμένα και καταβρεγμένα για τη σκόνη, με τις μεγάλες φουντωτές καλλονιές, φερμένες από το βουνό. Οι βοσκοί με τα σκολιανά τους, καθαροί φρεσκοκουρεμένοι και ξυρισμένοι περίμεναν τους ανθρώπου που θα τους τιμούσαν, να πάνε στη μάντρα τους, για να τους ευχηθούν. Αυτό το θεωρούσαν μια εκδήλωση φιλίας κι εκτίμησης, που πάντα είχε την ανταπόδοσή της.

Οι περισσότεροι που πηγαίναμε στις κοντινές μάντρες, ήτανε παιδιά, οι μεγάλοι ήταν λίγοι, γιατί σαν αποφασίζανε να πάνε σε μάντρα, θα πηγαίνανε στα μακρινά μαντροκαθίσα. Ποτέ μου δεν θα ξεχάσω πως περιμέναμε, εμείς τα παιδιά, τη μέρα αυτή, που θα πηγαίναμε στη μάντρα κι ο κόσμος τη λογάριαζε σαν την πρώτη μέρα του καλοκαιριού. Από την παραμονή με τις μανάδες μας κάναμε όλη την ετοιμασία, έπρεπε να βρεθούν κατάλληλα πήλινα και το καλάθι που στερεωμένα θα τα χωρούσε όλα μέσα. Ετοιμάζαμε τα δώρα μας για τους βοσκούς, που συνήθως ήταν σαρδέλες παστές, ένα φλασκί κρασί, καπνό ή τσιγάρα, άσπρα κορόμηλα κ.α.

Ακόμη κανονίζαμε με τα φιλικά παιδιά της γειτονιάς, ποιοι θα πηγαίναμε παρέα, τη μάντρα που θα πηγαίναμε και την ώρα που θα ξεκινούσε για να μη μας φάει η ζέστη. Σαν φτάναμε οι βοσκοί μας καλοδεχότανε, παίρνοντας τα δώρα και τις ευχές μας, μετά μας βάζανε να καθίσουμε σε καθαρό και σκιερό μέρος και λίγο απόμερα, για να μην τους εμποδίζουμε στη δουλειά τους (το άρμεγμα που σε λίγο θα άρχιζε). Σε λίγο θα άρχιζε και η σειρά της διανομής, ένας ένας πήγαινε κοντά, με το καλάθι του, έπαιρνε το μερδικό του, ξαναδίνοντας τις ευχές του, μα το καλάθι το παραλάβαινε ένας βοσκός, για να στερεώσει καλά με χόρτα τα περιεχόμενα δοχεία, για να μην κουνάνε και τα σπάσουμε στο δρόμο.

Τις ίδιες ευχές που δίναμε στο βοσκό, λέγαμε και στο νονό, όταν μετά τη βάφτιση μας μοίραζε τις πενταροδεκάρες: «Να τα χιλιάσεις» όχι βέβαια τα κατσικοπρόβατα, αλλά τα βαφτιστήρια. Όσοι θέλανε μετά το μοίρασμα, κάθιζαν στο τραπέζι που ετοιμάζανε οι βοσκοί για να φάνε γάλα ή ξινόγαλο με μαδημένο ψωμί μέσα, με τα κεράτινα κουτάλια της μάντρας.

Ποτέ δεν έπρεπε να φάμε από τα δώρα που ήταν πηγαιμένα (αυτό μας το έλεγαν πάντα από το σπίτι μας, σαν πηγαίναμε δώρο κάπου) για να μην πάθουμε το μοσκαριλίκι του Χατζηλιά, που πήγε το δώρο του σε ένα σπίτι (σαν υποψήφιος γαμπρός) κι κάθισε και το έφαγε όλο αλλά γι’ αυτό τον διώξανε. Όσοι δεν καθότανε στο τραπέζι, παίρνανε ένα κομμάτι ψωμί κι ένα ντάκο φρέσκο αθότυρο στο χέρι και τρώγονταας το ψωμοτύρι, παίρνανε το δρόμο της επιστροφής για το χωριό, που τους περιμένανε για να πάνε το γάλα.

Οι νοικοκυρές από την παραμονή της Πληθερής, πήγαιναν στο χερόμυλο καμιάς γειτόνισσας κι κόβανε σιτάρι (το χοντρό). Τον έβαζαν κι έβραζε από νωρίς, περιμένοντας το γάλα που θα ερχότανε κατά το μεσημέρι, τότε το έριχναν μέσα λίγο λίγο ανεκατέβοντάς το για ν’ αραιώσει κι έπαιρνε μια βράση ακόμα. Σε λίγο η σούβλη, όπως λέγαμε το καλοβρασμένο κομμένο σιτάρι, ανεκατωμένη με το γάλα (το απαραίτητο έθιμο της Πληθερής) ήταν έτοιμη, με μια βαθειά κουτάλα γέμιζε η νοικοκυρά τα πήλινα σκουτέλια, που ήταν στην αράδα, σα να ήτανε ρυζόγαλο. Αφού κρύωνε, έπηζε κι έκανε κρούστα, ήταν έτοιμο για φάγωμα, απ’ αυτή έπρεπε να φάνε όλοι, για το καλό της μέρας κι άμα καμιά γριά γειτόνισσα ξέραμε πως δεν έκανε σούβλη, της δίναμε το σκουτελικό της, να φάει κι αυτή για να μη βαρυγκομήσει.

Σ’ όλα τα νησιά μας είχανε την ιστορία τους η σούβλη, το αραντό (σούπα με αλεύρι) και η κατσόγρια. Όλοι έπρεπε μα φάνε στο σπίτι τους, την μέρα εκείνη, τη σούβλη της Πληθερής με το γάλα…

 

(*) Κείμενο που δημοσιεύτηκε στη σελίδα των social media με τίτλο “Παλιό Φιλώτι” και με την ευκαιρία της εορτή της Αναλήψεως του Κυρίου


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Νάξος – Βίβλος: Τελετή λήξης στο Γυμνάσιο και το αποτύπωμα που άφησαν οι μαθητές της Γ’ τάξης (!!!)

Μία ξεχωριστή τελετή λήξης πραγματοποιήθηκε πριν από μερικές ημέρες στο Γυμνάσιο Βίβλου (video)

Αμοργός: Η συγγνώμη της συντρόφου του αγνοούμενου Αμερικανού

Αμοργός: Κορυφώνεται η αγωνία για τον Αμερικανό τουρίστα - Η συγγνώμη της συντρόφου του

Ανδρος: Φωτιά στη περιοχή Στραπουριές, ήχησε το “112”

Φωτιά στην Άνδρο - Ήχησε το 112 για απομάκρυνση των κατοίκων - Ισχυροί άνεμοι πνέουν στην περιοχή

Stoiximan AegeanBall Festival: Και ο Σακίλ ΜακΚίσικ στην “Αρχόντισσα των Κυκλάδων”

Συνεχίζεται η... παρέλαση αστέρων στη Σύρο: Και ο Σακίλ ΜακΚίσικ στο Stoiximan AegeanBall Festival

Γ. Βρούτσης: «Θα είμαστε πάντα κοντά στους μικρούς Πρωταθλητές της ζωής»

Το πρόγραμμα "Αθλητικής, Ολυμπιακής, Παραολυμπιακής Παιδείας, Ιστορίας και Αξιών "ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΒΙΚΕΛΑΣ" του Υπουργείου Αθλητισμού στο 4ο Καλοκαιρινό Φεστιβάλ του σωματείου "ΕΛΠΙΔΑ"

Ποιοι μας κυβερνούν; Κάποιοι έξυπνοι που μας δουλεύουν ή κάποιοι ηλίθιοι που μιλάνε σοβαρά;

Ο Αλέκος Αρβανιτάς εκφράζει τον προβληματισμό του μέσα από τα γεγονότα της εβδομάδας που έφυγε και τονίζει "λίγη σοβαρότητα δεν βλάπτει"

Ύδρα: Καίγεται πευκοδάσος, πυροτεχνήματα έπεσαν από σκάφος

Ξέσπασε φωτιά από σκάφος που πετούσε πυροτεχνήματα -Καίγεται το μοναδικό πευκοδάσος της Υδρας

Αθλητικά Μονοπάτια 2024: Ερχονται για 9η φορά σε δύο νησιά (Αμοργός – Κίμωλος) των Κυκλάδων

Ένα καλοκαίρι γεμάτο δράση και δημιουργία σε 11 νησιά του Αιγαίου - Ποια είναι;

Μ. Καφούρος: Υπόσχεση για κάλυψη των θέσεων στην Περιφερειακή Υπηρεσία Τουρισμού

Δελτίο Τύπου του βουλευτή Κυκλάδων Μάρκου Εμμ. Καφούρου για την ανταπόκριση της υπουργού Τουρισμού σε ερώτηση που κατέθεσε σχετικά με την ενίσχυση της ΠΥΤ Κυκλάδων σε προσωπικό.

Αμοργιανό Φεστιβάλ σε … δράση: Από τον “Γέρο του Μοριά” στο “Απέραντο Γαλάζιο”

Ανοίγει η αυλαία του 1ου Αμοργιανού Φεστιβάλ.. Τι περιλαμβάνει το πρόγραμμα των δράσεων (πρόγραμμα)

Νάξος – Κωμιακή: Αναβίωση (23/06) του εθίμου του Κλήδoνα (πρόσκληση)

Κωμιακή και οι φορείς του χωριού στην Ορεινή Νάξου, την προσεχή Κυριακή (23/06) διοργανώνουν για μία ακόμη χρονιά το έθιμο του Κλήδoνα - Τι περιλαμβάνει η πρόσκληση

Νάξος – Θερινά Εργαστήρια Μουσικής 2024: Ξεκινούν άμεσα οι εγγραφές (αιτήσεις)

Θερινά εργαστήρια Μουσικής 2024... Πρώτο μάθημα στις 25 Ιουνίου και ολοκλήρωση της ...διαδρομής τέλος Αυγούστου - Που θα σταλούν οι αιτήσεις

Δήμος Νάξου & Μικρών Κυκλάδων: Ωρα προϋπολογισμού απόψε (17/06) στο Δημοτικό Συμβούλιο

Δήμος Νάξου & Μικρών Κυκλάδων: Συνεδριάζει απόψε (17/06) το Δημοτικό Συμβούλιο – Ψηφίζεται ο προϋπολογισμός, το τεχνικό πρόγραμμα και δεκάδες θέματα

Νάξος – Ανω Σαγκρί : Ελευση εναέριων μέσων για την κατάσβεση της φωτιάς (video)

Αεροσκάφη και ελικόπτερο επιχειρούν για να σβήσουν τη φωτιά στο Ανω Σαγκρί (video)

Εκτακτο -Νάξος: Φωτιά σε εξέλιξη στο Ανω Σαγκρί

Φωτιά σε εξέλιξη στο Ανω Σαγκρί της Νάξου

Νάξος – ΔΕΔΔΗΕ: Νέα πολύωρη διακοπή ηλεκτρικού ρεύματος

Πότε και που θα έχουμε αύριο πολύωρη διακοπή ρεύματος

ΠΝΑι – Φιλ. Ζαννετίδης: Ενημέρωση για τα ζητήματα που αφορούν τους αλιείς της Αμοργού

Φιλήμονας Ζαννετίδης για το ταξίδι στην Αμοργό: « Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου στηρίζει το πιλοτικό πρόγραμμα Αμοργόραμα, για την αντιμετώπισης της υπεραλίευσης στο Αιγαίο»

Απόβλητα: Βουλιάζουν τα νησιά, προβλήματα σε Σαντορίνη, Κάλυμνο και Λέρο (!!!)

Βουλιάζουν τα νησιά από τα απόβλητα – Πού εντοπίζονται τα μεγαλύτερα προβλήματα

Κίμωλος: Οι τέσσερις παραλίες που εντάσσονται στο πρόγραμμα προσβασιμότητας

Ποιες είναι οι τέσσερις παραλίες που προτείνει ο Δήμος Κιμώλου για ένταξη στο πρόγραμμα "προσβάσιμες παραλίες"

Τήνος: Σε κλίμα συγκίνησης τίμησε τον τον αείμνηστο Πανορμίτη Ιωάννη Ρήγο

Η Τήνος τίμησε τον τον Αείμνηστο Πανορμίτη Ιωάννη Ρήγο