Τρίτη, 2 Σεπτεμβρίου, 2025
ΑρχικήΙστορίεςΝάξος - Ετος Καμπανέλλη: Η Κατερίνα Καμπανέλλη αναπολεί στιγμές με τον πατέρα...

Νάξος – Ετος Καμπανέλλη: Η Κατερίνα Καμπανέλλη αναπολεί στιγμές με τον πατέρα της

|

Η Κατερίνα Καμπανέλλη μιλάει για τον πατέρα της Ιάκωβο: “Ο μπαμπάς μου, να ξέρετε, ήταν η ψυχή της παρέας” – Τι βρήκε στο περίφημο “κουτί” στο ντουλάπι της βεράντας  

Στο μεταλλικό ντουλάπι, στη βεράντα του διαμερίσματος της πλατείας Αμερικής, η Κατερίνα Καμπανέλλη βρήκε έναν «θησαυρό». Ενα κουτί με ανέκδοτα έργα του πατέρα της, Ιάκωβου Καμπανέλλη (1921-2011). Του «πατριάρχη» του νεοελληνικού θεάτρου. Ηταν λίγο καιρό μετά τον θάνατό του. «Το ντουλάπι της βεράντας ήταν προστατευμένο, όμως απόρησα πώς γλίτωσαν τα χειρόγραφα έξω από το σπίτι».

Στο υπόγειο της πολυκατοικίας της οδού Κύπρου και Λευκωσίας, μαζί με παλιά έπιπλα, ο καθηγητής Γιώργος Πεφάνης βρήκε τον «Κρυφό Ηλιο», λέει στην «Καθημερινή» η ενδυματολόγος-σκηνογράφος, κληρονόμος και διαχειρίστρια του αρχείου Καμπανέλλη. Η ίδια, με την πολύτιμη βοήθεια του Θάνου Φωσκαρίνη, βρήκε αργότερα επτά έργα και πολλά ποιήματα. «Είναι άγνωστο πότε και γιατί έγραψε τα ποιήματα. Με εντυπωσίασε γιατί, όταν ρωτούσα “γιατί δεν γράφεις περισσότερους στίχους” αφού, όταν τους μελοποιούσαν ο Χατζιδάκις, ο Θεοδωράκης, ο Ξαρχάκος, αγαπιούνταν πολύ, εκείνος απαντούσε “δεν είμαι στιχουργός, είμαι θεατρικός συγγραφέας” και ότι τους έγραψε για να ενταχθούν στα θεατρικά του».

Ο Καμπανέλλης δούλευε και ξαναδούλευε τα έργα του. «Υπάρχουν και πολλά ημιτελή, που φυλάω ως κόρη οφθαλμού. Ολα, εκτός από εκείνο που βρήκε ο Πεφάνης στο υπόγειο, ήταν φυλαγμένα στο ίδιο ντουλάπι της βεράντας. Ισως θεωρούσε ότι ήταν πρωτόλεια και ότι δεν είχε σημασία να εκδοθούν. Για μένα έχει. Ενας μελετητής πρέπει να έχει ολοκληρωμένη εικόνα για το έργο ενός συγγραφέα».

Διαβάζοντάς τα, η Κατερίνα Καμπανέλλη ένιωσε θαυμασμό. «Ακόμη και τώρα με εκπλήσσει ο πατέρας μου. Δεν είναι μόνο τα έργα του, αλλά και τα δοκίμια, οι ομιλίες – σε όλα ήταν ένας αστείρευτος ποταμός έμπνευσης. Οταν ξεκινούσε να γράφει ένα έργο, το καταλαβαίναμε με τη μητέρα μου. Τον βασάνιζε, το σκεφτόταν διαρκώς. Δεν είχε συγκεκριμένες ώρες, έγραφε όταν ήθελε και όταν είχε έμπνευση. Σηκωνόταν στις 3 το πρωί γιατί κάτι σκέφτηκε στον ύπνο του. Αλλοτε, σηκωνόμουν να πάω σχολείο και τον έβρισκα ξάγρυπνο να γράφει. Δεν ήταν αυστηρός με την ησυχία. Οταν αγόρασε το σπίτι μας, το 1972, τα σχέδια προέβλεπαν τρεις ξεχωριστούς χώρους με συρόμενες πόρτες. Ο μπαμπάς ζήτησε να μην μπουν πόρτες. Ετσι σχηματίστηκε ένας μεγάλος ενιαίος χώρος σε σχήμα Γ και στην άκρη ήταν το γραφείο του, το οποίο ήταν ανοιχτό. Δεν επεδίωκε την πλήρη απομόνωση. Ούτε και κουβάλαγε την αναγνώριση στο σπίτι. Ηταν πολύ απλός και η ζωή μας πολύ οικογενειακή. Ηταν τρυφερός, γενναιόδωρος, δίκαιος ο μπαμπάς. Οταν ζητούσα να μου εξηγήσει κάτι, ποτέ δεν μου είπε, “φύγε γράφω”. Αντίθετα, απευθυνόμενος στους χαρακτήρες του στο χειρόγραφο μπροστά του, τους έλεγε “Καθίστε φρόνιμα! Περιμένετε, θα έρθω γρήγορα”».

Τα έργα του πρώτα τα διάβαζε στη μητέρα της, Νίκη. «Εμένα με έπαιρνε στις πρόβες κι εκεί μου ανοιγόταν ένας άλλος κόσμος. Η μαμά είχε άποψη κι αν θεωρούσε ότι κάτι ήταν φλύαρο του το έλεγε. Για μένα, ό,τι έκανε ο μπαμπάς ήταν τέλειο». Κάπως έτσι του είπε ότι ήθελε να γίνει ηθοποιός. «Τότε είχα ανακατευτεί με το θέατρο της Νομικής, όπου είχα αρχίσει να φοιτώ. Επαιξα σε δύο παραστάσεις, γλυκάθηκα και με θάρρος και θράσος το ανακοίνωσα. Εκείνος τρυφερά μου έβαλε τη φιτιλιά της σκηνογραφίας – “ζωγραφίζεις πολύ ωραία”, μου είπε, γιατί ένιωθε ότι δεν ήμουν παιδί να βγω μπροστά στις κάμερες, αλλά πίσω από αυτές».

Τι της έμαθε σε σχέση με τη ζωή; «Μου έμαθε το πείσμα, το πάθος για τη δημιουργία, την αισιοδοξία και να μην απογοητεύομαι». Παράδειγμα ήταν η ίδια του η ζωή. Οταν η οικογένειά του ήρθε από τη Νάξο στην Αθήνα, στο Μεταξουργείο, για βιοποριστικούς λόγους, εκείνος το πρωί δούλευε και το βράδυ σπούδαζε τεχνικό σχέδιο στη Σιβιτανίδειο, ενώ δεν εγκατέλειψε το πάθος του για διάβασμα. Στην Κατοχή βίωσε τον εφιάλτη του Μαουτχάουζεν. Με έναν παιδικό φίλο πίστεψαν ότι θα κατάφερναν να διαφύγουν στη Μέση Ανατολή. Ζήτησαν από τον καθένα 60 λίρες. Εφυγαν με πολλές κούτες τσιγάρων. Πουλώντας τα θα μπορούσαν να πληρώσουν τα πλαστά χαρτιά. Κατάφεραν να φτάσουν στη Βιέννη. «Εκεί πούλαγαν τσιγάρα για να βγάλουν τα προς το ζην. Ο μπαμπάς μου κρατούσε χαρτί μιλιμετρέ από τη Σιβιτανίδειο στο οποίο κατέγραφε πόσα πακέτα πούλησαν την ημέρα, πόσα μάρκα ξόδεψαν κ.λπ. Ομως τα βρήκε η Γκεστάπο σε έλεγχο που τους έκανε στο Ινσμπρουκ. Θεωρήθηκαν ύποπτα και ο πατέρας κατάσκοπος». Οι δυο φίλοι συνελήφθησαν και ο Καμπανέλλης μεταφέρθηκε στο στρατόπεδο συγκέντρωσης Μαουτχάουζεν.

kampane.jpg

Οταν ρωτούσα «γιατί δεν γράφεις περισσότερους στίχους» αφού, όταν τους μελοποιούσαν ο Χατζιδάκις, ο Θεοδωράκης, ο Ξαρχάκος, αγαπιούνταν πολύ, εκείνος απαντούσε «δεν είμαι στιχουργός, είμαι θεατρικός συγγραφέας».

Γλίτωσε από τον θάνατο και επέστρεψε τον Μάιο του 1945 στην Ελλάδα. Οσο για τη γνωριμία με το Θέατρο Τέχνης, τη χρωστάει σε μια κοπέλα που… δεν φάνηκε στο ραντεβού τους. Μπήκε στο θέατρο, όχι για να δει την παράσταση, δεν ήξερε ποιος ήταν ο Κουν, η Λαμπέτη ή ο Διαμαντόπουλος, «αλλά για να περάσω την ώρα μου επειδή έκανε κρύο», όπως είχε πει. «Και συγκλονίστηκα».

«Ελεγε, “πώς είναι δυνατόν εγώ που βγήκα από την κόλαση, κόλαση, κόλαση –τρεις φορές το τόνιζε– να συγκλονιστώ από ένα ψέμα;”» θυμάται η κόρη του. «Μιλούσε για το τι ένιωσε βλέποντας την παράσταση “Καπνοτόπια”, αλλά απέφευγε να μου πει πώς βρέθηκε στο στρατόπεδο συγκέντρωσης. “Νεανικές τρέλες, άσ’ τα τώρα”, απαντούσε. Οταν πέθανε, βρήκα μια βιντεοσκοπημένη συνέντευξη όπου περιέγραφε πώς και γιατί τον πιάσανε. Δεν ήταν ούτε αριστερός ούτε αντιστασιακός, ήταν 20 χρονών παιδί».

Με απολυτήριο Δημοτικού

Μετά τον συγκλονισμό που ένιωσε στο Θέατρο Τέχνης αποφάσισε να γίνει ηθοποιός. Τον απέρριψαν γιατί δεν είχε απολυτήριο Γυμνασίου, όμως εκείνος τα κατάφερε αλλιώς. «Με εφόδιο το απολυτήριο του Δημοτικού μπήκε στο θέατρο από τον δρόμο της γραφής. Είχε πάθος με τη λογοτεχνία από παιδί, διάβαζε πολύ, νοικιάζοντας βιβλία. Εμαθε γαλλικά με λεξικό νοικιασμένο από βιβλιοπώλες».

Ο Αδαμάντιος Λεμός τον πίστεψε και το 1950 ανέβασε το έργο του νεαρού Καμπανέλλη «Χορός πάνω στα στάχυα». Το Εθνικό Θέατρο ανέβασε το ’56 την «Εβδομη μέρα της δημιουργίας», το Θέατρο Τέχνης το «Αυτός και το πανταλόνι του», την «Αυλή των θαυμάτων», το «Παραμύθι χωρίς όνομα» κ.ά. Σαράντα θεατρικά έγραψε, το θέατρο ήταν αδυναμία του, όμως έγραψε και σενάρια για το σινεμά: «Ο Δράκος» (Ν. Κούνδουρος), «Η αρπαγή της Περσεφόνης» (Γρ. Γρηγορίου), όπως και «Τα κορίτσια στον ήλιο», «Η Χιονάτη και τα εφτά γεροντοπαλίκαρα» σε δική του σκηνοθεσία κ.ά. Και βέβαια η «Στέλλα» του Μ. Κακογιάννη που στηρίχθηκε στο θεατρικό του «Η Στέλλα με τα κόκκινα γάντια».

Σαν άνθρωπος; «Ο μπαμπάς μου, να ξέρετε, ήταν η ψυχή της παρέας. Φίλοι ήταν η Καρέζη και ο Καζάκος με τους οποίος έκανε “Tο μεγάλο μας τσίρκο”, ο Κουν, η Μελίνα, ο Ντασσέν. Οταν ο πατέρας μου έγραψε τα δύο πρώτα μέρη της “Αυλής των θαυμάτων”, τα έδειξε στον Κουν κι εκείνος του είπε “πήγαινε αμέσως μέσα στο γραφείο να το τελειώσεις” και δεν τον άφησε να επιστρέψει σπίτι».

naxos-kampanelis_0.jpg

Ο Καμπανέλλης έγραφε πάντα με πένα. «Είχε συγκεκριμένη καρέκλα, ξύλινη με ψάθινη βάση και πάντα αναρωτιόμουν, δεν πιάνεται όταν γράφει; Του άρεσαν οι αντίκες, ένας μπουφές που αγαπούσε πολύ και το τραπέζι της τραπεζαρίας ήταν τα αγαπημένα του. Σκάλιζε σε ξύλο, ζωγράφιζε με πενάκι ή ξυλομπογιές. Ολο κάτι μαστόρευε στη βεράντα, έπιαναν τα χέρια του. Ηταν και καλός παραμυθάς. Είχε φτιάξει τρεις ήρωες –ένα σκύλο, ένα γάτο και ένα βάτραχο– οι οποίοι έκαναν διάφορες σκανταλιές». Με τις ιστορίες του σε συνέχειες την κοίμιζε όταν ήταν μικρή. «Η πορτοκαλιά που το πορτοκαλάκι έπεσε από δέντρο και κυλώντας έφτασε σπίτι μας, ήταν μια άλλη ιστορία. Επειτα, ως παππούς πια, συνέχισε τις ιστορίες του στη μεγάλη μου κόρη».

Δράσεις για το «Ετος Καμπανέλλη»

Εκδοση δίγλωσσου τόμου «Ιάκωβος Καμπανέλλης», έκθεση-αφιέρωμα τον Μάρτιο στο Μουσείο Μπενάκη – Πινακοθήκη Γκίκα, τον Ιούνιο αφιέρωμα στον κινηματογραφικό Καμπανέλλη σε συνεργασία με την Ταινιοθήκη της Ελλάδας και το καλοκαίρι κύκλος εκδηλώσεων σε συνεργασία με τον Δήμο Νάξου, στον τόπο γέννησης του συγγραφέα όπου λειτουργεί και το ομώνυμο μουσείο. Είναι ορισμένες από τις δράσεις που ξεκίνησαν στο «Λογοτεχνικό Ετος Ιάκωβος Καμπανέλλης» που κήρυξε το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού με  συντονιστές 5μελή επιστημονική επιτροπή (Ελένη Δουνδουλάκη, Σίσσυ Παπαθανασίου, Κατερίνα Καμπανέλλη, Πλάτωνας Μαυρομούστακος, Παναγιώτης Μέντης).

Επιπλέον προωθείται το μεταφραστικό έργο του συγγραφέα στο εξωτερικό, συνεργασίες με τη Γαλλία, την Ιταλία και τη Γερμανία, ενώ προγραμματίστηκαν δύο συνέδρια. Το ένα στο Λονδίνο σε συνεργασία με την Εδρα Νεοελληνικής και Βυζαντινής Ιστορίας, Γλώσσας και Λογοτεχνίας «Κοραής» του Κέντρου Ελληνικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο King’s College και το άλλο στο Παρίσι σε συνεργασία με το Κέντρο Ελληνικού Πολιτισμού, το Τμήμα Ελληνικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Σορβόννης, την έδρα Ιστορίας και Λογοτεχνίας της Ανωτάτης Σχολής Κοινωνικών Επιστημών του Παρισιού κ.ά.

Με πληροφορίες από την εφημερίδα Καθημερινή 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Νάξος – Χαλκί: Συνελήφθησαν δύο άνδρες για κλοπή της Ελληνικής σημαίας από το Μνημείο Ηρώων

Σοβαρό περιστατικό προσβολής συμβόλων – Στα χέρια της Αστυνομίας οι δράστες - Η ανακοίνωση της Αστυνομίας

Αμοργός – Γιορτή Ξεροτήγανου: Απόψε (02/09) ένα γλυκό έθιμο που έγινε θεσμός

Τρίτη 2 Σεπτεμβρίου η Αιγιάλη γεμίζει με άρωμα μελιού, κανέλας και μουσικής (αφίσα)

Αρχαία Αρκεσίνη στην Αμοργό: Από την Πρωτοκυκλαδική περίοδο έως το Ενετικό Καστέλι

Από τις πρώτες ιδιότυπες πόλεις των Κυκλάδων μέχρι το μεσαιωνικό κάστρο, μια μοναδική ιστορική διαδρομή πάνω σε λείψανα αιώνων.

Τήνος: Ομόφωνο ψήφισμα για την επαναφορά των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά

Με πρωτοβουλία του Δημάρχου Παναγιώτη Κροντηρά, το Δημοτικό Συμβούλιο Τήνου ζητά από την κυβέρνηση την πλήρη αξιοποίηση της ευρωπαϊκής οδηγίας 2022/542 για τη στήριξη της νησιωτικότητας.

Ιταλία – Ισπανία: Μεγάλο ντέρμπι στη Λεμεσό, προβάδισμα για τη «Ρόχα»

Η μάχη της 4ης αγωνιστικής στο Eurobasket 2025 αναμένεται συναρπαστική – Η Ισπανία δείχνει να βρίσκει ρυθμό και ποντάρει στη «βαριά φανέλα» της.

Πανναξιακός ΑΟ: Οι πρωταθλητές Γεντέκος, Δρίτσας και Στεργιόπουλος στη Νάξο

Τρεις κορυφαίοι αθλητές του Πανναξιακού ΑΟ βρέθηκαν στο νησί, μίλησαν με τους μικρούς αθλητές και μοιράστηκαν εμπειρίες και κίνητρα.

Εσπερινό ΓΕ.Λ. Νάξου: Δεύτερη ευκαιρία στη μόρφωση για εργαζόμενους και ενήλικες

Με ευέλικτο πρόγραμμα και τριετή φοίτηση, το Εσπερινό Λύκειο Νάξου προσφέρει απολυτήριο Λυκείου και νέες προοπτικές σε όσους θέλουν να συνεχίσουν τις σπουδές τους.

Ίνδικτος: Η 1η Σεπτεμβρίου ως αφετηρία χρόνου στο Βυζάντιο

θεσμός που γεννήθηκε ως φορολογικός κύκλος στη Ρωμαϊκή αυτοκρατορία και έγινε η «πρωτοχρονιά» του Βυζαντίου

Καντερές: «Σεπτέμβριος, μην εφησυχάζουμε» – Ο μήνας που έγραψε ιστορία με κακοκαιρίες

Ο μετεωρολόγος υπενθυμίζει μέσα από αναδρομή στη δεκαετία ότι ο Σεπτέμβριος συχνά κρύβει έντονα καιρικά φαινόμενα και πλημμύρες

ΔΕΔΔΗΕ – Νάξος: Προγραμματισμένη διακοπή ρεύματος (03/09) σε Δαμαριώνα και Σαγκρί

Χωρίς ηλεκτροδότηση από τις 06:00 έως τις 09:00 το πρωί οι περιοχές Μπαούζι Δαμαριώνα, Μαραθώ, Αρχάτος, Αθάλασσα, Αυλωνίτσα, Άγιος Δημήτριος, Ωσκέλος και Άγιοι Ανάργυροι Σαγκρί.

Εκτακτο: Τροχαίο στο δρόμο προς το αεροδρόμιο της Νάξου

Αυτοκίνητο κατέληξε σε τάφρο στον δρόμο Χώρας – Αεροδρομίου. Σώα η οδηγός, νέα ερωτήματα για το οδικό δίκτυο της Νάξου.

Νάξος: Η «Αξιώτισσα» απαντά για το επεισόδιο με τους Βρετανούς τουρίστες – «Έσκισαν το αυτοκόλλητο, δεχόμαστε απειλές»

Ο ιδιοκτήτης της ταβέρνας Γιάννης Βάσιλας δίνει τη δική του εκδοχή: οι τουρίστες αποχώρησαν αφού πρώτα προκάλεσαν, ενώ μετά το δημοσίευμα της Daily Mail η επιχείρηση καταγγέλλει μπαράζ συκοφαντιών και απειλών.

Νάξος: Συλλήψεις για παράνομη θήρα – Θανάτωσαν 5 άγρια ζώα εκτός κυνηγετικής περιόδου

Δύο άτομα, 26 και 59 ετών, συνελήφθησαν για θήρευση χωρίς άδεια και κατοχή παράνομου εξοπλισμού.

Νάξος: «Μαμά με καρότσι σε πόλη αφιλόξενη», η κραυγή αγωνίας μιας νέας μητέρας

Το σχόλιο του Στράτου Φουτάκογλου και η ανοιχτή επιστολή μαθήτριας του που φωτίζει την αδιαφορία για πεζούς, μητέρες και ΑμεΑ

Νάξος – Δαμαριώνας: “Γιώργος Μπίλης: Ο καλλιτέχνης που τραγούδησε τη ζωή” (video)

Μια βραδιά μνήμης και αγάπης στον Δαμαριώνα για τον άνθρωπο της παρέας και της μουσικής. (video)

Άδωνις Γεωργιάδης: «Ντροπή για το επεισόδιο στη Νάξο – Οι Εβραίοι πολίτες είναι ασφαλείς στην Ελλάδα»

Σαφή θέση υπέρ των βρετανών τουριστών πήρε ο υπουργός Υγείας, καταδικάζοντας το περιστατικό αντισημιτισμού και μιλώντας για επιλεκτικές «ευαισθησίες» στην ελληνική κοινωνία.

ΑΑΔΕ: Πρόστιμα και 48ωρο «λουκέτο» σε επιχειρήσεις νησιών (Πάρος) για φοροδιαφυγή

Εντατικοί έλεγχοι σε Ρόδο, Πάρο, Χανιά, Ύδρα, Κέρκυρα και Πειραιά αποκάλυψαν περισσότερες από 400 παραβάσεις για μη έκδοση αποδείξεων.

ΔΕΔΔΗΕ – Νάξος: Διακοπή ρεύματος το πρωί της Τρίτης 2 Σεπτεμβρίου, δείτε τις περιοχές

Ο ΔΕΔΔΗΕ ανακοίνωσε προγραμματισμένη διακοπή ηλεκτροδότησης λόγω τεχνικών εργασιών σε κεντρικές περιοχές της Χώρας Νάξου.

Νάξος: Τραυματισμός καβοδέτη στο λιμάνι, εξήλθε αυθημερόν από το Κέντρο Υγείας

εργατικό ατύχημα σημειώθηκε το βράδυ της Τετάρτης κατά την πρόσδεση πλοίου στο λιμάνι της Νάξου, με 30χρονο καβοδέτη να τραυματίζεται ελαφρά.

Ρωγμές στο ελληνικό τουριστικό θαύμα: Η Σαντορίνη χάνει έδαφος, η κλιματική κρίση πιέζει

Μετά τα 21,7 δισ. ευρώ που απέφερε ο τουρισμός το 2024, η Ελλάδα βρίσκεται αντιμέτωπη με υπερφόρτωση υποδομών, λειψυδρία, στεγαστικό χάος και τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής.