Τρίτη, 3 Ιουνίου, 2025
ΑρχικήΙστορίεςΜικρές Κυκλάδες: "Οταν τα άλλα πλοία σταματούν, το Express Skopelitis απλά συνεχίζει"

Μικρές Κυκλάδες: “Οταν τα άλλα πλοία σταματούν, το Express Skopelitis απλά συνεχίζει”

|

Αφιέρωμα στο θρυλικό «Express Skopelitis» από τους Financial Times – «Ο Ήρωας των Μικρών Κυκλάδων» 

«…και να μαστε στην θέση VIP. Θέση μόνο για έναν», σχολιάζει χαριτολογώντας ο υποπλοίαρχος με ύφος που χρωματίζεται από τα λαμπερά γαλαζοπράσινα του μάτια. Κρατώντας στο χέρι ένα χάρτινο ποτηράκι με καφέ, κάθεται σε μια παλιά παραπεταμένη καρέκλα που, ζαλισμένη κι αυτή, προσπαθεί να σταθεί ανάμεσα στα τεράστια κουλουριασμένα καραβόσκοινα.

Αρθρο της Rachel Howard στην εφημερίδα  Financial Times (απόδοση Μάγδα Παράσχου) 

Το γεμάτο ρυτίδες, σπασμένο από την αλμύρα πρόσωπό του δεν εμποδίζει το πλατύ χαμόγελό του  να φανεί. Το τραχύ δέρμα του επιβεβαιώνει μια ζωή «περπατημένη» μέσα στις θάλασσες, με ιστορίες άπειρες να μας αφηγηθεί. Στο μπλουζάκι που φοράει—μια ναυτική ξεβαμένη απ΄τον ήλιο μπλούζα, με το γράμμα S βαμμένο κόκκινο τυλιγμένο μέσα σε μια λευκή άγκυρα—ξεχωρίζει το όνομα του καραβιού Skopelitis Express.  

Αυτοί που έχουν πάρει μια γεύση κάνοντας το ταξίδι τους πάνω σ αυτό το μικρό αλλά θαρραλέο καράβι γνωρίζουν καλά πως η ταχύτητα δεν το χαρακτηρίζει. Το ψευδόνυμο Express προστέθηκε όταν ο πιο αργός προκάτοχός του—Skopelitis— παροπλήστηκε. Όσο φασαριόζικο και παλιάς κοπής να είναι, αυτό το αγέρωχο καράβι αποτελεί σημείο καμπής για τους λάτρεις των ελληνικών νησιών. Ένα προκλητικά ευχάριστο διάλειμμα, αφάνταστα οικονομικό, που δεν έχει καμία σχέση με τα ταχύπλοα catamaran που έχουν εισβάλει στην γεμάτη ταχύτητα ζωή μας.

skopelitis2.jpgΑπό το 1956 η Small Cyclades Lines διευθύνεται από την οικογένεια Σκοπελίτη. Περίεργο όσο κι αν φαντάζει ή ακούγεται, η εταιρία βασίζεται σε ένα και μόνο πλοίο. Με χωρητικότητα για 340 επιβάτες και το πολύ 12 οχήματα, το Express Skopelitis καταφέρνει και εξυπηρετεί μια ομάδα μικρών και εναλλακτικών νησιών όπως την Ηρακλειά, Σχοινούσα, Κουφονήσια και την Δονούσα. Θα ήταν προτιμότερο να ακούνε στην ονομασία Κυκλάδες, και όχι Μικρές, αφού οι λίγες εκατοντάδες ντόπιοι μπορούν και στηρίζουν αντάξια το δυναμικό αυτών των υπέροχων γραφικών τόπων χωρίς να μειώνεται στο ελάχιστο η αξία τους.

Τα τοπία φανερώνουν το αρχέτυπο μιας άγονης ομορφιάς:γυμνοί κολπίσκοι και χαμηλοί λόφοι γεμάτοι με μικρούς οικισμούς και ασβεστωμένα παραδοσιακά σπιτάκια. Αυτοκίνητο θα συναντήσεις αν είσαι τυχερός. Γι αυτό ετοιμάσου για πεζοπορία ή μετακίνηση με βάρκα. Και βέβαια, σε μέρη τόσο εναλλακτικά, οι ξαπλώστρες και τα θέρετρα, οι τράπεζες και τα φαρμακεία είναι λέξεις απλώς ακουστές—φαρμακείο μόνο στα Κουφονήσια, και τα ΑΤΜ τις περισσότερες φορές ξεχνάνε και τον λόγο ύπαρξής τους.

 Το Express Skopelitis μετακινείται σ αυτά τα νησιά έξι μέρες την εβδομάδα, 11 μήνες τον χρόνο. Για έναν μήνα το καράβι μένει εκτός λειτουργίας λόγω συντήρησης και ελέγχου. Τα φάρμακα, το ψωμί και άλλα βασικά προϊόντα μεταφέρονται χωρίς καμία χρέωση. Και η γενναιοδωρία του Σκοπελίτη δεν φτάνει μόνο ως εκεί. Οι κάτοικοι μετακινούνται χωρίς εισιτήριο και γι αυτούς το καράβι χρησιμεύει ως ταχυδρόμος, ασθενοφόρο κλπ. Εν ολίγοις, ένα καράβι-σχοινί διάσωσης όταν οι επισκέπτες έχουν επιστρέψει στις ευκολίες τους με τα τεράστια catamaran και με άλλες κερδοφόρες ναυτιλιακές εταιρίες.

«Όλο τον χειμώνα δεν κάνουμε τίποτε άλλο παρά να καθησυχάζουμε τους ντόπιους πως δεν θα τους λείψει τίποτα. Δεν μας νοιάζουν οι δυσμενείς καιρικές συνθήκες ούτε τα ανεπαρκή έργα υποδομής στα λιμάνια που κάνουν ακόμη πιο δύσκολο το έργο μας. Προτεραιότητά μας να έχουν οι κάτοικοι στα νησιά ό,τι οι ίδιοι χρειάζονται και έχουν ανάγκη», μας μεταφέρει ο 35χρονος καπετάνιος και πλοιοκτήτης Δημήτρης Σκοπελίτης.

Αυτή είναι η λεγόμενη «άγονη γραμμή», ονομασία που σε παραπέμπει στην στέρηση και την ανεπάρκεια. Γραμμή και διαδρομές που στηρίζονται στις κρατικές επιδοτήσεις, αφού δεν είναι εμπορικά βιώσιμες.  Αυτό που δυσκόλεψε περισσότερο την κατάσταση ήταν η πρόσφατη αύξηση των καυσίμων που με την σειρά της  έφερε την αύξηση των εισιτηρίων κατά 25 με 30 τοις εκατό σε σχέση με πέρυσι κάνοντας με αυτόν τον τρόπο τις διακοπές απλησίαστες και απρόσιτες και τον Έλληνα να παλεύει με την εκτόξευση του πληθωρισμού. Αλλά στον Skopelitis Express το εισιτήριο με επιστροφή από Νάξο- Ηρακλειά στοιχίζει μόνο 13,60 ευρώ. «Δεν μας επιτρέπεται να αυξήσουμε τις τιμές μας επειδή η γραμμή είναι επιδοτούμενη», μας εξηγεί ο Σκοπελίτης, και συνεχίζει «Παρά ταύτα η κυβέρνηση δεν έχει αυξήσει τις επιδοτήσεις για να μας βοηθήσει να απορροφήσουμε την αύξηση καυσίμων οπότε, η λειτουργία αυτής της γραμμής αρχίζει να γίνεται μη βιώσιμη».

«Παρόλες τις προκλήσεις που δεχόμαστε, δεν τίθεται θέμα εγκατάλειψης του πλοίου. Σπανίως ο Σκοπελίτης ακυρώνει ταξίδι του. Αν δεν δώσουμε το παρόν, οι κάτοικοι θα σηκώσουν μπαϊράκι», μας λέει χαριτολογώντας ο καπετάνιος Γιάννης Φωστιέρης, μέλος του πλοίου από το 1990.

skopelitis._1_0.jpgΚατά την διάρκεια μιας στάσης που έκανα στο λιμάνι της Νάξου—πρωτεύουσας του νησιωτικού συμπλέγματος—παρακολουθώ τα φορτηγάκια με τους διανομείς, τους κούριερς και τους πεζούς να αφήνουν φυτά, πλυντήρια, τούρτες γενεθλίων, παπούτσια, οικοδομικά υλικά, και πόσα ακόμα πακέτα, με το δεκαμελές πλήρωμα του Σκοπελίτη να τα τοποθετεί υπομονετικά και με τάξη στο σημείο που έπρεπε. Ο καπετάν-Γιάννης σχολιάζοντας μου εξηγεί πως σε κάθε λιμάνι υπάρχει ένας συγκεκριμένος χώρος τοποθέτησης των πραγμάτων και συνεχίζει «Είμαστς περισσότερο ευέλικτοι από τα μεγάλα καράβια που μηχανικά επιβιβάζουν και αποβιβάζουν κόσμο. Λειτουργούμε πιο ανθρώπινα εμείς. Να σκεφτείς πως αν κάποιος καθυστερήσει σε μια δίκη, στο νοσοκομείο ή σε γιατρό, εμείς πάντα τον περιμένουμε».

Με το που σαλπάρουμε, οι επιβάτες μαζεύονται όλοι στην γέφυρα και χαιρετάνε. Ο Φωστιέρης μου μιλάει ενώ στο χέρι του ο ήχος από το κροτάλισμα του κομπολογιού ακούγεται σ όλη την διάρκεια της συνομιλίας μας. Στο κατάστρωμα οι ξένοι χωμένοι στις θέσεις τους—κάτι στρογγυλές καρέκλες—τινάζονται καθώς το καράβι αντιστέκεται στον βοριά. Τα κύματα μυτερά σαν τρίαινα του Ποσειδώνα και κάτω στο σαλόνι η εικόνα βγαλμένη από ταινία του Γουές Άντερσον House Beautiful … βυσσινί κουρτίνες, πλαστικοί πάγκοι και στρογγυλά τραπεζάκια σε ναυτικό μοτίβο.  

Ένας συνεπιβάτης φέρνει στο μυαλό του ένα ταξίδι με κακοκαιρία «…και ενώ όλοι ξέρναγαν στο κατάστρωμα, μπουκάρει ένας του πληρώματος όλος διάθεση και φωνάζει: Έλα, τι πάθαμε, παιδιά!! Όταν πάμε και τα ακουμπάμε στα καραβάκια του λούνα παρκ, είναι καλύτερα;»

Καθώς ο Σκοπελίτης μανουβράρει στο μικρούλι λιμάνι της Ηρακλειάς, οι ντόπιοι σπεύδουν στην αποβάθρα, περίεργοι να δούνε τι καλό τους έφερε. Μασκότ της όλης παρέας, η Πατάτα, μια κοκκινομάλλα γάτα που δεν χάνει κάθε φορά την ευκαιρία να χωθεί ανάμεσα στον κόσμο που περιμένει. Το πλήρωμα, περισσότερο κοινωνικοί λειτουργοί παρά ναυτικοί, ανταλάσσουν δέματα, καλημέρες και πιάνουν κουβέντα με τους λίγους νησιώτες.

Και ενώ έχω αυτήν την εικόνα μπροστά μου και αναρωτιέμαι πώς θα μπορέσει να σταθεί αυτή η επιχείρηση με την αύξηση της τιμής των καυσίμων, η θλίψη μου γίνεται εντονότερη όταν ακούω τον Δημήτρη Σκοπελίτη να λέει: «Από μαθητής κάνω αυτό το δρομολόγιο. Είναι η ζωή μου, η καθημερινότητά μου».

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Πειραιάς σε οριακό σημείο – SOS για τις υποδομές από τον Θεόδωρο Κόντε

Ο επίτιμος πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων προειδοποιεί: το λιμάνι δεν αντέχει άλλες αφίξεις χωρίς σχέδιο και υποδομές

Σεισμός 5,3 Ρίχτερ ανοιχτά της Ιεράπετρας: Αισθητός σε όλη την Κρήτη

Καθησυχαστικοί οι σεισμολόγοι Λέκκας και Τσελέντης – Αναμένονται μετασεισμοί, συστάσεις για προσοχή στις παραλίες

Θα καούμε φέτος το καλοκαίρι; Ο Γιώργος Τσατραφύλλιας απαντά

Οι εποχικές προγνώσεις δείχνουν θερμοκρασίες πάνω από τα κανονικά επίπεδα, αλλά χωρίς έντονα καύσωνα, σύμφωνα με τα κλιματικά μοντέλα

Σαντορίνη: Seatrack σε Καμάρι και Περίσσα. Πρόσβαση στη θάλασσα για όλους

Εγκαθίστανται νωρίτερα φέτος τα συστήματα αυτόνομης πρόσβασης για άτομα με αναπηρία στις παραλίες της Σαντορίνης

Δυναμική παρουσία της Π.Ν.Αι. στο 10ο Φεστιβάλ Ελαιολάδου και Ελιάς στη Καλαμάτα

Στο περίπτερο της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου είχαν την ευκαιρία να γευτούν δημιουργίες των σεφ πάνω στις νησιώτικες συνταγές

Έναρξη ναυαγοσωστικής κάλυψης στις πολυσύχναστες παραλίες της Πάρου

Ο Δήμος Πάρου εξασφαλίζει έγκαιρα την προστασία λουομένων για τα έτη 2025 και 2026

«Παίρνει σύνταξη» και κρεμάει το γιλέκο του ο Όσκαρ της ΕΛ.ΑΣ

Μετά από οκτώ χρόνια δράσης, ο σκύλος περιπολίας που «διάβαζε» τα σήματα και εντόπιζε κινδύνους, αποχωρεί με τιμές και συγκίνηση

Σαντορίνη: Το Santorini Experience επιστρέφει 10-12 Οκτωβρίου 2025 για 8η χρονιά

9 βραβεία για την κορυφαία αθλητική διοργάνωση του Αιγαίου

Η Σύρος φιλοξενεί το 4ο Summer School για την υγεία παιδιών και εφήβων

Διήμερο επιστημονικών δράσεων με θέμα την ανάπτυξη, τη συμπεριφορά και τη φροντίδα υγείας στη σύγχρονη εποχή

Νάξος: Η φιλαναγνωσία ως γέφυρα έμπνευσης στα ολιγοθέσια σχολεία

Μαθητές από εννιά σχολεία συνάντησαν τον συγγραφέα Δ. Λεϊμονή μέσα από τα βιβλία του και τις δικές τους δημιουργίες

Νάξος – Μέλανες: Δύο (από τους τρείς) Κούρους αναμένεται να πάρουν το δρόμο για την υπό κατασκευή Νησίδα Μουσείων

Η απόφαση για τη μεταφορά δύο εκ των τριών ημίεργων Κούρων της Νάξου σε μουσειακό χώρο ανοίγει τον δρόμο για την προστασία και ανάδειξη μοναδικών μνημείων του αρχαίου ελληνικού κόσμου.

Πάρος: «Κλείνουμε πριν μας κλείσουν», η εστίαση σε απεργία στις 5 Ιουνίου

Σε συμβολικό λουκέτο προχωρούν οι παραλιακές επιχειρήσεις του νησιού – Αντίδραση απέναντι σε τιμωρητικές πολιτικές και κρατική απουσία - Το σχόλιο του Γιάννη Παπαδόπουλου

Νάξος: Έτοιμος ο νέος δρόμος που ενώνει Αγιο Προκόπιο με Κάπαρες (Πλάκα – Αγία Αννα)

Παραδόθηκε στην κυκλοφορία ο νέος οδικός άξονας που συνδέει τον Άγιο Προκόπιο με τις Κάπαρες, μειώνοντας τον χρόνο διαδρομής και αυξάνοντας την οδική ασφάλεια – Ευχαριστίες από τον πρόεδρο της κοινότητας Αγίου Αρσενίου

Κυκλάδες – Blue Star Ferries: Ξεκινούν τα θερινά δρομολόγια του “Blue Star 1”, πρωινό το “Blue Star Naxos”

Από την Κυριακή 1 Ιουνίου, το "Blue Star 1" αναλαμβάνει τη βραδινή αναχώρηση από Πειραιά, ενώ από Δευτέρα 2 Ιουνίου, το "Blue Star Naxos" ξεκινάει τα καθημερινά πρωινά του δρομολόγια προς Πάρο, Νάξο, Μικρές Κυκλάδες, Αμοργό και Αστυπάλαια.

Νάξος: Αναβολή στη συζήτηση για τις θερινές οικοδομικές εργασίες, παράταση διαβούλευσης έως 10 Ιουνίου

Δεν θα ισχύσει από φέτος η ρύθμιση για περιορισμούς στις κατασκευαστικές δραστηριότητες. Συνάντηση διαβούλευσης με οικοδόμους και νέα προθεσμία για προτάσεις.

Νάξος – Σύλλογος Μηχανικών: “Όχι σε οριζόντιους περιορισμούς, Ναι, σε στοχευμένο πλαίσιο για τις θερινές οικοδομικές εργασίες”

Ο Σύλλογος εκφράζει έντονο προβληματισμό για την αιφνιδιαστική πρόθεση του Δήμου να επιβάλει οριζόντιους περιορισμούς, χωρίς επαρκή διαβούλευση – Προτείνει στοχευμένο και ρεαλιστικό πλαίσιο που προστατεύει τόσο τον τουρισμό όσο και τον κατασκευαστικό κλάδο.

“Να βουίξει το Αιγαίο”: Το νέο τραγούδι του Γιάννη Βιτζηλαίου γεμίζει νησιώτικο ρυθμό το καλοκαίρι μας (video)

Θάλασσα, μελωδία και χορός ενώνονται στο νέο τραγούδι του Γιάννη Βιτζηλαίου που υπόσχεται να μας ταξιδέψει στα γαλανά νερά του Αιγαίου.

Νάξος – Αεροδρόμιο: Πραγματοποιήθηκε νυχτερινή αεροδιακομιδή με τα νέα φορητά φώτα

Ένα 24ωρο μετά την τοποθέτηση του προσωρινού φωτισμού, το νησί απέκτησε ξανά τη δυνατότητα νυχτερινής αερομεταφοράς ασθενών με ελικόπτερα AW-109

«Αχ πανάθεμά σε Αθήνα»: Ο Βαγγέλης Κονιτόπουλος τραγουδά για τα νησιά και τη νοσταλγία (video)

Μια νέα νησιώτικη μελωδία-ύμνος από τον μετρ του Αιγαίου, με τη συμμετοχή της οικογένειας Κονιτοπούλου (video)

Νάξος: Δυναμική παρέμβαση εργαζομένων και αναβολή της συζήτησης για απαγόρευση οικοδομικών εργασιών το καλοκαίρι

Μετά από κινητοποίηση της Επιτροπής Εργαζομένων στις Κατασκευές, η Δημοτική Αρχή Νάξου υποχρεώθηκε να αποσύρει το θέμα από το Δημοτικό Συμβούλιο