Τετάρτη, 8 Ιανουαρίου, 2025
ΑρχικήΙστορίεςΚυκλάδες - Σύρος: Τα νεοκλασσικά του νησιού ζητούν βοήθεια, ακούει κανείς;

Κυκλάδες – Σύρος: Τα νεοκλασσικά του νησιού ζητούν βοήθεια, ακούει κανείς;

|

Η πρωτοβουλία των πολιτών, που ξεκίνησε με μια σελίδα στο facebook, στηρίζεται από όλους τους επαγγελματικούς και εμπορικούς συλλόγους, οι οποίοι βλέπουν το πρόβλημα των εγκαταλελειμμένων νεοκλασικών να γιγαντώνεται

Μία ακόμα πρωτοβουλία, αυτή τη φορά από πολίτες, ξεκινά στη Σύρο για το θέμα των διατηρητέων κτιρίων. Στόχος είναι να κινήσει το ενδιαφέρον των συναρμόδιων υπουργείων Περιβάλλοντος και –κυρίως– Πολιτισμού, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι σοβαρές καθυστερήσεις και στρεβλώσεις που υπάρχουν σήμερα στην έκδοση οικοδομικών αδειών. Και οι οποίες ουσιαστικά αποτρέπουν κάθε ενδιαφερόμενο από το να επισκευάσει ένα διατηρητέο, με αποτέλεσμα δεκάδες κτίρια να βρίσκονται υπό κατάρρευση ή σε άθλια κατάσταση.

Η νέα πρωτοβουλία ξεκίνησε με μια σελίδα στο facebook με τίτλο «Τα νεοκλασικά της Σύρου εκπέμπουν SOS», η οποία μέσα σε δύο βδομάδες απέκτησε 1.300 μέλη. Στηρίζεται δε από όλους τους επαγγελματικούς και εμπορικούς συλλόγους του νησιού, που βλέπουν το πρόβλημα των εγκαταλελειμμένων νεοκλασικών μόνο να γιγαντώνεται με το πέρασμα του χρόνου. «Πλέον χρειαζόμαστε κράνος για να περπατήσουμε μέσα στην πόλη μας», λέει ο Χάρης Βεκρής, ιθύνων νους της πρωτοβουλίας. «Καθημερινά πέφτουν σοβάδες από εγκαταλελειμμένα κτίρια, ακόμα και ολόκληροι τοίχοι. Η κατάσταση έχει φθάσει στο απροχώρητο, η κοινωνία της Σύρου που πονά την αρχιτεκτονική κληρονομιά της απαιτεί να γίνει κάτι».

Κύριο πρόβλημα, όπως επισημαίνουν εδώ και χρόνια οι μηχανικοί του νησιού, είναι η αρμοδιότητα του υπουργείου Πολιτισμού για κάθε άδεια μέσα στα όρια του ιστορικού οικισμού. «Το χρονικό διάστημα που απαιτείται για μια άδεια είναι εξωφρενικό», λέει ο Μηνάς Μπουγιούρης, πρόεδρος του Συλλόγου Μελετητών-Μηχανικών Κυκλάδων. «Ζούμε μια δυσλειτουργική κατάσταση που αποθαρρύνει τόσο τους ιδιοκτήτες όσο και ενδεχόμενους επενδυτές από το αποκαταστήσουν ένα ακίνητο. Πολλοί αξιόλογοι συνάδελφοι αρνούνται να αναλάβουν τέτοιες υποθέσεις! Το αποτέλεσμα; Τα κτίρια καταρρέουν, η αξία τους μειώνεται συνεχώς, ένας κύκλος παρακμής. Ολο αυτό οφείλεται στο υπουργείο Πολιτισμού που αδυνατεί εδώ και χρόνια να ανταποκριθεί. Και δυστυχώς πρέπει να εγκρίνει κάθε άδεια: από αναπαλαιώσεις και επισκευές, έως νέα κτίρια και από νομιμοποιήσεις αυθαιρέτων έως… την τοποθέτηση μιας ταμπέλας. Το σύστημα αυτό έχει δοκιμαστεί τα τελευταία 15 χρόνια και έχει αποτύχει παταγωδώς. Η ιδανική λύση είναι η απεμπλοκή του υπουργείου Πολιτισμού από τις αδειοδοτήσεις».

«Κατά μέσον όρο χρειάζεται από δύο έως τέσσερα χρόνια για να εκδοθεί μια άδεια. Είχα ένα τέτοιο ακίνητο στην περιοχή Βαπόρια και μέχρι να εκδοθεί η άδεια, πέθανε η ιδιοκτήτρια και η αποκατάσταση δεν έγινε ποτέ», λέει ο Γιώργος Ευριπιώτης, μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Συλλόγου. «Αυτή τη στιγμή πολλοί προχωρούν σε επισκευές στο εσωτερικό των κτιρίων αυθαίρετα, χωρίς άδεια και τελικά είναι οι μόνοι που καταφέρνουν κάτι». «Υπάρχει μια κακώς εννοούμενη “μάχη γοήτρου” ανάμεσα στα υπουργεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού», εκτιμά ο Γιώργος Φρέρης, γραμματέας του Συλλόγου. «Το ΥΠΠΟ θέλει να “ελέγχει” τους ιστορικούς τόπους αλλά δεν έχει το προσωπικό». «Πέραν της χρονοβόρας αδειοδότησης, σημαντικό πρόβλημα είναι και οι τακτοποιήσεις αυθαιρεσιών. Δεν μπορεί να χρειάζεται 2-3 χρόνια για να εγκριθεί μια μικρή αυθαιρεσία, ο αγοραστής δεν ενδιαφέρεται πια», λέει η Αρια Χαραλαμπίδου, μηχανικός.

Ο σύλλογος των μηχανικών έχει προτείνει να δημιουργηθεί μια επιτροπή με έδρα τη Σύρο, όπως είναι το Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής σήμερα, στο οποίο να συμμετέχει και εκπρόσωπος του ΥΠΠΟ, με κατάργηση της υποχρέωσης απευθείας έγκρισης από το ΥΠΠΟ κάθε νέας άδειας. Το συμβούλιο προτείνεται να εξετάζει όλα τα ακίνητα πλην των διατηρητέων, ώστε να μειωθεί ο τεράστιος όγκος δουλειάς που πρέπει να διεκπεραιώσει. Παράλληλα, να δημιουργηθεί ένα παράρτημα του ΥΠΠΟ με έδρα τη Σύρο, που να συνεδριάζει τακτικά ώστε να διεκπεραιωθεί ο μεγάλος όγκος των αιτήσεων.

Με πληροφορίες από την εφημερίδα “Καθημερινή”


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Η Χρύσα Μπανδέλη επιστρέφει στη Νάξο για μια μοναδική βραδιά στο AMEN Nightclub!

Το AMEN Nightclub υποδέχεται τη νέα χρονιά με ένα event που θα συζητηθεί!

Φιλ. Φόρτωμας: Δωρεά ιατρικού ορθοπεδικού εξοπλισμού

Δωρεά ιατρικού ορθοπεδικού εξοπλισμού στην Κοινωνική Υπηρεσία του Δήμου Σύρου - Ερμούπολης από τον βουλευτή Φίλιππο Φόρτωμα

Κίνημα Δημοκρατίας: Ερώτηση προς το Υπουργείο Δικαιοσύνης για το Δικαστικό Μέγαρο της Νάξου που χάνεται …

Ανέγερση Δικαστικού Μεγάρου για τη στέγαση του Πρωτοδικείου Νάξου - Ερώτηση τριών βουλευτών του Κινήματος Δημοκρατίας για το Δικαστικό Μέγαρο της Νάξου που χάνεται ...

Ρόδος: Ναυάγιο με δύο νεκρούς, διασώθηκαν 63 μετανάστες

Ναυάγιο στα ανοιχτά της Ρόδου: Δύο νεκροί – Διασώθηκαν 63 αλλοδαποί από το Λιμενικό

ΕΝΦΙΑ 2025: Πρεμιέρα τον Φεβρουάριο με επτά εκπτώσεις και απαλλαγές

ΕΝΦΙΑ 2025: Πρεμιέρα τον Φεβρουάριο με επτά εκπτώσεις και απαλλαγές - Τι μας περιμένει

Σίφνος: Πήρε “πράσινο” φως και … έρχεται 5αστερο ξενοδοχείο

Νέο 5άστερο ξενοδοχείο “στα σκαριά” στη Σίφνο - Σε ποιο σημείο και ποια η χωρητικότητά του

Oceania Cruises: Θεματικές κρουαζιέρες για το 2025, θα …πιάσει και Σαντορίνη

Η Ελλάδα στις θεματικές κρουαζιέρες της Oceania Cruises το 2025 - Ποιες αφορούν τα νησιά του Αιγαίου (Ρόδος - Σαντορίνη - Μυτιλήνη)

Κυκλάδες – “Αρτεμις”: Οι αφανείς ήρωες των θαλασσών μας

«Άρτεμις»: το πλοίο που ενώνει τις Κυκλάδες : Οι αφανείς ήρωες των θαλασσών μας

Ακτοπλοϊκά Εισιτήρια: Η αύξηση στα καύσιμα αλλάζει το σκηνικό προς το …χειρότερο

Αύξηση κόστους καυσίμων: Πώς επηρεάζονται οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων

Ελλάδα: Εφυγε από τη ζωή πλήρης ημερών η τραγουδίστρια Στέλλα Γκρέκα

Πέθανε η τραγουδίστρια Στέλλα Γκρέκα σε ηλικία 103 ετών - Ο Χρήστος Χαιρόπουλος χαρακτήρισε τη φωνή της βιολοντσέλο

Αιγαίο: Σε ποια νησιά θα έχουμε νέες αεροπορικές συνδέσεις το φετινό (2025) καλοκαίρι

Οι νέες πτήσεις στους ελληνικούς ουρανούς το 2025 – Τι προβλέπεται για τα νησιά του Νοτίου Αιγαίου

Blue Star Ferries: Το “Delos” έρχεται από 10 Ιανουαρίου να καλύψει το κενό του “Myconos”

Το "Blue Star Delos" αφήνει τη Παροναξία και πηγαίνει στα .. βόρεια με σκοπό να καλύψει το κενό της ακινησίας του Myconos ... - Ποιες άλλες αλλαγές και παρατάσεις έχουμε

Σχολεία: Επιστροφή στις τάξεις την 8η Ιανουαρίου, οι επόμενες αργίες

Την Τετάρτη 8 Ιανουαρίου οι μαθητές γυρίζουν στο σχολείο - Ποια είναι τα επόμενα τριήμερα

Blue Star Delos: Ποδαρικό και το 2025 (4η σερί χρονιά) έκανε στο λιμάνι του Πειραιά (photos – video)

Το Blue Star Delos για 4η σερί χρονιά μπαίνει πρώτο στο λιμάνι του Πειραιά και κάνει ποδαρικό - Ποιοι το υποδέχτηκαν (photo - video)

Μαργ. Οικονομοπούλου: Συγκίνηση στην κηδεία της 34χρονης βολεϊμπολίστριας

Μαργαρίτα Οικονομοπούλου: Συγκίνηση στην κηδεία της 34χρονης βολεϊμπολίστριας – Υποβασταζόμενη η μητέρα της

Δωδεκάνησα: Το “Σαόνησος” έφυγε, το “Σταυρός” αναλαμβάνει δράση

Το "Σταυρός" αναμένεται να αντικαταστήσει το "Σαόνησος" από αύριο Σάββατο 4 Ιανουαρίου

Νάξος – Θεοφάνια: Με λαμπρότητα ο εορτασμός, μέλος του ΕΚΑΒ ο Ιορδάνης που έπιασε το Σταυρό (video)

Με λαμπρότητα και ανοιξιάτικο καιρό ο εορτασμός των Θεοφανίων - Ποιος έπιασε τον Τίμιο Σταυρό και τι δήλωσε στον Γιάννη Βλαχάκη (video)

Blue Star Delos: Αλλαγή ώρας αναχώρησης από Σαντορίνη ενόψει .. Πρωτοχρονιάς

Blue Star Delos: Πώς θα εκτελεστεί το τελευταίο δρομολόγιο της χρονιάς - Αναμένεται να μπει πρώτο στο λιμάνι του Πειραιά

Blue Star Ferries: Το “Delos” …φεύγει και το “Blue Star 1” επιστρέφει (09/01) στη Παροναξία

Αλλαγή φρουράς με τη νέα χρονιά για τα πλοία που ετοιμάζονται για την ετήσια ακινησία τους - Ποιο πλοίο θα πάρει τη θέση του Blue Star Delos και πότε;

Θεοφάνια – Κωμιακή: Ο Σταυρός έπεσε στη στέρνα της Ανεβάλλουσας, τον έπιασε ο Μάριος Βενιέρης (video)

Για 3η σερί χρονιά η στέρνα της Ανεβάλλουσας λειτουργεί ως το σημείο αναφοράς για τους κατοίκους της Κωμιακής τα Θεοφάνια - Ποιος έπιασε το σταυρό (video)