Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΙστορίεςΚυκλάδες: η συνύπαρξη τουρισμού και ανεμογεννήτριας

Κυκλάδες: η συνύπαρξη τουρισμού και ανεμογεννήτριας

|

Η άποψη του Γιάννη Τζανετή (Dipl. Engineer, MBA, σύμβουλος διοίκησης) όπως εκφράζεται μέσω της εφημερίδας “Καθημερινή” και έχει σχέση με την συνύπαρξη τουρισμού και ανεμογεννητριών στα νησιά των Κυκλάδων 

Οι αντιδράσεις στις μεγάλες επενδύσεις ανά την ελληνική επικράτεια δεν είναι πρωτόγνωρο φαινόμενο. Στο πρόσφατο παρελθόν, περιπτώσεις όπως οι επενδύσεις στη Χαλκιδική ή παλαιότερα η διαβόητη «εκτροπή του Αχελώου» έγιναν πρωτοσέλιδα και αντικείμενο έντονων συζητήσεων στις τοπικές κοινωνίες. Παρόμοια εικόνα δείχνει να διαμορφώνεται και στα σημεία εγκατάστασης αιολικών «πάρκων», με πρόσφατο παράδειγμα τις αντιδράσεις που προξενεί η σχεδιαζόμενη εγκατάσταση ανεμογεννητριών σε τέσσερα νησιά των Κυκλάδων: Ανδρος, Νάξος, Πάρος, Τήνος.

Αρθρο του Γιάννη Τζανετή  (Dipl. Engineer, MBA, σύμβουλος διοίκησης)

Σύμφωνα με τις υφιστάμενες αδειοδοτήσεις έχει εγκριθεί η εγκατάσταση 95 ανεμογεννητριών (ύψους 100 μ.) που θα απαιτήσουν μία σειρά από υποδομές, όπως διάνοιξη νέων δρόμων σε ορεινά σημεία (μήκους 52,6 χλμ.), κατασκευή υποσταθμών και δίκτυα μεταφοράς ενέργειας (κατά κανόνα υπόγεια και υποθαλάσσια). Πηγή: Αποφ. ΥΠΕΚΑ 177360, 18/12/2014.

Οι φόβοι των νησιωτών (ήδη έχει κατατεθεί προσφυγή στο ΣτΕ από τους δήμους και την περιφέρεια Ν. Αιγαίου) εστιάζονται σε μεγάλο βαθμό στην αλλοίωση του ιδιαίτερου τοπίου (φυσικό, γεωργικό, οικιστικό) και στην πιθανή απαξίωση της τοπικής τουριστικής βιομηχανίας. Εχουν όμως δίκιο;

Μια πρώτη απάντηση θα ήταν πιθανότατα θετική: «Ναι έχουν δίκιο».

Εικόνες από παρόμοιες εγκαταστάσεις, όπως για παράδειγμα οι ανεμογεννήτριες στο νησί του Αγ. Γεωργίου λίγο έξω από το Σούνιο ή στην Ν. Εύβοια, δημιουργούν αρνητικό προηγούμενο. Και στις δύο αυτές περιπτώσεις το αισθητικό αποτύπωμα είναι έντονο και κατά τεκμήριο αρνητικό. Αυτονόητα οι Κυκλαδίτες ανησυχούν, δεν επιθυμούν κάτι ανάλογο να συμβεί σε ένα εμβληματικό τόπο, μοναδικής ομορφιάς, που έχουν επενδυθεί τεράστια ποσά και κόπος για να καταστεί το «Πετράδι του Στέμματος» της Ελλάδας. Σε ένα τόπο με αναγνωρισιμότητα που ξεπερνά ίσως και αυτή της ίδιας της χώρας.

Ο προβληματισμός αυτός δεν είναι μόνο ελληνικό φαινόμενο και η διεθνής εμπειρία μπορεί να δώσει χρήσιμες απαντήσεις. Οπουδήποτε εγκαθίστανται αιολικά πάρκα ξεκινά μια ζωηρή συζήτηση ώστε να ελαχιστοποιηθεί το αποτύπωμά τους και να αποφευχθούν μη αναστρέψιμες επιπτώσεις. Ιδιαίτερα σε σημεία με ακμάζουσα τουριστική βιομηχανία, οι συζητήσεις είναι συχνά εντονότατες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η δημόσια συζήτηση που έλαβε χώρα στη Μ. Βρετανία με αφορμή την εγκατάσταση 1.000 περίπου ανεμογεννητριών σε τέσσερις εμβληματικές περιοχές της Σκωτίας, σε μια έκταση περίπου ίση με το 1/6 της Ελλάδας. Επρόκειτο δηλαδή για πολύ πιο ήπια ανάπτυξη σε σχέση με τις 95 ανεμογεννήτριες που πρόκειται να εγκατασταθούν στον εξαιρετικά περιορισμένο χώρο τεσσάρων μικρών ελληνικών νησιών.

Ερευνα αναφορά

Για διευκόλυνση της συζήτησης-αντιπαράθεσης στη Σκωτία πραγματοποιήθηκε μια έρευνα-σημείο αναφοράς, για λογαριασμό της τοπικής κυβέρνησης (πηγή: The economic impacts of wind farms on Scottish tourism – A report for the Scottish Government, Glascow Caledonian University – 2008) με στόχο να εξετάσει τις επιπτώσεις στο τουριστικό προϊόν της περιοχής. Η μελέτη έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς, πέρα από την επιστημονική επάρκεια των συντελεστών της, αφορά περιοχές με προφανείς ομοιότητες με τις τουριστικές περιοχές της νησιωτικής Ελλάδας:

1. Μικρής κλίμακας γεωγραφικό ανάγλυφο (απουσιάζουν μεγάλοι ορεινοί όγκοι και οι ακτές έχουν έντονο διαμελισμό).

2. Πληθώρα σημείων ιδιαίτερου κάλλους και συχνά σε καθεστώς προστασίας.

3. Χαρακτηριστικό τοπίο με ευρύτατη αναγνωρισιμότητα διεθνώς.

4. Αραιή κατοίκηση.

5. Οικονομική δραστηριότητα βασισμένη κυρίως στον τουρισμό και δευτερευόντως σε μικρής κλίμακας τοπικές δραστηριότητες.

Προδιαγραφές

Τα συμπεράσματα της μελέτης ήταν εξαιρετικά ενδιαφέροντα. Η ελκυστικότητα της περιοχής θα μπορούσε να παραμείνει αμετάβλητη εφόσον μία σειρά από προδιαγραφές τηρηθούν αυστηρά:

1. Περιορισμένος αριθμός εγκαταστάσεων (σε αντίθεση με τον εξαιρετικά υψηλό αριθμό που σχεδιάζεται για τις Κυκλάδες), καθώς δείχνει να υπάρχει ένα όριο που ο επισκέπτης αποδέχεται πέρα από το οποίο οι αρνητικές εντυπώσεις κυριαρχούν.

2. Συγκέντρωση των ανεμογεννητριών σε λίγα σημεία (σε αντίθεση με την πολύ μεγάλη διασπορά που έχει εγκρίνει η ΡΑΕ-Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας), πρόκειται ίσως για τον κρισιμότερο παράγοντα αποδοχής.

3. Αποφυγή της συνεχούς οπτικής επαφής. Το παράδειγμα μικρών νησιών που πρακτικά θα υπάρχει αδιάκοπη κι έντονη οπτική επαφή είναι ισχυρά αρνητικό.

4. Μηδενικές παρεμβάσεις σε εμβληματικές περιοχές υψηλής αναγνωρισιμότητας.

Εφόσον οι παραπάνω προδιαγραφές τηρηθούν (κάτι που δεν συμβαίνει στην περίπτωση των επενδύσεων στις Κυκλάδες), οι επιπτώσεις στην αντίληψη των επισκεπτών σχετικά με την ελκυστικότητα του τόπου θα είναι γενικά μικρές, παρότι τα σημεία χωρίς παρόμοιες εγκαταστάσεις θα διαθέτουν ένα πλεονέκτημα.

Συμπέρασμα

Συμπερασματικά, οι αντιδράσεις των τοπικών κοινωνιών δεν αποτελούν μια ελληνική ιδιαιτερότητα που μπορεί να αγνοηθεί. Αντίθετα, είναι σύνηθες το φαινόμενο να υπάρχουν έντονες συζητήσεις, καθώς οι επιπτώσεις είναι δυνητικά μεγάλες και συχνά μη αναστρέψιμες. Ιδιαίτερα στην περίπτωση των Κυκλάδων η ευαισθησία των κατοίκων δικαιολογείται, καθώς παρόμοιες εγκαταστάσεις σε άλλα σημεία της χώρας άφησαν έντονα αρνητικό αποτύπωμα, ενώ φαίνεται ότι κρίσιμες προδιαγραφές που θα προστάτευαν την ελκυστικότητα του τόπου έχουν αγνοηθεί. Οι επιπτώσεις μπορεί να είναι αρνητικές και μη αναστρέψιμες. Πέρα από την απλή λογική το αποδεικνύει και η διεθνής εμπειρία. Μια επανεξέταση βασικών όρων της επένδυσης ώστε να ελαχιστοποιηθούν το αποτύπωμα και οι επιπτώσεις κρίνεται κάτι παραπάνω από αναγκαία.

Ο τόπος που ταυτίστηκε με την εικόνα της Ελλάδας όσο κανείς άλλος αξίζει πιο προσεγμένες κινήσεις.


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Νάξος: Από την 1η Ιουνίου ξεκινάει η αεροπορική σύνδεση με Ηράκλειο

Η Νάξος μετά την Θεσσαλονίκη αποκτά αεροπορική σύνδεση και με το Ηράκλειο - Δύο φορές από την 1η Ιουνίου και έως τα μέσα Οκτωβρίου

Blue Star Ferries: Το “Paros” επιστρέφει αύριο (23/11) κι όχι Κυριακή από Αμοργό

Οι αλλαγές που δρομολογούνται σε τρία πλοία της Blue Star Ferries ελέω καιρικών συνθηκών - ποια είναι;

Αιγαίο: Τριάντα “πράσινα” έργα (ανάμεσά τους και το Τσικαλαριό) στα ελληνικά νησιά

Ηλεκτρικές διασυνδέσεις άνω των 2,5 δισ. για να βγουν τα νησιά από την απομόνωση. Ταμιευτήρες και φράγματα πολλαπλού σκοπού σε Κυκλάδες, Κρήτη, Δωδεκάνησα.

Χατζημάρκος από Νάξο: Ερχονται επενδύσεις 5 δις στην νησιωτική Ελλάδα

Γιώργος Χατζημάρκος: Το Ταμείο Απαναθρακοποίησης Νησιών φέρνει επενδύσεις 5 δισ. ευρώ στη νησιωτική Ελλάδα

Πρόταση Ημέρας: Ριγκατόνι με σάλτσα φέτας

Μία άλλη προσέγγιση στο φαγητό εκεί όπου η Ιταλία συναντά την Ελλάδα

Silver Alert: Χάθηκε η λεπτομύτα

Η λεπτομύτα δεν θα ξαναπετάξει: Και επισήμως εξαφανισμένο το αποδημητικό πουλί

ΣΥΡΙΖΑ – Κυκλάδες: Παραιτήσεις μελών από Τήνο και Σύρο

Ο ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ και ποια η σχέση του με τα μέλη… Νέες παραιτήσεις

Νάξος: Διαμαρτυρία για τη σύμβαση που αφορά την απανθρακοποίηση των νησιών

Αρκετοί ήταν οι πολίτες της Νάξου, οι οποίοι εξέφρασαν την αντίθεσή τους στην πολιτική της Κυβέρνησης με επίκεντρο την απανθρακοποίηση των νησιών

Κίνα: Ρομπότ με AI «έπεισε» άλλα ρομπότ να… στασιάσουν (!!!)

Ρομπότ με Τεχνητή Νοημοσύνη στην Κίνα «έπεισε» άλλα ρομπότ να... στασιάσουν και να το ακολουθήσουν (video)

The Voice: Ο Ναξιώτης Κουτελιέρης και η συγκίνηση της Παπαρίζου (video)

Μπορεί ο Μιχάλης Κουτελιέρης να μην πέρασε στον επόμενο γύρο του The Voice όμως η σχέση του με την Κλαύδια έφερε δάκρυα στα μάτια της; Παπαρίζου (video)

Νάξος – Μητσοτάκης: Συμμετοχή στη λιτανεία και καφέ για χαλάρωση

Στη Νάξο βρίσκεται από το πρωί ο πρωθυπουργός της Ελλάδας Κυριάκος Μητσοτάκης

Ενδοκυκλαδικά: Το “Αρτεμις” κάθε Τρίτη θα ενώνει τη Σύρο με τη Παροναξία και τη Σαντορίνη

Αλλαγή στο δρομολόγιο του "Αρτεμις"... Δείτε πως θα κινείται κάθε Τρίτη

Αμοργός: Εννέα μέτρα μετακινήθηκε ο υποθαλάσσιος πυθμένας και έδωσε τον σεισμό του 1956

Διεθνής ερευνητική ομάδα ρίχνει «φως» στις αιτίες του καταστροφικού σεισμού του 1956 στην Αμοργό - Τι λέει η Εύη Νομικού

Πάρος: Ο καπετάν – Χρήστος Τζουάνης “έφυγε” από την ζωή

Στα 42 του χρόνου ο cpt Χρήστος Τζουάνης έφυγε από τη ζωή ...

Δονούσα: Ανεμογεννήτριες καλύπτουν την Καλοταρίτισσα

φωτορεαλιστικές απεικονίσεις για το πώς θα φαίνεται το συγκεκριμένο έργο στην πλήρη του ανάπτυξη (60 ανεμογεννήτριες) στη Δονούσα

Νάξος: Επίσκεψη εξπρές του Μητσοτάκη με συνοδεία αξιωματούχων σε τρία αεροπλάνα (!!!)

Τρία αεροσκάφη της Olympic Air θα μεταφέρουν τον Κυριάκο Μητσοτάκη και τους συνοδούς του στη Νάξο – Η ώρα άφιξης και αναχώρησης

MSC: Βάζει στο πρόγραμμα την Σύρο, “βλέπει” τις υποδομές στη Σαντορίνη

MSC: Αντί για τέλη, επενδύσεις σε υποδομές για ανάπτυξη της κρουαζιέρας

Blue Star Ferries – Απεργία: Αλλαγές στα δρομολόγια, τι ώρα αναχωρούν Blue Star Paros και Αρτεμις

Τα δρομολόγια των πλοίων της Blue Star Ferries όπως διαμορφώνονται με βάση την απεργία της 20ης Νοεμβρίου