Το πέρασμα του Maran Gas Achilles – ενός γίγαντα 290 μέτρων – ανοιχτά των Κουφονησίων – Ο χαιρετισμός του Cpt Γιάννη Φιλιππίδη στο αγαπημένο του νησί, τα Κουφονήσια
Έτσι να στέκω, θάλασσα, παντοτεινέ έρωτά μου
με μάτια να σε χαίρομαι θολά
και να ναι τα μελλούμενα στην άπλα σου μπροστά μου,
πίσω κι αλάργα βάσανα πολλά.
Στίχοι από το ποίημα “Να σ’ αγναντεύω θάλασσα” του Κώστα Βάρναλη και με τον Cpt Γιάννη Φιλιππίδη να στέκεται στη κουπαστή ενός γίγαντα… Ενός πλοίου που μεταφέρει φυσικό αέριο (Lng) και το οποίο πρόσφατα πέρασε από τα Κουφονήσια…
Η κίνηση αυτή βέβαια του πλοίου μήκους 290 μέτρων δεν ήταν τυχαία… Το Maran Gas Achilles έκανε μία μίνι στάση ανάμεσα σε Σχοινούσα – Κέρο και Κουφονήσι…
Κάτι οι καιρικές συνθήκες, κάτι η αγάπη του Cpt Γιάννη Φιλιππίδη για το νησί των Κουφονησίων και έδωσε μία νότα διαφορετική στην καθημερινότητά των ναυτικών και κατοίκων στα δύο αυτά νησιά…
Πόσο συχνά άλλωστε βλέπουν έναν … γίγαντα να γεμίζει τον ορίζοντά τους…
Ο Cpt Γιάννης Φιλιππίδης αγάπησε τα Κουφονήσια από τη πρώτη στιγμή. Και επέλεξε το διαμάντι των Μικρών Κυκλάδων για να έρθει εις γάμου κοινωνία με την σύντροφό του…
Και από τότε, όποτε βρίσκει ευκαιρία “πετάγεται”…
Οταν έπιασε τα νερά μας, η … μπουρού ήχησε δυνατά. Ο κλασικός ναυτικός χαιρετισμός ..
Και η ανταπόκριση άμεση.. Αρκετοί ήταν οι ψαράδες που μπήκαν στα καϊκιά τους με σκοπό να βρεθούν.. .κοντά (σ.σ. όσο γίνεται) στον “μπλε” γίγαντα και να χαιρετήσουν τον φίλο τους…
Με το αργό του νωχελικό ύφος έφυγε μετά από λίγο… Ο ήχος από την μπουρύ το ακολούθησε μέχρι που χάθηκε στο ηλιοβασίλεμα
Και όπως λέει και ο ανώνυμος ποιητής “τούτη η θάλασσα κρύβεται μέσα μας, άλλοτε ήρεμη κι άλλοτε φουρτουνιασμένη, μα πάντα εκεί να ορίζει το πεπρωμένο μας”
Κι αυτό το ξέρουν καλύτερα οι ναυτικοί και οι άνθρωποι που ζουν μαζί τους…
Τι είναι τα πλοία LNG
Τα πλοία LNG είναι τα πλοία με την μεγαλύτερη τεχνολογία και τα πιο καινοτόμα. Μεταφέρουν υγροποιημένο φυσικό αέριο στους – 163 °C. Οι δεξαμενές τους μπορεί να είναι είτε τύπου Moss είτε πρισματικές. Οι δεξαμενές τύπου Moss είναι σφαιρικές και έχουν πάρει την ονομασία τους από τον άνθρωπο που τις πρώτο-έφτιαξε. Οι πρισματικές δεξαμενές εκμεταλλεύονται καλύτερα την γεωμετρία και τους χώρους του πλοίου, ενώ ταυτόχρονα είναι πιο εύκολες στην κατασκευή τους κατά τη ναυπήγηση του πλοίου. Τα δύο είδη δεξαμενών διαθέτουν τοιχώματα από επεξεργασμένα κράματα νικελίου και χρωμίου. Διαθέτουν επίσης πολλαπλά τοιχώματα για την διατήρηση της θερμοκρασίας στους -163 °C.
Οι δεξαμενές των πλοίων LNG είναι full- refrigerated, το φορτίο μόνο ψύχεται παρόλα αυτά η πίεσή του είναι θετική σε σχέση με αυτή του περιβάλλοντος. Χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή κατά την φορτοεκφόρτωση και απαιτείται τα πλοία αυτά να επανδρώνονται από άριστα εκπαιδευμένα πληρώματα και εξειδικευμένα σε πλοία LNG. Πριν την φόρτωση ψύχονται οι δεξαμενές κατεβάζοντας την θερμοκρασία 10 °C ανά ώρα. Το φυσικό αέριο δεν επανυγροποιείται. Για τον λόγο αυτό τα πλοία LNG διαθέτουν καινοτόμες μηχανές διπλού καυσίμου (diesel – natural gas) οι οποίες μπορούν να καταναλώσουν είτε diesel (HFO/MDO), ή μέρος του φορτίου που έχει ατμοποιηθεί (φυσικό αέριο). Μέρος του φορτίου που ατμοποιείται φυλάσσεται σε δεξαμενές και μπορεί να καταναλωθεί από τις μηχανές πρόωσης. Το φορτίο είναι ιδιαίτερα επικίνδυνο και τα μέτρα πρόληψης είναι τα αυστηρότερα από όλα τα πλοία.
Τα πλοία LNG χρειάζονται ειδικές εγκαταστάσεις για να φορτοεκφορτώσουν και το φυσικό αέριο εισάγεται με πλοία σε περίπου 20 χώρες. Η τιμή του κάθε πλοίου LNG είναι γύρω στα 200 εκατομμύρια δολάρια. Ταυτόχρονα μόλις 7 ναυπηγεία έχουν την τεχνογνωσία να κατασκευάσουν πλοία LNG. Για να υπάρξει χρηματοδότηση πριν την ναυπήγηση τους τα πλοία αυτά έχουν ήδη υπογράψει συμβόλαια χρονοναύλωσεων πολλών ετών. Τα έσοδά τους είναι τα μεγαλύτερα από τα υπόλοιπα πλοία. Παγκοσμίως υπάρχουν γύρω στα 520 πλοία LNG. Η είσοδος στην αγορά τους είναι δύσκολη λόγω του μεγάλου κόστους των πλοίων. Η διεκδίκηση μεριδίου της αγοράς είναι ακόμα πιο δύσκολη καθώς στην αγορά των LNG δραστηριοποιούνται οι μεγαλύτεροι πλοιοκτήτες του κόσμου. Συνεπώς αποτελεί την αφρόκρεμα των πλοίων τεχνολογικά και καινοτομικά. Είναι κατηγορία πλοίων με την μεγαλύτερη προοπτική ανάπτυξης στο μέλλον.