Τετάρτη, Ιανουάριος 22, 2025
ΑρχικήΙστορίεςΓαλάτσι - Απείρανθος: Μία καταπληκτική έκθεση υφαντών και πλεκτών

Γαλάτσι – Απείρανθος: Μία καταπληκτική έκθεση υφαντών και πλεκτών

|

Στον Πολιτιστικό Χώρο «Καμίνι» στο Γαλάτσι από χθες Δευτέρα 17 Δεκεμβρίου και έως την Παρασκευή 21 Δεκεμβρίου, ο Συνεταιρισμός Γυναικών Απεράθου (Νάξος) πραγματοποιεί έκθεση με υφαντά και πλεκτά χριστουγεννιάτικα στολίδια – Ωρες λειτουργίας και η άποψη του καθηγητή Δημήτρη Οικονομίδη από το …παρελθόν (δείτε φωτό από την έκθεση) 

«Απεραθίτικα φαντά,

φάδια, διασίδια και πλεκτά

φτάσανε στο ΚΑΜΙΝΙ

κι όλους σας ανεμένουνε

να ‘ρθετε να τα πάρετε…

Κανένα να μη μείνει!

 

Παράδοση χιλιώ χρονώ

θένε να συνεχίσουνε.

Είν’ όλα ένα κι ένα!

κι έρχουνται να στολίσουνε

μ’ αγάπη και με ομορφκιά

σπίθια δικά και ξένα …»

Αυτό ουσιαστικά διαβάζουμε στην ιστοσελίδα του Μάνου Ελευθερίου, απεραθίτη αντιδημάρχου στο Δήμο Γαλατσίου που πολύ απλά λατρεύει να αναδεικνύει κάθε τι που έχει σχέση με τη Νάξο.. Και όταν δέχτηκε την πρόταση του Συλλόγου Γυναικών Απεράθου , δεν μπορούσε να πει όχι.. Κι έτσι στον Πολιτιστικό Χώρο «Καμίνι» του Δήμου Γαλατσίου, φιλοξενείται από χθες (και έως τη Παρασκευή 21 Δεκεμβρίου) η έκθεση υφαντών και πλεκτών χριστουγεννιάτικων στολιδιών από το Σύλλογο Γυναικών Απεράθου..

Τι αναφέρει η πρόσκληση;  Ο Συνεταιρισμός Γυναικών Απεράθου σας προσκαλεί στην έκθεση με υφαντά και πλεκτά χριστουγεννιάτικα στολίδια, που διοργανώνει σε συνεργασία με τον Απεραθίτικο Σύλλογο και τον Δήμο Γαλατσίου.

Πολιτιστικός Χώρος “ΚΑΜΙΝΙ”

Καραϊσκάκη 13, Γαλάτσι

Δευτέρα 17.12.2018 έως Παρασκευή 21.12.2018

10:00 – 14:00 και 17:00 – 21:00»

Η λαϊκή τέχνη των υφαντών

Εμείς πάντως ταξιδεύουμε στο παρελθόν..  Εκεί όπου ο καθηγητής Δημήτρης Οικονομίδης του Πανεπιστημίου Αθηνών μέσα από το βιβλίο του Η λαϊκή τέχνη στη Νάξο» μας γνωρίζει την τέχνη των υφαντών στην Απείρανθο… Και στην σελίδες 6 – 7 και στο κεφάλαιο «Παράδοση και Τέχνη» (σ.σ. το βιβλίο κυκλοφόρησε Μάϊο – Ιούνιο 1997) αναφέρει: « Ο ερευνητής της υφαντικής και κεντητικής πώς θα μπορέσει να επιτύχει μόνο με γραμματικά ή γραμματειακά (φιλολογικά) ή άλλα πνευματικά εφόδια; Για τούτο στον τομέα τούτο αναδεικνύνονται συνήθως γυναίκες. Σε γυναίκες λαογράφους η υφαντική και κεντητική είναι προσιτώτερες. Ας σκεφθούμε μια γυναίκα που σε μικρή ηλικία μάθαινε να υφαίνει και να κεντά, κι έπειτα να σπουδάσει φιλολογία και να εξειδικευθεί στη λαογραφική έρευνα της υφαντικής και του κεντήματος. Αν ξεκινούσε από τον αργαλειό (κρεββαταριά τον λέμε στη Νάξο) κι εσπούδαζε και εξειδικευόταν στην έρευνα του τομέα αυτού της λαϊκής τέχνης, αναλογιζόμαστε ποιο και πόσο θά ‘ταν το επίτευγμα και το κέρδος της επιστήμης; Στο σημαντικό είδος των κοσμημάτων της φορεσιάς είναι μπορετό να γίνει σωστή έρευνα χωρίς τη στοιχειώδη γνώση της αρχυροχοϊκής και χρυσοχοϊκής τέχνης;

Αυτά τα λίγα παραδείγματα αρκούν θαρρώ για να φανεί πού προπαντός οφείλεται η καθυστέρηση της μελέτης της λαϊκής τέχνης, όταν ο μελετητής δεν ικανοποιείται μόνο με περιγραφική, γλωσσική, ιστορική ή άλλη εξέταση. Δεν πρέπει όμως νά ’ναι κανείς υπερβολικός και νά ‘χει αντίρρηση ότι, παρ’ όλες τις αποκτήσεις της επιστήμης για την προπαρασκευή του ερευνητή, ευπρόσδεκτη και απαραίτητη χρειάζεται νά ‘ναι η γλωσσική αντιγραφή και ακριβής η περιγραφή των οργάνων που μεταχειρίζεται για τη δουλειά η υφάντρα, η κεντήστρα, ο χτίστης (οικοδόμος), ο ζωγράφος, ο αργυροχόος, ο χρυσοχόος, ο λιθογλύπτης, ο αγγειοπλάστης, ο καλαθοπλέκτης, ο ξυλογλύπτης κ.ά. Χρησιμότατη η με σχέδια και φωτογραφίες παράσταση των έργων τους, ο τοπικός και χρονικός προσδιορισμός, η ανάπτυξη του περιεχομένου (ουσίας) και μορφής των έργων, οι βιογραφίες των τεχνιτών απαραίτητες, η σύγκριση με έργα της βιομηχανίας αντίστοιχα κ.ά.

Πλούσιο υλικό για μελέτη παρουσιάζουν όλα τα είδη της λαϊκής τέχνης στη Νάξο. Δεν είναι μόνο το λαϊκό χωρικό σπίτι με το εσωτερικό του, τα έπιπλα και τα σκεύη και ο εξωτερικός του περίγυρος, αλλά και τα παλιά αρχοντικά. Ακόμη και οι εκκλησίες των ορθοδόξων και των καθολικών. Θυμούμαι όσα έλεγε σχετικά παλαιότερα ο Ολλανδός φίλος ερευνητής N. Slot: ”Κάποιες φορές μάλλον γοτθικές, πάντοτε κατά το μάλλον και ήττον βυζαντινές, πολλές φορές μπαρόκ, αλλά πάντοτε μοναδικές. Ετσι είναι οι εκκλησίες της Νάξου. Η αρχιτεκτονική είναι ενίοτε ωραία και υπάρχουν κάποιες ζωγραφιές που δεν βρίσκουν τις όμοιές των στην Ελλάδα”.

Στα χωριά Απείρανθο, Μονή, Μονοίτσια, Κινίδαρο, Βόθροι, Κωμιακή, σχεδόν κάθε σπίτι είχε παλαιότερα την κρεββαταριά του. Κάθε νοικοκυρά ύφαινε ό,τι ρούχο χρειαζόταν η οικογένεια. Σήμερα, με την τόσο εύκολη απόκτηση των έτοιμων της βιομηχανίας προϊόντων, η υφαντική περιωρίσθηκε κυρίως στην εξυπηρέτηση διακοσμητικών αναγκών του σπιτιού. Στην ιδιαίτερη γενέτειρά μου, την Απείρανθο, σε πολλά ακόμη σπίτια υπάρχει η κρεββαταριά και τα κορίτσια από μικρή ηλικία, με την καθοδήγηση της μάνας, της μεγαλύτερης αδερφής, της γιαγιάς (λαλάς) μαθαίνουν να υφαίνουν χράμια, τραπεζομάντηλα, ντιβανοσκεπάσματα, κουρτίνες, μαξελλαροθήκες, πετσέτες, πεσκίρια. Στην αρχή μαθαίνουν το μονάντριο, που είναι το απλούστερο υφαντό, αργότερα το διπλό, σταυρωτό, κεντηστό, ψιλό ή σαλιαστό. Με τον καιρό καταλαβαίνουν πως η ύφανση δεν είναι τόσο εύκολη δουλειά, γιατί είναι δημιουργική και απαιτεί φαντασία και καλλιτεχνικές ικανότητες.

Ικανότητες απαιτούνται για να συνδυάζονται χρώματα, να ενυφαίνουν γραμμικά σχέδια, έτσι που να μη βγαίνει ύφανση όμοια με εκείνη που είχαν βγάλει προτύτερα. Πλούσια είναι και τα ναξιακά κεντήματα, οι δαντέλλες και τα πλεκτά. Το 1919, όταν φοιτούσα στην τελευταία τάξη του τετρατάξιου δημοτικού, ήρθε στο χωριό η Αγγελική Χατζημιχάλη και πήρε μια πλεκτή από την μητέρα μου πολλών μέτρων δαντέλλα. Εντύπωση έκαμαν στην ανεπανάληπτη ερευνήτρια οι γλωσσάτες κάλτσες που φορούσα, όπως τις είχε πλέξει η μητέρα μου. Είναι ανάγκη εδώ να σημειώσω ότι στο χωριό Καλόξυλο στα κεντήματα γινόταν συνδυασμός δαντέλλας, καμωμένης με ψαράδικη κλωστή και μοτίβα λουλουδιών κεντημένα πάνω σε γκρενά βελούδο. Στο σημείο τούτο ας προστεθεί ότι υπάρχουν και γλυπτά κεντήματα, που στολίζουν εισόδους σπιτιών. Είναι δυνατό ακόμη και σε μάλλινα υφάσματα να βρει κανείς παραδοσιακά κεντήματα, που έχουν ηλικία πολλών αιώνων”.


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Θαλάσσια Πάρκα: θεσμοθέτηση εντός 2025 σε Φολέγανδρο, Ανάφη, Μήλο και ίσως Αμοργό

Θεσμοθέτηση θαλάσσιων πάρκων εντός 2025 - Σε ποια νησιά των Κυκλάδων

Δήμος Νάξου & Μικρών Κυκλάδων: Δράσεις πρόληψης για τα κουνούπια

Γενικά Προληπτικά Μέτρα για την Αποτροπή Ανάπτυξης Κουνουπιών στον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων

ΔΕΔΔΗΕ: Αυξήσεις που …τρομάζουν ζητάει στα τέλη για τα τιμολόγια του ηλεκτρικού ρεύματος

Ρεύμα: Μεγάλη αύξηση τελών ζητάει ο ΔΕΔΔΗΕ - Ποιοι είναι οι λόγοι αυτών των αιτημάτων

Δημοτική Επιτροπή: Στο τραπέζι (24/01) ο προϋπολογισμός του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων

Ποια είναι τα θέματα συζήτησης στην Δημοτική Επιτροπή Νάξου και Μικρών Κυκλάδων που θα συνεδριάσει για 2η φορά μέσα σε μία εβδομάδα

Βουλή των Ελλήνων: Με 247 “ναι” ο Νικήτας Κακλαμάνης, νέος πρόεδρος

Νικήτας Κακλαμάνης: Με 247 «ναι» νέος πρόεδρος της Βουλής - Ποιοι τον ψήφισαν

Μουσική Βραδιά με τον Γιάννη Τεργιάκη και την Άννα Μαρία Ντεληγιώργη στο AMEN Nightclub στη Νάξο

Το Σάββατο 25 Ιανουαρίου 2025, η καρδιά της μουσικής χτυπά στη Νάξο! Ο Γιάννης Τεργιάκης και η Άννα Μαρία Ντεληγιώργη ενώνουν τις δυνάμεις τους για μια εκρηκτική εμφάνιση στο AMEN Nightclub, το απόλυτο hot spot του νησιού.

Εταιρεία Κυκλαδικών Μελετών: Το Σεπτέμβριο ανοίγει τις εργασίες του το Ε΄ Διεθνές Κυκλαδολογικό Συνέδριο

Στον Αδάμαντα της Μήλου από την Τετάρτη 17 Σεπτεμβρίου 2025 έως και το Σάββατο 20 Σεπτεμβρίου 2025 με τίτλο: ΚΥΚΛΑΔΕΣ : Αειφορία - Πολιτισμός

Μήλος: Η κίνηση της Δημοτικής Αρχή με βάση το περιβάλλον και τη προστασία του

Επείγον δημοτικό κάλεσμα για την περιβαλλοντική προστασία της Μήλου - Ποιος ο λόγος; τι θέλει να πετύχει;

Με την ηγεσία των Υπουργείων Αγροτικής Ανάπτυξης και Εργασίας συναντήθηκε ο Πρόεδρος του Περιφερειακού Φυτωρίου

Στη συνάντησή του με τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης, ο Πρόεδρος έθεσε ζητήματα του πρωτογενούς τομέα της εταιρίας και ενημέρωσε τον Υπουργό για τις δραστηριότητες του φυτώριου.

Ξενοδοχεία: Επενδύσεις ύψους 8 εκ. ευρώ σε μονάδες στην Σχοινούσα και Μήλο

Πέντε (5) νέες ξενοδοχειακές επενδύσεις σε Ρόδο, Κω, Μήλο, Σχοινούσα, Χαλκίδα

Αποκλειστικό: Ο ΣΚΑΙ μετέτρεψε το λιμάνι της Νάξου σε αεροδρόμιο (video)

Απίστευτο... Ο ΣΚΑΙ μετέδωσε ρεπορτάζ από νερά που μπάζει το αεροδρόμιο της Νάξου με φωτογραφίες από το λιμάνι και μάλιστα άσκησε και κριτική (video)

Μεταφορικό Ισοδύναμο: Ερχονται αλλαγές και δη τον προσεχή Μάιο

Έρχονται αλλαγές στο Μεταφορικό Ισοδύναμο. Κατατίθεται νομοσχέδιο τον Μάιο

Νάξος – ΔΕΔΔΗΕ: Πολύωρη πρωινή διακοπή ρεύματος (17/01) στη πόλη

Χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα για τέσσερις ώρες περίπου αύριο η πόλη της Νάξου... Δείτε σε ποιες γειτονιές

Ελληνικά Λιμάνια: Επενδύσεις σε Αμοργό, Σίκινο, Φολέγανδρο, απουσιάζει η Νάξος

Το σχέδιο για τις επενδύσεις στα ελληνικά λιμάνια - Τι προβλέπεται για τις Κυκλάδες

Ανδρος: Στα .. σκαριά ένα ακόμη 5αστερο ξενοδοχείο

“Στα σκαριά” έργο για νέο ξενοδοχείο 5 αστέρων στην Άνδρο - Σε ποια περιοχή

Νάξος – Κεραμωτή: Εφυγε από τη ζωή ο Πατέρας Γεώργιος Φυρογένης

Εφυγε από τη ζωή ο παπά Γιώργης Φυρογένης - Πότε θα γίνει η εξόδιος ακολουθία

SeaJets: Τα δρομολόγια που προτείνει για το φετινό καλοκαίρι

Αυτά είναι τα δρομολόγια που έχει θέσει ως προτεραιότητα η SeaJets για το φετινό καλοκαίρι

Eurovision 2025: Στην 12αδα του τελικού το “High Road” του Ναξιώτη John Βλασερού και της Georgina Kalais (video)

Στον τελικό της 30ης Ιανουαρίου για την πρόκριση στην φετινή Eurovision ο Ναξιώτης John Vlasseros με την Georgina Kalais και το τραγούδι "High Road" (video)

Νάξος – Ευαγγελία Γατσωτή: Πρεμιέρα σήμερα (17/01) για τη παράσταση “Γιάννης το βούδι”

Δύο παραστάσεις έργων με την υπογραφή της ανερχόμενης συγγραφέα από τη Νάξο Ευαγγελίας Γατσωτή ανεβαίνουν αυτή την εβδομάδα: «Κόκκινες γραμμές ή Λέξεις που κάνουν τζιζ» (Θέατρο του Νέου Κόσμου, από 20/1) και «Γιάννης το βούδι» (Ίδρυμα «Μιχάλης Κακογιάννης», από 17/1)

Νάξος – Αρχαίος μόλος: Ανάγκη για σωστή ενημέρωση μέσω πινακίδας

Ο μοναχικός αρχαϊκός μόλος στο λιμάνι της Νάξου - Η πρόταση από τον Γιώργο Καρνέζη