Δευτέρα, 15 Σεπτεμβρίου, 2025
ΑρχικήΙστορίεςΕλλάδα: Η αγωγή οδικής ασφάλειας ξεκινά από το σπίτι κάθε παιδιού

Ελλάδα: Η αγωγή οδικής ασφάλειας ξεκινά από το σπίτι κάθε παιδιού

|

Αρθρο του μοτοσυκλετιστή Θωμά Κακαδιάρη με τίτλο ” ΜΟΤΟΣΥΚΛΕΤΩΝΤΑΣ… με ψευδαισθήσεις για την οδική ασφάλεια των νέων”.. Από που ξεκινάει η Οδική Ασφάλεια; Ποιος ο ρόλος της Οικογένειας και του Σχολείου; 

“Η αγωγή στην οδική ασφάλεια πρέπει να ξεκινά από το σχολείο»,  «Στο σχολείο δεν γίνεται τίποτα για τα θέματα της οδικής ασφάλειας» «Η οδική ασφάλεια είναι θέμα παιδείας»

Εχετε ακούσει και διαβάσει σίγουρα αυτές τις φράσεις. Ισως τις επαναλαμβάνετε κιόλας, παραθέτοντας παραδείγματα για το τι γίνεται σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Να μην ανησυχείτε. Ανήκετε στην τυπική ομάδα των συμπολιτών μας, που στην πραγματικότητα αγνοεί από πού ξεκινά (όχι ότι πρέπει, αλλά ξεκινά οπωσδήποτε) η οδική αγωγή, δεν γνωρίζει, όμως, τι γίνεται στα σχολεία (μέσα και έξω) για την οδική ασφάλεια και βέβαια επαναλαμβάνει κοινοτυπίες, εννοώντας στην ουσία «αλλάξτε οι υπόλοιποι, εγώ είμαι τέλειος».

Του Θωμά Κακαδιάρη (*)

Η αγωγή δεν ξεκινά από το σχολείο, αλλά από την οικογένεια. Πολύ πριν το παιδί μας αρχίσει το σχολείο έχει ήδη «καταγράψει» και είναι έτοιμο να μιμηθεί τη δική μας συμπεριφορά ως πεζοί και ως οδηγοί, «δανειζόμενο» συμπεριφορές και ηθική διαχείρισης του οδικού περιβάλλοντος.

Η μίμηση είναι βασική διεργασία εκπαίδευσης για τα παιδιά. Οταν φτάσει στη σχολική ηλικία έχει ήδη διαμορφώσει αγωγή απόλυτα ταιριαστή με αυτή, που η οικογένειά του καθημερινά τού παρουσιάζει. Ο ρόλος του σχολείου είναι να ενισχύσει ό,τι καλό στην αγωγή αυτή υπάρχει, να επισημάνει ό,τι λανθασμένο και να ενημερώσει για κανόνες, σηματοδότηση, τεχνικά χαρακτηριστικά οχημάτων, ορθή χρήση και ό,τι άλλο πρέπει να γνωρίζουμε όλοι μας, αφού κινούμαστε στο ίδιο για όλους οδικό περιβάλλον.

Συνήθως, εδώ προκύπτει ο αντίλογος, που θέλει το σχολείο να ασκεί τον παιδαγωγικό του ρόλο ανατρέποντας τις κακές συνήθειες, που τυχόν το οικογενειακό περιβάλλον έχει μεταφέρει στο παιδί. Δυστυχώς, ο αντίλογος αγνοεί κάτι πολύ σημαντικό. Το κύρος των γονέων. Πρέπει να κατανοήσουμε ότι στο παιδί δεν ασκούν την ίδια επιρροή, όσον αφορά στη διαμόρφωση των συμπεριφορών, όλα τα πρόσωπα του κοινωνικού περιβάλλοντος. Οι γονείς προηγούνται όλων και κάπου εκεί στην τέταρτη, πέμπτη θέση βρίσκεται ο δάσκαλος ή η δασκάλα. «Ο μπαμπάς ξέρει καλύτερα από όλους, διότι είναι ο μπαμπάς μου!». Συχνά, διαπιστώνουμε συμπεριφορές γονέων, που κυριολεκτικά δυναμιτίζουν κάθε σχολική προσπάθεια, είτε αφορά στην εκπαίδευση των κυκλοφοριακών πάρκων, είτε στις δράσεις στο σχολείο και στο μάθημα στη σχολική τάξη.

Για να έχουμε αποτέλεσμα στη νέα γενιά, πρέπει οι γονείς να εναρμονιστούν με τους κανόνες ασφαλείας, διαφορετικά καλλιεργούμε ψευδαισθήσεις. Η ακύρωση των μαθημάτων οδικής ασφάλειας γίνεται σχεδόν αυθημερόν, όταν έρχονται οι γονείς να παραλάβουν τα παιδιά από το σχολείο. Μηχανάκια με δύο παιδάκια συν τον γονέα χωρίς κράνος, αυτοκίνητα χωρίς καθισματάκια, τα παιδιά στο μπροστινό κάθισμα και ό,τι άλλο απίθανο συνθέτουν την εικόνα, που μπορεί κανείς να δει και ακυρώνει κάθε έννοια ασφάλειας.

Ενδιαφέρον σχόλιο μαθητή Δ’ Δημοτικού στον δάσκαλό του, που πήγε στο σχολείο με τη μοτοσυκλέτα του, ντυμένος με τα σωστά ρούχα προστασίας και το κράνος του, ήταν ότι ο μπαμπάς του, που έχει μοτοσυκλέτα, «δεν φοβάται» για να φορά κράνος, οπότε απλώς δεν το χρησιμοποιεί.

Ο πατέρας «ήρωας» του 10χρονου παιδιού, όπως άλλωστε οι πατεράδες όλων μας, δεν φοβάται, για αυτό δεν φορά κράνος, όπως ο δάσκαλος. Εδώ καταλαβαίνουμε την αξία του προσωπικού παραδείγματος. Αν οι γονείς θέλουν να μεταδώσουν συμπεριφορές, έχουν μόνο μια δυνατότητα, να δώσουν το προσωπικό παράδειγμα οι ίδιοι, αλλάζοντας ριζικά τη συμπεριφορά τους.

Αλλος, μάλλον συνηθισμένος αντίλογος, είναι ότι το σχολείο δεν παρέχει γνώσεις σχετικά με την οδική ασφάλεια. Φυσικά πρόκειται για λανθασμένη άποψη, όχι όμως σπάνια στην ελληνική τρέχουσα λογική, που «αγαπά» να βαθμολογεί τις προσπάθειες είτε με μηδέν, είτε με άριστα, αγνοώντας την ενδιάμεση βαθμολογία. Αυτή η νοοτροπία οδηγεί στην απραξία – αδιαφορία, αφού μόνο η ενδιάμεση βαθμολογία μπορεί να σε κάνει να σκεφτείς κάποια βελτίωση… Οσοι νομίζουν ότι το σχολείο δεν κάνει τίποτα για την οδική ασφάλεια, κάνει μεγάλο λάθος. Τόσο στο Νηπιαγωγείο, όσο και στο Δημοτικό Σχολείο υπάρχουν εδώ και πολλά χρόνια μαθήματα οδικής ασφάλειας.

Ειδικά στο Δημοτικό Σχολείο όσοι γονείς ασχολούνται με τα παιδιά τους θα βρουν σχετικά κείμενα είτε στο μάθημα της Γλώσσας, είτε στο μάθημα της Μελέτης Περιβάλλοντος. Κάθε χρόνο, εδώ και χρόνια, οι δάσκαλοι μεταφέρουν τις βασικές γνώσεις, που η ηλικία των παιδιών μπορεί να διαχειριστεί. Επιπλέον, υπάρχουν δραστηριότητες οδικής ασφάλειας, που διοργανώνονται κάθε χρόνο από τα σχολεία. Μάλιστα, η αυξημένη ενασχόληση με θέματα οδικής ασφάλειας αφορά στη σχετική εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας, που ορίζει σαφώς τι πρέπει να γίνει. Με όλα τα παραπάνω, δεν ισχυριζόμαστε ότι το σχολείο κάνει όλα όσα μπορεί. Κάνει πολλά, αλλά μπορεί και περισσότερα. Παρ’ όλα αυτά, όσα και να κάνει το σχολείο, η αλλαγή θα έρθει από τους γονείς, η αλλαγή θα έρθει από τους ενήλικες και όχι από τη νέα γενιά. Αν αλλάξουν συμπεριφορές και απόψεις οι γονείς, τότε θα δούμε τα θετικά αποτελέσματα στη νέα γενιά και μάλιστα άμεσα!

Η αγωγή οδικής ασφάλειας δεν ξεκινά από το σχολείο, ξεκινά από το σπίτι κάθε παιδιού. Το σχολείο μπορεί να παίξει ουσιαστικό ρόλο στη συνέχεια, αρκεί να’ χει τη συνεργασία των γονέων, γιατί χωρίς αυτή δεν γίνεται τίποτα. Στο σχολείο γίνονται πολλά σχετικά με την οδική ασφάλεια, αλλά δεν θα έχουν κανένα αποτέλεσμα, αν μένουν στις αίθουσες και την αυλή του σχολείου.

Δεν γίνεται να μιλάμε για πρακτικά θέματα ασφάλειας, όπως το κράνος και η ζώνη ασφαλείας, και οι γονείς έξω από το σχολείο να παραλαμβάνουν τα παιδιά τους αγνοώντας και τα δύο. Οχι μόνο πρέπει να τα εφαρμόζουν στα παιδιά, αλλά κυρίως να τα εφαρμόζουν οι ίδιοι, δίνοντας το παράδειγμα στα παιδιά τους. Αφορά σε όλους τους ενήλικες, γιατί είτε το θέλουμε, είτε όχι δίνουμε παραδείγματα και αντιπαραδείγματα καθημερινά στον δημόσιο χώρο που κινούμαστε και στο οικιακό περιβάλλον μας.

Συμπερασματικά, πολλοί γονείς ανακαλύπτουμε με τη γέννηση του παιδιού μας ότι οφείλουμε να αλλάξουμε, οι ίδιοι, κάποιες συνήθειές μας για χάρη του παιδιού μας. Σε αυτές ας είναι και η οδική μας συμπεριφορά. Θα κερδίσουμε όλοι μας. 

(*) Αρθρο του μοτοσυκλετιστή Θωμά Κακαδιάρη στην τοπική εφημερίδα του Βόλου “Ταχυδρόμος”. 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Ευλογιά αιγοπροβάτων: Στο τραπέζι και lockdown μετακινήσεων

Συναγερμός στο ΥΠΑΑΤ μετά την έξαρση κρουσμάτων. Σχέδιο άμεσης δράσης με ελέγχους, σταθμούς απολύμανσης και αυστηρή βιοασφάλεια· προειδοποίηση Τσιάρα για καθολική παύση μετακινήσεων αν δεν ανακοπεί η διασπορά.

Σύρος στο ισπανικό Viajar: «Βασίλισσα των Κυκλάδων» με ιστορία, αρχιτεκτονική και… off-season γοητεία

Το κορυφαίο ταξιδιωτικό περιοδικό της Ισπανίας (με έναν από τους πιο επιδραστικούς ταξιδιωτικούς ιστότοπους παγκοσμίως) αφιερώνει διαδοχικά θέματα στη Σύρο, αναδεικνύοντας Ερμούπολη, Άνω Σύρο, μουσεία και παραθαλάσσια χωριά — με απήχηση 5,1 εκατ. αναγνωστών.

Αμοργός: Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου επιστρέφει για 16η χρονιά

Από 13 έως 18 Νοεμβρίου 2025, η Αμοργός γίνεται ξανά σημείο συνάντησης για τον τουριστικό και πολιτιστικό κινηματογράφο, με ισχυρή διεθνή συμμετοχή και ελληνική παρουσία.

Τέλος Κρουαζιέρας: 20,24 εκατ. σε 52 ημέρες, Πού κατευθύνονται τα έσοδα

Ο υφυπουργός Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής Στέφανος Γκίκας μιλά για τα πρώτα έσοδα, την κατανομή τους σε Δήμους–λιμάνια–τουρισμό και το σχέδιο «πράσινης» αναβάθμισης στόλου και υποδομών.

«Θηραϊκές Τελετουργίες»: Παράδοση και μέλλον της Σαντορίνης στο Βιομηχανικό Μουσείο Τομάτας

Η έκθεση υδατογραφιών της Άρτεμης Χατζηγιαννάκη γίνεται αφετηρία μιας εκδήλωσης στις 19 Σεπτεμβρίου 2025

Σαντορίνη: Το Ίδρυμα «Λούλας & Ευαγγέλου Νομικού» στήριξε την ολοκλήρωση του νέου νηπιαγωγείου Μεσαριάς

Με χρηματοδότηση 135.000 €, το Ίδρυμα συνέβαλε καθοριστικά στην αποπεράτωση του έργου, υπενθυμίζοντας την υποχρέωση αναγνώρισης της συνεισφοράς του.

Καναπές… στο δάσος: «φυσικό σαλόνι» στην έξοδο της Κωμιακής ζητά …σωστό καθιστικό

Κάτω από τα πανύψηλα πλατάνια στο δρόμο Κωμιακής–Απόλλωνα εμφανίστηκε… σαλονάκι. Όμορφη ιδέα, λάθος υλικά: πρόταση για πετρόχτιστα πεζούλια ή ξύλινα παγκάκια, με πρωτοβουλία συλλόγων και Τοπικών Κοινοτήτων.

Νάξος – Αύγουστος 2025: περισσότερες αφίξεις, Ισχυρότερο το σύνολο του καλοκαιριού (πίνακες)

Στο λιμάνι της Νάξου οι επιβάτες αυξήθηκαν 5,2% τον Αύγουστο σε σχέση με πέρυσι, ενώ το τρίμηνο Ιουνίου–Αυγούστου έκλεισε με +6,5% συνολικά. Τι δείχνει η δεκαετία.

Νερό–«χρυσάφι» στις Κυκλάδες: λειψυδρία, πισίνες και αφαλατώσεις εκτοξεύουν τους λογαριασμούς

Μήλος στα 4,5€/m³, Κουφονήσι έως 9,67€/m³: γιατί οι λογαριασμοί «φεύγουν», τι ζητούν κάτοικοι και επαγγελματίες, και ποιες λύσεις συζητούνται.

Εθνικό Απολυτήριο: Αλλαγές-τομή στο Λύκειο και στις εισαγωγές στα ΑΕΙ από το 2026

Ανεξάρτητη αρχή εξετάσεων, τράπεζα θεμάτων, ψηφιακός φάκελος μαθητή και βάση του 10 συνθέτουν το νέο πλαίσιο για το εθνικό απολυτήριο.

«Έφυγε» ο Γιώργος Κωβαίος – Ο χορευταράς παππούς της Σχοινούσας που έγινε σύμβολο ζωής και παράδοσης

Μέχρι τα 92 του χρόνια χόρευε με πάθος στη Γιορτή Φάβας, δίπλα στην εγγονή του Ποθητή – Ένας άνθρωπος που ένωσε γενιές μέσα από τη μουσική και την αγάπη για τον τόπο του.

Νάξος – Εντοπίστηκε ζωντανός ο αγνοούμενος στο Προφήτη Ηλία μετά από 4 ημέρες

Συγκλονιστική διάσωση από το Πυροσβεστικό Κλιμάκιο Νάξου – Στο σημείο σπεύδει ελικόπτερο για τη μεταφορά του στο Νοσοκομείο.

Το στυγερό έγκλημα του Φλώριου Σοϊλέ «Σκιά» στο Φιλώτι

Πώς μια ερωτική ιστορία κατέληξε σε βασανιστήρια, δολοφονία και λαϊκή εξέγερση στη Νάξο του 1902

Στη Δράμα κάνει πρεμιέρα σήμερα το ντοκιμαντέρ «Σμύριδα, μάρμαρο και αμπέλι» με επίκεντρο τη Νάξο (video)

Η μικρού μήκους ταινία του Ορέστη Ρούσκα καταγράφει ιστορίες ανθρώπων που αντιστέκονται στον υπερτουρισμό και δείχνουν τον δρόμο για έναν βιώσιμο τουρισμό στο νησί.

Κακαβιά: Συνελήφθη 37χρονη με ένταλμα από τον Ανακριτή Πλημμελειοδικών Νάξου

Η γυναίκα, υπήκοος Βουλγαρίας, εντοπίστηκε στο συνοριακό σημείο ελέγχου Κακαβιάς και οδηγήθηκε στην Εισαγγελία Ιωαννίνων

Κωμιακή: «Έφυγε» η «Κούλα του Σταματοβασίλη» που σημάδεψε με την παρουσία της το χωριό

Συγκινητικό αντίο στην Κυριακή Πρεβενιού, από τον Γιώργο Κρητικό μέσα από τα social media

Αναφορά στο Ευρωκοινοβούλιο για την Αμοργό: Αντίδραση σε λιμενικά και οδικά έργα με χρηματοδότηση της Ε.Ε.

Ο Νικόλαος Γαβαλάς, εκ μέρους περιβαλλοντικών συλλόγων και εκατοντάδων πολιτών, καταγγέλλει την καταστροφική επίδραση αναπτυξιακών έργων στην Αμοργό και ζητά παρέμβαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Minoan Lines: Δύο νέα πλοία στη γραμμή Ηράκλειο–Μήλος–Πειραιάς μέχρι το 2028

«Στολίδια για το Ηράκλειο» τα χαρακτήρισε ο διευθύνων σύμβουλος Λουκάς Σιγάλας – Στόχος η αύξηση της επιβατικής κίνησης και η πράσινη μετάβαση στη ναυτιλία

Γυμνάσιο Σκαδού: 22 μαθητές φέτος δίνουν ζωή στο σχολείο της Ορεινής Νάξου

Από το παλιό δημοτικό του Σκαδού στο σύγχρονο Γυμνάσιο: Ένα σχολείο που κρατά ζωντανή την εκπαίδευση στα ορεινά χωριά της Νάξου