Δευτέρα, 28 Ιουλίου, 2025
ΑρχικήΙστορίεςΑρχαία Ελλάδα: Μικρό μόριο δείγμα ανδρείας, μεγάλο δείγμα ανοησίας

Αρχαία Ελλάδα: Μικρό μόριο δείγμα ανδρείας, μεγάλο δείγμα ανοησίας

|

Για όλα τελικά υπάρχει μία εξήγηση… Και οι ιστορικοί ανακάλυψαν (με καθυστέρηση) ότι οι αρχαίοι Ελληνες θεωρούσαν ότι δείγμα ανδρείας είναι το ευρύ στέρνο, το φωτεινό δέρμα αλλά όχι το μεγάλο μόριο, που ήταν το σημείο αναφοράς για τους ανόητους (βλ Σάτυροι) 

Οι αρχαίοι Έλληνες εκθείαζαν ως γνωστό το ανδρικό σώμα με γλυπτά αγάλματα που αναπαριστούσαν ρωμαλέους, συχνά επιφανείς, άντρες, ημίθεους ή θεούς με γραμμωμένους μύες -κορμιά ιδανικά για το σύγχρονο μάτι με εξαίρεση μια… μικρή λεπτομέρεια: τα μόριά τους. «Τα αγάλματα έχουν πολύ μικρά έως πολύ μικρά γεννητικά όργανα σε σύγκριση με τον μέσο όρο», λέει ο ιστορικός Τέχνης, Άντριου Ληρ, που ειδικεύεται στην αρχαιοελληνική Τέχνη και σεξουαλικότητα. «Και συνήθως είναι χαλαρά».

Το δυσανάλογα μικρό σε σχέση με το υπόλοιπο κορμί μέγεθος του ανδρικού μορίου στα αρχαιοελληνικά και τα ρωμαϊκά αγάλματα θεών, αυτοκρατόρων κι άλλων επιφανών ανδρών- από το Δία μέχρι δοξασμένους αθλητές- έχει κάνει εντύπωση σε αναρίθμητους λάτρεις της Τέχνης και ιστορικούς, αφού δεν συνάδει με τις μεγάλες προσωπικότητες των αναπαριστώμενων. Αλλά οι αρχαίοι Έλληνες καλλιτέχνες, που επηρέασαν και τους Ρωμαίους και αργότερα εκείνους της Αναγέννησης, όπως ο Μιχαήλ Άγγελος, είχαν τους λόγους τους, συμφωνούν οι ειδικοί…

Για τον ελληνικό κόσμο της κλασικής και της ελληνιστικής περιόδου οι μεγάλοι, ορθωμένοι φαλλοί δεν ήταν ένδειξη ισχύος στα αγάλματα, που απεικονίζονταν γυμνά επειδή οι πρόγονοί μας ήταν οι πρώτοι που θεώρησαν τη γύμνια ένδειξη ηρωισμού. Τα χαρακτηριστικά του ιδανικού άνδρα, όπως τα συνοψίζει ο Αριστοφάνης στις Νεφέλες, ήταν «ευρύ στέρνο και ώμοι, φωτεινό δέρμα, μικρή γλώσσα, ισχυροί γλουτοί και μικρό μόριο». Όπως σημειώνει στο βιβλίο του “In Bed With Ancient Greeks” ο ιστορικός Πολ Κρίσταλ, που έχει ερευνήσει το θέμα, «το μικρό πέος ήταν συνώνυμο του αρχαιοελληνικού ιδεώδους για την αρρενωπή ομορφιά. Ήταν ένα δείγμα ανώτερης κουλτούρας και παράγοντας πολιτισμού». Αλλά αφού τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά των επιφανών ανδρών στην αρχαιοελληνική Τέχνη και αγάλματα αναδείκνυαν την αρμονία γιατί δεν εφαρμόστηκαν τα ίδια αυτά αισθητικά κριτήρια και στα ανδρικά μόρια;

Οι μεγάλοι φαλλοί στα αγάλματα ήταν συνώνυμοι της ανοησίας και των ακόλαστων, ασυγκράτητων ορμών

Όπως εξηγεί ο Ληρ, μέρος της απάντησης περιέχεται στον τρόπο που απεικονίζονταν οι φαλλοί ανεπιθύμητων προσώπων. Ειδικά οι λάγνοι, άσχημοι σάτυροι εμφανίζονταν προικισμένοι με ορθωμένους, δυσανάλογα μεγάλους φαλλούς -που έφθαναν ενίοτε μέχρι τον ομφαλό τους-. Σύμφωνα με τη μυθολογία τα πλάσματα αυτά ήταν μισοί άνθρωποι και μισοί τράγοι και δεν διέθεταν καμία αυτοσυγκράτηση και μετριοπάθεια -αρετές που εκτιμούσαν ιδιαίτερα οι αρχαίοι μας πρόγονοι. «Τα μεγάλα πέη θεωρούνταν χυδαία, εκτός της αισθητικής νόρμας, συνώνυμα ανοησίας, κτηνωδίας και λαγνείας που χαρακτήριζαν περισσότερο τους βαρβάρους», γράφει ο Πολ Κρίσταλ. Και πράγματι σε πολλούς αμφορείς, αλλά και ζωφόρους απεικονίζονται «προικισμένοι» σάτυροι να μεθούν και να γλεντοκοπούν με ασυγκράτητες ερωτικές ορμές. Στις κωμωδίες οι τρελοί επίσης αναπαριστώνται με μεγάλους φαλλούς -«δείγμα βλακείας ενός κτήνους, μάλλον, παρά μετριοπαθούς άνδρα», σύμφωνα με τον Κρίσταλ, που σημειώνει ότι το ίδιο παρατηρείται και στις καλλιτεχνικές αναπαραστάσεις των Αιγυπτίων.

Αλλά και η ιστορικός Τέχνης Έλεν Όρεντσον συμφωνεί ότι το ιδεώδες της ομορφιάς στους αρχαίους Έλληνες ήταν πολύ διαφορετικό από αυτό της εποχής μας. Αν σήμερα τα μεγάλα πέη είναι συνώνυμα του ανδρισμού και της δύναμης, τα μικρότερα μεγέθη εκείνη την εποχή -αν και όπως διαπιστώνεται από τα αγάλματα, δεν ήταν και τόσο μικρά σε σύγκριση με τον μέσο όρο σήμερα- θεωρούνταν πιο ελκυστικά και δείγμα σωφροσύνης και αυτοελέγχου». Οι αρχαίοι Έλληνες έβλεπαν τον ιδανικό άνδρα ως σκεπτόμενο, λογικό, πνευματικό άνθρωπο, που ναι μεν ήταν σεξουαλικά δραστήριο, αλλά δεν είχε καμία σχέση με τους παραδομένους στις ηδονές βαρβάρους. «Η σεξουαλική ικανότητα εκπορευόταν από τη νοητική δύναμη του άνδρα να επιβάλλεται στις ορμές του και να αναλαμβάνει τις ευθύνες του να γίνει πατέρας και να διαιωνίσει την οικογένεια στηρίζοντας παράλληλα με νέο αίμα την πόλη», λέει.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η αναπαράσταση των φαλλών και των διαφόρων μεγεθών τους στα αγάλματα και ευρύτερα την αρχαιοελληνική Τέχνη είχε συμβολικό χαρακτήρα, λένε οι ειδικοί. Κι αυτό κατά την άποψη του Ληρ εξηγεί γιατί οι καλλιτέχνες φιλοτεχνούσαν τότε τόσο συχνά ανδρικά γυμνά γλυπτά. «Κάτι έλεγε», επισημαίνει. «Εκείνη την εποχή αποτελούσε ένδειξη αν ο εικονιζόμενος είναι νοήμων, μετριοπαθές άτομο που επιβάλλεται στον εαυτό του»…
 

Με πληροφορίες από την ιστοσελίδα iefimerida.gr / ΑΠΕ – ΜΠΕ 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Αμοργός: Ένταση στο πανηγύρι της Ψημένης, η σημαία Παλαιστίνης και το “γιατί κάναμε τη παρέμβαση”

Σημαία της Παλαιστίνης, συνθήματα και έντονο επεισόδιο στο γλέντι στα Κατάπολα – Η ανακοίνωση της Πρωτοβουλίας εργαζομένων στην Αμοργό και η αντίδραση του κοινού

Σύλλογος Γυναικών: Παραδοσιακά μαγειρέματα και μεράκι στο Φιλώτι

Τη Δευτέρα 28 Ιουλίου, ο Σύλλογος Γυναικών Φιλωτίου σας προσκαλεί στη γιορτή γεύσεων και παράδοσης στο Πνευματικό Κέντρο της Ενορίας – Με άρωμα Νάξου και... μια τυχερή κλήρωση!

Σαντορίνη: Βεντέμα 2025 – Η μεγάλη γιορτή του καλοκαιριού, εκεί που ο τρύγος γίνεται γιορτή!

Η Ένωση Συνεταιρισμών Θηραϊκών Προϊόντων τιμά την παράδοση του τρύγου με ένα αυθεντικό σαντορινιό γλέντι

Σαντορίνη: Βήμα προόδου για την εκπαίδευση, με ίδρυση νέων τμημάτων ένταξης σε σχολεία

Ο Δήμος Θήρας χαιρετίζει την απόφαση του Υπουργείου Παιδείας που ενισχύει την ισότιμη πρόσβαση στην εκπαίδευση για όλους τους μαθητές.

Απόλλωνας Νάξου: Πέντε μέρες γεμάτες μουσική, χορό και παιδικά χαμόγελα!

Τα Θερινά Εργαστήρια Μουσικής επιστρέφουν από 26 έως 30 Ιουλίου 2025 στον Απόλλωνα Νάξου, με εργαστήρια, συναυλίες, ταινίες και γιορτές για μικρούς και μεγάλους.

Η γραβιέρα Πιτταρά που κατέκτησε τον κόσμο – Μια γεύση Νάξου στην κορυφή της γαστρονομίας

Από τα ημιορεινά της Νάξου στα κορυφαία βραβεία παγκοσμίως – Το τυροκομείο Πιτταράς φέρνει την ελληνική παράδοση στο τραπέζι του κόσμου

Γκνιστάν – Ελσίνκι: Με τον δύσκολο τρόπο στο 4.20

Ένα ειδικό στοίχημα για όσους πιστεύουν στο σενάριο της πρώτης έκπληξης και της τελικής ανατροπής.

Κινηματογραφική Λέσχη: Η «Λάουρα» του Ότο Πρέμινγκερ επιστρέφει στο Κάστρο της Νάξου

Μια υπνωτιστική νύχτα κινηματογράφου στην αυλή του Πολιτιστικού Κέντρου του Δήμου Νάξου, με τη διαχρονική noir ταινία «Laura» (1944), την Τετάρτη 30 Ιουλίου στις 21:30.

Επιστροφή των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά: Αίτημα ζωτικής σημασίας από το Επιμελητήριο Κυκλάδων

Ο Γιάννης Ρούσσος ζητά την άμεση επαναφορά του μειωμένου ΦΠΑ από 1/1/2025, βάσει της νέας ευρωπαϊκής οδηγίας – Τα νησιά του Αιγαίου δεν αντέχουν άλλη καθυστέρηση

Αναλήψεις μετρητών από ΑΤΜ: Τέλος στις υπέρογκες χρεώσεις, tι αλλάζει από 11 Αυγούστου

Μετά από δεκαεπτά χρόνια παρεμβάσεων και διαμαρτυριών, οι νέες ρυθμίσεις για τις χρεώσεις στα ΑΤΜ επιχειρούν να βάλουν τέλος στις υψηλότερες προμήθειες της Ευρώπης.

“Μαχαιριά” στο λιμάνι της Νάξου: Σοβαρό επεισόδιο βίας μεταξύ νεαρών εργαζομένων

Ένα μεσημέρι του Ιουλίου μετατράπηκε σε σκηνικό τρόμου για περαστικούς και ντόπιους, όταν διαπληκτισμός ανάμεσα σε δύο υπαλλήλους γραφείου ενοικίασης εξελίχθηκε σε αιματηρό περιστατικό.

Δικαστική δικαίωση για τους κατοίκους του Καλοξύλου, ακυρώθηκε η άδεια λειτουργίας του νέου τυροκομείου της ΕΑΣ Νάξου

Μετά από μακροχρόνιο δικαστικό αγώνα, το Τριμελές Διοικητικό Εφετείο Πειραιά ακύρωσε την άδεια λειτουργίας του υπό ανέγερση τυροκομείου, δικαιώνοντας πλήρως τους περιοίκους

Όταν το GPS σε οδηγεί… σε αδιέξοδο: Τουρίστας σφήνωσε όχημα σε σοκάκι της Νάξου

Αμερικανός οδηγός ακολούθησε πιστά τις οδηγίες πλοήγησης και κατέληξε… στα στενά της Φουντάνας – Η φωτογραφία που έγινε viral και η ανάγκη για καλύτερη καθοδήγηση στους τουρίστες

Δονούσα: Ο τραυματισμός κοπέλας από ομπρέλα (!!!) αποκαλύπτει μια τρύπα στο σύστημα

Μια γυναίκα τραυματίστηκε σοβαρά σε απομονωμένη παραλία της Δονούσας και σώθηκε χάρη στην αλληλεγγύη ντόπιων και τουριστών — αλλά η πολιτεία έλειπε. Και την επόμενη φορά;

Κυκλάδες – Ανατροπή στο τουριστικό χάρτη: Νάξος και Πάρος ανεβαίνουν, Μύκονος και Σαντορίνη «κατεβαίνουν»

Το καλοκαίρι του 2025 φέρνει ανακατατάξεις στους δημοφιλείς νησιωτικούς προορισμούς – Η Νάξος και η Πάρος «λάμπουν» με αύξηση ζήτησης, ενώ Σαντορίνη και Μύκονος μετρούν απώλειες και ανησυχίες

Νάξος – Τραγαία: Όταν η προσπάθεια γράφει ιστορία, Επιτυχίες για τους μαθητές του Γενικού Λυκείου (πίνακας)

Με δάκρυα συγκίνησης, χαμόγελα και βαθιά υπερηφάνεια, οι μαθητές του ΓΕΛ Τραγαίας πέτυχαν σπουδαίες εισαγωγές στις Πανελλαδικές 2025 — αποδεικνύοντας πως τα μεγάλα όνειρα ανθίζουν και στα μικρά σχολεία

Νάξος -“Ξόβορα 2025”: Μουσικά σεμινάρια, χορός και παράδοση στην καρδιά της Απειράνθου

Από 26 έως 31 Ιουλίου, η Απείρανθος φιλοξενεί για τέταρτη χρονιά τα Ξόβορα — με δασκάλους τον Γ. Ζευγόλη, Ν. Αγγελόπουλο, Δ. Παππούλη και Στ. Γανωτή — σε ένα πενθήμερο γεμάτο μουσική, χορό, παραμύθι και εξορμήσεις

Ανυπόφορη η “ανάσα” στις Κυκλάδες, ο καύσωνας “έγραψε” 40 βαθμούς στη Μέση της Νάξου (!!!)

Ακραίες θερμοκρασίες σάρωσαν το Αιγαίο: 40άρια σε Μέση Νάξου, Δαμαριώνα, Κουφονήσια – Πνιγηρές συνθήκες ακόμα και στις πιο δροσερές νησιωτικές ανάσες

Πολεοδομική επανεκκίνηση σε Αντίπαρο και Μικρές Κυκλάδες: Νέα Ειδικά Σχέδια για Ηρακλειά, Σχοινούσα, Κουφονήσια και Δονούσα

Με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης, ξεκινά ένα ολιστικό πολεοδομικό σχέδιο που αλλάζει το αναπτυξιακό τοπίο σε πέντε νησιά των Κυκλάδων

Αμοργός: Ένταση και επεισόδια στο πανηγύρι της ψημένης ρακής μετά από πολιτικό σύνθημα

Απρόσμενη τροπή πήρε το παραδοσιακό γλέντι στα Κατάπολα, όταν συνθήματα υπέρ της Παλαιστίνης προκάλεσαν αντιδράσεις, λογομαχίες και τελικά, διακοπή της γιορτής.