Τετάρτη, 2 Απριλίου, 2025
ΑρχικήΙστορίεςΑιγαίο - Κάρπαθος: Ενα γερμανικό "Stuka" μας λέει την ιστορία του από...

Αιγαίο – Κάρπαθος: Ενα γερμανικό “Stuka” μας λέει την ιστορία του από το βυθό της θάλασσας (photo)

|

Το αεροσκάφος Junkers τύπου Stuka κατέπεσε στην θαλάσσια περιοχή ανατολικά της Καρπάθου στις 9 Οκτωβρίου 1943 (video) 

Τα συντρίμμια γερμανικού αεροσκάφους τύπου Στούκα, που ταυτοποιήθηκε στο βυθό της Καρπάθου, φωτίζουν μία τραγική ιστορία από το δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο.

Όπως προέκυψε από την υποθαλάσσια αλλά και την ιστορική έρευνα του ερευνητή Κώστα Θωκταρίδη και της ομάδας Planet Blue, το αεροσκάφος Junkers τύπου Stuka κατέπεσε στην θαλάσσια περιοχή ανατολικά της Καρπάθου στις 9 Οκτωβρίου 1943, μετά από καταιγισμό αντιαεροπορικών πυρών που δέχτηκε κατά την διάρκεια αεροναυμαχίας μεταξύ Ρόδου και Καρπάθου. 

«Είχε αποστολή τον βομβαρδισμό της βρετανικής ναυτικής δύναμης η οποία έπλεε στα στενά της Καρπάθου, αποτελούμενη από το καταδρομικό H.M.S. Carlisle και τα αντιτορπιλικά H.M.S. Panther, Petard, Rockwood καθώς και το ελληνικό αντιτορπιλικό ΜΙΑΟΥΛΗΣ» αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Κώστας Θωκταρίδης.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, ήταν 12 και 12 πρώτα λεπτά όταν τα πλοία δέχθηκαν καταιγισμό πυρών από ένα σμήνος γερμανικών αεροσκαφών Junkers 87 Stuka τα οποία είχαν απογειωθεί από τα Μέγαρα. Από την επίθεση υπέστη πολύ σοβαρές ζημιές το καταδρομικό H.M.S. Carlisle (από 3 βόμβες στην πρύμνη) ενώ το αντιτορπιλικό H.M.S. Panther χτυπήθηκε στο ύψος του μηχανοστασίου και βυθίστηκε μέσα σε 5 λεπτά.

Το ελληνικό αντιτορπιλικό ΜΙΑΟΥΛΗΣ εδέχθη επίθεση από 4 Stuka οι βόμβες εξερράγησαν σε κοντινή απόσταση μόλις 20 μέτρων. Περί ώρα 12:45 το αντιτορπιλικό ΜΙΑΟΥΛΗΣ με κυβερνήτη τον πλωτάρχη Νικητιάδη, δείχνοντας μεγάλο ηρωισμό και δεξιοτεχνία περισυνέλεξε από το καρπάθιο πέλαγος επιτυχώς 188 ναυαγούς από το H.M.S. Panther (τον κυβερνήτη 5 αξιωματικούς και 182 υπαξιωματικούς και ναύτες).

stuka.jpg

Παρά το πολύ ισχυρό αντιαεροπορικό μπαράζ που αντέταξαν τα συμμαχικά πλοία, τα γερμανικά Stuka επέστρεψαν στην βάση τους με την απώλεια ενός αεροσκάφος JU 87.

Το λαβωμένο γερμανικό αεροσκάφος μετά από πτήση 25 ναυτικών μιλίων πάνω από την θάλασσα επιχειρεί αναγκαστική προσαιγιάλωση στην παραλία Αγνόντια ανατολικά της Καρπάθου. Tο αεροσκάφος ανατρέπεται με αποτέλεσμα να σκοτωθεί ο πιλότος, υπαξιωματικός Siegfried Martens και να τραυματιστεί ο επιλοχίας, ασυρματιστής Ernst Kröger. Κάτοικοι που έτυχε να βρίσκονται στην περιοχή, βοηθούν τον Γερμανό ασυρματιστή να φτάσει στο λιμάνι της Καρπάθου Πηγάδια.

Αυτό το περιστατικό όμως έγινε αφορμή να χάσουν τη ζωή τους τρία εικοσάχρονα παιδιά από τα Σπόα Καρπάθου. Ο Εμμανουήλ Πιπέρης, ο Πάχος Πιπέρης και ο Εμμανουήλ Σισαμής, κατηγορούνται από τους Γερμανούς ότι αφαίρεσαν προσωπικά αντικείμενα από το νεκρό πιλότο καθώς και εξαρτήματα του αεροσκάφος. Οι κατηγορούμενοι περνούν από στρατοδικείο και καταδικάζονται σε θάνατο. Χαράματα της 4ης Νοεμβρίου 1943 εκτελούνται δίπλα από το νεκροταφείο στην Κάρπαθο.

Στο ντοκιμαντέρ του κινηματογραφιστή και αρθρογράφου Μανώλη Δημελλά, το οποίο είναι διαθέσιμο στη διεύθυνση: https://www.youtube.com/watch?v=riMve8lL_Sc, μιλούν οι κάτοικοι του χωριού και συγγενείς των θυμάτων που έζησαν από κοντά το τραγικό γεγονός της εκτέλεσης των τριών νέων. Επιπλέον καταγράφονται συγκλονιστικές εικόνες από την εκταφή των σορών από τον ομαδικό τάφο μετά από 70 χρόνια.

Έπρεπε ωστόσο να έρθει η υποβρύχια έρευνα στα συντρίμμια του αεροσκάφους για να έρθουν στο φως στοιχεία που οδηγούν στην ταυτοποίησή του. «Το αεροσκάφος έχει διαλυθεί και παραμένει στο βυθό ο κινητήρας του. Αναγνωρίσαμε όμως στην πάνω αριστερή πλευρά τον σειριακό αριθμό του κινητήρα Jumo. Στο στροφείο διακρίνονται ακόμη και σήμερα υπολείμματα ξύλου από τις τρεις έλικες που είχε το ΣΤΟΥΚΑ» εξηγεί ακόμη ο Κώστας Θωκταρίδης. Ο Jumo 211 ήταν ένας κινητήρας αεροσκαφών V-12 βάρους 640 κιλών και βρίσκεται σε βάθος -12 μέτρων ανατολικά της Καρπάθου. Ήταν ο περισσότερο παραγωγικός γερμανικός αεροκινητήρας του πολέμου, με σχεδόν 70.000 τεμάχια σε αεροσκάφη Junkers Ju 87, Ju 88, και Heinkel He 111.

Χάρις στη μελέτη του κινητήρα από τον ιστορικό της Πολεμικής Αεροπορίας Δημήτρη Βογιατζή αλλά τον ιστορικό Βύρωνα Τεζαψίδη που ειδικεύεται στο Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, έγινε γνωστή και ταυτότητα του πληρώματος του αεροσκάφους. Γίνεται έτσι γνωστό ότι το αεροσκάφος ήταν Junkers stuka Ju 87D-4/Trop με πλευρικό αριθμό S7+AK και σειριακό αριθμό κατασκευής (Werk Nummer) s/n 110461. Ανήκε στη 2η μοίρα αεροσκαφών της 3ης σμηναρχίας StG3 (II/St.G3 Stuka Geschwader) με διοικητή τον λοχαγό Gerhard Glaser και έδρα τα Μέγαρα.

Πηγή: ΑΠΕ


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Μύκονος: Ηχησε εκ νέου το “112”, έντονη βροχόπτωση

Μύκονος: Μήνυμα από το 112 λόγω έντονων καιρικών φαινομένων – Σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης ο δήμος

Νάξος – Σύλλογος Γυναικών: “Πως κάνω λειτουργική μία σχέση”, μέρος δεύτερον…

Σύλλογος Γυναικών Νάξου: Ο κύκλος βιωματικών σεμιναρίων για σχέσεις και ψυχική υγεία συνεχίζεται - Που και πότε;

Πρόταση Ημέρες: Φακές με καλαμαράκια και … μυρωδικά

Οι φακές δεν θέλουν μούλιασμα, οπότε αυτό το ωραίο νηστίσιμο και ιδιαίτερα θρεπτικό πιάτο, που τις συνδυάζει με καλαμαράκια, είναι έτοιμο σε μισή ώρα και κάτι.

Νάξος – Μητρόπολη Παροναξίας: Εκδήλωση Σχολής Βυζαντινής Μουσικής

Βυζαντινοί Ύμνοι της Μεγάλης Εβδομάδας σε μουσικοθρησκευτική εκδήλωση της Ιεράς Μητρόπολης Παροναξίας - Πότε και που;

Υπουργείο Τουρισμού – Κεφαλογιάννη: “Η Σαντορίνη επιστρέφει στην κανονικότητα”

Κεφαλογιάννη: Η Σαντορίνη επιστρέφει στην κανονικότητα – Τα μέτρα στήριξης του νησιού

Αμερική: Εφυγε από τη ζωή ο ηθοποιός Βαλ Κίλμερ

Πέθανε ο ηθοποιός Βαλ Κίλμερ σε ηλικία 65 ετών - Φόρεσε τη πανοπλία του Μπάτμαν και τραγούδησε ως άλλος Μόρισον

“Express Skopelitis”: Παράταση ακινησίας για μερικές ακόμη ημέρες

Μικρές Κυκλάδες – “Express Skopelitis”: Παράταση ακινησίας για μερικές ακόμη ημέρες

Ο Ντιν Σπανός φέρνει τo NFL στην Ελλάδα   

Η Ελλάδα προστέθηκε στο πρόγραμμα το 2025, με τους Los Angeles Chargers να είναι η πρώτη ομάδα που αποκτά τέτοια δικαιώματα στη χώρα.

Μετάθεση της έναρξης του ψηφιακού δελτίου αποστολής

Παρατείνονται οι προθεσμίες για την ψηφιακή αποστολή δελτίων αποστολής στο myDATA – Αναλυτικά οι ημερομηνίες για Α' και Β' Φάση ανά κατηγορία επιχείρησης.

Υπεγράφη η ΚΥΑ για την ασθένεια του λογιστή

Υπεγράφη η ΚΥΑ για την προστασία λογιστών-φοροτεχνικών λόγω ασθένειας – Ανακοίνωση Πιερρακάκη σε συνάντηση με το ΟΕΕ

Νάξος: Εφυγε από τη ζωή ο Στέλιος Δεγαϊτας

Ενας νέος άνθρωπος - ο Στέλιος Δεγαίτας - έφυγε από τη ζωή το πρωί της Παρασκευής σε ηλικία μόλις 63 ετών

Νάξος: Εφυγε από τη ζωή ο Μιχάλης Βαλέτας

Ο αγαπημένος φούρναρης των παλιών χωραϊτών, ο Μιχάλης Βαλέτας έφυγε από τη ζωή - Τι αναφέρει στην ανάρτησή του ο Στράτος Φουτάκογλου

Νάξος – Σκαδό: Πένθος με την απώλεια του Νίκου Φάρκωνα

Φτωχότερη από σήμερα η τοπική κοινωνία του Σκαδού Νάξου - Πότε θα γίνει η εξόδιος ακολουθία του Νίκου Φάρκωνα

Νάξος – Αεροδρόμιο: Ανανεωμένο ανοίγει …πύλες την Δευτέρα 31 Μαρτίου (Photos)

Το Αεροδρόμιο "Απόλλων" της Νάξου ανοίγει τις.. πόρτες από την Δευτέρα 31 Μαρτίου - Τα έργα που γίνονται κι έρχονται (Photos)

Πάρος – Νάουσα: Καταστροφικό πέρασμα βροχής, ήχησε και το 112 (video)

Μεγάλες ζημιές από την κακοκαιρία στην Πάρο: Ορμητικοί χείμαρροι οι δρόμοι, μήνυμα του 112 για απαγόρευση κυκλοφορίας των οχημάτων

Πάρος: Η έντονη βροχόπτωση στη περιοχή της Νάουσας παρασύρει αυτοκίνητα (video)

Η έντονη βροχόπτωση παρασύρει αυτοκίνητα στην Νάουσα της Πάρου - Προσοχή (video)

Νάξος – Λιμενικό Σώμα: Η ανακοίνωση για τον θάνατο του Στέλιου Δεγαϊτα

Η επίσημη ανακοίνωση του Λιμενικού Σώματος για τον αιφνίδιο θάνατο του Στέλιου Δεγαϊτα...

Εκτακτο – Αμοργός: Ισχυρός σεισμός 4.5 R με μικρό εστιακό βάθος

Σεισμός 4,5 Ρίχτερ στο γνωστό ρήγμα Ανύδρου πιο κοντά όμως στην Σαντορίνη - Το εστιακό βάθος του σεισμού εντοπίζεται στα 5,6 χιλιόμετρα

Τζώρτζια Αργυροπούλου: “Εφυγε” από τη ζωή η σύντροφος του Μανώλη Γλέζου

Σε ηλικία 79 ετών έφυγε πριν από λίγο από τη ζωή η "Τζώρτζια", το στήριγμα του Μανώλη Γλέζου...

Κυκλάδες – Δόμηση 2024: Πρωταθλήτρια η Πάρος, εντυπωσιακή αύξηση σε Μήλο, Τήνο και Σύρο

Εντυπωσιακή πτώση παρατηρήθηκε στη Μύκονο, όπου εκδόθηκαν μόλις 23 άδειες, πιθανότατα λόγω του κορεσμού της αγοράς ακινήτων και των πολύ υψηλών αξιών της γης.