Με απόλυτο πρωταγωνιστή το λευκό παριανό μάρμαρο, υλικό με το οποίο είναι φτιαγμένα αριστουργήματα όπως η Αφροδίτη της Μήλου και η Νίκη της Σαμοθράκης, το ζαχαροπλαστείο Tserki στην Πάρο κλέβει τις εντυπώσεις χάρη στον εμπνευσμένο σχεδιασμό του, θυμίζοντας περισσότερο ένα σπηλαιώδες μουσείο που εκθέτει αρχαία γλυπτά, παρά το μαγαζί δύο ταλαντούχων pastry chef.
Το συγκεκριμένο ζαχαροπλαστείο προϋπήρχε στο ίδιο σημείο από το 2014, χτίζοντας σταθερά με τα ιδιαίτερα γλυκά του ένα πολύ καλό brand. Η ομάδα του δημιουργικού γραφείου Saint Of Athens και το αρχιτεκτονικό γραφείο DVMP Architect συνεργάστηκαν με την ομάδα του Tserki για να δημιουργήσουν μια νέα αντίληψη στον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζονται τα γλυκά ως εφήμερα βρώσιμα γλυπτά.
Το αποτέλεσμα είναι ένας μοναδικός χώρος φτιαγμένος από μάρμαρο και γύψο που μοιάζει με μια εντυπωσιακή «σπηλιά» σμιλεμένη στο χέρι. Ισορροπώντας μεταξύ της αρχαίας γλυπτικής Τέχνης αλλά και του σύγχρονου design, το project Tserki αξιοποιεί την κληρονομιά του κυκλαδικού πολιτισμού, την παράδοση της Πάρου στην εξόρυξη και επεξεργασία του μαρμάρου, αλλά και τις επιταγές της διεθνούς αρχιτεκτονικής και του μοντέρνου σχεδιασμού.
Το concept συνέλαβε η ομάδα του Saint Of Athens, η οποία μας έχει χαρίσει μερικά από τα πιο ευφάνταστα κομψοτεχνήματα, όπως το Gavello nel blu, το κοσμηματοπωλείο στη Μύκονο που είναι σχεδιασμένο σαν το εσωτερικό μιας πισίνας.
Ο πυρήνας στη δημιουργική προσέγγιση του Saint Of Athens ήταν η έννοια και η αξία του χειροποίητου. Τόσο η ζαχαροπλαστική όσο και η γλυπτική δημιουργούν τα έργα τους με το χέρι.
«Είτε δουλεύει με αιώνιο μάρμαρο είτε με εφήμερη ζύμη, ο δημιουργός φτάνει στην επιθυμητή μορφή σμιλεύοντας. Τόσο η γλυπτική όσο και η ζαχαροπλαστική είναι μορφές τέχνης που βασίζονται στα χέρια, και τα καλλιτεχνήματά τους κουβαλούν τα ίχνη του ταλέντου του δημιουργού τους», εξηγεί ο creative director του Saint Of Athens, Nίκος Παλαιολόγος.
Το παριανό μάρμαρο πρωταγωνιστεί
Το μάρμαρο, ένα υλικό στενά συνδεδεμένο με το νησί από τους αρχαίους χρόνους, δίνει το ρυθμό και ταυτόχρονα γίνεται η έμπνευση στη διαμόρφωση της δημιουργικής ταυτότητας του Tserki. «Το παριανό μάρμαρο, που εξορυσσόταν στη βόρεια πλευρά του νησιού από την αρχαιότητα έως τον 19ο αιώνα, είναι το υλικό από το οποίο είναι φτιαγμένα αριστουργήματα όπως η Αφροδίτη της Μήλου και η Νίκη της Σαμοθράκης. Λευκό και ημιδιαφανές, φέρει την κομψή, ακτινοβόλα ομορφιά μιας απαράμιλλης λευκότητας, μαζί με την εν δυνάμει καλλιτεχνική δημιουργία», επισημαίνει το Saint Of Athens.
«Τα αιώνια πολύτιμα χαρακτηριστικά του παριανού μαρμάρου, η στενή σχέση του με την τέχνη και ο ρόλος που αναπόφευκτα διαδραματίζει στον ελληνικό πολιτισμό, ενέπνευσαν μια απροσδόκητη φρέσκια προσέγγιση στη δημιουργική τέχνη του pâtissier και στον τρόπο με τον οποίο παρουσιάζονται τα γλυκά. Το concept για το νέο ζαχαροπλαστείο αφορμάται από την κομψότητα της κυκλαδίτικης φόρμας αλλά υπερβαίνει τον χρόνο, παίζοντας με το δίπολο του αιώνιου και του εφήμερου, ενώ παράλληλα αναδεικνύει και τα δύο, μέσα από την καλλιτεχνική τους ουσία», συμπληρώνει.
Το ίδιο το νησί άλλωστε, με τους γλυπτούς βραχώδεις κατά τόπους σχηματισμούς του, είναι ένα γιγαντιαίο κυκλαδικό γλυπτό που το έχει σμιλέψει η φύση, η θάλασσα, ο άνεμος μέσα στα βάθη του χρόνου.
Εκκινώντας από αυτό, ο Nίκος Παλαιολόγος και η ομάδα του, σε συνεργασία με το DVMP Architect και την ομάδα του Tserki, με την οποία είχαν κοινούς κώδικες ως προς την αντίληψη του design και της Τέχνης, καθώς τα γλυκά τους δίνουν έμφαση εκτός από τη γεύση και στον σχεδιασμό, προχώρησαν στη δημιουργία ενός μικρού μαρμάρινου ναού αφιερωμένου στη διακοσμητική ζαχαροπλαστική.
Έτσι έχουμε μπροστά μας έναν χώρο σύγχρονο που μοιάζει αρχαίος. Έναν χώρο που αντλεί τη δυναμική του από την παραδοσιακή μινιμαλιστική κυκλαδίτικη αισθητική, αλλά ταυτόχρονα είναι τόσο brilliant και επαναστατικός που ενθουσιάζει τα διεθνή media που εξειδικεύονται στο design.
Ο χρόνος, η τέχνη της γλυπτικής, ο τρόπος με τον οποίο φιλτράρεται το φυσικό φως μέσα από τους διάτρητους εσωτερικούς τοίχους, με τα σμιλεμένα γύψινα πλακίδια που μοιάζουν με γλυπτά του αρχαίου κυκλαδικού πολιτισμού, η φύση του μαρμάρου, αυτή η στιλπνή λευκότητα, η αίσθηση της διαφάνειας και της καθαρότητας, αλλά παράλληλα η στιβαρότητα του αρχαίου αυτού υλικού, όλα είναι παρόντα και συμβάλουν στη δημιουργία μιας εξωπραγματικής, σχεδόν μυθικής δημιουργίας που μοιάζει να έχει ξεπηδήσει κατευθείαν από τα ομηρικά έπη.
Το Tsesrki είναι σαν αρχαία σπηλιά, ένας υπόλευκος κόσμος που ακτινοβολεί φως και ενέργεια. Τα γλυκά στις κρυστάλλινες βιτρίνες τους αναδεικνύονται σαν μαρμάρινα γλυπτά, ενώ πίσω τους δεσπόζει ένας διαχωριστικός τοίχος με τρισδιάστατους λευκούς αμφορείς σε μια πιο σύγχρονη, όμως, αφαιρετική προσέγγιση που υπακούει στους κανόνες του σύγχρονου μινιμαλισμού.
Διάτρητοι τοίχοι με μοντέρνους αμφορείς
«Τρεις μήνες πήρε να φτιαχτούν τα γύψινα πλακίδια που μοιάζουν να συνθέτουν ένα φεγγίζον παζλ, έτσι φωλιασμένα στους καμπύλους τοίχους. Χάρη σε αυτήν την εναλλαγή φωτός και τέχνης, ο χώρος αποπνέει μια ανοιχτή, φιλόξενη αίσθηση, η οποία συμπληρώνεται από τα υφάσματα που κρέμονται χυτά από το ταβάνι. Εμπνευσμένα από τα ναυτικά πανιά, προσθέτουν το εφέ της πλεύσης, συνυφαίνοντας με το νήμα τους τον χρόνο, την τέχνη και το αιώνιο Αιγαίο.
Έτσι, μόλις μπει κανείς μέσα στο κατάστημα, νιώθει ότι βρίσκεται σε ένα ακτινοβόλο, άχρονο παρόν, μακριά από τους πολύβουους νησιώτικους δρόμους και περιτριγυρισμένος από κομμάτια τέχνης, είτε πρόκειται για χειροποίητα γλυπτά δημιουργημένα για να μείνουν για πάντα, είτε για χειροποίητα γλυπτικά γλυκά δημιουργημένα για να χαθούν χάριν της απόλαυσής μας», εξηγεί ο Nίκος Παλαιολόγος του Saint Of Athens.
To Tserki με αυτόν τον ιδιαίτερο σχεδιασμό κάνει τη φήμη του να ξεφεύγει όχι μόνο από τα στενά τοπικά όρια του νησιού ή και του ελληνικού χώρου, αλλά ταξιδεύει ήδη σε όλο τον κόσμο, με τα διεθνή μίντια και το κοινό που αγαπά το design να χαιρετίζει τη δημιουργική συνύπαρξη της ζαχαροπλαστικής με τη γλυπτική σε έναν χώρο που αποτίει φόρο τιμής στον αρχαιοελληνικό κυκλαδικό πολιτισμό.
Info: Tserki, Πάρος
Concept / art direction / id: Saint Of Athens
Architectural works: DVMP architects
Artworks: Tire Up Studio & Panos Profitis
Φωτογραφίες: Giagkos Papadopoulos