Κυριακή, 14 Σεπτεμβρίου, 2025
ΑρχικήΈξοδοςΒασ. Τριανταφύλλου, η απλοϊκή μάνα που σκιαγραφεί δια χειρός Μεσολογγίτη τον γιο...

Βασ. Τριανταφύλλου, η απλοϊκή μάνα που σκιαγραφεί δια χειρός Μεσολογγίτη τον γιο της Μακρυγιάννη

|

Η ηρωίδα του Γιώργου Μεσολογγίτη μας απευθύνεται με λόγο άμεσο, δωρικό, γεμάτο ακούσιους αστεϊσμούς και εναλλαγές εντάσεων σε μία ξεχωριστή παράσταση στον Πολυχώρο VAULT και στα πλαίσια του θεατρικού project “ο Γιος μου” με την Ευγενία Αποστόλου να ενσαρκώνει τη μητέρα του Ιωάννη Μακρυγιάννη 

Για άλλη μια φορά όλοι οι δρόμοι οδηγούν στον….Πολυχώρο VAULT, όπου και φέτος παρουσιάζονται αξιόλογες παραστάσεις, κάποιες από τις οποίες εντάσσονται σε πρωτότυπα θεατρικά project, όπως αυτό που τιτλοφορείται «Ο Γιος μου,» στο πλαίσιο του οποίου επτά σκηνοθέτες  παρουσιάζουν τις βιογραφίες επτά διακεκριμένων και σπουδαίων Ελλήνων.

Της Λίλας Παπαπάσχου (theathinai.com)

Βρεθήκαμε λοιπόν και πάλι στο Vault για να δούμε και να ακούσουμε τι έχει να μας πει η Βασιλική Τριανταφύλλου, μία «ηρωϊκά» απλοϊκή γυναίκα, όπως οι περισσότερες γυναίκες της εποχής της, η οποία γέννησε και ανέθρεψε πολλά παιδιά (μένοντας χήρα πολύ νέα) μεταξύ των οποίων και ο Ιωάννης Μακρυγιάννης, τα απομνημονεύματα του οποίου, έμελλε λίγους αιώνες μετά να είναι κάτι σαν τη δική μας, εθνική «αποκάλυψη». Ένας άνθρωπος που πολέμησε για την πατρίδα του, έμπλεξε στα γρανάζια της πολιτικής όταν πια «ελεύθερη» η Ελλάδα από τους Τούρκους, άρχισε να κηδεμονεύεται από τις «ξένες» δυνάμεις και έπαιξε καταλυτικό ρόλο στο να αποκτήσει η Ελλάδα σύνταγμα (κάτι που οι απολιτίκ γενιές του σήμερα φυσικά θεωρούμε δεδομένο) και τόσα χρόνια μετά παραμένει τραγικά επίκαιρος, γεγονός που κάνει τα λόγια του να ακούγονται σαν βάλσαμο μαζί και δηλητήριο.

Η καταξιωμένη σκηνοθέτρια Κατερίνα Πολυχρονοπούλου (σκηνοθέτησε φέτος και την συγκλονιστική «ΒΡΩΜΙΑ» του Ρόμπερτ Σνάιντερ στο Θέατρο Σταθμός, με πρωταγωνιστή τον Κωνσταντίνο Φάμη) μας χαρίζει άλλον έναν απολαυστικό και συνάμα συν-κινητικό μονόλογο που δεν ήταν καθόλου αυτό που θα περίμενε κανείς από πλευράς δραματουργικού και «χωροχρονικού» πλαισίου. Ο χρόνος και ο τόπος εδώ δεν έχουν τόσο μεγάλη σημασία, αφού ούτως η άλλως η ιστορία επαναλαμβάνεται, αλλάζοντας απλώς ημερομηνίες, τοποθεσίες και ονόματα.

Έχοντας επιλέξει για το ρόλο της Βασιλικής Τριανταφύλλου την Ευγενία Αποστόλου, μία από τις πιο ταλαντούχες και «ήσυχα» δυναμικές ηθοποιούς του σύγχρονου καλλιτεχνικού μας γίγνεσθαι και αντιμετωπίζοντας με μαεστρία το χειμαρρώδες κείμενο του Γιώργου Μεσολογγίτη, η Κατερίνα Πολυχρονοπούλου κατάφερε να μεταφέρει το όραμα και την ουσία που κρύβεται πίσω από τα απομνημονεύματα που μας άφησε παρακαταθήκη ο σπουδαίος Έλληνας αγωνιστής/στοχαστής, μέσω μίας ακαθόριστης χρονικά σκηνικής αφήγησης που ακουμπάει και το δικό μας σήμερα, αντανακλώντας τις χρόνιες παθογένειες του λαού μας. 

Picture

Η εξαιρετική Ευγενία Αποστόλου μας μιλάει για το γιο της Γιάννη Μακρυγιάννη….
​αλλά και για την ιστορία της Ελλάδας που είναι καταδικασμένη να επαναλαμβάνεται…


Η Ευγενία Αποστόλου κλεισμένη μέσα στο “σπιτικό” της -το οποίο αποτύπωσε σκηνογραφικά χωρίς καμία “φολκλόρ” διάθεση η Κατερίνα Καμπανέλλη που επιμελήθηκε και το κοστούμι της ηθοποιού- ενσάρκωσε με ευαισθησία και την σπάνια υποκριτική της ποιότητα το χαρακτήρα μίας ιστορικά άγνωστης,  αγράμματης – αλλά κατέχουσας τη λαϊκή σοφία – γυναίκας που επιτέλους αποκτά τη δική της φωνή, για να μας πει όλα αυτά που μόνο μία μάνα γνωρίζει για το γιο της, όσο “διάσημος” κι αν είναι αυτός, παρουσιάζοντας άθελά της μέσα από τις διηγήσεις της τη σημερινή εικόνα της πατρίδας μας που μαστίζεται – όπως και τότε – από την οικονομική κρίση,  την πολιτική διαφθορά, την κατασπατάληση του δημοσίου χρήματος, τη διαπλοκή και τον εσωτερικό διχασμό. Με μία ειδοποιό διαφορά βέβαια. Ότι τότε υπήρξαν προσωπικότητες όπως ο Μακρυγιάννης, που δεν δίστασε να θυσιαστεί για την τα ιδανικά του και μια ελεύθερη Ελλάδα, μία Ελλάδα που μάλλον δεν θα σταματήσει ποτέ να μας….πληγώνει. Τώρα ποιος να θυσιαστεί και…γιατί ακριβώς;

Η ηρωίδα του Γιώργου Μεσολογγίτη μας απευθύνεται με λόγο άμεσο, δωρικό, γεμάτο ακούσιους αστεϊσμούς και εναλλαγές εντάσεων, με την Ευγενία Αποστόλου να μην αναλώνεται σε ηθογραφικούς μιμητισμούς ντοπιολαλιάς ή άλλων ιδιωμάτων όπως ενδεχομένως υποδηλώνει ο τίτλος της παράστασης, εκφέροντας παρόλα αυτά το λόγο με έναν πολύ ιδιαίτερο τρόπο που εμπεριείχε ιδιωματικά στοιχεία, χωρίς όμως αυτά να υπερτονίζονται ή να επισκιάζουν το βαθύτερο νόημα το κειμένου.

Η Βασιλική Τριανταφύλλου άλλοτε απευθύνεται σε εμάς, το αόρατο ακροατήριο της και άλλοτε συνδέεται με τους υπόλοιπους “αφανείς” ήρωες του έργου  (αλλά και με το γιο της μέσω μίας προσεγμένης video προβολής που απεικονίζει αποσπάσματα από τα Απομνημονεύματα του Μακρυγιάννη…) μέσω της τεχνολογίας κι ας ακούγεται κάπως οξύμωρο αυτό. Άλλωστε, όπως προαναφέραμε  η Κατερίνα Πολυχρονοπούλου ρίσκαρε ποικιλοτρόπως σε αυτήν την παράσταση, αφού δεν δίστασε να ενσωματώσει τους σύγχρονους τρόπους επικοινωνίας, σε μία αφήγηση με σαφείς ιστορικές αναφορές. Η μητέρα του Μακρυγιάννη παρακολουθεί στην τηλεόραση τις πολιτικές εξελίξεις (με τη φωνή της εκφωνήτριας να θυμίζει έντονα την ίδια τη σκηνοθέτρια της παράστασης που δίνει τη δική της επιτυχημένη ερμηνεία) μιλάει στο τηλέφωνο με τα παιδιά της και τις φίλες της και δίνει μέχρι και συνέντευξη σε γνωστό τηλεοπτικό μέσο της εποχής (δεν διευκρινίζεται ποιο αφού για εκείνη οι δημοσιογράφοι είναι σαν τους πολιτικούς….όλοι ή σχεδόν όλοι διαχρονικά…ίδιοι).  
 

Picture

Η Ευγενία Αποστόλου σε ένα ατμοσφαιρικό στιγμιότυπο της παράστασης


Η Ευγενία Αποστόλου ως Βασιλική Τριανταφύλλου, μητέρα του ήρωα Ιωάννη Μακρυγιάννη, υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες της Κατερίνας Πολυχρονοπούλου και τη συμβολή της Αναστασίας Γεωργαλά στην κίνηση, μας άνοιξε το σπίτι της και την καρδιά της παραμένοντας καθ’όλη τη διάρκεια της παράστασης αγέρωχη, αφήνοντας μας στο τέλος με την κορυφαία στιγμή της παραχώρησης του Συντάγματος στους Έλληνες από το Βασιλιά Όθωνα, με μπροστάρη τον ένδοξο γιο της, γεγονός που την έκανε από τη μία περήφανη ως Ελληνίδα και από την άλλη ως μητέρα. ανήσυχη για το μέλλον του παιδιού της. .Εν τέλει αποδείχτηκε πως είχε δίκιο και ως Ελληνίδα και ως μητέρα, αφού ναι μεν ο γιος της κέρδισε την υστεροφημία που του άξιζε, αλλά “θυσίασε” τη ζωή του για όλους εμάς τους μεταγενέστερους Έλληνες….κάτι που δεν ξέρω αν τελικά…μας άξιζε; 

Εν όψει του φετινού Πάσχα, ότι κι αν σημαίνει πια στις μέρες μας, ας αναστοχαστούμε με αφορμή τα λόγια το Μακρυγιάννη πάνω σε διάφορα ιστορικά, πολιτικά, φιλοσοφικά, υπαρξιακά και άλλα ζητήματα με βασικό γνώμονα το γεγονός ότι ο ίδιος ο Μακρυγιάννης θεωρούσε ως το υπέρτατο όπλο του ανθρώπου, του κάθε ανθρώπου…τη γνώση,…
________________________________________________________________________________________
Συντελεστές
Κείμενο: Γιώργος Μεσολογγίτης
Σκηνοθεσία: Κατερίνα Πολυχρονοπούλου
Σκηνικά – Κοστούμια: Κατερίνα Καμπανέλλη
Μουσική: Σταύρος Τσουμάνης
Κινησιολογία: Αναστασία Γεωργαλά
Σχεδιασμός Φωτισμού: Άκης Σαμόλης
Σχεδιασμός αφίσας: surreart
Φωτογραφίες: Χριστίνα Φυλακτοπούλου
Trailer: Αινείας Τζόπη
Βοηθός σκηνοθέτη: Δανάη Πολυχρονοπούλου
Παραγωγή: Πολυχώρος Vault

Ερμηνεία: Ευγενία Αποστόλου

Παραστάσεις: Πέμπτη, Τετάρτη 9 μ.μ.  Από 18 Απριλίου  έως 31 Μαϊου 

Γενική είσοδος: 12 ευρώ – Μειωμένο: 10 ευρώ Φοιτητές / Μαθητές / Σπουδαστές / Κάτοχοι Κάρτας Πολυτέκνων (ΑΣΠΕ) / ΑμΕΑ / Κάτοχοι Κάρτας Ανεργίας (ΟΑΕΔ) /Συνταξιούχοι – Ατέλειες: 5 ευρώ
Προπώληση: viva, 10 ευρώ
VAULT THEATRE PLUS
Μελενίκου 26, Γκάζι, Βοτανικός
Πληροφορίες-κρατήσεις: 213 0356472 / 6949534889


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Αναφορά στο Ευρωκοινοβούλιο για την Αμοργό: Αντίδραση σε λιμενικά και οδικά έργα με χρηματοδότηση της Ε.Ε.

Ο Νικόλαος Γαβαλάς, εκ μέρους περιβαλλοντικών συλλόγων και εκατοντάδων πολιτών, καταγγέλλει την καταστροφική επίδραση αναπτυξιακών έργων στην Αμοργό και ζητά παρέμβαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Santorini Experience 2025: Ντρισμπιώτη, Μάλτση, Παπανικολάου, Ιακωβάκης δίνουν δυναμικό «παρών»

Ολυμπιονίκες και παγκόσμιοι πρωταθλητές στο Santorini Experience 2025

Κόρωνος: Νέα δανειστική βιβλιοθήκη από τον Γιάννη Γερασιμίδη, πολιτιστική «ανάσα» στο χωριό

Μια ακόμη πρωτοβουλία του Γιάννη Γερασιμίδη που συμβάλλει στη βελτίωση της εικόνας του τόπου, με στόχο να φέρει το βιβλίο πιο κοντά σε κατοίκους και επισκέπτες.

Νάξος: Αποκαταστάθηκε η βλάβη σε κεντρικό αγωγό ύδρευσης στο ύψος του Λυκείου

Σπασμένος σωλήνας ύδρευσης πλημμύρισε τον δρόμο μπροστά στο ΓΕΛ «Μανώλης Γλέζος». Άμεση κινητοποίηση του Δήμου, αποκατάσταση της ζημιάς σε λίγες ώρες.

40 χρόνια Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης με μια μοναδική δημιουργία του Δημήτρη Παπαϊωάννου

Η παράσταση THIS THAT KEEPS ON – a personal archaeology ζωντανεύει για μία μόνο βραδιά στο Ηρώδειο, σηματοδοτώντας το ξεκίνημα της «Μεταμόρφωσης» του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.

Δημοσκόπηση: Πλειοψηφία Βρετανών υπέρ της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Ελλάδα

Αυξανόμενη στήριξη καταγράφεται στο Ηνωμένο Βασίλειο για την επιστροφή των Γλυπτών, ενώ ένας στους τρεις ζητά να επαναπατριστούν όλα τα αμφιλεγόμενα εκθέματα.

Τουρκία – Μεγάλη του Γένους Σχολή: Καμία εγγραφή νέων μαθητών στην Α΄ Γυμνασίου για πρώτη φορά μετά από δεκαετίες

«Καμπανάκι» για τον ελληνισμό της Πόλης – Συνολικά 302 μαθητές φοιτούν φέτος στα ελληνικά σχολεία Κωνσταντινούπολης και Ίμβρου.

Γαύδος: 578 μετανάστες σε λιγότερο από 24 ώρες – Συναγερμός για τις τοπικές αρχές

Με 9 βάρκες έφτασαν εκατοντάδες μετανάστες στο ακριτικό νησί. Πλέον οι φιλοξενούμενοι στην Αγυιά Χανίων φτάνουν τους 1.139, με τις συνθήκες να χαρακτηρίζονται επικίνδυνες.

Αμοργός: Προβολή της ταινίας «Σινεμά ο Παράδεισος» με μουσική του Έννιο Μορρικόνε

Ο Σύλλογος «Νήσος Αμοργός» σε συνεργασία με πολιτιστικούς φορείς τιμούν τον κινηματογράφο με την αριστουργηματική ταινία του Τζουζέπε Τορνατόρε στα Κατάπολα.

Φιλώτι -Εκκλησιαστικό και Λαογραφικό Μουσείο: Στην καρδιά της Νάξου, εκεί όπου οι παραδόσεις ζωντανεύουν

Ανάμεσα στις πλαγιές του Ζα, το κεφαλοχώρι αποκαλύπτει τη γοητεία των Κυκλάδων μέσα από τα σοκάκια, τις γιορτές και το Λαογραφικό του Μουσείο.

«Έφυγε» ο Γιώργος Κωβαίος – Ο χορευταράς παππούς της Σχοινούσας που έγινε σύμβολο ζωής και παράδοσης

Μέχρι τα 92 του χρόνια χόρευε με πάθος στη Γιορτή Φάβας, δίπλα στην εγγονή του Ποθητή – Ένας άνθρωπος που ένωσε γενιές μέσα από τη μουσική και την αγάπη για τον τόπο του.

Νάξος – Εντοπίστηκε ζωντανός ο αγνοούμενος στο Προφήτη Ηλία μετά από 4 ημέρες

Συγκλονιστική διάσωση από το Πυροσβεστικό Κλιμάκιο Νάξου – Στο σημείο σπεύδει ελικόπτερο για τη μεταφορά του στο Νοσοκομείο.

Το στυγερό έγκλημα του Φλώριου Σοϊλέ «Σκιά» στο Φιλώτι

Πώς μια ερωτική ιστορία κατέληξε σε βασανιστήρια, δολοφονία και λαϊκή εξέγερση στη Νάξο του 1902

Κακαβιά: Συνελήφθη 37χρονη με ένταλμα από τον Ανακριτή Πλημμελειοδικών Νάξου

Η γυναίκα, υπήκοος Βουλγαρίας, εντοπίστηκε στο συνοριακό σημείο ελέγχου Κακαβιάς και οδηγήθηκε στην Εισαγγελία Ιωαννίνων

Στη Δράμα κάνει πρεμιέρα σήμερα το ντοκιμαντέρ «Σμύριδα, μάρμαρο και αμπέλι» με επίκεντρο τη Νάξο (video)

Η μικρού μήκους ταινία του Ορέστη Ρούσκα καταγράφει ιστορίες ανθρώπων που αντιστέκονται στον υπερτουρισμό και δείχνουν τον δρόμο για έναν βιώσιμο τουρισμό στο νησί.

Κωμιακή: «Έφυγε» η «Κούλα του Σταματοβασίλη» που σημάδεψε με την παρουσία της το χωριό

Συγκινητικό αντίο στην Κυριακή Πρεβενιού, από τον Γιώργο Κρητικό μέσα από τα social media

Minoan Lines: Δύο νέα πλοία στη γραμμή Ηράκλειο–Μήλος–Πειραιάς μέχρι το 2028

«Στολίδια για το Ηράκλειο» τα χαρακτήρισε ο διευθύνων σύμβουλος Λουκάς Σιγάλας – Στόχος η αύξηση της επιβατικής κίνησης και η πράσινη μετάβαση στη ναυτιλία

ΒΙΟ.ΚΑ. Απόλλωνα: Μήνυση του Δήμου Νάξου και Μικρών Κυκλάδων κατά της “Κίνησης Πολιτών”

Η Δημοτική Επιτροπή αποφάσισε την άσκηση μήνυσης για ψευδή καταμήνυση, δυσφήμηση και διασπορά ψευδών ειδήσεων – Αντιδράσεις μετά το Δελτίο Τύπου της Κίνησης «Σώστε τις Παραλίες της Νάξου».

Μείωση ΦΠΑ κατά 30% σε νησιά με λιγότερους από 20.000 κατοίκους – Εκτός σχεδιασμού οι Κυκλάδες

Η εξαγγελία από τη ΔΕΘ και ο πίνακας με τα νησιά που εντάσσονται - Δείτε ποια νησιά εντάσσονται και συνολικά κερδισμένοι είναι 67.000 κάτοικοι