Πέντε ντοκιμαντέρ σε διάστημα δύο ημερών (2-3/04) από το 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης προβάλει η Κινηματογραφική Λέσχη Νάξου
Μπορεί να καθυστέρησε μία εβδομάδα αλλά η ουσία είναι ότι η Κινηματογραφική Λέσχη Νάξου παίρνει φωτιά αύριο 2 και μεθαύριο 3 Απριλίου… Ο λόγος; Φιλοξενεί πέντε ντοκιμαντέρ που προβλήθηκαν στο 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και είχαν πολύ θετικές κριτικής αλλά και απήχηση από το κοινό. Σημείο αναφοράς του διημέρου το «Emery Tales» το ντοκιμαντέρ που γύρισαν οι Στέλιος Ευσταθόπουλος και Σουζάνε Μπάουζινγκερ με θέμα τι άλλο από την καθημερινότητα των σμυριδεργατών της Νάξου σε μία προσπάθεια να αναδείξουν το ζήτημα των σμυριδορυχείων… Οι προβολές θα πραγματοποιηθούν από τις 21:00, στην αίθουσα του Πνευματικού Κέντρου της Καθολικής Μητρόπολης, στο Κάστρο με είσοδο 3 ευρώ… Ποιο είναι το πρόγραμμα του διημέρου;
Α’ Μέρος – Πέμπτη 2 Απριλίου
“Burning from the Inside”
Ένα αντιφασιστικό ντοκιμαντέρ που διαδραματίζεται στο Βερολίνο και στην Αθήνα. Χρησιμοποιώντας ως άξονα την άνοδο της Χρυσής Αυγής, παρουσιάζει τον εκφασισμό και την αποσύνθεση της ελληνικής κοινωνίας όπως την βιώνουν οι Έλληνες μετανάστες στη Γερμανία, που αγωνίζονται από μακριά. Με αφετηρία τη δολοφονία του Παύλου Φύσσα και τον αντίκτυπό της σε Ελλάδα και Γερμανία, η ταινία αμφισβητεί τη λειτουργία των πολιτικών και κοινωνικών δομών, καθώς και τη λειτουργικότητα του καπιταλισμού και της δημοκρατίας. Αντιπαραθέτoντας τις εξελίξεις στην Ελλάδα με τον αντίκτυπό τους στη Γερμανία, δίνει παγκόσμια διάσταση στο πρόβλημα του ναζισμού, θέτει ερωτήματα για τη θέση της Γερμανίας στην Ευρώπη, παρουσιάζει τη δύναμη του λαού όταν αυτός είναι ενωμένος και αναδεικνύει τους λόγους που έκαναν την Ελλάδα μια χώρα «φλεγόμενη εκ των έσω».
«Μίλαντ – Ο πλανήτης μου…» / “Milad – My Planet…”
Ο Τζελανί παντρεύτηκε γυναίκα από διαφορετική φυλή. Για να μην τους σκοτώσουν, έφυγαν κρυφά από την πατρίδα τους. Με τα πόδια έφτασαν, μήνες μετά, σ’ ένα ποτάμι. Άλλοι, για να το περάσουν, πεθαίνουν· κι άλλοι μπαίνουν κολυμπώντας στην Ευρώπη. Όμως, στην πρώτη ευρωπαϊκή χώρα, την Ελλάδα, βρέθηκαν – με τα παιδιά τους – άστεγοι κι αποκλεισμένοι χωρίς να μπορούν να πάνε ούτε μπρος ούτε πίσω. Η μόνη λύση είναι να φτάσουν παράνομα στη Γερμανία, λένε οι διακινητές. Δεν υπάρχουν άλλα χρήματα για να περάσει ολόκληρη η οικογένεια. Ο Τζελανί, αντιμέτωπος με αυτό το δίλημμα, πρέπει να αποφασίσει. Αν φύγει ένα από τα παιδιά ασυνόδευτο και φτάσει σώο, θα καταφέρει να τραβήξει κοντά του και την υπόλοιπη οικογένεια. Τα παιδιά του θα μάθουν με βίαιο τρόπο πώς βρίσκει κανείς τον πλανήτη του ή πώς τον στήνει εξαρχής· και αν η Γερμανία είναι πραγματικά η λύση ή ένας νέος εφιάλτης.
Β’ Μέρος – Παρασκευή 3 Απριλίου
“Emery Tales” (με υπότιτλους στα αγγλικά/english subtitles)
Από τα χρόνια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, έξι κοινότητες της Νάξου κατέχουν το προνόμιο να εξορύσσουν τη σμύριδα που κρύβεται στο βουνό Αμμόμαξη. Παλιά, η μαύρη πέτρα ήταν περιζήτητη στη βιομηχανία ως λειαντικό. Σήμερα, το κράτος παραλαμβάνει τη «σοδειά» και παρέχει στους εργάτες… τα ένσημα του ΙΚΑ. Για να επιβιώνουν, παλεύουν με τα άγονα χωράφια τους. Πολλοί νέοι φεύγουν. Τετρακόσιοι άνδρες έχουν ακόμη το δικαίωμα εργασίας. Το σμυρίγλι είναι η ζωή τους. Θα υπάρξει μέλλον;
“Little Island”
To Little Island περιγράφει την ιστορία ενός ανθρώπου που επέλεξε να ζει για 40 περίπου χρόνια σ’ ένα μικρό νησί. Μέσα από τα χρόνια κατάφερε να διαμορφώσει τη ζωή του και να επιβιώνει παρά τις αντίξοες συνθήκες. Η ζωή του όμως αναστατώνεται από την επιμονή των δασικών αρχών να τον απομακρύνουν από εκεί. Εκείνος όμως δεν είναι διατεθειμένος να εγκαταλείψει ποτέ το μικρό νησί.
«Προσκύνημα»/“Pilgrims”
Η δύναμη της πίστης να ξεπερνά τα όρια του νου είναι το Προσκύνημα. Αποτυπώνει την έκφραση της πίστης μέσα από τα σημαντικότερα προσκυνήματα στην ινδική χερσόνησο. Καταλήγει στο ύψιστο για τον ινδικό και θιβετανικό θρησκευτικό πολιτισμό, τον ιερό γύρο του βουνού Καϊλάς, στα υψίπεδα του Θιβέτ. Βιώνει με τους προσκυνητές την εκδήλωση της πίστης τους μέσα από τη θρησκευτική κατάνυξη, το χορό, τη μουσική, αλλά και μέσα από την υπέρβαση των σωματικών και νοητικών ορίων τους.