Τρίτη, 5 Αυγούστου, 2025
ΑρχικήΈξοδοςΚαζαντζάκης: H ταινία ορόσημο για τη ζωή και το έργο του μεγάλου...

Καζαντζάκης: H ταινία ορόσημο για τη ζωή και το έργο του μεγάλου Έλληνα

|

Με γυρίσματα στην Ελλάδα (Κρήτη, Αθήνα και Αίγινα), τη Γαλλία (Παρίσι και Αντίπολη), την Αυστρία (Βιέννη), τη Γερμανία (Βερολίνο) αλλά και τη μακρινή Κίνα

Κάθε φορά που ο Γιάννης Σμαραγδής κινηματο-βιογραφεί εμβληματικούς Έλληνες, προς τιμήν του, προσαρμόζει το ύφος του στο έργο και την προσωπικότητά τους. Για τον Καβάφη προτίμησε την αφαίρεση, με τον Αλεξανδρινό να διασχίζει σιωπηλός την ψυχή του μέσα από συναντήσεις κι ενδοσκόπηση, και με αφηγηματικό οδηγό τα ποιήματα του. Για τον Γκρέκο επέλεξε έναν πιο δυναμικό καμβά, με αντιθέσεις και ένταση, πολλά πρόσωπα και λυρισμό. Τώρα, στον Καζαντζάκη του, πιάνει το νήμα από την αρχή, την παιδική ηλικία, τη στάμπα του περήφανου και βίαιου Κρητικού πατέρα, για να φτάσει στις τελευταίες στιγμές, στο κρεβάτι του νοσοκομείου στο Φράιμπουργκ, αν και η διαδρομή της ταινίας είναι κάθε άλλο παρά γραμμική

 Γενικότερα, την ταινία διατρέχει η αυξομείωση της δημιουργικότητας του Νίκου Καζαντζάκη, η αέναη ανάγκη του να αντιπαραβάλλει τη δική του περπατησιά και τα προσωπικά του βιώματα στις δυνάμεις της φύσης και όσα δεν γνώριζε, τα μεταφυσικά και τα ουράνια.

 

 Οι καλύτερες σκηνές της φιλόδοξης σε εύρος και βάθος ταινίας του Σμαραγδή είναι εκείνες όπου η περιγραφή των γεγονότων υποχωρεί στο έργο, όπως η σεκάνς της παραλίας με τον Ζορμπά, όπου θαρρείς πως ο χρόνος έχει σταματήσει σε μια ηλιόλουστη κάψουλα, ευδιάκριτα ελληνική, άλλοτε ρωμαλέα και αισιόδοξη κι άλλοτε γλυκόπικρη, δηλωτική της κρίσιμης καμπής του συγγραφέα προς την άρση των αυτοπεριορισμών που τόσα χρόνια κρατούσαν τον οίστρο του φυλακισμένο στις αμφιβολίες. Γενικότερα, την ταινία διατρέχει η αυξομείωση της δημιουργικότητας του Νίκου Καζαντζάκη, η αέναη ανάγκη του να αντιπαραβάλλει τη δική του περπατησιά και τα προσωπικά του βιώματα στις δυνάμεις της φύσης και όσα δεν γνώριζε, τα μεταφυσικά και τα ουράνια.  

 Ανάλογη πάλη δίνει και ο Σμαραγδής. Και δεν αναφέρομαι στο εύρος της παραγωγής αλλά στη μάχη με το «θηρίο» του όγκου πληροφοριών, θεμάτων, ανθρώπων και έργου που έχει στα χέρια του και φαίνεται καθαρά πως κατέχει με το μυαλό του και αγαπά με την καρδιά του. Κάποιες στιγμές το καταφέρνει και υψώνει το δικό του παράστημα με σεβασμό στον πρωτεϊκό δημιουργό της Αναφοράς στον Γκρέκο, όπου βασίστηκε και η ταινία. Αλλού του ξεφεύγει η ισορροπία, κυρίως όταν η φιλοσοφία του συγγραφέα περιορίζεται σε μια καλοπροαίρετη παράθεση της θυμοσοφίας του και στριμώχνεται μέσα σε μια βιογραφία που πρέπει να προχωρήσει από τη μία εποχή στην επόμενη, παρότι η μουσική διήγηση του πάντα αποτελεσματικού Μίνωα Μάτσα βοηθάει την αφήγηση. Στα συν, το επιτελείο των ηθοποιών (εκεί όπου βασικά αστόχησε το Ο Θεός αγαπούσε το χαβιάρι).

Ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος βγάζει τον χαρακτήρα ακόμα και στις σιωπηλές του σκηνές, δείγμα μιας βαθύτερης υποκριτικής αντίληψης για τον ήρωα, και η Μαρίνα Καλογήρου στον ρόλο της Ελένης λειτουργεί δραματικά και ευεργετικά.

 Ο Θοδωρής Αθερίδης φέρνει την απαραίτητη λαϊκή φρεσκάδα στον Ζορμπά του, ο Στάθης Ψάλτης στον τελευταίο του ρόλο μάς θυμίζει τι μπορούσε να κάνει όταν δεν υπερέβαλλε, ενώ ο δύσκολος, δύστροπος, δυσβάσταχτος χαρακτήρας του Άγγελου Σικελιανού υποστηρίζεται εξαιρετικά από τον Νίκο Καρδώνη, ο οποίος αποδίδει εξίσου την αφόρητα εγωκεντρική και την εγκάρδια πλευρά του λυρικού ποιητή.  

Στη Νάξο έχουμε την ευκαιρία να δούμε σε πρώτη προβολή την ταινία στο Naxos Cinema αίθουσα Ιάκωβου Καμπανέλη έως και την Τετάρτη 29 Νοεμβρίου


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Νάξος – Ο Γιάννης Κασιδάκης στα «Φανάρια»: Ενίσχυση με φόντο το μέλλον

Ο ΑΠ.Α.Σ. Νάξου υποδέχεται τον 20χρονο forward με εμπειρία και φιλοδοξίες – Χτίζει ομάδα που παίζει, διεκδικεί και εμπνέει!

Συρματόπλεγμα στην Πορτάρα: «Έκνομη ενέργεια» λέει ο Δήμαρχος Νάξου Δ. Λιανός (video)

Αντιδράσεις για την πρόχειρη περίφραξη στο εμβληματικό μνημείο – Τι είπε ο Δήμαρχος στην εκπομπή του OPEN και ποια μέτρα ζητά να ληφθούν άμεσα. (video)

Σε τελικό στάδιο η παραχώρηση των 22 μικρών περιφερειακών αεροδρομίων, ανάμεσά τους και της Νάξου

Αναμένεται ο διαγωνισμός για τη μεταβίβαση της διαχείρισης – Το Υπερταμείο αναζητά επενδυτικά σχήματα – Επίκεντρο η τουριστική δυναμική της Νάξου και της Πάρου

Δήμος Νάξου & Μικρών Κυκλάδων: Επικοινωνεί πλέον και ψηφιακά με τους δημότες μέσω του notify.gov.gr

Ειδοποιήσεις για υπηρεσιακά ζητήματα με SMS & email – Τι πρέπει να κάνουν οι πολίτες

Έκτακτο: Συλλήψεις υπευθύνων αρχαιολόγων και μελών της Εφορείας Κυκλάδων για τα πλέγματα στην Πορτάρα

Ραγδαίες εξελίξεις στην υπόθεση προστασίας του μνημείου – Αντιδράσεις και επόμενες κινήσεις της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων

Δημήτρης Ταλιάνης: Ο άνθρωπος που έδωσε ήχο στη φωτογραφία (video)

Το έργο του καταξιωμένου φωτογράφου και δημιουργού «ηχοραμάτων», με σταθμούς το Αιγαίο, τη Λέσβο και τη Σαντορίνη

Μαθαίνουμε Κολύμπι με Ασφάλεια και Παιχνίδι στην Αγιασσό

Δωρεάν μαθήματα κολύμβησης για παιδιά – 10 έως 13 Αυγούστου με πρωτοβουλία του Συλλόγου Σαγκριωτών Νάξου «Η ΠΡΟΟΔΟΣ»

«Η Σαντορίνη του φωτός: Οι ματιές της Nelly’s πριν τον σεισμό»

Μια φωτογραφική επιστροφή στον αυθεντικό νησιωτικό χώρο του μεσοπολέμου, μέσα από το βλέμμα της Nelly’s — από τις λήψεις του 1928 στα τείχη του Καστελιού Πύργου, καλοκαίρι 2025.

Έλεγχοι για ελεύθερη κατασκήνωση στο Κάτω Κουφονήσι, αυστηρές συστάσεις στους παραβάτες

Μεικτό κλιμάκιο της ΕΛ.ΑΣ. και του Λιμενικού Σώματος απομάκρυνε σκηνές και κατασκευές – Συνεχίζονται οι έλεγχοι στην περιοχή «Νερό»

Γιάννης Πολυχρονάκος: «Η Πορτάρα δεν αξίζει πρόχειρες λύσεις – Χρειάζεται ουσιαστική πολιτιστική διαχείριση»

Έντονη κριτική για την τοποθέτηση συρματοπλέγματος στο εμβληματικό μνημείο της Νάξου – Κάλεσμα για διάλογο και σεβασμό στην πολιτιστική κληρονομιά

«Γκαζιά στο χωριό, προσγείωση στον στύλο – Ένα ακόμα crash test στους δρόμους της Νάξου»

Όταν η τουριστική ταχύτητα συναντά την επαρχιακή… στενότητα: Τροχαίο έξω από το Γαλανάδο υπενθυμίζει τι σημαίνει "δρόμοι made in 1965".

Ο Tom Hanks στη Νάξο: Στιγμές απλότητας, χαμόγελα και μια σέλφι στην Απείρανθο

Ο χολιγουντιανός σταρ επισκέφθηκε τη Νάξο την Τετάρτη 30 Ιουλίου, ανακαλύπτοντας τη μαγεία του Σαγκρίου και της Απειράνθου – Ένα γεύμα, μια σέλφι και πολλές όμορφες αναμνήσεις

Έκτακτο: Συλλήψεις υπευθύνων αρχαιολόγων και μελών της Εφορείας Κυκλάδων για τα πλέγματα στην Πορτάρα

Ραγδαίες εξελίξεις στην υπόθεση προστασίας του μνημείου – Αντιδράσεις και επόμενες κινήσεις της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων

Κυκλάδες: Γυρίζουν την πλάτη στα «χρυσά» νησιά, “χαμένη” και η Αμοργός, σταθερή η Νάξος

Υψηλές τιμές και οικονομική πίεση στρέφουν Έλληνες και ξένους σε εναλλακτικούς, οικονομικότερους προορισμούς

Νάξος: Η Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων βάζει “όρια” στην Πορτάρα, τέλος στην ανεξέλεγκτη πρόσβαση

Η Εφορεία Αρχαιοτήτων βάζει “όρια” στην Πορτάρα – Τέλος στην ανεξέλεγκτη πρόσβαση - Όταν ο σεβασμός δεν είναι αυτονόητος, η προστασία γίνεται μονόδρομος

Hellenic Highspeed: Επιχείρηση ανάσυρσης του καταπέλτη με εκσκαφέα στα Κατάπολα

Από το απόγευμα του Σαββάτου παραμένει ακινητοποιημένο το πλοίο – Επιχείρηση ανάσυρσης του καταπέλτη με εκσκαφέα στα Κατάπολα

Τρεις Καπετάνιοι, μία θάλασσα, μία φωτογραφία από τα Κουφονήσια που λέει όσα δεν ειπώθηκαν ποτέ

Μια ξεχωριστή στιγμή στα Κουφονήσια με φόντο το Αιγαίο και την αθόρυβη καθημερινή ηρωικότητα τριών αυθεντικών ναυτικών, που έγιναν συνώνυμα με την ασφάλεια, τη συνέχεια και το φιλότιμο στα νησιά μας.

Η Κέα λέει «όχι» στην τουριστική υπερβολή, το νησί αντέχει μέχρι 1.000 ακόμη κλίνες

Ο Δήμος Κέας ζητά επίσημη απαγόρευση για τα Σύνθετα Τουριστικά Καταλύματα – Στο τραπέζι το ζήτημα της φέρουσας ικανότητας και της ταυτότητας του νησιού

Προς Πώληση: Παραδοσιακή Κατοικία – Ανεμόμυλος στον Άγιο Αρσένιο Νάξου

Χαρακτηριστική κατοικία σε μοναδική τοποθεσία, με ανεξάρτητο ξενώνα, άμεση πρόσβαση σε παραλίες και εντυπωσιακή θέα προς θάλασσα και Χώρα Νάξου.

Η αλήθεια πίσω από μία φωτογραφία – Όταν το χιούμορ δεν φτάνει στην καρδιά της ιστορίας

Μια εικόνα, χίλιες λέξεις… αλλά μερικές φορές οι πιο σημαντικές λέξεις είναι αυτές που δεν ειπώθηκαν.