Κυριακή, 18 Μαΐου, 2025
ΑρχικήΕλλάδαSuper Market - Δεοντολογία: Τι αλλάζει στην καθημερινότητα του καταναλωτή όσον αφορά...

Super Market – Δεοντολογία: Τι αλλάζει στην καθημερινότητα του καταναλωτή όσον αφορά τις προσφορές

|

Αντιμέτωποι με νέα δεδομένα, αναφορικά με τις προωθητικές ενέργειες και τις προσφορές που ισχύουν για βασικά αγαθά στα ράφια των σούπερ μάρκετ, θα βρεθούν το προσεχές διάστημα οι καταναλωτές. Συγκεκριμένα, από τις αρχές Μαρτίου ξεκινά η εφαρμογή του νέου Κώδικα Δεοντολογίας για τις προσφορές και τις εκπτώσεις, με στόχο να εξαλειφθούν οριστικά οι παραπλανητικές πρακτικές.

Σε δηλώσεις του στο ΑΠΕ – ΜΠΕ, ο γενικός διευθυντής της Ενωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, Απόστολος Πεταλάς, ανέφερε ότι πρόκειται για έναν ευρωπαϊκό κώδικα, μια ευρωπαϊκή οδηγία η οποία έχει υιοθετηθεί από τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας.

«Ουσιαστικά αφορά έναν κώδικα για την επικοινωνία μείωσης της τιμής ενός προϊόντος σε όλο το φάσμα των λιανικών πωλήσεων» τονίζει ο κ. Πεταλάς.

Όπως εξηγεί ο ίδιος, η εφαρμογή του νέου κώδικα στα σούπερ μάρκετ και στις άλλες αγορές λιανικής, έχει ξεκινήσει εδώ και δύο χρόνια. «Στα σούπερ μάρκετ ο όγκος των προσφορών είναι πολύ μεγάλος, η ταχύτητα των προϊόντων πολύ γρήγορη και η επισκεψιμότητα του καταναλωτή πολύ συχνή (ένας μέσος καταναλωτής επισκέπτεται τα σούπερ μάρκετ 52 φορές τον χρόνο) άρα η επίδραση σε αυτόν τον κλάδο είναι πολύ μεγάλη. Στο πλαίσιο αυτό, για την προετοιμασία του κλάδου χρειάστηκε περισσότερος χρόνος» σημειώνει.

Ο κώδικας δεοντολογίας αφορά στην επικοινωνία της τιμής, δεν αφορά στην τιμολόγηση προϊόντων, όπως εξήγησε ο κ. Πεταλάς.

Ουσιαστικά, συνέχισε ο ίδιος, έχει δύο βασικές αρχές. Οταν επικοινωνείται μια μείωση τιμής είτε με τη μορφή έκπτωσης είτε με τη μορφή προσφοράς, τότε η επικοινωνία θα γίνεται σε σχέση με την τιμή αναφοράς η οποία είναι η χαμηλότερη τιμή που πουλήθηκε αυτό το προϊόν τις τελευταίες 30 μέρες στο συγκεκριμένο κατάστημα. Το δεύτερο βασικό στοιχείο είναι ότι μια προσφορά ποσοτική (ένα συν ένα δώρο, δύο συν ένα δώρο, τρία συν ένα δώρο) δεν μπορεί να ισχύει όλο το χρόνο γιατί τότε δεν είναι η σωστή τιμή του προϊόντος.

Προφανώς, συνεχίζει ο ίδιος, η τιμή του πρέπει να είναι διαφορετική από αυτή που αναφέρεται στην επικοινωνία και για αυτό ακριβώς το λόγο προσδιορίζεται από το υπουργείο Ανάπτυξης ότι ο χρόνος μιας προσφοράς δεν μπορεί να ισχύει περισσότερο από το 1/3 της χρονιάς.

«Η εφαρμογή του κώδικα βοηθάει τον καταναλωτή να μπορεί να κατανοήσει τι σημαίνει ακριβώς η επικοινωνία που γίνεται για ένα προϊόν. Ο καταναλωτής καταλαβαίνει ότι η επικοινωνία (έκπτωση ή προσφορά) γίνεται με μια τιμή αναφοράς. Ετσι όλα γίνονται πιο ξεκάθαρα για τον καταναλωτή» τονίζει ο κ. Παταλάς.

Ο γενικός διευθυντής της Ενωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος υπενθύμισε ότι η προετοιμασία των επιχειρήσεων του κλάδου έχει ξεκινήσει εδώ και έξι μήνες, με πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης και της γενικής γραμματείας Εμπορίου και οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν την απαραίτητη συνεργασία με τους παραγωγούς τροφίμων, με τον Σύνδεσμο Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων και τον ΕΣΒΕΠ που εκπροσωπεί τις πολυεθνικές εταιρείες ώστε να προετοιμαστούν κατάλληλα για την εφαρμογή του κώδικα.

Το σημαντικότερο είναι, σύμφωνα με τον κ. Πεταλά, να κατανοήσει ο καταναλωτής τις αλλαγές. «Ο καταναλωτής όλα αυτά τα χρόνια έχει εθιστεί σε ένα τρόπο που αντιλαμβάνεται τις προσφορές. Αυτό θα αλλάξει ριζικά και, τελικά, ο καταναλωτής θα μπορεί να συγκρίνει τις τιμές των προϊόντων και να έχει επίγνωση της τελικής τιμής που πληρώνει για ένα προϊόν».

Ερωτηθείς σχετικά με τα μέτρα που λαμβάνει η κυβέρνηση στο πλαίσιο της αντιμετώπισης της ακρίβειας, ο γενικός διευθυντής της Ενωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, Απόστολος Πεταλάς αναφέρει: «αρκετά από τα παρεμβατικά μέτρα, όταν αυτά ελήφθησαν στη διάρκεια των τελευταίων χρόνων και ιδιαίτερα την περίοδο της πανδημίας, είχαν ένα νόημα. Λόγω της αβεβαιότητας που υπήρχε τα μέτρα αποσκοπούσαν στην προστασία του καταναλωτή και της αγοράς». «Ωστόσο, σημειώνει, σχεδόν το σύνολο αυτών των μέτρων είναι ακόμα σε ισχύ σήμερα και ακριβώς λόγω της μεγάλης διάρκειας, η ύπαρξή τους και τον ανταγωνισμό εμποδίζει και τον καταναλωτή δεν βοηθάει να έχει τη δυνατότητα να επιλέξει τις αλυσίδες που θα κάνει τις αγορές τους με φθηνότερα προϊόντα».

Από 6 Μαρτίου ο Κώδικας Δεοντολογίας, από 17 Μαρτίου οι έλεγχοι

Οπως έχει ανακοινώσει το υπουργείο Ανάπτυξης, μετά από πολύμηνη διαβούλευση με όλους τους παράγοντες της αγοράς (σούπερ μάρκετ, βιομηχανία τροφίμων, πολυεθνικές) -ώστε να είναι ξεκάθαρο τι συνιστά έκπτωση και προσφορά και πώς μπορεί να γίνονται οι σχετικές προωθητικές ενέργειες- ολοκληρώθηκε η επεξεργασία του Κώδικα Δεοντολογίας από την γενική γραμματεία Εμπορίου του Υπουργείου Ανάπτυξης.

Ο εμπλουτισμένος Κώδικας Δεοντολογίας, στον οποίο θα προστεθούν νέες περιπτώσεις παραβάσεων της καταναλωτικής νομοθεσίας και παραδείγματα που αφορούν στις παραπλανητικές εκπτώσεις και προσφορές, θα ανακοινωθεί την Πέμπτη 6 Μαρτίου.

Θα ακολουθήσει δεκαήμερο ενημέρωσης και εξοικείωσης της αγοράς και από τη Δευτέρα 17 Μαρτίου θα ξεκινήσουν εντατικοί έλεγχοι από τις αρμόδιες υπηρεσίες για την εφαρμογή του Κώδικα Δεοντολογίας.

Δηλαδή, όπως έχει γίνει γνωστό, οποιαδήποτε προωθητική ενέργεια στα σούπερ μάρκετ θα υπολογίζεται με βάση τη χαμηλότερη τιμή που πωλήθηκε το εκάστοτε προϊόν στο συγκεκριμένο κατάστημα, τις τελευταίες 30 ημέρες και όχι με την «επίσημη έκπτωση» που δίνει ο προμηθευτής.

Στις πολυσυσκευασίες («1+1 δώρο» ή «2+1 δώρο» κ.λπ.) , το προϊόν θα πρέπει υποχρεωτικά να διατίθεται και μεμονωμένα στο ράφι, για να μπορεί ο καταναλωτής να συγκρίνει, άμεσα, τις τιμές.

Για πολυσυσκευασίες με προσφορές που ισχύουν έως 60 ημέρες δεν χρειάζεται να υπάρχει ο κωδικός αναφοράς (mother code) του προϊόντος στο ράφι, αρκεί η συνηθισμένη τιμή πώλησης του προϊόντος, εκτός της περιόδου προσφοράς, να είναι αυτή την οποία επικαλείται ο έμπορος στην προσφορά, κάτι που τεκμηριώνεται από τα τιμολόγια που θα έχει στείλει το σούπερ μάρκετ, νωρίτερα, στο υπουργείο Ανάπτυξης, σύμφωνα με την υποχρέωση που έχει από τη νομοθεσία.

Σε ό,τι αφορά σε εμπορικές πρακτικές, όπως εκπτωτικές κάρτες και κουπόνια, με τα οποία έχει ο καταναλωτής το δικαίωμα έκπτωσης τιμής για όλα τα προϊόντα του πωλητή ή για συγκεκριμένες σειρές προϊόντων, κατά τη διάρκεια παρατεταμένων συνεχών περιόδων (π.χ. έξι μήνες, ένα έτος), ή ακόμα όταν ο καταναλωτής λαμβάνει κουπόνι (π.χ. 20% έκπτωση) με την αγορά που πραγματοποίησε, το οποίο θα ισχύσει για την επόμενη αγορά ή για συγκεκριμένη χρονική περίοδο, εξακολουθούν να ελέγχονται από τις διατάξεις για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές.

Οι ποινές που θα προβλέπονται στον κώδικα θα φτάνουν έως και 1,5 εκατ. ευρώ, ανάλογα με τη σοβαρότητα της παράβασης, ενώ σε περίπτωση υποτροπής το πρόστιμο θα μπορεί να διπλασιαστεί.


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Eurovision 2025: Η Κλαυδία ενθουσίασε τους θαυμαστές του διαγωνισμού (video)

Η Κλαυδία ενθουσίασε τους θαυμαστές του διαγωνισμού - «Ύμνος», γράφουν για την Αστερομάτα - Διαγωνίστηκε στην 17η θέση του τελικού και αποθεώθηκε για την εμφάνισή της

Πανναξιακός ΑΟ: Μονόδρομος η νίκη στη Λέσβο κόντρα στον Ολυμπο

Αύριο στις 13:00 με τον Όλυμπο Αγιάσου η ομάδα της Νάξου για την 5η αγωνιστική των μπαράζ ανόδου στη Γ’ Εθνική – Με απουσίες αλλά και αισιοδοξία ταξιδεύει στη Μυτιλήνη

200 Χρόνια Ερμούπολη:: Ένα Φεστιβάλ Αφιερωμένο στη Γλυκιά Κληρονομιά της Σύρου

Από 31 Μαΐου έως 2 Ιουνίου, η Ερμούπολη τιμά τη ζαχαροπλαστική της παράδοση με ένα μοναδικό φεστιβάλ γεύσης, πολιτισμού και δημιουργικότητας

Πάρος: Η τουριστική έκρηξη και οι φόβοι για την αλλοίωση της ταυτότητας

Ξενοδοχειακές επενδύσεις εκατομμυρίων αλλά και τοπικές αντιδράσεις για την υπερδόμηση – Σε μια λεπτή ισορροπία κινείται η τουριστική ανάπτυξη του νησιού

Ο Παναθηναϊκός εξετάζει τον Χοακίν Κορέα

Ξανά στο προσκήνιο για την Ελλάδα ο Αργεντινός που ήθελε και η ΑΕΚ

Eurovision 2025: Η «Αστερομάτα» της Κλαυδίας λάμπει απόψε στον τελικό της Βασιλείας

Η Ελλάδα διαγωνίζεται στη 17η θέση με τη συγκινητική ερμηνεία της Κλαυδίας – Τηλεοπτική μετάδοση από την ΕΡΤ1 και ραδιοφωνικά μέσω του Δεύτερου Προγράμματος

Χειραποσκευές και έξτρα χρεώσεις

Νομικό χάος στην Ευρώπη και προβληματισμός στην Ελλάδα: για τις χειραποσκευές στα αεροπλάνα

Νάξος – Αποχαιρετισμός με αγάπη: Η Ιωάννα Καραμανή – Φραγκίσκου αποχαιρετά τη μητέρα της, Κυριακή Δημητροκάλλη

Η Κυριακή Δημητροκάλλη «έφυγε» σε ηλικία 69 ετών, αφήνοντας πίσω της βαθιά αγάπη, μνήμες και αξιοπρέπεια – Η Εξόδιος Ακολουθία θα τελεστεί τη Δευτέρα στον Ιερό Ναό Αγίου Νικοδήμου

Formoula 1: Σοκαριστικό ατύχημα για τον Γιούκι Τσουνόντα στην Ίμολα (video)

Ο πιλότος της Red Bull Racing γλίτωσε τα χειρότερα μετά από θεαματική ανατροπή στο Q1 του Grand Prix Εμίλια-Ρομάνια – Αποχώρησε χωρίς τραυματισμό

Tortuga: Το γαστρονομικό καταφύγιο της Πλάκας που συνδυάζει πολυτέλεια και αυθεντικότητα

Στην καρδιά της Πλάκας, το Tortuga προσφέρει μια μοναδική εμπειρία που συνδυάζει τη μεσογειακή κουζίνα με μποέμ αισθητική, δημιουργώντας τον απόλυτο προορισμό για τους λάτρεις της καλής ζωής.

Νάξος – Αποχαιρετισμός με αγάπη: Η Ιωάννα Καραμανή – Φραγκίσκου αποχαιρετά τη μητέρα της, Κυριακή Δημητροκάλλη

Η Κυριακή Δημητροκάλλη «έφυγε» σε ηλικία 69 ετών, αφήνοντας πίσω της βαθιά αγάπη, μνήμες και αξιοπρέπεια – Η Εξόδιος Ακολουθία θα τελεστεί τη Δευτέρα στον Ιερό Ναό Αγίου Νικοδήμου

Νάξος: Περιπέτεια για το “SuperRunner Jet” – Απώλεσε άγκυρα και παραμένει αρόδου για ώρες

Το ταχύπλοο παρέμεινε εκτός λιμανιού της Νάξου από τις 7.30 περίπου το απόγευμα – Περιμένει ρυμουλκό για ασφαλή πρόσδεση

Μια δεύτερη ζωή για το “Πρέβελης”; Μετατρέπεται σε πλωτό ξενοδοχείο;

Το ιστορικό πλοίο της ΑΝΕΚ ίσως μετατραπεί σε πλωτό ξενοδοχείο στη Σάμο, χαρίζοντας του έναν νέο ρόλο γεμάτο μνήμες και φιλοξενία.

Νότιο Αιγαίο: Μήνυμα από το 112 για κίνδυνο εκδήλωσης τσουνάμι

Σεισμός 6 Ρίχτερ στα ανοιχτά της Κάσου - Μήνυμα από το 112 για κίνδυνο εκδήλωσης τσουνάμι

Θλίψη στον Δήμο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων για την απώλεια του Κώστα Αρτσάνου, το “αντίο” από τον Δήμαρχο Δημήτρη Λιανό

Συγκλονισμένος ο Δήμαρχος Δημήτρης Λιανός αποχαιρετά τον ακούραστο υπάλληλο του Δήμου και αγαπητό συμπολίτη

“Ξέφρενη σοροκάδα” σαρώνει την Παροναξία, η ένταση των ανέμων έφτασε τα 117 χιλ την ώρα (!!!)

Ριπές έως 117 km/h σε Πάρο και Νάξο – Πτώση δέντρου στον Άγιο Προκόπιο, ακυρώσεις πτήσεων και δυσκολίες πρόσδεσης πλοίων

Έκτακτα δρομολόγια του Blue Star 1 από Πειραιά προς Κυκλάδες στις 13 και 15 Μαΐου

Διπλές προσεγγίσεις σε Πάρο και Νάξο, αλλά και σύνδεση με Χίο και Μυτιλήνη περιλαμβάνει το πρόγραμμα του ταχύπλοου πλοίου για τις ημέρες Τρίτη και Πέμπτη.

Πάνος Βαλαβάνης: Εφυγε από τη ζωή ο άνθρωπος που κοιμήθηκε δίπλα στη “Βασίλισσα των Απλωμάτων”

Έφυγε από τη ζωή ο διεθνώς αναγνωρισμένος αρχαιολόγος και καθηγητής Πάνος Βαλαβάνης – Στενή η σχέση του με τη Νάξο και τους Δελφούς, πλούσιο το επιστημονικό του αποτύπωμα.

Ο Γρηγόρης Σαμόλης στη Νάξο: Μια αυθεντική μουσική στιγμή στο πανηγύρι του Αγίου Παχωμίου (video)

Ο Κρητικός λυράρης επισκέφθηκε το νησί για ζωντανή εμφάνιση και συμμετείχε στο πανηγύρι του Τσικαλαριού, προσφέροντας συγκίνηση και παραδοσιακή μουσική.

Ιωνικός Ν – Πανναξιακός ΑΟΚ: Τελικός ανόδου κεκλεισμένων των θυρών;

Την Κυριακή 18 Μαΐου ο 5ος και τελευταίος τελικός της National League 2 στη Νίκαια, χωρίς την παρουσία φιλάθλων, μετά από απόφαση της ΔΕΑΒ για άναμμα πυρσού στον 3ο αγώνα.