Δευτέρα, 3 Μαρτίου, 2025
ΑρχικήΕλλάδαSuper Market - Δεοντολογία: Τι αλλάζει στην καθημερινότητα του καταναλωτή όσον αφορά...

Super Market – Δεοντολογία: Τι αλλάζει στην καθημερινότητα του καταναλωτή όσον αφορά τις προσφορές

|

Αντιμέτωποι με νέα δεδομένα, αναφορικά με τις προωθητικές ενέργειες και τις προσφορές που ισχύουν για βασικά αγαθά στα ράφια των σούπερ μάρκετ, θα βρεθούν το προσεχές διάστημα οι καταναλωτές. Συγκεκριμένα, από τις αρχές Μαρτίου ξεκινά η εφαρμογή του νέου Κώδικα Δεοντολογίας για τις προσφορές και τις εκπτώσεις, με στόχο να εξαλειφθούν οριστικά οι παραπλανητικές πρακτικές.

Σε δηλώσεις του στο ΑΠΕ – ΜΠΕ, ο γενικός διευθυντής της Ενωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, Απόστολος Πεταλάς, ανέφερε ότι πρόκειται για έναν ευρωπαϊκό κώδικα, μια ευρωπαϊκή οδηγία η οποία έχει υιοθετηθεί από τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας.

«Ουσιαστικά αφορά έναν κώδικα για την επικοινωνία μείωσης της τιμής ενός προϊόντος σε όλο το φάσμα των λιανικών πωλήσεων» τονίζει ο κ. Πεταλάς.

Όπως εξηγεί ο ίδιος, η εφαρμογή του νέου κώδικα στα σούπερ μάρκετ και στις άλλες αγορές λιανικής, έχει ξεκινήσει εδώ και δύο χρόνια. «Στα σούπερ μάρκετ ο όγκος των προσφορών είναι πολύ μεγάλος, η ταχύτητα των προϊόντων πολύ γρήγορη και η επισκεψιμότητα του καταναλωτή πολύ συχνή (ένας μέσος καταναλωτής επισκέπτεται τα σούπερ μάρκετ 52 φορές τον χρόνο) άρα η επίδραση σε αυτόν τον κλάδο είναι πολύ μεγάλη. Στο πλαίσιο αυτό, για την προετοιμασία του κλάδου χρειάστηκε περισσότερος χρόνος» σημειώνει.

Ο κώδικας δεοντολογίας αφορά στην επικοινωνία της τιμής, δεν αφορά στην τιμολόγηση προϊόντων, όπως εξήγησε ο κ. Πεταλάς.

Ουσιαστικά, συνέχισε ο ίδιος, έχει δύο βασικές αρχές. Οταν επικοινωνείται μια μείωση τιμής είτε με τη μορφή έκπτωσης είτε με τη μορφή προσφοράς, τότε η επικοινωνία θα γίνεται σε σχέση με την τιμή αναφοράς η οποία είναι η χαμηλότερη τιμή που πουλήθηκε αυτό το προϊόν τις τελευταίες 30 μέρες στο συγκεκριμένο κατάστημα. Το δεύτερο βασικό στοιχείο είναι ότι μια προσφορά ποσοτική (ένα συν ένα δώρο, δύο συν ένα δώρο, τρία συν ένα δώρο) δεν μπορεί να ισχύει όλο το χρόνο γιατί τότε δεν είναι η σωστή τιμή του προϊόντος.

Προφανώς, συνεχίζει ο ίδιος, η τιμή του πρέπει να είναι διαφορετική από αυτή που αναφέρεται στην επικοινωνία και για αυτό ακριβώς το λόγο προσδιορίζεται από το υπουργείο Ανάπτυξης ότι ο χρόνος μιας προσφοράς δεν μπορεί να ισχύει περισσότερο από το 1/3 της χρονιάς.

«Η εφαρμογή του κώδικα βοηθάει τον καταναλωτή να μπορεί να κατανοήσει τι σημαίνει ακριβώς η επικοινωνία που γίνεται για ένα προϊόν. Ο καταναλωτής καταλαβαίνει ότι η επικοινωνία (έκπτωση ή προσφορά) γίνεται με μια τιμή αναφοράς. Ετσι όλα γίνονται πιο ξεκάθαρα για τον καταναλωτή» τονίζει ο κ. Παταλάς.

Ο γενικός διευθυντής της Ενωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος υπενθύμισε ότι η προετοιμασία των επιχειρήσεων του κλάδου έχει ξεκινήσει εδώ και έξι μήνες, με πρωτοβουλία του υπουργείου Ανάπτυξης και της γενικής γραμματείας Εμπορίου και οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν την απαραίτητη συνεργασία με τους παραγωγούς τροφίμων, με τον Σύνδεσμο Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων και τον ΕΣΒΕΠ που εκπροσωπεί τις πολυεθνικές εταιρείες ώστε να προετοιμαστούν κατάλληλα για την εφαρμογή του κώδικα.

Το σημαντικότερο είναι, σύμφωνα με τον κ. Πεταλά, να κατανοήσει ο καταναλωτής τις αλλαγές. «Ο καταναλωτής όλα αυτά τα χρόνια έχει εθιστεί σε ένα τρόπο που αντιλαμβάνεται τις προσφορές. Αυτό θα αλλάξει ριζικά και, τελικά, ο καταναλωτής θα μπορεί να συγκρίνει τις τιμές των προϊόντων και να έχει επίγνωση της τελικής τιμής που πληρώνει για ένα προϊόν».

Ερωτηθείς σχετικά με τα μέτρα που λαμβάνει η κυβέρνηση στο πλαίσιο της αντιμετώπισης της ακρίβειας, ο γενικός διευθυντής της Ενωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, Απόστολος Πεταλάς αναφέρει: «αρκετά από τα παρεμβατικά μέτρα, όταν αυτά ελήφθησαν στη διάρκεια των τελευταίων χρόνων και ιδιαίτερα την περίοδο της πανδημίας, είχαν ένα νόημα. Λόγω της αβεβαιότητας που υπήρχε τα μέτρα αποσκοπούσαν στην προστασία του καταναλωτή και της αγοράς». «Ωστόσο, σημειώνει, σχεδόν το σύνολο αυτών των μέτρων είναι ακόμα σε ισχύ σήμερα και ακριβώς λόγω της μεγάλης διάρκειας, η ύπαρξή τους και τον ανταγωνισμό εμποδίζει και τον καταναλωτή δεν βοηθάει να έχει τη δυνατότητα να επιλέξει τις αλυσίδες που θα κάνει τις αγορές τους με φθηνότερα προϊόντα».

Από 6 Μαρτίου ο Κώδικας Δεοντολογίας, από 17 Μαρτίου οι έλεγχοι

Οπως έχει ανακοινώσει το υπουργείο Ανάπτυξης, μετά από πολύμηνη διαβούλευση με όλους τους παράγοντες της αγοράς (σούπερ μάρκετ, βιομηχανία τροφίμων, πολυεθνικές) -ώστε να είναι ξεκάθαρο τι συνιστά έκπτωση και προσφορά και πώς μπορεί να γίνονται οι σχετικές προωθητικές ενέργειες- ολοκληρώθηκε η επεξεργασία του Κώδικα Δεοντολογίας από την γενική γραμματεία Εμπορίου του Υπουργείου Ανάπτυξης.

Ο εμπλουτισμένος Κώδικας Δεοντολογίας, στον οποίο θα προστεθούν νέες περιπτώσεις παραβάσεων της καταναλωτικής νομοθεσίας και παραδείγματα που αφορούν στις παραπλανητικές εκπτώσεις και προσφορές, θα ανακοινωθεί την Πέμπτη 6 Μαρτίου.

Θα ακολουθήσει δεκαήμερο ενημέρωσης και εξοικείωσης της αγοράς και από τη Δευτέρα 17 Μαρτίου θα ξεκινήσουν εντατικοί έλεγχοι από τις αρμόδιες υπηρεσίες για την εφαρμογή του Κώδικα Δεοντολογίας.

Δηλαδή, όπως έχει γίνει γνωστό, οποιαδήποτε προωθητική ενέργεια στα σούπερ μάρκετ θα υπολογίζεται με βάση τη χαμηλότερη τιμή που πωλήθηκε το εκάστοτε προϊόν στο συγκεκριμένο κατάστημα, τις τελευταίες 30 ημέρες και όχι με την «επίσημη έκπτωση» που δίνει ο προμηθευτής.

Στις πολυσυσκευασίες («1+1 δώρο» ή «2+1 δώρο» κ.λπ.) , το προϊόν θα πρέπει υποχρεωτικά να διατίθεται και μεμονωμένα στο ράφι, για να μπορεί ο καταναλωτής να συγκρίνει, άμεσα, τις τιμές.

Για πολυσυσκευασίες με προσφορές που ισχύουν έως 60 ημέρες δεν χρειάζεται να υπάρχει ο κωδικός αναφοράς (mother code) του προϊόντος στο ράφι, αρκεί η συνηθισμένη τιμή πώλησης του προϊόντος, εκτός της περιόδου προσφοράς, να είναι αυτή την οποία επικαλείται ο έμπορος στην προσφορά, κάτι που τεκμηριώνεται από τα τιμολόγια που θα έχει στείλει το σούπερ μάρκετ, νωρίτερα, στο υπουργείο Ανάπτυξης, σύμφωνα με την υποχρέωση που έχει από τη νομοθεσία.

Σε ό,τι αφορά σε εμπορικές πρακτικές, όπως εκπτωτικές κάρτες και κουπόνια, με τα οποία έχει ο καταναλωτής το δικαίωμα έκπτωσης τιμής για όλα τα προϊόντα του πωλητή ή για συγκεκριμένες σειρές προϊόντων, κατά τη διάρκεια παρατεταμένων συνεχών περιόδων (π.χ. έξι μήνες, ένα έτος), ή ακόμα όταν ο καταναλωτής λαμβάνει κουπόνι (π.χ. 20% έκπτωση) με την αγορά που πραγματοποίησε, το οποίο θα ισχύσει για την επόμενη αγορά ή για συγκεκριμένη χρονική περίοδο, εξακολουθούν να ελέγχονται από τις διατάξεις για τις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές.

Οι ποινές που θα προβλέπονται στον κώδικα θα φτάνουν έως και 1,5 εκατ. ευρώ, ανάλογα με τη σοβαρότητα της παράβασης, ενώ σε περίπτωση υποτροπής το πρόστιμο θα μπορεί να διπλασιαστεί.


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

Βατικανό: Σταθερή η κατάσταση του Πάπα Φραγκίσκου, χωρίς μηχανική υποστήριξη αναπνοής

Σταθερή η κατάσταση του Πάπα Φραγκίσκου – Δεν χρειάζεται πλέον μηχανική υποστήριξη αναπνοής

Ο κόσμος του τζόγου στη “μεγάλη οθόνη”, ποιες είναι οι καλύτερες ταινίες

Οι καλύτερες ταινίες με θέμα τα καζίνο: Ο κόσμος του τζόγου στη μεγάλη οθόνη

Αιγιαλός – Μπετόν: Οι παραλίες που είναι υπό … κατασκευή και ο κίνδυνος (χάρτης)

Η καταγραφή μέσω δορυφόρου των παράκτιων ζωνών που έχουν «τσιμεντωθεί» και οι κίνδυνοι - Η κατάσταση στο Νότιο Αιγαίο (χάρτης)

Νότιο Αιγαίο: Πρωταθλητής στην ανέγερση πολυτελών ξενοδοχειακών μονάδων

Ξενοδοχεία: Πόσες νέες πολυτελείς μονάδες άνοιξαν στην Ελλάδα – Πρωταθλητής το Νότιο Αιγαίο - Η άνοδος της Δυτικής Ελλάδας

Τέμπη: Ερχονται νέα συλλαλητήρια στις 5 και 7 Μαρτίου

Νέες συγκεντρώσεις στις 5 Μαρτίου προγραμματίζονται για τα Τέμπη σε διάφορες περιοχές στην Ελλάδα, την ώρα που στη Βουλή θα είναι σε εξέλιξη η προ ημερησίας διάταξης συζήτηση.

Αυστραλία – Αιμοδοσία: Εφυγε από τη ζωή ο Τζέιμς Χάρισον, είχε δώσει αίμα περισσότερες από 1100 φορές (!!!)

Ο Αυστραλός αιμοδότης που τιμήθηκε από τη χώρα του για την προσφορά στον συνάνθρωπο είχε δώσει αίμα 1.173 φορές μέσα σε 60 χρόνια σώζοντας εκατομμύρια ζωές - Ήλπιζε ότι κάποιος θα έσπαγε το ρεκόρ του...

ΚΚΕ: Μίλησε ο λαός και επιτέλους έβγαλαν τον σκασμό οι ρήτορες της κυβέρνησης

Ανακοίνωση του πολιτικού γραφείου της ΚΕ του ΚΚΕ για τις μεγαλειώδεις απεργιακές συγκεντρώσεις της 28ης Φλεβάρη

Naxos island wildlife protection: Το μήνυμα για την Παγκόσμια Ημέρα Αγριας Ζωής

Ο Σύλλογος Προστασίας Άγριας Ζωής Νάξου εδώ και χρόνια δίνει τον δικό του καθημερινό αγώνα - Ποιο είναι το μήνυμα για την σημερινή ημέρα

Ελλάδα: Ο Λευτέρης από τη Δράμα που “σαρώνει” στα τηλεπαιχνίδια γνώσεων

Έφυγε από το «Πες τη λέξη» με το ποσό – ρεκόρ των 226.000 ευρώ

Νάξος – Κωμιακή: Αναλαμβάνει δράση η νέα αγροτικός γιατρός

Ο πρόεδρος της Κοινότητας Κορωνίδας υποδέχεται τη νέα γιατρό στα όρια της Κοινότητας

Νάξος – Αεροδρόμιο: “Κλειστόν” από 11 έως και 30 Μαρτίου λόγω εργασιών

Το αεροδρόμιο Νάξου θα κλείσει από την 11η έως και την 30η Μαρτίου λόγω εργασιών - Μόνο αεροδιακομιδές θα πραγματοποιούνται

Τέμπη : Ηχηρό μήνυμα από την πανέμορφη Ηρακλειά (photos)

Ούτε στην Ηρακλειά ξεχνούν - Και το Μήνυμα τους ηχηρό προς κάθε κατεύθυνση (Photos)

Εύη Νομικού – SANTORY: Οι μετρήσεις στην καλδέρα της Σαντορίνης θα εμπλουτίσουν τη βάση δεδομένων των Επιτροπών

Θα συνδυαστούν με τις μετρήσεις που θα γίνουν στο ενεργό υδροθερμικό πεδίο του Κολούμπου κ στη ΒΑ πλευρά της καλδερας της Σαντορίνης με ρομποτικό όχημα κ ειδικούς δειγματολήπτες τις επόμενες ημέρες

Εκτακτο: Black out στη πόλη της Νάξου

Χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα η πόλη της Νάξου λόγω προβλήματος σε πυλώνα της ΔΕΗ κοντά στο Δημαρχείο

Ενδοκυκλαδικά: Το “Αρτεμις” φεύγει, το “Hellenic HighSpeed” έρχεται

Για την ετήσια ακινησία του το “Άρτεμις” ξεκινάει στις 10 Μαρτίου – Στη θέση του το “HELLENIC HIGHSPEED”

Βαγγ. Κατσαράς: “Τα τελευταία χρόνια η Νάξος είναι στις πρώτες θέσεις που επιλέγουν να έρθουν για την Αποκριά” (video)

Ναξιώτικη αποκριά-Μια γιορτή γεμάτη μυσταγωγία και κέφι - Τι ανέφερε ο Βαγγέλης Κατσαράς σε εκπομπή της ΕΡΤ (video)

ΑΜΣ Φιλωτίου: Αγιοβασιλόπιττα αφιερωμένη σε Δημήτρη Ημελλο και Μαργαρίτα Οικονομοπούλου

Την Αγιοβασιλόπιττα του Α.Μ.Σ. Φιλωτίου ευλόγησε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης κ. Καλλίνικος - Ποιοι έδωσαν το "παρών" (φωτογραφίες)

Κυκλάδες – Εφορεία Αρχαιοτήτων: “Stop” σε τουριστικά καταλύματα σε Νάξο και Κύθνο

Δύο μη εγκρίσεις αιτημάτων για τουριστικά καταλύματα σε Νάξο και Κύθνο και μία μετατροπή

ΥΠΕΝ – Κυκλάδες: Ζητάει από τους Δήμους να υποδείξουν περιοχές για αναστολή δόμησης

Μόλις πριν από μία εβδομάδα ζήτησε το ΥΠΕΝ από τους δήμους να υποδείξουν περιοχές για αναστολή της δόμησης, ενώ οι περισσότεροι δήμοι διαμαρτύρονται εδώ και μια τριετία για την υπερδόμηση των νησιών.

Απόκριες – Νάξος: “Πάρκινγκ” ο χώρος μπάσκετ δίπλα στο Δημαρχείο;

Μία εικόνα ... χίλιες λέξεις και αρκετές αντιδράσεις δημιουργήθηκαν από το γεγονός ότι δεκάδες αυτοκίνητα γέμισαν τον ανοιχτό χώρο μπάσκετ δίπλα από το Δημαρχείο