Σε τελικό στάδιο βρίσκεται η διαδικασία παραχώρησης των 22 μικρών περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, τα οποία μέχρι σήμερα διαχειρίζεται η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ). Ανάμεσά τους βρίσκονται και τα αεροδρόμια της Νάξου και της Πάρου, που αποτελούν κρίσιμες πύλες εισόδου για την τουριστική και οικονομική ζωή των Κυκλάδων.
Η πρωτοβουλία εντάσσεται στην ευρύτερη προσπάθεια αξιοποίησης δημόσιων υποδομών μέσω συνεργασιών με τον ιδιωτικό τομέα και υλοποιείται από το Υπερταμείο (ΕΕΣΥΠ), με στόχο την αναβάθμιση, συντήρηση και αποτελεσματικότερη λειτουργία των αεροδρομίων αυτών.
Ποιους αφορά – Ποιες είναι οι προκλήσεις
Τα 22 υπό παραχώρηση αεροδρόμια περιλαμβάνουν νησιωτικές και απομακρυσμένες περιοχές, όπως:
-
Νάξος, Πάρος, Μήλος, Σύρος, Σητεία, Ικαρία, Αστυπάλαια, Καρπάθου, Κύθηρα, Κάλυμνος, μεταξύ άλλων.
Πολλά εξ αυτών υπολειτουργούν, ενώ οι υποδομές τους χαρακτηρίζονται ξεπερασμένες – ιδιαίτερα κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, όταν δέχονται υψηλό όγκο επιβατών.
Η ανάγκη εκσυγχρονισμού είναι πλέον επιτακτική: από αεροδιάδρομους και σταθμούς επιβατών μέχρι τεχνολογικό εξοπλισμό και υποστήριξη πτήσεων.
Νάξος & Πάρος: Μπροστάρηδες της επόμενης ημέρας
Τα αεροδρόμια Νάξου και Πάρου βρίσκονται ανάμεσα στα πιο εμπορικά και δραστήρια της λίστας, καθώς εξυπηρετούν δεκάδες χιλιάδες επισκέπτες κάθε χρόνο, με τη δυναμική του τουρισμού να καταγράφει σταθερά ανοδική πορεία.
Ειδικά το αεροδρόμιο της Πάρου –μετά την πρόσφατη απένταξη του έργου επέκτασης από το ΕΣΠΑ– φαίνεται να αποκτά νέα προοπτική ανάπτυξης μέσα από την πιθανή παραχώρησή του σε διεθνή επενδυτικά σχήματα, όπως οι Adani Group (Ινδία) και AviAlliance (Καναδάς).
Η Νάξος, επίσης, αναζητά λύσεις για την αναβάθμιση του μικρού αλλά κομβικού αεροδρομίου της, που αποτελεί πλέον βασική πύλη για την τουριστική της οικονομία.
ΣΔΙΤ ή πλήρης παραχώρηση; Το υπό επεξεργασία μοντέλο
Το Υπερταμείο εξετάζει διάφορα σχήματα παραχώρησης, μεταξύ των οποίων:
-
Ομαδοποίηση των αεροδρομίων σε clusters (όπως τα 14 που διαχειρίζεται η Fraport Greece)
-
ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα), με το Δημόσιο να διατηρεί συμμετοχή ή να συγχρηματοδοτεί έργα υποδομών
-
Χρήση ενός σταυρού χρηματοδότησης, όπου τα κέρδη των εμπορικά βιώσιμων αεροδρομίων (π.χ. Νάξου, Πάρου) θα ενισχύουν τα λιγότερο επικερδή
Οι υποψήφιοι επενδυτές
Το ενδιαφέρον μεγάλων εγχώριων και διεθνών επενδυτών είναι δεδομένο. Στους πιθανούς «παίκτες» περιλαμβάνονται:
-
Fraport – Όμιλος Κοπελούζου
-
GEK ΤΕΡΝΑ – GMR Group
-
PSP Investments (Καναδά)
-
AKTOR Concessions
-
Metlen Aviation
Το πώς θα οργανωθεί τελικά ο διαγωνισμός (ένα ενιαίο cluster ή περισσότερα) θα καθορίσει το εύρος του ενδιαφέροντος και τις αναμενόμενες επενδύσεις.
Τι σημαίνει για τις τοπικές κοινωνίες
Η παραχώρηση των αεροδρομίων αποτελεί τεράστια πρόκληση αλλά και ευκαιρία. Αν εφαρμοστεί σωστά, μπορεί να:
-
Εκσυγχρονίσει τις βασικές πύλες εισόδου των νησιών
-
Ενισχύσει τη συνδεσιμότητα με την ηπειρωτική χώρα και το εξωτερικό
-
Δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας και επενδυτικά έργα
-
Αναβαθμίσει συνολικά την ποιότητα υπηρεσιών προς επιβάτες
Ωστόσο, απαιτείται διασφάλιση διαφάνειας, συμμετοχής της τοπικής κοινωνίας και έλεγχος της τιμολογιακής πολιτικής, ώστε να μην οδηγηθούμε σε ιδιωτικά μονοπώλια χωρίς κοινωνική ανταποδοτικότητα.
Επόμενα βήματα
Η προκήρυξη του διαγωνισμού αναμένεται εντός του 2025, με στόχο οι πρώτες παραχωρήσεις να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2026.
#Νάξος #ΑεροδρόμιοΝάξου #Υπερταμείο #ΠεριφερειακάΑεροδρόμια #ESYIP #ΣΔΙΤ #Νάξος2025 #ΠαραχώρησηΑεροδρομίων #ΝησιωτικήΑνάπτυξη #NaxosPress