Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου, 2024
ΑρχικήΕλλάδαΠαραλίες: Με οδηγό την ...Μύκονο οι δράσεις κόντρα στις παρανομίες στον αιγιαλό

Παραλίες: Με οδηγό την …Μύκονο οι δράσεις κόντρα στις παρανομίες στον αιγιαλό

|

Στην αξιοποίηση του βασικότερου από τα «διδάγματα» της υπόθεσης της Μυκόνου σκοπεύει να προχωρήσει το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, που φέρει την κύρια αρμοδιότητα για τους αιγιαλούς και τις παραλίες. Κύριο όπλο κατά της παρανομίας θα είναι η αναστολή λειτουργίας των καταστημάτων ή επιχειρήσεων που προχωρούν σε παράνομη κατάληψη αιγιαλού, η οποία σε περίπτωση επανάληψης θα συνεπάγεται αφαίρεση της άδειας. Παράλληλα θα αυξηθεί και το ύψος των προστίμων, αν και έχει γίνει συνείδηση στο υπουργείο ότι συχνά οι παρανομούντες… προτιμούν να πληρώνουν τα πρόστιμα, καθώς αντιπροσωπεύουν ένα απειροελάχιστο μέρος του τζίρου τους.

Παράλληλα εξετάζεται η δημιουργία ενός μόνιμου σχήματος (ανάλογου με τα μεικτά κλιμάκια που έκαναν τους ελέγχους για τις πολεοδομικές παρανομίες στα beach bar της Μυκόνου) ώστε οι έλεγχοι να γίνουν αποτελεσματικότεροι. Τέλος το υπουργείο, με αφορμή και τα τοπικά κινήματα της Πάρου και της Νάξου, διερευνά τη χρήση ψηφιακών μέσων για την επιτήρηση των παραχωρήσεων. Δύο αινίγματα παραμένουν: το πώς θα επισπευσθούν οι κατεδαφίσεις αυθαιρέτων στους αιγιαλούς και πώς θα αντιμετωπίσει το υπουργείο το ζήτημα των όμορων εκτάσεων που έχουν παραχωρηθεί, στις περιπτώσεις που δημιουργούνται συνεχόμενα «μπλοκ» από ομπρελοκαθίσματα.

Επειτα από ένα άκρως επεισοδιακό καλοκαίρι, στο οποίο το θέμα των παρανομιών στους αιγιαλούς και στις παραλίες κυριάρχησε, το βασικό ερώτημα είναι ένα: πώς δεν θα επαναληφθεί η ίδια ανυπόφορη εικόνα το επόμενο καλοκαίρι; Η αρμοδιότητα για τον θαλάσσιο χώρο και τα θέματα αιγιαλού και παραλίας μοιράζεται σε πολλούς φορείς, αλλά τον πρώτο λόγο έχει το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών που είναι και ο «ιδιοκτήτης» (καθώς ο αιγιαλός και οι παραλίες στη χώρα μας είναι μόνο δημόσιοι) και έχει τη νομοθετική πρωτοβουλία. Αυτή την περίοδο μέσα από διαδοχικές συναντήσεις και με συναρμόδια υπουργεία αποκρυσταλλώνεται το εύρος των νομοθετικών αλλαγών που κρίνονται αναγκαίες για να κλείσουν οι «τρύπες» του συστήματος, με οδηγό τα… διδάγματα του φετινού καλοκαιριού.

Η «έκρηξη» των κινημάτων

«Ολα αυτά τα προβλήματα υπήρχαν εδώ και χρόνια. Οσο όμως οι επιτήδειοι έβλεπαν ότι τα μέτρα εναντίον τους δεν ήταν δραστικά, τόσο αποθρασύνονταν. Η απληστία τους τούς οδήγησε σε ακρότητες. Γι’ αυτό και έγινε αυτή η “έκρηξη” των κινημάτων για τους ελεύθερους χώρους φέτος», λέει η Νάγια Κόλλια, η οποία ανέλαβε γενική γραμματέας Δημόσιας Περιουσίας στα τέλη του περασμένου Ιουλίου.

Παράλληλα με τη σταδιακή αποθράσυνση της παρανομίας στις ακτές (την οποία τροφοδότησε και η διετής αναστολή που έδωσε η κυβέρνηση στις κατεδαφίσεις), οι κτηματικές υπηρεσίες έπνεαν τα λοίσθια από πλευράς στελέχωσης. Oπως αναφέρει η Ευαγγελία Κωφού, διευθύντρια του γραφείου της γ.γ. Δημόσιας Περιουσίας, η οποία υπήρξε για περισσότερα από 20 χρόνια διευθύντρια κτηματικών υπηρεσιών, το προσωπικό τους σήμερα ανέρχεται περίπου στα 500 άτομα (και βαίνει μειούμενο, λόγω συνταξιοδοτήσεων), όταν από τη νομοθεσία προβλέπονται 1.500 θέσεις.

«Κάναμε ό,τι καλύτερο μπορούσαμε. Ανακαλέσαμε άδειες υπαλλήλων, ενισχύσαμε τις πιο κρίσιμες υπηρεσίες όπως των Κυκλάδων και της Χαλκιδικής με υπαλλήλους από άλλες, αρχίσαμε συστηματικές αυτοψίες και οι υπάλληλοι των κτηματικών υπηρεσιών ανταποκρίθηκαν στο μέγιστο δυνατό. Σε λιγότερο από δύο μήνες διενεργήσαμε 4.500 ελέγχους και καταγράψαμε 1.750 παραβάσεις. Τα έσοδα από τις παραχωρήσεις αιγιαλών για το κράτος και τους δήμους το 2023 ήταν περίπου 32 εκατ. ευρώ και τα πρόστιμα που έχουν βεβαιωθεί μέχρι στιγμής φθάνουν περίπου τα 12,5 εκατ. ευρώ – και δεν έχουμε τελειώσει», λέει η κ. Κόλλια. «Υπάρχουν όμως και προβλήματα που κάποιος δεν τα φαντάζεται. Για παράδειγμα, οι υπάλληλοι των κτηματικών υπηρεσιών δεν νομιμοποιούνται να διενεργούν αυτοψίες τα Σαββατοκύριακα, γιατί η εργασία τους είναι πενθήμερη και όχι επταήμερη, όπως των ενστόλων. Υπάρχει ο αστάθμητος παράγοντας των δήμων, που δεν έχουν μεν άμεση αρμοδιότητα, αλλά οφείλουν να ελέγχουν τις παραχωρήσεις και να ενημερώνουν τις κτηματικές υπηρεσίες να ανακαλούν άδειες σε παρανομούντες και να απομακρύνουν τα παράνομα ομπρελοκαθίσματα εφόσον τους ζητηθεί από τις κτηματικές. Αν ένας δήμος δεν μπορεί ή δεν θέλει, εμείς δεν έχουμε τρόπο να τον υποχρεώσουμε. Υπάρχουν και τα ζητήματα των “αυτοφωράκηδων”, των μπράβων που απειλούν τους υπαλλήλους μας, των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων που δεν έχουν διενεργήσει κατεδαφίσεις για πολλούς λόγους και ένα σωρό “τρύπες” στο σύστημα, τις οποίες θα προσπαθήσουμε να κλείσουμε».

Σύμφωνα με τη γενική γραμματέα Δημόσιας Περιουσίας, το βασικότερο δίδαγμα του φετινού καλοκαιριού –πρωτίστως από τη Μύκονο– είναι ότι οι παρανομούντες δεν φοβούνται τα πρόστιμα, αλλά μόνο τη σφράγιση. «Η βασική αλλαγή που θα κάνουμε στη νομοθεσία είναι ότι θα διευκολύνουμε το άμεσο κλείσιμο των επιχειρήσεων που παρανομούν. Μόνο αυτό θα αποτρέψει την παραβατικότητα. Επεξεργαζόμαστε ρύθμιση λοιπόν για την αύξηση των προστίμων και, ει δυνατόν, την άμεση είσπραξή τους. Oμως με ταυτόχρονη αναστολή της λειτουργίας της επιχείρησης για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα ή μέχρι να συμμορφωθεί. Σε περίπτωση υποτροπής ή μη συμμόρφωσης, θα ανακαλείται η παραχώρηση αιγιαλού και θα αφαιρείται η άδεια του καταστήματος: είτε πρόκειται για μια καντίνα ή για το μπαρ ενός ξενοδοχείου. Προφανώς δεν μπορούμε να περιορίσουμε το δικαίωμα των παρανομούντων να αναζητήσουν δικαστική προστασία, ωστόσο αυτό θα γίνεται αφού κλείσουν και όχι ώστε να κλείσουν. Oσον αφορά το ύψος των προστίμων, θα αυξηθεί αισθητά, καθώς είναι υποπολλαπλάσια των εσόδων από την παράνομη δραστηριότητα και πολλοί προτιμούν να τα καταβάλουν από το να συμμορφωθούν».

Ακόμη μία νομοθετική αλλαγή που θα γίνει αφορά την ενημέρωση αναφορικά με την παραχωρούμενη έκταση. «Hδη από το 2019 προβλέπεται η υποχρέωση τοποθέτησης πινακίδας σε κάθε παραχώρηση, που ενημερώνει για την παραχωρούμενη έκταση. Oμως κανείς δεν τις τοποθετεί γιατί δεν υπάρχει καμία κύρωση. Θα κάνουμε λοιπόν υποχρεωτική την ανάρτηση αυτών των πινακίδων από τους ίδιους τους επιχειρηματίες, με ποινές αν δεν το πράξουν και την ευθύνη της διατήρησής τους. Πιστεύω ότι οι πινακίδες θα λειτουργήσουν αποτρεπτικά, καθώς θα είναι εύκολο για τους πολίτες να εξακριβώσουν μια παρανομία και να ενημερώσουν τις Αρχές».

Και όσον αφορά τις αυτοψίες, με αφορμή τα κινήματα της Πάρου και της Νάξου; «Και διπλάσιους υπαλλήλους να είχαν οι κτηματικές, πάλι δεν θα ήταν δυνατόν να ελέγχονται όλες οι παραχωρήσεις αιγιαλών σε όλη τη χώρα. Οι υπηρεσίες πρέπει να ενισχυθούν και τεχνολογικά. Σε αυτή την κατεύθυνση θα συνεργαστούμε με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ώστε να ενσωματώσουμε τη χρήση δορυφορικών λήψεων και drones», λέει η κ. Κόλλια.

Τα πρωτόκολλα κατεδάφισης

Eνα δεύτερο και εξίσου περίπλοκο ζήτημα είναι η καταγραφή των πολεοδομικών αυθαιρεσιών στους αιγιαλούς και η κατεδάφισή τους. «Σήμερα εκδίδεται ένα πρωτόκολλο αυθαιρέτου και μπορεί να περάσουν 3-4 χρόνια για να τελεσιδικήσει και ακόμη περισσότερα για να εκτελεστεί. Ντρέπομαι που το λέω, αλλά τα ανεκτέλεστα πρωτόκολλα κατεδάφισης είναι περί τις 4.000, χωρίς να υπολογίζονται Θεσσαλία και Hπειρος που συγκεντρώνουμε τώρα τα στοιχεία. Σε κάποιες περιπτώσεις τα ανεκτέλεστα φθάνουν σε βάθος χρόνου ακόμη και 30 ετών», λέει η κ. Κόλλια. «Οι ρυθμοί εκτέλεσης των πρωτοκόλλων κατεδάφισης δεν είναι προφανώς οι επιθυμητοί και αυτό δεν οφείλεται στην αδράνεια των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων. Είναι διάφορες παράμετροι, όπως ενδεικτικά το γεγονός ότι οι διαγωνισμοί για εξεύρεση εργολάβων είναι ιδιαίτερα χρονοβόροι και πολλές φορές κηρύσσονται άγονοι. Εξετάζουμε λοιπόν τη σύσταση ενός ενιαίου φορέα για τους ελέγχους, στο πρότυπο των μεικτών κλιμακίων που πραγματοποίησαν τους ελέγχους στα beach bar στη Μύκονο. Και αναζητούμε μια φόρμουλα για να επιταχύνουμε τις κατεδαφίσεις».

Αναφορικά με τη μετατροπή των παραλιών φέτος σε… εκθέσεις επίπλου, η ίδια διευκρινίζει ότι τα “γκαζέμπο”, όπως ονομάζονται τα κρεβάτια στις παραλίες, είναι παράνομα, αφήνει όμως ανοιχτό το ενδεχόμενο αυτό να αλλάξει. «Εάν προβλεφθούν στη νομοθεσία, θα είναι υπό προϋποθέσεις και περιορισμούς», λέει.

Υπάρχουν βέβαια και πολλά ζητήματα ακόμη που θα πρέπει να εξεταστούν. Για παράδειγμα, οι απευθείας μισθώσεις παραλιών σε καταστήματα και επιχειρήσεις που είναι όμορες σε ακτή δημιουργούν ενιαία «μπλοκ» (λ.χ. φέτος στην παραλία της πόλης της Ρόδου) όπου όχι μόνο δεν τηρείται ο κανόνας του 50%, αλλά δεν μένει… εκατοστό ελεύθερο. Επίσης ένα σημαντικό ζήτημα παραμένει η διαφύλαξη και ενίσχυση της ελεύθερης πρόσβασης όλων των πολιτών στην παραλία, την οποία περιορίζουν τεχνηέντως οι παράκτιες επιχειρήσεις (ιδίως οι μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες). «Θα προσπαθήσουμε να αντιμετωπίσουμε όσο το δυνατόν περισσότερα», λέει η κ. Κόλλια. «Φέτος τα κινήματα για τη διατήρηση των ελεύθερων παραλιών βοήθησαν πολύ όλους μας να ξαναδούμε λάθη του παρελθόντος και να προσπαθήσουμε για το καλύτερο δυνατό, με σκοπό να διασφαλιστούν η νομιμότητα και η ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών στις παραλίες σύμφωνα με το Σύνταγμα, προστατεύοντας παράλληλα το ελληνικό τουριστικό προϊόν. Ας κριθούμε από το αποτέλεσμα».

Με πληροφορίες από τη σελίδα kathimerini.gr 

 


Διαβάστε όλες τις τελευταίες ειδήσεις από τις σελίδες του Naxos Press - τώρα και στο Google News

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τελευταία νέα
Δημοφιλή

ΣΥΡΙΖΑ – Κυκλάδες: Παραιτήσεις μελών από Τήνο και Σύρο

Ο ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ και ποια η σχέση του με τα μέλη… Νέες παραιτήσεις

Κίνα: Ρομπότ με AI «έπεισε» άλλα ρομπότ να… στασιάσουν (!!!)

Ρομπότ με Τεχνητή Νοημοσύνη στην Κίνα «έπεισε» άλλα ρομπότ να... στασιάσουν και να το ακολουθήσουν (video)

Νάξος: Γιατί ο Δημήτρης Λιανός μιλάει για “ιδιαίτερη τιμή”;

Η ανάρτηση που έγινε από τον Δήμαρχο Νάξου και Μικρών Κυκλάδων με αφορμή την εκδήλωση χθες Πέμπτη (21/11) στη Νάξο

Ενδοκυκλαδικά: Το “Αρτεμις” κάθε Τρίτη θα ενώνει τη Σύρο με τη Παροναξία και τη Σαντορίνη

Αλλαγή στο δρομολόγιο του "Αρτεμις"... Δείτε πως θα κινείται κάθε Τρίτη

Μητσοτάκης σε Λιανό “Είναι δέσμευσή μου το φράγμα αυτό επιτέλους να ολοκληρωθεί “

Τι είπε ο Μητσοτάκης για τα προβλήματα που υπάρχουν στα νησιά και δη στη Νάξο - Φθηνό ρεύμα και καλό, ποιοτικό, καθαρό νερό για τα νησιά μας

Μονογυιού: “Σημαντική η δέσμευση του Πρωθυπουργού για την ολοκλήρωση του φράγματος Τσικαλαριού”

Κατερίνα Μονογυιού: Στην εκδήλωση για την υπογραφή σύμβασης για τη σύσταση του Ταμείου Απανθρακοποίησης Ελληνικών Νησιών

Νάξος: Ο Γ. Λεονταρίτης στην τελετή υπογραφής της σύμβασης σύστασης Ταμείου Απανθρακοποίησης Νησιών

Η συμφωνία αποσκοπεί στην επιτάχυνση της απεξάρτησης των ελληνικών νησιών από τις εκπομπές άνθρακα κάνοντας πράξη την πράσινη μετάβαση και κλιματική προσαρμογή τους.

Νάξος – Στ. Γκίκας: “Θα αλλάξει η εικόνα των νησιών μας, στο σύνολό τους”

Μιλώντας για «το μοντέλο των “έξυπνων” και ”πράσινων” νησιών» ο Στέφανος Γκίκας δήλωσε πως «δημιουργεί σημαντική προστιθέμενη αξία για τα νησιά μας»

Νάξος – Μητσοτάκης: “Στεκόμαστε δίπλα στους νησιώτες” (video)

Ο πρωθυπουργός ανέφερε ότι η νησιωτικότητα απαιτεί ξεχωριστή φροντίδα από το κράτος και πως η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι είναι κοντά στους νησιώτες

The Voice: Ο Ναξιώτης Κουτελιέρης και η συγκίνηση της Παπαρίζου (video)

Μπορεί ο Μιχάλης Κουτελιέρης να μην πέρασε στον επόμενο γύρο του The Voice όμως η σχέση του με την Κλαύδια έφερε δάκρυα στα μάτια της; Παπαρίζου (video)

Νάξος – Μητσοτάκης: Συμμετοχή στη λιτανεία και καφέ για χαλάρωση

Στη Νάξο βρίσκεται από το πρωί ο πρωθυπουργός της Ελλάδας Κυριάκος Μητσοτάκης

Αμοργός: Εννέα μέτρα μετακινήθηκε ο υποθαλάσσιος πυθμένας και έδωσε τον σεισμό του 1956

Διεθνής ερευνητική ομάδα ρίχνει «φως» στις αιτίες του καταστροφικού σεισμού του 1956 στην Αμοργό - Τι λέει η Εύη Νομικού

Πάρος: Ο καπετάν – Χρήστος Τζουάνης “έφυγε” από την ζωή

Στα 42 του χρόνου ο cpt Χρήστος Τζουάνης έφυγε από τη ζωή ...

Δονούσα: Ανεμογεννήτριες καλύπτουν την Καλοταρίτισσα

φωτορεαλιστικές απεικονίσεις για το πώς θα φαίνεται το συγκεκριμένο έργο στην πλήρη του ανάπτυξη (60 ανεμογεννήτριες) στη Δονούσα

Νάξος: Επίσκεψη εξπρές του Μητσοτάκη με συνοδεία αξιωματούχων σε τρία αεροπλάνα (!!!)

Τρία αεροσκάφη της Olympic Air θα μεταφέρουν τον Κυριάκο Μητσοτάκη και τους συνοδούς του στη Νάξο – Η ώρα άφιξης και αναχώρησης

Ενδοκυκλαδικά: Το “Αρτεμις” κάθε Τρίτη θα ενώνει τη Σύρο με τη Παροναξία και τη Σαντορίνη

Αλλαγή στο δρομολόγιο του "Αρτεμις"... Δείτε πως θα κινείται κάθε Τρίτη

Πανναξιακός ΑΟ: Με “τριπλό” Μανωλά το …τρίποντο κόντρα στον Πανθηραϊκό

Με χατ τρικ του Μανωλά ο Πανναξιακός 5-2 τον Πανθηραϊκό - Η αφιέρωση στην επέτειο του Πολυτεχνείου (video)

MSC: Βάζει στο πρόγραμμα την Σύρο, “βλέπει” τις υποδομές στη Σαντορίνη

MSC: Αντί για τέλη, επενδύσεις σε υποδομές για ανάπτυξη της κρουαζιέρας